Drukte Schiphol: 92.000 vertrekkende passagiers ernstig gedupeerd in eerste deel meivakantie
Het was de bedoeling dat er op Schiphol tussen 22 april en 2 mei 2022 6.943 vliegtuigen opstegen. Dat aantal vliegtuigen is door drukte, stakingen en tekort aan personeel niet vertrokken. Ook hebben een aantal vluchten vertraging opgelopen. Dat het chaos was, was duidelijk. Schiphol vroeg zelfs passagiers om niet meer naar Schiphol te komen en vroeg airlines vluchten te annuleren. Maar wat is de daadwerkelijke schade in deze eerste periode van de meivakantie?
Zo’n 36.000 passagiers getroffen door annuleringen
Van de 6.943 vluchten zijn er 297 geannuleerd. Dat betekent dat nog geen 5% van de vluchten werd geannuleerd. Een detail in deze cijfers is dat van de 297 annuleringen er 208 vluchten van KLM niet zijn opgestegen. Van andere airlines zijn dus amper vluchten geannuleerd.
Toch is het niet zo dat de schade meevalt. Gaan we uit van een gemiddeld aantal passagiers van 121 per vliegtuig, dan gaat het in totaal om ongeveer 35.937 passagiers die getroffen zijn door de annulering van hun vlucht als gevolg van de drukte op Schiphol.
Ruim 46.000 passagiers hadden meer dan 2 uur vertraging
Naast de geannuleerde vluchten, zijn van de 6.943 vluchten er 233 vluchten vertrokken met meer dan 2 uur vertraging. Met een gemiddelde van 200 passagiers per vliegtuig komt dat op 46.600 gedupeerde passagiers.
Helaas heb je wanneer bij minder dan 3 uur vertraging geen recht op vergoeding. Vervelend voor deze passagiers, het enige waar zij recht op hadden was eten en drinken tijdens het wachten. De airline had dit moeten verzorgen, maar veel passagiers hebben hier geen gebruik van kunnen maken.
10.000 passagiers hadden een langdurige vertraging
Ook waren er 50 vluchten waarbij de vertraging opliep tot meer dan 3 uur. KLM was hierbij de luchtmaatschappij met de meeste vertragingen. 26 KLM-vluchten kwamen veel te laat aan op bestemming. Van die 26 vluchten konden 17 vluchten niet op tijd vertrekken vanwege de staking van het grondpersoneel van KLM op 23 april.
De gemiddelde vlucht bevatte 200 passagiers. In totaal 10.000 passagiers kwamen dus met meer dan 3 uur vertraging aan op hun bestemming. Één troost voor deze passagiers, zij kunnen volgens de Europese Verordening 261/2004 aanspraak maken op een vergoeding.
92.000 passagiers is slechts het topje van de ijsberg
Die berekende 92.000 passagiers zijn passagiers die met hun handen in het haar stonden op Schiphol en daadwerkelijk tegen een langdurige vertraging opliepen of waarvan hun vlucht werd geannuleerd. Veel passagiers die naar Schiphol toe vlogen hebben ook ernstige problemen ondervonden. Grofweg kan het aantal passagiers dat ernstige vluchtproblemen heeft ondervonden verdubbeld worden.
Daarnaast noemden we de passagiers die daadwerkelijk te maken hadden met vluchtproblemen. Dat is maar een deel van het totaal aantal gedupeerde passagiers. Duizenden passagiers hebben uren in de rij gestaan voor de incheckbalie, de douane of de bagageband.
Gedupeerd? Claim een vergoeding
Heb jij problemen ondervonden met de drukte op Schiphol of zat jij op een van de vertraagde of geannuleerde vluchten? Check eenvoudig in onze database of je in aanmerking komt voor een vergoeding!
Europees Hof: Passagiers hebben ook recht op een vergoeding als hun vlucht vervroegd is
IT-storing easyJet