Rechten bij 2 uur vertraging
Meer dan €250,- extra kosten gemaakt door de vertraging?
Is uw vlucht twee uur of meer vertraagd? Dan heeft u recht op verzorging van de luchtvaatmaatschappij. In één geval heeft u ook recht op financiële compensatie voor het tijdverlies. Hoe dat zit, leggen we uit in dit artikel.
Recht op verzorging bij 2 uur vertraging
Als uw vlucht twee uur vertraagd is, dan heeft u recht op verzorging van de airline. Denk hierbij aan eten en drinken. Wordt de vertraging nog langer, of uiteindelijk zelfs geannuleerd? Dan heeft u ook recht op een hotelovernachting en vervoer naar de accommodatie.
Meestal geeft de airline vouchers waarmee u eten of drinken kunt halen, maar als dit niet geregeld wordt, kunt u zelf eten en drinken kopen. De kosten hiervan kunt u declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Ditzelfde geldt voor een eventuele hotelovernachting die u heeft geboekt als direct gevolg van de vertraging. Belangrijk: bewaar uw bonnen goed!
Heeft u meer dan €250,- kosten gemaakt? Dan kunnen wij u helpen om deze terug te krijgen. Controleer direct of u hiervoor in aanmerking komt.
Krijg ik financiële compensatie bij twee uur vertraging?
Helaas, als uw vlucht 2 uur later aankomt dan gepland op de bestemming, dan heeft u geen recht op een financiële vergoeding. U heeft pas recht op een vergoeding bij een vertraging van minimaal 3 uur. Dit is vastgelegd in EU Verordening 261.
Er is één uitzondering: als uw vlucht binnen 7 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. In dit geval moet de airline u de keuze bieden tussen een andere vlucht, of geld terug.
Kiest u voor een andere vlucht en komt deze minimaal 2 uur later aan dan de originele vlucht aan zou komen? Dan kunt u wel recht hebben op een vergoeding.
U kunt ervoor kiezen om de omboeking te weigeren. In dat geval moet de airline binnen een week het ticketgeld terugstorten. Boekt u zelf een andere (redelijke) vlucht? Als het nieuwe ticket duurder is dan van uw eerste vlucht, dan moet de airline de meerprijs betalen.