Luchthaven vertraging

Nachtsluiting Schiphol in cijfers

Schiphol kondigt aan dat het vanaf 2025 een nachtsluiting wil doorvoeren om de geluidshinder van de luchthaven in de nacht te beperken. Deze nachtsluiting heeft grote gevolgen voor de luchtvaartmaatschappijen en de reiziger. Hoe groot de impact is, heeft EUclaim in kaart gebracht.

Jaarlijks 30.000 nachtelijke passagiersvluchten

Kijken we naar de cijfers van afgelopen jaren (zonder de coronaperiode), zijn er jaarlijks zo’n 30.000 vluchten die landen of vertrekken in het huidige nachtregime: tussen 23:00 uur en 7:00 uur.*

Het grootste deel van deze nachtelijke vluchten, zijn van toestellen die landen op Schiphol. In 2015, het jaar waarin het aantal vliegbewegingen vergelijkbaar was met nu, was 62% van de nachtelijke vliegbewegingen van een landend toestel, tegenover 38% vertrekkende toestellen. De vertrekkende vluchten zijn de veroorzakers van geluidsoverlast. Aankomende vluchten maken veel minder geluid.

Aantal nachtvluchten beperkt

Jaarlijks vliegen er ongeveer 450.000 vluchten van of naar Schiphol. Slechts 7% van de vluchten valt nu binnen het bestaande nachtregime tussen 23:00 uur en 7:00 uur. De invoering van een nachtsluiting heeft wisselende impact op verschillende luchtvaartmaatschappijen, de ene luchtvaartmaatschappij vliegt vaker ’s nachts dan de andere.

Transavia hardst getroffen door maatregel

De sluiting zal Transavia het hardst treffen. De Nederlandse airline vliegt, samen met KLM, het meeste in de nacht. Met name tijdens drukkere periodes vliegt Transavia veel in de vroege uurtjes. Transavia neemt zo’n 45% van de nachtvluchten op Schiphol (tussen 23:00 uur en 7:00 uur) voor haar rekening.

Dat komt doordat toestellen van Transavia in drukke periodes twee tot drie rotaties per dag vliegen. Een rotatie betekent dat een vliegtuig heen- en terugvliegt. Om meerdere rotaties per dag te halen, moet de eerste vlucht van een toestel heel vroeg vertrekken en moet de laatste laat binnenkomen.

Na de invoering van de nachtsluiting in 2025 is het niet meer mogelijk voor Transavia om op Schiphol hetzelfde aantal rotaties te halen. Ook is er geen andere 24-uurs luchthaven dichtbij waarop Transavia kan vliegen.

Het gevolg daarvan is, dat Transavia een groot deel van haar capaciteit kwijtraakt als de nachtsluiting doorgaat. Van de ruim 5000 Transavia-vluchten die jaarlijks landen tussen 23:00 uur en 7:00 uur, en ruim 5000 vluchten die opstijgen, zal een deel komen te vervallen.

40% aankomende vluchten van KLM

Naast Transavia worden ook andere luchtvaartmaatschappijen getroffen, waaronder KLM. Zo’n 40% van de vluchten die in de nacht landen op Schiphol zijn van KLM, dit komt neer op ongeveer 7500 vluchten per jaar. Dat KLM relatief veel aankomende vluchten heeft tussen 23:00 uur en 7:00 uur, komt omdat deze vluchten veelal van buiten Europa komen.

Wel is de impact op het vluchtschema van KLM minder groot dan op het vluchtschema van Transavia. De toestellen van KLM landen vaak tussen 5:00 uur en 6:00 uur in de ochtend. Dit is makkelijker aan te passen, dan het rotatieschema van Transavia.

Overigens vertrekt KLM niet zo vaak ’s nachts als dat zij er landt. Zo’n 2400 vluchten vertrekken jaarlijks tussen 23:00 uur en 7:00 uur.

Gevolg voor de reiziger

Een nachtsluiting heeft grote gevolgen op het vliegverkeer. Met name Transavia, maar ook KLM en andere luchtvaartmaatschappijen, zullen minder vluchten kunnen uitvoeren.

Er zijn geen alternatieven:

  • Vluchten kunnen grotendeels niet ‘ingehaald’ worden binnen de capaciteit van Schiphol
  • De opening van Lelystad airport blijft onzeker
  • Schiphol is het enige 24-uurs vliegveld van Nederland. Er zijn geen uitwijkmogelijkheden binnen Nederland

Het gevolg is, dat er minder vluchten van- en naar Nederland plaats kunnen vinden. De vraag naar beschikbare slots (een bevoegdheid om in een bepaald tijdsframe te landen of op te stijgen), zal nog verder toenemen, waardoor de kans groot is, dat de prijs stijgt.

Daarnaast komen de vliegtuigen die normaal twee tot drie rotaties op een dag vliegen meer stil te staan. Ook dit gaat de luchtvaartmaatschappijen veel geld kosten.

Deze extra kosten die de luchtvaartmaatschappijen moeten maken, zal de reiziger gaan merken in de ticketprijzen.

Effect op geluidshinder

Het doel van de maatregel is om geluidshinder rondom Schiphol te reduceren. De vraag is of dit het gewenste effect zal hebben. Een nachtsluiting heeft namelijk impact op zo’n 7% van het totaal aantal passagiersvluchten op Schiphol, waarvan het grootste deel aankomende vluchten zijn. Het beperken van de vrachtvluchten, zal naar verwachting veel meer impact hebben. Vertrekkende, zware toestellen, veroorzaken de meeste geluidshinder.

 

*In dit artikel is de data aangehouden van het bestaande nachtregime: het tijdsframe van 23:00 uur tot 7:00 uur. Genoemde cijfers zijn uit 2015. In 2015 was het aantal vliegbewegingen ongeveer gelijk aan nu.

Ga jij binnenkort vliegen? Geef je vluchtnummer aan ons, dan sturen wij jou eenmalig een notificatie.

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
1 Commentaar
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Hans
6 dagen geleden

Dit artikel is allesbehalve uitgewogen. Het heeft alleen het perspectief reizen en vervoer. Het perspectief wonen slapen wordt niet meegenomen. Ook op enige afstand zijn landende vliegtuigen goed te horen, stijgende vliegtuigen gaan meestal steil omhoog.
Ik heb in de zomer behoefte om mijn raam open te hebben, dan vliegen de toestellen iedere vijf minuten langs vanaf 5 uur. Daar gaat de nachtrust. Ik slaap misschien wel, maar wordt uit mijn diepe slaap gehaald. Dat kost gezondheid en productiviteit.

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding