IT-storing easyJet

Momenteel worden veel vluchten geannuleerd. Een groot deel van de geannuleerde vluchten wordt veroorzaakt door een IT-storing bij easyJet. Ben jij gedupeerd door de IT-storing? We leggen je uit wat jouw rechten zijn.

vliegtuig van easyJet op de landingsbaan in Duitsland

Jouw rechten volgens verordening 261/2004 in deze situatie

Volgens verordening 261/2004 heb je recht op een vergoeding als jouw vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. Uitzondering daarop is als de airline niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de annulering, bijvoorbeeld door een calamiteit waar de airline geen invloed op heeft. Zoals slechte weersomstandigheden, stakingen op het vliegveld of storing bij de luchtverkeersleiding.

Maar hoe zit het met een IT-storing? Nu is het in het verleden nog niet vaak voorgekomen dat een airline te maken heeft gehad met een IT-storing, waardoor op grote schaal vluchten geannuleerd moesten worden. Maar we kunnen wel stellen dat de IT-storing binnen de verantwoording van easyJet valt. Daardoor is easyJet aansprakelijk voor de annuleringen. EasyJet is verplicht om een alternatieve vlucht voor jou te zoeken of om jouw ticketkosten terug te betalen. Bovendien heb je recht op een vergoeding zoals is vastgelegd in de verordening 261/2004, tenminste als je meer dan 3 uur later of 1 uur eerder aankomt op jouw bestemming.

Alternatieve vlucht

Is jouw vliegreis geannuleerd door de IT-storing bij easyJet, dan moet easyJet jou een alternatieve vlucht aanbieden. Kunnen zij geen geschikte alternatieve vlucht vinden, dan is easyJet verplicht de ticketkosten terug te betalen en compensatie voor de geannuleerde vlucht.

Biedt easyJet wel een alternatieve vlucht aan, maar kom je meer dan 1 uur eerder of 3 uur later aan? Dan heb je alsnog recht op een vergoeding.

De alternatieve vlucht mag je ook weigeren. Bijvoorbeeld omdat deze niet past in jouw reisschema. Als je het aangeboden alternatief weigert, is easyJet verplicht jouw ticketkosten terug te betalen. 

Kies je er zelf voor een alternatieve vlucht te boeken en is deze alternatieve vlucht duurder is dan de oorspronkelijke vlucht van easyJet, dan moet easyJet de meerprijs aan jou vergoeden.

Vergoeding voor andere aankomsttijden

Kies je ervoor de alternatieve vlucht te accepteren en kom je meer dan 1 uur eerder of 3 uur later op jouw bestemming aan, dan heb je recht op een vergoeding zoals deze is vastgelegd in de Verordening 261/2004. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht. Voor vluchten van minder dan 1500km heb je recht op een vergoeding van 250,- per persoon. Een groot deel van de vluchten van easyJet zijn vakantievluchten die binnen deze straal vallen. Is de afstand tot bestemming verder dan 1500km? Dan heb je recht op 400,- vergoeding per persoon of zelfs 600,- voor een vlucht verder dan 3500km.

Gedupeerd door de IT-storing van easyJet, hoe krijg je geld terug?

Heb je een vliegticket van easyJet, dan kun je een claim indienen om de schadevergoeding te krijgen voor jouw geannuleerde vlucht, om de ticketkosten terug te krijgen óf de meerprijs van de door jouzelf geboekte alternatieve vlucht terug te krijgen.

Dit kun je via EUclaim doen. Wij zorgen er dan voor dat jij je geld terugkrijgt. Je draagt dan alleen een vast percentage af aan EUclaim van 29% als easyJet heeft betaald, dat is inclusief een eventuele juridische procedure. Jij hebt er dan verder geen omkijken meer naar en komt niet voor onverwachte kosten te staan die al snel hoger uitvallen dan het bedrag waar jij recht op hebt. Bovendien betaal je ons niets zolang jij jouw geld niet krijgt.

Als jouw vlucht onderdeel is van een pakketreis, waarbij jouw ticket onderdeel is van een complete reis, dan kun je terecht bij de reisorganisatie.

Dien een claim in

Check in onze database of je met jouw vlucht recht hebt op een vergoeding en dien direct een claim in. Binnen een paar minuten is het geregeld.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
EUclaim daagt drie kibbelende airlines voor de rechter
Volgende nieuwsitem
’Oplossing’ drukte Schiphol: 13.500 stoelen per dag schrappen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding