Vliegen met sneeuw en ijs

Dat vliegen met sneeuw en ijs de nodige voorbereiding vergt, wist je misschien wel. Maar wist je ook al welke vliegvelden het beste voorbereid zijn op extreme weersomstandigheden? En dat sommige vliegtuigmaatschappijen vliegtuigen gebruiken die beter geschikt zijn voor vliegen met extreem weer dan andere vliegtuigmaatschappijen? Of welke vluchten als eerste geannuleerd worden wanneer slecht weer de kop op steekt in Nederland? EUclaim geeft je alle inside-info die je nodig hebt.

sas vliegtuig bedekt met sneeuw in het donker

Deze vluchten worden de dupe van slecht weer in het vliegverkeer

Of het nou een storm is, sneeuwval of spekgladde landingsbanen, wanneer de vliegtuigmaatschappijen besluiten vluchten te annuleren in verband met het weer, zijn dit vaak bepaalde vluchten. Omdat Schiphol Airport een vliegveld is dat op volledige capaciteit opereert, is de kans dat je vlucht geannuleerd wordt bij extreem weer een stuk groter. Er moet namelijk ruimte gemaakt worden om de luchthaven enigszins draaiende te houden. De eerste vluchten die dan vaak geannuleerd worden voldoen aan de volgende criteria:

De beste luchthavens voor vliegen met sneeuw en ijs

Er zijn in Europa vliegvelden die beter tegen winterse omstandigheden uitgerust zijn dan andere vliegvelden. Zo staan vooral de Scandinavische vliegvelden bekend om hun hightech de-icing uitrusting. Logisch ook, want het de-icen van vliegtuigen komt hier regelmatig voor. Daarentegen moet je vooral niet in Zuid-Spanje zijn voor extreem winters weer. Het vliegveld Jerez de la Frontera bij Cádiz heeft zelfs helemaal geen de-icing voorzieningen. Dikke pech dus als daar een sneeuwstorm aan komt waaien. Daarnaast zijn er ook luchthavens die een te korte landingsbaan hebben voor gladde omstandigheden, wanneer de remweg van het vliegtuig een stuk langer wordt. Florence, Londen City, Grenoble en Chambéry staan hier om bekend. Best vervelend, aangezien Grenoble en Chambéry befaamde wintersportbestemmingen zijn, en ijs hier nog weleens voorkomt…

Welke vliegtuigen kunnen het beste tegen sneeuw en ijs?

De vliegtuigen die het beste om kunnen gaan met winterse omstandigheden zijn de grotere vliegtuigen en de gemiddelde Boeing en Airbus toestellen. De vliegtuigen die sneller met beperkingen te maken hebben zijn bijvoorbeeld de Embraer toestellen van KLM Cityhopper. Geen wonder dat deze vluchten dan ook snel geannuleerd worden in het geval van slecht weer. Vlieg je bijvoorbeeld naar Oslo en kun je kiezen uit een vlucht met KLM Cityhopper of Norwegian? Dan kun je het beste voor de laatste partij kiezen. Deze vliegt namelijk met een Boeing 737. De vliegtuigen die trouwens het allerbest uitgerust zijn tegen winters weer zijn de propellervliegtuigen Dash 7. Deze vliegen voornamelijk in Groenland, waar winters weer eerder regel dan uitzondering is.

Naast vliegtuigen is er nog een belangrijke factor die bepaalt of vliegen met sneeuw en ijs mogelijk is, en dat is de training van het personeel. Wist je dat bijvoorbeeld het personeel van Transavia bij slecht zicht wel mag landen op het vliegveld van Innsbruck maar van een Engelse vliegtuigmaatschappij niet? Dit heeft allemaal met de training van de crew te maken.

Heb jij nog vragen over vliegen met sneeuw? Stel ze hieronder!

Vorig blogartikel
Wat is de-icing en hoe werkt het?
Volgende blogartikel
De voor- en nadelen van vroeg je vakantie boeken

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel