Groeiend aantal late vluchten Eindhoven Airport moet uitwijken

De regionale luchthavens Eindhoven en Rotterdam moeten steeds vaker avondvluchten weigeren omdat ze te laat - na 23.00 uur - binnenkomen. Dit jaar werden al 45 vluchten doorverwezen naar Schiphol of Keulen, een stijging met bijna een derde. 

Eindhoven airport voor vertrekhal

Dat blijkt uit de vluchtgegevens die EUclaim, een bedrijf dat bij ernstige vertraging een schadevergoeding int, voor deze krant analyseerde. Naar schatting werden dit jaar al ruim 7000 passagiers de dupe van de te late aankomst. Eenmaal geland in Duitsland of op Schiphol worden de passagiers in het holst van de nacht met bussen vervoerd naar de oorspronkelijke bestemming waar ze uren later dan voorzien arriveren. De rit Keulen- Eindhoven is 150 kilometer.

Risico

Volgens EUclaim komen er steeds meer vluchten die tegen sluitingstijd willen landen. In 2015 werden 35 vluchten geweerd van de regionale luchthavens en dit jaar tot en met 31 oktober al 45. Vliegmaatschappijen nemen hiermee bewust een risico dat de landing wordt geweigerd en er moet worden doorgevlogen naar Schiphol of Duitsland.Na 23.00 uur mogen op Rotterdam in principe alleen nog kleine toestellen met minder dan negentien stoelen landen. Geplande vluchten kunnen tot 01.00 uur ’s nachts toch nog terecht.Op Eindhoven worden na 23.00 uur nog vijf landingen toegestaan om de nachtrust van de omwonenden niet te veel te verstoren. Opstijgen is verboden.Per uitgeweken vlucht zijn drie bussen nodig om de passagiers alsnog op de gewenste luchthaven te brengen. Die bussen moeten ook weer terug. Milieudefensie ziet dat met lede ogen aan.,,Vliegmaatschappijen plannen zo strak, dat er vertragingen ontstaan. Als ze zich aan de afspraken zouden houden, ontstaan die problemen niet”, zegt woordvoerder Kasper Schrijver.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Vliegpassagiers massaal belazerd
Volgende nieuwsitem
Boete voor TUIfly en Ryanair van 12 miljoen euro
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding