Vlucht geannuleerd door het coronavirus? Dit zijn je rechten

De impact van het coronavirus is duidelijk merkbaar in de luchtvaart. De vraag naar vliegtickets neemt af, vliegtuigmaatschappijen annuleren vluchten en reisadviezen wijzigen dagelijks. Heb je een ticket geboekt naar een van de risicogebieden? Dan is de kans aanwezig dat jouw vlucht wordt geannuleerd. Wat zijn je rechten als jouw vlucht wordt geannuleerd vanwege het coronavirus? En wat als je pakketreis wordt geannuleerd?

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent het coronavirus? Lees dan ons meest actuele nieuwsitem over de situatie.

vrouw met mondkapje ter bescherming voor coronavirus
  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de vliegtuigmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!

Actuele updates omtrent coronavirus

  • Update 23 juli 2020 – 16.00 uur

    Vluchtannulering met bedrijfseconomische redenen

    Is corona wel de échte reden van je annulering?

    Controleer goed of corona wel de échte reden is van je geannuleerde vlucht. Wist jij dat als een vliegtuigmaatschappij vluchten naar een bepaalde bestemming in de ochtend uitvoert, maar jouw middagvlucht naar diezelfde bestemming voor de middag annuleert, dat de reden ‘corona’ dan ongeldig is? Lees het hele artikel.

  • Update 15 juni 2020 – 13.40 uur

    Voucher en restitutie

    Geld terug bij KLM, Transavia en TUI

    Nadat KLM en Transavia afgelopen 11 juni terugkwamen op het besluit om passagiers vouchers te geven in plaats van geld retour bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, heeft TUI hetzelfde besloten. Vanaf nu kunnen passagiers dus restitutie aanvragen voor de ticketkosten (ticket-only) bij deze vliegtuigmaatschappijen.

  • Update 26 mei 2020 – 09.30 uur

    Corona-voucher

    Hulp bij corona-voucher voor geannuleerde vluchten

    Heb je een corona-voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht? Wij helpen je graag met onze nieuwe dienst! We toetsen de voucher op rechtmatigheid, bewaken de vervaldatum en verzorgen alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij. Kun jij hulp gebruiken bij het beheren van de voucher? Meld dan snel je voucher aan en wij regelen de rest!

  • Update 20 mei 2020 – 17.00 uur

    Nieuwe dienst corona-voucher

    Vanaf volgende week biedt EUclaim een nieuwe dienst voor de corona-voucher!

    Heb je een corona-voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht? Met deze nieuwe dienst toetsen wij de voucher op rechtmatigheid en verzorgen alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij. Kun jij hulp gebruiken bij het beheren van de voucher? Volg ons dan op social media zodat je volgende week direct weet wanneer de nieuwe dienst van EUclaim live is.

  • Update 14 mei 2020 – 14.30 uur

    Status vouchers

    Kabinet volgt toch EU-advies over terugbetaling ticketkosten bij vluchtannulering

    Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Dit is wat minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag aan de Tweede Kamer schrijft. Het is nog onbekend wanneer de luchtvaartmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

  • Update 29 april 2020 – 14:40 uur

    Standpunt Nederlandse overheid

    Minister wil Europese garantstelling voor vliegtickets

    Minister Cora van Nieuwenhuizen wil een Europese garantstelling voor vliegvouchers die luchtvaartmaatschappijen momenteel uitgeven ter compensatie van een geannuleerde vlucht door het coronavirus. Daarnaast streeft ze naar een Europees garantiefonds voor vliegtickets, zodat zowel de passagiers als de luchtvaartmaatschappijen betere bescherming krijgen in tijden van crisis.

Veel geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus

Door de uitbraak van het coronavirus zijn veel vluchten geannuleerd. Ook vluchtschema’s zijn gewijzigd, boekingen nemen af en veel mensen stellen hun reis uit. Inmiddels geldt een inreisverbod voor de Schengenzone en geldt het advies om alleen te reizen indien strikt noodzakelijk. Deze passende maatregelen worden getroffen om het coronavirus (COVID-19) te bestrijden.

Door de vele annuleringen van vluchten en de constant wijzigende situatie, adviseren we je ten allen tijde de website van jouw vliegtuigmaatschappij te raadplegen. De vliegtuigmaatschappijen houden de situatie nauwlettend in de gaten en updaten hun reisinformatie constant.

Vliegtickets: wat zijn je rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus?

De kans is groot dat je te maken krijgt met een geannuleerde vlucht. De rechten op basis van Verordening 261/2004  zijn ook tijdens het coronavirus van kracht. Dit houdt in dat bij een geannuleerde vlucht door de vliegtuigmaatschappij de passagier recht heeft op een terugbetaling van de ticketkosten, ook als er een voucher (of EMD) wordt aangeboden door de vliegtuigmaatschappij.

Standpunt Nederlandse overheid
De overheid heeft echter per 30 maart 2020 bepaald dat vliegtuigmaatschappijen de gedupeerde klanten mogen compenseren met een voucher voor het geannuleerde vliegticket. De reden hiervoor is dat het moeilijke tijden zijn voor de vliegtuigmaatschappijen in tijden van het coronavirus.

De vouchers moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen:


Standpunt Europese Commissie
Op 21 april 2020 heeft commissaris Adina Valean van de Europese Commissie laten weten dat ze het kwalijk vindt dat Minister Van Nieuwenhuizen de vouchers gedoogt. De Minister heeft beloofd naar andere oplossingen te kijken.

De Europese Commissie heeft op 2 april 2020 laten weten dat passagiers het niet hoeven te accepteren als zij een voucher krijgen voor hun geannuleerde vlucht.


Overige rechten bij vluchtannulering door corona

Coronaviru infographic met je rechten
Voorbeeld: Chris en Linda gaan een weekend weg naar Venetië. KLM annuleert de vlucht naar Venetië vanwege een negatief reisadvies. KLM heeft in dat geval het recht om Chris en Linda tijdelijk vouchers aan te bieden. Als Chris en Linda de vouchers na een jaar niet hebben gebruikt, of deels hebben gebruikt, dient KLM het overige bedrag te restitueren. Chris en Linda mogen er ook voor kiezen om het betaalde bedrag voor de tickets retour te vragen in plaats van een voucher.

Vlucht omboeken tijdelijk zonder wijzigingskosten

Hoewel voor sommige gebieden geen aangepast reisadvies geldt, stellen veel mensen hun reis momenteel liever uit. Indien jij ervoor kiest de vlucht niet te nemen – maar de vlucht wordt volgens het vluchtschema uitgevoerd – heb je in principe geen recht op teruggave van de ticketprijs. Desondanks stellen vliegtuigmaatschappijen zich in deze unieke situatie coulant op. Bij diverse maatschappijen is het nu tijdelijk mogelijk zonder wijzigingskosten een vlucht te wijzigen naar een andere bestemming of naar andere reisdata. Let wel: de voorwaarden verschillen per vliegtuigmaatschappij.

Pakketreizen: wat zijn je rechten bij een geannuleerde pakketreis door het coronavirus?

De ANVR en SGR zijn met een creatieve oplossing gekomen voor de reisorganisatie en de reiziger: de Corona-voucher. De Corona-voucher is in het leven geroepen om reisorganisaties meer financiële ruimte te bieden in deze uitzonderlijke situatie.

De Corona-voucher heeft een SGR-geldigheid van 1 jaar. Als je besluit om uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan heeft de reisorganisatie de plicht om de volledige waarde van de voucher aan de reiziger te betalen, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte. En heb je een Corona-voucher en de reisorganisatie gaat failliet, dan krijg je alsnog je geld van de voucher, omdat die onder garantie van SGR valt.

Op de website van de SGR treft u een handig overzicht aan met veelgestelde vragen omtrent deze regeling.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.

Vorig blogartikel
Welke voordelen haal je uit een vluchtvertraging?
Volgende blogartikel
Meestgestelde vragen rondom coronavirus en vliegtickets

643
Geef een reactie

267 Comment threads
376 Thread replies
181 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
279 Comment authors
Tom Bastianen

Beste, Heb in februari tickets vanuit België aangekocht bij Schipholtickets.nl voor vluchten heen en terug met Corsair vanuit Parijs-Orly naar Miami en terug op 4/07/20 en 15/07/20. Na het annuleren van de vluchten door de Covid19 pandemie heb ik naar beide instanties een mail gestuurd om te vragen voor ofwel terugbetaling, herboeking of voucher. Op welke manier maakt mij niet uit, maar uiteraard wel één van de drie. Beide partijen antwoorden mij echter dat de andere partij voor dit moet instaan. Hoe kom ik te weten welke instantie hiervoor moet instaan zodat ik deze mooie reis op een later tijdstip… Lees meer

Customercare

Beste Tom, bedankt voor je bericht. Als ik goed uit uw verhaal begrijp heeft u geboekt voor vluchten met Corsair. Zij voeren de vluchten uit en dan kunt u beter met hen communiceren daarover. Het lijkt mij dat zij hetzelfde beleid hanteren voor de vluchten. ~Joery

Tom Bastianen

Beste, heb met Corsair gemaild en zij vertellen mij dat ik de tickets via Schipholtickets. nl heb aangekocht en dat zij dus moeten instaan voor terugbetaling of voucher.

Karin Vermeer

Beste,
Via D-reizen heb ik voor maart ’20 retourtickets gekocht naar Brunei met Singapore Airlines. Na 2 keer mijn vluchten te hebben omgeboekt, heb ik na de laatste annulering door Singapore Airlines een refund gevraagd. Singapore Airlines heeft na ca. 4 maanden het ticketbedrag naar D-reizen keurig netjes geretourneerd. D-reizen heeft mij laten weten dat zij pas over 20 weken dit bedrag naar mij gaan overmaken. Mogen zij het mij toekomende bedrag zomaar 20 weken later op hun rekening laten staan?
Met vriendelijke groeten,
Karin Vermeer

Customercare

Bedankt voor je bericht Karin. Dat een reisbureau het bedrag vasthoud, staat niet vastgesteld in een regelgeving. Dit valt eerder onder standaard consumentenrecht, alleen hebben wij daar de kennis niet over. Ik hoop u toch enigszins te hebben geholpen! 🙂 ~Joery

Serge Wouters

Beste,

Onze reis van Emirates geboekt bij cheaptickets is in maart 2020 geannuleerd. Tot op heden hebben wij nog geen restitutie mogen ontvangen. Er is met geen mogelijkheid contact te krijgen met Chesptickets. Het gaat om een behoorlijk bedrag en wil graag weten hoe ‘t afgehandeld wordt. Kan iemand mij adviseren wat te doen?

Customercare

Beste Serge, dank voor je bericht. We horen vaker dat ticketorganisaties slecht of niet bereikbaar zijn. Je hebt in ieder geval recht op restitutie. Op de site van onze dochteronderneming Miss Casey vind je hierover alle informatie. Miss Casey claimt restitutie bij luchtvaartmaatschappijen en ticketorganisaties volgens het Verdrag van Montreal. https://www.misscasey.com/nl/ Zij zijn natuurlijk ook telefonisch bereikbaar op 088 0066444. ~Hedy

Kaya

Ivm code oranje hebben wij gekozen om niet te vliegen naar Turkije. Alleen de vliegmaatschappij sunexpress wil ons niet helpen. Wij hadden de Tickets via internetsite tix.nl gekocht zij beweren dat we bij sunexpress de tickets kunnen wijzigen naar een voucher of omboeken. Helaas weigert sunexpress ons te helpen en gaf aan dat tix. Nl dit moet doen ik ben al bijnna 3 maanden bezig hiermee. Wat kan ik doen?

Customercare

Hallo Kaya, ik kan me voorstellen dat jullie ervoor gekozen hebben om niet naar Turkije te gaan. Wanneer je zelf annuleert heb je in principe geen recht op restitutie. Volgens de EU regelgeving is het zo dat wanneer een passagier zelf annuleert, de voorwaarden gelden zoals vermeld op de oorspronkelijke tickets. Alleen nu, met COVID19, wordt vaak wel de mogelijkheid tot omboeken ov een voucher aangeboden. Het lijkt mij in dat geval logisch dat zo’n wijziging via Tix.nl plaatsvindt. Dat is wat SunExpress zelf ook aangeeft. Het is een lastige situatie. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Deze kan je waarschijnlijk wel… Lees meer

Kaya

Ik heb wel een rechtsbijstandverzekering. Ik ga hier achteraan. Bedankt!

Customercare

Fijn Kaya, succes! ~Hedy

Carla

Mag CheapTickets dossierkosten (29,00 Eur.) achterhouden bij een refund, tickets zijn vergoed.

Customercare

Hallo Carla, dank je voor je bericht. Wanneer de dossierkosten vooraf vermeld zijn op de boekingsbevestiging, mogen deze ingehouden worden. Het dossier is dan bij de boeking namelijk daadwerkelijk aangemaakt. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op, op 088 0066466. ~Hedy

Bertus Ebbenhorst

Ik had twee vluchten geboekt naar Rome en terug bij Anisec Luftfart en geld terug gevraagt maar tot op heden nog geen reactie wat kan ik nog doen

Customercare

Beste Bertus. Bedankt voor je bericht. Hier is helaas heel weinig aan te doen. Wij weten dat Anisec Luftfart hetzelfde is als Level Europe en zij zijn afgelopen maanden failliet gegaan. Hierdoor is het niet mogelijk om de ticketprijs terug te ontvangen. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. ~Joery

Brahim

heb een tickit van 250 euro van april 2020 Marokko -Amsterdam die was geannuleerd door de maatschappij AIR ARABIA. Die willen niks terugbetalen alleen een reserveringsnummer waarmee ik binnen 1jaar moet boeken. Alleen ga ik voorlopig niet naar Marokko niet binnen 1jaar en ook niet over 2jaar. Heb al meerdere keren met ze gemaild maar daar krijg ik standaard antwoord in het engels hier heb je een vouchercode, maar op vragen reageren ze niet. Hoe kan ik me geld terug krijgen? Welke wegen moet ik bewandelen? Op mail reageren ze niet meer.

Customercare

Hoi Brahim, ik je op het laatste bericht dat je achterliet (overigens dank daarvoor) geantwoord. Veel succes!~Hedy

Brahim

Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord. Top!

Brahim

Air Arabia does not have a refund policy once the booking is paid for (except flights to/from Cairo). On cancellation, Air Arabia will retain the remaining amount as a credit towards a future flight which can be used for travel within one year from the date of payment by the same passenger only. Dit is wat ik op internet heb gevonden

Customercare

Beste Brahim, wat een vervelende kwestie. Het probleem is dat Air Arabia een niet Europese luchtvaartmaatschappij is en dat jouw vlucht vertrok vanuit Marokko. Daardoor valt de vlucht niet onder de EU-Regelgeving en is er geen recht op schadevergoeding volgens 261/2004. Onze dochteronderneming Miss Casey claimt restitutie van ticketgeld bij maatschappijen, maar Air Arabia heeft geen kantoor in Nederland, het is daarom niet mogelijk een juridische procedure te starten. Helaas betekent dit dat wij je niet kunnen adviseren en je ook niet behulpzaam kunnen zijn. Helaas! Misschien is het toch een idee om de ‘voucher’ te accepteren en te vragen… Lees meer

Luuk

Ik had eind maart een retour vlucht van Melbourne naar amsterdam geboekt via vliegwinkel. Het terugvlucht naar australie is toen gecanceled vanwegen corona. Zelf kon voordat ik vertrok geen contact krijgen met vliegwinkel om mijn vlucht te weizigen/annuleren. Hierdoor ben ik toch maar tegug gegaan naar nederland. Ondertussen heb ik (na 8 Maanden!!) eindelijk een creditnota gekregen dit is alleen maar de helft van het betaald bedrag. Er is in het mailcontact tegen mij gezegt dat ik het volledige bedrag terug zou krijgen. En op de boekings bevestiging staat alleen de totaal prijs van de boeking. Heb ik hier recht… Lees meer

Customercare

Hoi Luuk, wat vervelend! Dat kan niet de bedoeling zijn. Mocht je er niet uitkomen met Vliegwinkel, raad ik je aan om via de site van ons “zusje” Miss Casey, hiervoor een claim in te dienen. De volgende link kun je gebruiken: https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Ook zijn zij natuurlijk telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Veel succes! ~Hedy

Sven

Ik heb via Cheaptickets geboekt en betaald voor 3* retour Amsterdam-Allicante met airliner Vueling. (vluchtdata 25 april 2020-6 mei 2020) Cheaptickets is niet te bereiken, Vueling zegt dat Corona overmacht is en dat er geen restitutie volgt. Cheaptickets heeft eind Juli 2020 een bericht gestuurd dat men een manier heeft gevonden om het geld van Vueling retour te krijgen. Nu ruim 3 maanden later hoor ik nog steeds niks van Cheaptickets, Cheaptickets is onbereikbaar en men reageert ook niet op mails. Naast mijn vakantie lijkt nu Cheaptickets nu ook mijn komende feestdagen te verpesten want ik heb het geld ondertussen… Lees meer

Customercare

Hi Sven, wat ontzettend flauw dat Vueling zo reageert. Jij claim geen compensatie volgens de Verordening 261/2004 maar gewoon restitutie van je ticketgeld, volgens het Verdrag van Montreal. Daar heb je als passagier recht op. Vervelend dat Cheaptickets niet bereikbaar is. Mocht je er niet uitkomen met hen, raad ik je aan om via de site van ons “zusje” Miss Casey, hiervoor een claim in te dienen. De volgende link kun je gebruiken: https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Ook zijn zij natuurlijk telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Veel succes! ~Hedy

Kim

Ik heb in februari 2020, via budgetair , een vlucht (heen/terug) geboekt naar Istanboel. 2 dagen voor mijn vertrek in maart 2020 werd mijn vlucht geannuleerd vanwege het reisverbod dat van kracht ging door het coronavirus. Van budgetair heb ik kort daarna een mail ontvangen waarin stond dat ik recht had op een volledige terugbetaling van mijn ticket omdat de vlucht door Turkish airlines zelf werd geannuleerd. Ondertussen zijn we november en vermits budgetair zn klanten nog steeds niet te woord wil staan (hun telefoonlijnen werden gesloten door de drukte) probeer ik al bijna 8 maanden via mail om de… Lees meer

Customercare

Beste Kim, dank je voor je bericht. In eerste instantie heeft Budgetair keurig gereageerd door aan te geven dat je recht hebt op volledige terugbetaling. Wat vervelend dat je daarna niets meer gehoord hebt. Onze dochteronderneming Miss Casey claimt restitutie van ticketgeld bij maatschappijen. Op hun site kun je kijken voor meer informatie en een claim aanmaken, indien gewenst. Middels de volgende link kom je direct op de juiste pagina. Ticketrestitutie valt onder extra gemaakte kosten. Je hebt iets gekocht, maar niet gekregen. https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ . Natuurlijk zijn zij ook altijd telefonisch bereikbaar op 088 0066444 Succes! ~Hedy

Maud v. Velzen

Via Vliegwinkel 4 tickets geboekt naar Orland 21 maart, deze zijn geannuleerd.
Tot op heden nog geen cent ontvangen
KLM en Vliegwinkel wijzen naar elkaar
Ik zou nu echt de ongeveer 2700 euro terug willen hebben
Wat moet ik doen

Customercare

Beste Maud, bedankt voor jouw bericht. Wat vervelend dat de 2 partijen naar elkaar wijzen. Wanneer de vliegtuigmaatschappij heeft geannuleerd heb je recht op een volledige restitutie. Onze dochteronderneming MissCasey kan jou hierbij assisteren. Zij kunnen de restitutie voor jou gaan indienen. Mocht je hier meer over willen weten adviseer ik je even te bellen met nummer 088-0066444. Je kunt ook meteen jouw dossier aanmaken via de volgende link: https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag! ~ Linda.

Van Acker Rosette

Ik heb een vlucht geboekt bij veuling ,die zou doorgaan op 7 april 2020.nadat mijn vlucht van tui op 20 maart geanuleerd was door corona.Hoe kan ik nu de betaling van Tui en veuling terug betaald krijgen.Heel erg dank als jullie mij zouden kunnen helpengroetjes

Customercare

Beste Rosette, dankjewel voor je bericht. Onze dochteronderneming Miss Casey kan hiermee behulpzaam zijn. Middels onderstaande link vindt je daarover alle informatie. Miss Casey kan restitutie van ticketgeld claimen bij luchtvaartmaatschappijen, volgens het Verdrag van Montreal. Miss Casey is ook telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Veel succes! ~Hedy
https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/

Ter Weijden

Via vliegwinkel ook stoelreserveringskosten gemaakt van ruim 300 euro
Nu krijg ik tickets vergoed maar ze betalen niet terug de stoelreserveringen, ik ben hier eigenlijk verbijsterd over. Mag dit zomaar?

Remmes

Thanks voor het snelle antwoord!c

Customercare

Bedankt voor je bericht Ter Weijden. De kosten van de stoelreservering behoort je terug te ontvangen, aangezien je daar geen gebruik van hebt gemaakt. Wanneer je de stoelreserveringskosten bij de boeking hebt betaald, behoort Vliegwinkel deze ook aan je terug te betalen. Op het moment dat je deze later zelf bij de vliegtuigmaatschappij hebt betaald, moet je bij hen zijn. Dan is dat buiten Vliegwinkel om gegaan. ~Joery

Ter Weijden

Wat zijn mijn mogelijkheden als Vliegwinkel weigert?
Hb ze net email gestuurd maar hun reactiesnelheid is gemiddeld 4-10 weken!
Zijn jullie een instantie waar ik mijn claim kan neerleggen?
Kan mij voorstellen dat ik niet de enige ben
Dankuwel

Customercare

Dank voor je bericht. Als Vliegwinkel niet zu willen meewerken, kan ons ‘zusje’Miss Casey hiervoor een claim in behandeling nemen. Middels de hierna volgende link, vindt je alle informatie hierover en kan een claim ingediend worden. https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Miss Casey is ook telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Veel succes! ~Hedy

Ter Weijden

Dankjewel Hedy

Ter Weijden

Excuus het bedrijf heet Vliegtickets.nl

Customercare

*Vliegtickets.nl bedoel ik in dat geval.~Hedy

Ter Weijden

Dankjewel voor je antwoord

Remmes

Heb via cheaptickets bij Emirates tickets geboekt. Restitutie is in behandeling, maar heb ik ook recht op restitutie van mijn stoelreserveringen?

Customercare

Beste Remmes, Bij de teruggave van ticketprijs behoort ook de kosten die je hebt gemaakt voor stoelreserveringen en/of bagage. Wanneer je nog extra vragen hebt, horen wij het graag. ~Joery

Elly Steffanie

Beste .

Mijn reis naar Spanje 5 mei is geannuleerd. Eerst zou ik een voucher krijgen.
In Juli kwamen ze met het verhaal dat ik mijn geld zou terug krijgen .
Het was een pakket reis .Nu zeggen ze weer mijn geld is onderweg.
Hoelang kan dat duren mag dat zomaar.

Customercare

Hallo Elly, wat een vervelende situatie. Je krijgt hierdoor het gevoel aan het lijntje te worden gehouden, begrijp ik. Op de site van ons ‘zusje’ Miss Casey vind je informatie over je rechten. Volgens het Verdrag van Montreal is het een passagiersrecht om restitutie van het ticket te ontvangen, bij een annulering gedaan door de luchtvaartmaatschappij. Miss Casey kan dit voor je claimen. Wanneer je vragen hebt, zijn zij ook telefonisch bereikbaar op 088 0066444. Middels onderstaande link, vind je ook alle informatie.~Hedy
https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/

Verona

Ik heb een vraag ik had mijn vlucht geboekt bij vueling naar Barcelona. En die werd gecancelled en bleek dat zij het hadden uit besteed aan level. Nu stond er eerst vlucht krediet op mijn account bij vueling en opeens werd er gezegd dat ik het al verbruikt had maar ik zit nog steeds in Nederland. Ik meld dat hun dus en nu verwijzen ze mij door naar level om daar in het faillissement mee te gaan. Maar ik heb mijn tickets helemaal niet besteld bij level maar bij vueling en zij zijn met geen mogelijkheid te pakken te krijgen.… Lees meer

Customercare

Hallo Verona, wat vervelend dat Vueling zo reageert. Wanneer jouw vlucht is geboekt bij Vueling en je hebt daarvan een boekingsbevestiging van hen ontvangen, heb je in geval van annulering recht op restitutie van het ticketgeld. Als Vueling hieraan niet meewerkt, is het mogelijk een claim in te dienen bij ons ‘zusje’ Miss Casey. Miss Casey claimt volgens de Montreal Convention ticketrestitutie als extra gemaakte kosten. Je kunt een claim aanmaken via onderstaande link: https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Bij overige vragen kun je Miss Casey altijd bereiken op 088 0066444. ~Hedy

edwin

Ticket geboekt bij United Airlines naar USA via tix.nl.
United stuurt ons naar 3rd party. Tix stuurt ons naar UA. Kastje muur dus.
Formeel is ticket niet gecanceled alleen komen we de USA niet in en hebben geen andere keuze als niet vertrekken. Hoe krijgen we nu gedaan dan we of geld retour krigen (Voorkeur) of een voucher?

Customercare

Beste Edwin, wat ontzettend vervelend dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Wanneer jij zelf jouw vlucht wilt annuleren dien je dit te melden bij Tix.nl. Zij kunnen jou dan ook informeren over jouw ticketvoorwaarden. De wetgeving geeft namelijk aan dat je enkel recht hebt op restitutie van je ticket waneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert en niet uitvoert. Wanneer je zelf annuleert wordt er naar de ticketvoorwaarden gekeken en naar aanleiding daarvan wordt er bepaald hoeveel jij van jouw ticket terugkrijgt. Wellicht biedt de vliegtuigmaatschappij jou uit coulance een voucher aan in deze uitzonderlijke situatie, maar… Lees meer

Edwin

Linda, enorm bedankt voor jouw reactie.
Helaas stuurt tux mij naar United Airlines en UA mij naar tix. Gezien het inreisverbod van USA kan ik onmogelijk gebruik maken van het ticket om de USA in te komen en dat is volgens mij het doel van een vliegticket, naar een land toe reizen en daar verblijven. Heen en weer vliegen is zinloos.
Ik heb er inmiddels een advocaat op gezet, ben er klaar mee.

Customercare

Heel veel succes Edwin! ~Hedy

M. Velders

Hallo ik heb 3 tickets aan mijn broers geschonken om mij te bezoeken in Thailand. Door de Corona is dit helaas niet door kunnen gaan en we hebben vouchers gekregen. 1 broer kan makkelijk reizen en zal alsnog komen als de corona voorbij is. de andere twee kunnen dit niet zo makkelijk ivm werk en familie. Ik heb KLM meerdere malen gevraagd om de tickets om te zetten naar mijzelf en mijn zoon zodat wij naar NL kunnen komen als de corona over is. als dat niet mogenlijk is wil ik het geld terug voor die twee vluchten/vouchers Ik krijg… Lees meer

Customercare

Beste M. Velders, heel vervelend om totaal geen reactie te ontvangen van KLM. De optie om de vouchers naar u en uw zoon om te zetten, zou natuurlijk een perfecte oplossing zijn. Via onze website kunt u een dossier/claim aanmaken waarin wij uw voucher checken op rechtmatigheid. Wij beheren dan uw voucher. Wij communiceren met KLM en bewaken de vervaldatum. Komt de vervaldatum in zicht, dan zorgen wij ervoor dat u de reissom terugkrijgt. Zo nodig starten wij een rechtszaak op basis van no cure, no pay. Ook kan ik u nog verwijzen naar de website van onze dochteronderneming Miss… Lees meer

M. Velders

Dit is zo’n bevredigend antwoord….mijn dank is groot.

leonardus Alexander Bunschoten

Wij hebben een vlucht naar Kuala Lumpur geboekt en DIREKT betaald bij de KLM. Nu heeft de KLM deze vlucht geannuleerd, probeerde wekenlang om ons een voycher te geven, wat wij niet wilde. Toen werd medegedeeld dat de KLM ons heeft omgeboekt naar een andere vlucht een maand later. Maar de grenzen met Malaysia zijn dicht en blijven voorlopig dicht. Nu komt er dan eindelijk een berichtje dat het process voor teruggave van ons geld in werking is gesteld. Maar door de grote drukte kan dit wel 90 dagen duren !!!Mocht er na 90 dagen nog niet zijn betaald dan… Lees meer

Customercare

Beste Leonardus Alexander Bunschoten, hartelijk dank voor uw bericht. Dit is uitermate vervelend dat u zo lang op restitutie moet wachten. Echter is onze ervaring dat de vliegtuigmaatscahppijen deze lange tijd wel nodig hebben om de vele betalingen te verwerken in deze buitengewone situatie. Ik begrijp heel goed dat u dit lang vindt duren, maar een manier om dit proces te versnellen is er helaas niet. Mocht het zo zijn dat u na de 90 dagen de betaling nog niet heeft ontvangen, neemt u dan contact op met MissCasey (www.misscasey.com). Dit is onze dochteronderneming en zij kunnen u behulpzaam zijn… Lees meer

Marieke

Beste euclaim, Mijn vriend en ik hebben een heen- en terugreis geboekt bij Transavia naar een Canarisch eiland. De heenreis werd echter geannuleerd. De terugreis niet. We hebben continu geprobeerd contact op te nemen met Transavia om te vragen of onze terugvlucht ook geannuleerd werd, maar we kregen geen reactie. Omdat op de website stond dat bij een annulering van de heenreis de terugreis automatisch ook geannuleerd werd, zijn wij daar vanuit gegaan. Transavia zegt nu echter dat, omdat wij de heen- en terugvlucht niet tegelijkertijd geboekt hebben, we geen geld terug krijgen voor de terugvlucht omdat dat als enkele… Lees meer

Customercare

Bedankt voor je bericht Marieke. Helaas moet ik je mededelen dat Transavia hierin gelijk heeft. Er zijn namelijk 2 aparte boekingen gemaakt, één voor de heenvlucht en een tweede voor de terugvlucht. Hierdoor zijn er twee aparte situaties ontstaan, die apart beoordeeld worden. Je kunt hier helaas niets tegen doen. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op wacht, maar ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. ~Joery

Marieke

Beste Joery, Dank voor de snelle reactie! In onze pogingen om contact op te nemen met Transavia werden wij naar de FAQ van de website verwezen en daar stond dat bij annulering heenvlucht, de terugvlucht automatisch ook geannuleerd zou worden. Er stond niet dat dit om één en dezelfde boeking moest gaan. We hebben herhaaldelijk geprobeerd contact te krijgen met Transavia om bevestigd te krijgen dat de terugvlucht zeker weten geannuleerd werd, maar kregen geen contact en zijn uiteindelijk van de FAQ uitgegaan. Had Transavia dit duidelijker op de website moeten zetten of beschikbaar moeten zijn voor dit soort vragen?… Lees meer

Customercare

Goedemorgen Marieke, heel erg lastig deze situatie. Volgens de regelgeving heb je recht op restitutie van de heen- en terugvlucht als deze in 1 boeking zijn gedaan, zoals Joery al zei. Het is natuurlijk wel heel vervelend dat Transavia niet bereikbaar was voor jullie, zodat jullie geen mogelijkheid hadden om te overleggen. Hiervoor kan ik je echt alleen maar naar Transavia verwijzen. Als zij telefonisch onbereikbaar blijven, kun je altijd via social media proberen contact te krijgen. Heel veel succes! Mocht je nog vragen hebben, kun je ons ook altijd bereiken op 088 0066466. ~Hedy

Romke van Andel

Ik zit al 6 maanden te wachten op mijn refund op twee retourvluchten van Garuda van Amsterdam naar Bali, geboekt via Cheaptickets. Van Cheaptickets krijg Ik masndenlang alleen maar standaard mailberichten.
Wat kan Ik doen om mijn refunds waar Ik recht op heb van Cheaptickets alsnog te krijgen?

Customercare

Beste Romke. bedankt voor je bericht. Het is balen dat je in deze situatie terecht bent gekomen. Wanneer Cheaptickets niet op je berichten reageert, kun je het natuurlijk nog wel proberen bij de airline zelf. Eigenlijk horen zij je de ticketprijs terug te betalen! Wanneer dit allemaal niet lukt, zou je het bij een claimbedrijf kunnen neerleggen. Ons zusterbedrijf https://www.misscasey.com/nl/ behandelt dit soort claimen. Voor vragen kun je altijd contact met ons opnemen. ~Joery EUclaim

Micheline Van Eeckhoute

Heb 4 tickets naar Turkije geboekt in december2019 , vlucht in juni. Geboekt bij E-sky . Vlucht geannuleerd door Corona, nog altijd niets terug gezien ….

Customercare

Wat vervelend Micheline! Bij annulering heb je natuurlijk recht op teruggave van je ticketprijs. Je kunt bij de vliegtuigmaatschappij zelf proberen om je geld terug te krijgen! Wanneer dit niet lukt, kun je gerust een bedrijf inschakelen om dit voor je te doen. Wanneer je vragen hebt, kun je contact met ons opnemen. Wij staan graag voor je klaar. ~Joery

A. Olsthoorn

Beste Christine,
Ik heb een ticket gekocht via Kilroy op 23 februari 2020 bij Swiss Air, vertrek was 21 juli heen van Amsterdam naar Bangkok, terug was op 23 augustus 2020. Vlucht had twee tussenstops, een in Zurich en een in München!

Heb Kilroy gevraagd een full refund te regelen maar tot op heden niks vernomen. Geld voor mij ook de 7 dagen refund?

Het bericht dat de vlucht was geannuleerd was via Kilroy op 30 juni 2020 per mailtje.

Zijn er bedrijven die dit kunnen regelen!

Mvg. Arnold

Malu

Beste Arnold, bedankt voor je bericht. Heb je bij Kilroy al navraag gedaan over de status van de terugbetaling? Wellicht kunnen ze je in ieder geval laten weten wanneer je het bedrag kan verwachten. Het staat je ook vrij om zelf navraag te doen bij Swiss Air om te kijken of zij bijvoorbeeld het bedrag al aan Kilroy hebben uitbetaald. Mocht je er niet uitkomen dan kan onze partner Miss Casey je helpen met het terugvragen van de ticketkosten: http://www.misscasey.nl Succes en hopelijk lukt het zo! ~Malu

Mylene

Hoi, hoi,

Hebben jullie ervaring met Ryanair?
Ik probeer al maanden mijn vliegtickets geld terug te krijgen van 23april. Zij hebben vanwege de Corona de vluchten geannuleerd. Heb ook op de mail dat ze gaan betalen tussen 5-7 werkdagen. Maar nu 2 weken later nog steeds niks…
Wat is nu verstandig om te doen?

Malu

Beste Mylene, bedankt voor je bericht! Als Ryanair heeft aangegeven dat ze binnen 5 tot 7 werkdagen betalen en dat nog niet hebben gedaan, is ons advies om eerst even navraag bij ze te doen. Kom je er vervolgens niet uit? Laat het ons gerust weten! ~Malu

Mylene

Bedankt voor je reactie. Ik heb ze nogmaals gemaild

Malu

Graag gedaan! Hopelijk krijg je spoedig reactie Mylene! ~Malu

Remy

Wij hebben geboekt via Cheaptickets en de vlucht wordt verzorgd door Tui België vanaf Brussel. Nu heeft de Nederlandse regering de bestemming (Rhodos) als oranje gemarkeerd. Wat zijn onze rechten ten opzichte van de Belgische Luchtvaartmaatschappij?

