transavia vliegtuig aan het landen
15 januari 2024

Transavia: wij zijn een budget airline dus regels gelden niet voor ons

Payday voor bijna 800 passagiers

Twee keer per maand maken wij compensatie over naar gedupeerde passagiers. Vandaag krijgen 766 passagiers geld op hun rekening gestort. Zij hebben recht op compensatie, omdat hun vlucht langdurig vertraagd of zelfs geannuleerd was.

Het ophalen van deze compensatie gaat niet altijd zonder slag of stoot. Luchtvaartmaatschappijen zijn het namelijk niet altijd met ons eens, dat passagiers recht hebben op compensatie. 

Zo krijgt een groep van 54 gedupeerde Transavia-passagiers vandaag compensatie uitbetaald na heel wat slagen en stoten. In mei 2019 werd hun vlucht geannuleerd door Transavia, dat is bijna vijf jaar geleden.

  • Bereid je voor op vluchtproblemen

    Ga je binnenkort vliegen? Deel je vluchtgegevens hier. Mocht je in aanmerking komen voor een vergoeding (tot €600,-), dan krijg je bericht.
    Check mijn vlucht

Staking Franse luchtverkeersleiding

Transavia annuleerde op 10 mei 2019 een retourvlucht Malaga – Rotterdam. Transavia rechtvaardigde de annulering door te stellen, dat deze het gevolg was van een buitengewone omstandigheid op de voorafgaande vlucht. De vorige vlucht liep aanzienlijke vertraging op door een staking van de Franse luchtverkeersleiding. Bovendien liep de crew op de voorafgaande rotatie uit de uren, wat resulteerde in een vastzittend vliegtuig.

Hoewel Transavia beweerde redelijke maatregelen te hebben genomen door alternatieve vluchten op haar eigen netwerk aan te bieden, waren wij het daar niet mee eens. Het Europese Hof van Justitie oordeelde eerder, in het TAP-arrest, dat luchtvaartmaatschappijen niet alleen naar hun eigen vluchten moeten kijken, maar ook naar mogelijkheden bij andere aanbieders om de vertraging te minimaliseren.

Geen uitzondering voor Transavia

Transavia betoogde echter dat deze verplichting niet op hen van toepassing was vanwege hun status als low-cost airline. Het Europees Hof benadrukte dat álle luchtvaartmaatschappijen, ongeacht hun kostenstructuur, moeten voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving met betrekking tot passagiersbescherming.

Ondanks een periode van bijna 5 jaar krijgen deze passagiers nu eindelijk de compensatie waar ze recht op hebben. EUclaim blijft zich inzetten voor de belangen van gedupeerde. Ook al willen airlines niet altijd zonder slag of stoot uitbetalen.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding