Wanneer wordt je vlucht geannuleerd of juist vertraagd?

Waarom wordt de éne vlucht vertraagd en de andere vlucht geannuleerd? En waarom vertrekt die éne vlucht die een kwartier na mijn vlucht vertrekt dan wel op tijd? Dit zijn de vragen die duizenden passagiers op het vliegveld zichzelf dagelijks stellen. Hoewel het niet te voorspellen is of je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt, is het verschil tussen de twee wél enigszins uit te leggen. Wanneer wordt je vlucht vertraagd uitgevoerd, of wanneer gaat deze helemaal niet door? We leggen het uit.

opstijgend vliegtuig in het donker

Wanneer is de kans op een geannuleerde vlucht het grootst?

Natuurlijk zijn veel annuleringen niet te voorspellen, maar waarom wordt een vlucht geannuleerd en niet vertraagd? Dat heeft wel met een aantal factoren te maken.

  • Europese vluchten worden eerder geannuleerd dan intercontinentale vluchten. Dit komt omdat vluchten naar Europese bestemmingen vaker per dag uitgevoerd worden en minder bezet zijn, waardoor het makkelijker is om passagiers om te boeken.
  • Waar mogelijk worden er vluchten geannuleerd waar de minste passagiers een ticket voor geboekt hebben.
  • Wanneer er van tevoren vluchten uit het schema gehaald worden, door bijvoorbeeld verwachte sneeuw, is dit eigenlijk nooit de eerste en laatste vlucht van de dag naar de specifieke bestemming.
  • Vluchten worden geannuleerd als er acuut ‘ruimte’ gecreëerd moet worden op de luchthaven, vanwege bijvoorbeeld weersomstandigheden of zichtbeperkingen (mist).
  • Op drukke vliegvelden, zoals Amsterdam Schiphol, worden eerder vluchten geannuleerd dan op kleinere en rustige vliegvelden, zoals Eindhoven Airport. Dit komt door de strakke planning op deze luchthavens. Er is dan geen ruimte om vluchten te ‘vertragen’ en er moeten vluchten uit het schema gehaald worden om alsnog de luchthaven draaiende te houden.
  • Een vlucht wordt vaak geannuleerd als de voorafgaande vlucht zo’n lange vertraging heeft dat het al zeker is dat de vlucht niet door kan gaan. Vaak gebeurd dit als er geen vervangend toestel beschikbaar is, of gesteld wordt door de vliegtuigmaatschappij.

Wanneer worden vluchten vertraagd in plaats van geannuleerd?

De meeste vertragingen duren gelukkig niet zo lang, maar er zijn ook vertragingen bij die meerdere uren of zelfs dagen(!) duren. Waarom worden deze vluchten dan niet geannuleerd? Is het te verklaren dat je vlucht vertraagd wordt in plaats van geannuleerd? Ook dit heeft met bepaalde factoren te maken.

  • Vluchten op buitenstations (vliegvelden die geen basis zijn van de vliegtuigmaatschappij) worden vaker vertraagd dan geannuleerd. Dit komt omdat er geen vervangend toestel ingezet kan worden. Vluchten raken dan wel vaak uren of op afgelegen locaties, zoals eilanden, dagen vertraagd. Soms moeten er speciale onderdelen ingevlogen worden samen met technisch personeel.
  • Vluchten van vliegtuigmaatschappijen die weinig extra vliegtuigen tot hun beschikking hebben zullen vluchten eerder laten vertragen dan annuleren. Bij het annuleren van een vlucht moet er namelijk een vervangende vlucht geregeld worden. Vaak gaan passagiers deze zelf boeken en dan komen er behoorlijk wat extra kosten bij kijken voor de vliegtuigmaatschappij.

Redenen voor vertragingen en annuleringen in het vliegverkeer

De oorzaken van vertragingen en annuleringen in het vliegverkeer zijn vaak te koppelen aan het vervolg; een vertraging of een annulering. Dit staat in veel gevallen al vast. Het annuleren van een vlucht kost meer werk en geld dan een vlucht vertragen. Op Schiphol worden vaker vluchten geannuleerd vanwege het weer of in het geval van een technische storing. Dit heeft te maken met de capaciteitsproblemen van de (over)volle luchthaven. Ook vliegvelden als London Heathrow, Frankfurt, New York JFK en Atlanta hebben hier sneller last van.

Oorzaak

Staking
Technisch mankement
Crewproblemen
Storing op het vliegveld
Slecht weer

Grotere kans op vertraging

X
X
X

Grotere kans op annullering

X
X
X

Is jouw vlucht weleens vertraagd of geannuleerd geweest? Check dan of je recht hebt op een vergoeding!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
De voor- en nadelen van vroeg je vakantie boeken
Volgende blogartikel
Pakketreis boeken, do or don’t?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding