Vijf redenen voor een geannuleerde vlucht

Er zijn talloze redenen waarom vliegtuigmaatschappijen vluchten annuleren. Voor de ene vluchtannulering kom je wel in aanmerking voor een vergoeding en voor de andere niet. Wij delen vijf redenen waardoor vluchten worden geannuleerd én wanneer je recht hebt op een vergoeding volgens Verordening 261/2004.

passagiers wachten in gate vanwege geannuleerde vlucht

1. Geannuleerde vlucht door coronavirus

De afgelopen maanden zijn ongekend veel vluchten geannuleerd vanwege een reden die we vorig jaar niet hadden kunnen bedenken: het coronavirus. Corona heeft een enorme impact op de wereld. De luchtvaart is één van de vele sectoren die hard is getroffen. Landen hebben hun grenzen tijdelijk gesloten, waardoor vele vluchten niet door konden gaan. Vliegtuigmaatschappijen hebben hierdoor massaal vluchten geannuleerd waardoor duizenden toestellen aan de grond bleven staan. Het nadeel van deze situatie is dat sommige vliegtuigvaartmaatschappijen het coronavirus als reden geven van een annulering, terwijl dit niet altijd de reden is. Waarom doen ze dat? Omdat het coronavirus een buitengewone omstandigheid is. Dit houdt in dat de maatschappij niet verantwoordelijk is voor de annulering en daarom geen vergoeding voor het tijdsverlies hoeft uit te keren aan een gedupeerde passagier. Heb jij te maken gehad met een geannuleerde vlucht door het coronavirus en heb je een daarvoor een voucher gekregen? EUclaim helpt je graag bij het controleren én beheren van deze voucher.

2. Vluchtannulering door storing op Schiphol

Schiphol Airport heeft regelmatig te maken met storingen. In 2019 werd de luchthaven onder andere getroffen door een brandstofstoring en door een stroomstoring. Het vliegverkeer komt in zo’n situatie vaak volledig stil te liggen. Als jouw vlucht is geannuleerd door een storing op de luchthaven, heb je helaas geen recht op een vergoeding vanwege het tijdsverlies. Volgens Verordening 261/2004 zijn dit namelijk buitengewone omstandigheden. Als de vliegtuigmaatschappij last heeft van een storing (bijvoorbeeld een technisch mankement aan een toestel) dan kom je wél in aanmerking voor een vergoeding, omdat dit wel onder de verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappij valt.

3. Geannuleerde vlucht door slecht weer zoals storm of mist

Het kan voorkomen dat je te maken krijgt met een vluchtannulering door slecht weer. Soms is de wind te sterk of het zicht te slecht, waardoor opstijgen of landen onmogelijk is. Denk aan een typisch Nederlandse herfststorm, dichte mist of veel sneeuw. Ook slecht weer is een buitengewone omstandigheid, omdat de vliegtuigmaatschappij dit niet zelf in de hand heeft.

4. Geannuleerde vluchten door staking

In de luchtvaart vinden regelmatig stakingen plaats binnen verschillende personeelsgroepen. Vorig jaar heeft de Franse luchtverkeersleiding bijvoorbeeld regelmatig gestaakt, maar het komt ook voor dat bagageafhandelaars of medewerkers van de douane staken. Aangezien zij niet in dienst zijn bij een luchtvaartmaatschappij, valt dit onder een buitengewone omstandigheid. Maar let op: als personeel van een luchtvaartmaatschappij staakt (bijvoorbeeld grondpersoneel, piloten of cabinepersoneel), kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding!

5. Vluchtannulering door strakke tijdschema’s

Luchthavens hebben te maken met strakke tijdschema’s en planningen van vluchten. Vooral op drukke luchthavens zoals Amsterdam Schiphol Airport en London Heathrow komt het voor dat een vlucht wordt geannuleerd als vertragingen zich opstapelen. Dit leidt tot een ernstig verstoord vluchtschema. Soms is het voor de luchthaven of vliegtuigmaatschappij gunstiger om één vlucht te annuleren in plaats van vier aaneengesloten vertragingen te hebben.

Waar heb je recht op bij een geannuleerde vlucht?

Bij een geannuleerde vlucht door de vliegtuigmaatschappij heb je volgens Verordening 261/2004 altijd recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketkosten. Als een vluchtannulering niet door een buitengewone omstandigheid komt, heb je mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies! Deze vergoeding kan oplopen tot maar liefst €600 per persoon. EUclaim helpt je graag bij het aanvragen van deze vergoeding bij de vliegtuigmaatschappij.

  • Is jouw vlucht geannuleerd?

    Je hebt mogelijk recht op een vergoeding! Controleer je vlucht en je weet direct of je wel of niet in aanmerking komt voor een vergoeding voor het tijdsverlies.
    Check je vlucht
Vorig blogartikel
Veelgestelde vragen over geannuleerde vlucht door coronavirus
Volgende blogartikel
Vlucht geannuleerd op Amsterdam Schiphol Airport

2
Geef een reactie

1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Jasmijn H

test

test terug

Vragen? Chat of bel