Customercare

Beste Remy, indien de vlucht wel uitgevoerd wordt, kun je enkel wijzigen en annuleren volgens de voorwaarden van het geboekte ticket. Ik adviseer je om contact op te nemen met Cheapticekts en vragen naar eventuele wijzigings- of annuleringsmogelijkheden. Succes! ~Jolande

Jose

Ik heb tickets geboekt via een broker. De tickets zijn geannuleerd vanwege COVID-19. Ik wacht nu al bijna 3 maanden op uitbetaling van de tickets. De broker zegt dat zij wachten op reactie van KLM. Kan ik de broker direct om uitbetaling vragen zonder dat zij van KLM een reactie hebben? KLM verwijst naar de broker en doet niks.

Malu

Beste Jose, wat vervelend dat je al zolang wacht! In dit geval is de broker tussenpersoon en verantwoordelijk om jou uit te betalen. Het staat je vrij om zelf contact op te nemen met KLM en na te gaan of zij de broker al hebben uitbetaald. Je hebt recht om naar die status te vragen. De uitbetaling gaat dus via de broker, maar als KLM je in ieder geval kan informeren of zij het geld al hebben gestort naar de broker, dan weet je wat meer waar je aan toe bent. Hopelijk krijg je zo wat meer duidelijkheid. Neem gerust… Lees meer

Jose

Hi Malu, ik heb contact gehad met KLM maar zij willen geen inzage geven in de situatie. Zij zeggen dat dit iets is tussen broker en trade afdeling KLM. En ik sta als consument langs de zijlijn… Heeft de KLM ook geen aansprakelijkheid om de siuatie op te lossen en uit te betalen? Er is een uitspraak van t Europese Hof dat ook de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor uitbetaling schade als gevolg van annulering. Wie kan ik volgens jou t best een aangetekende brief sturen? Of beiden?

Sjoerd

Ik heb via cheaptickets vliegtickets geboekt voor naar amerika. Bij KLM vang ik bot mbt restitutie, moet ik nu bij cheaptickets zijn? Wat is de snelste manier om mijn geld terug te krijgen?

Reistijd zou in juni van dit jaar zijn. Tickets hebben we begin dit jaar geboekt via cheaptickets.

Irina

Cheaptickets houdt een deel van de terugbetaling achter. Bij mij was dat de dossierkosten, stoelenreservering en service, wat ze niet vergoeden.

Sjoerd

En hoe kan ik ook die kosten het beste terugvragen? Slaat natuurlijk nergens op dat ze dat doen

Irina

U kunt mail sturen naar info@cheaptickets.nl, het duurt een paar maanden voordat ze reageren op je vragen

Malu

Beste Sjoerd, het is inderdaad heel vervelend dat ze dat doen! Je hebt volgens Verordening 261/2004 gewoon recht op teruggave van alle bijgeboekte services. Ons advies is om contact met Cheaptickets op te nemen en ze hierop te wijzen. Mocht je er niet met ze uitkomen, neem dan gerust even vrijblijvend contact op met ons Customer Care team via 088 – 006 64 66.

Malu

Beste Sjoerd, bedankt voor je bericht. Cheaptickets is jullie tussenpersoon en dus ook verantwoordelijk voor de terugbetaling. Gezien de uitzonderlijke tijd kunnen terugbetalingen wel langer duren dan normaal. Je kan bij Cheaptickets in ieder geval even navraag hoelang ze verwachten dat het gaat duren. Kom je er niet uit? Neem dan gerust nog eens contact met ons op! Het staat je overigens wel vrij om zelf contact op te nemen met KLM als je wil weten of zij bijvoorbeeld al een restitutie aan Cheaptickets hebben gedaan. Succes Sjoerd! ~Malu

Irina

Ik heb tickets gekocht naar Moskou en terug via Cheaptickets. De vluchten zijn geannuleerd. Na 5 maanden wachten mailt Cheaptickets dat SWISSAIR heeft geld terugbetaald aan hen. Alleen houdt Cheaptickets 120 euro (stoelreserveringen, dossiervorming en service) achter. Wat moet ik nu doen om de volledige betaling terug te krijgen?

Malu

Beste Irina, wat vervelend dat je Cheaptickets deze kosten achterhoudt. Ons advies is om contact met hen op te nemen om aan te geven dat ze zijn vergeten deze extra bijgeboekte services terug te betalen. Mocht je er niet met hen uitkomen, neem dan gerust nog eens contact met ons op! ~Malu

Irina

Ik heb een ticket gekocht via Cheaptickets.nl. De vlucht is geannuleerd. Nu geeft Cheapticket.nl een deel van het bedrag terug en houdt 120 euro achter. Nergens in de mails praat er over. Mag dat?

Malu

Beste Irina, dat is vreemd. Heb je enig idee waarvan die 120 euro kan zijn? Als het een bedrag is van stoelreserveringen of bijgeboekte bagage, heb je ook recht op teruggave daarvan. In dat geval dus zeker contact opnemen met Cheaptickets om dit alsnog terug te vragen. Kom je er niet uit? Neem dan gerust weer contact met ons op! Dit mag op dit platform maar natuurlijk ook telefonisch. ~Malu

Sandra Bronsveld

Wij hadden een vlucht geboekt in mei bij tix.nl
KLM vliegtuig
Tix zegt dat we restitutie van klm krijgen , klm zegt dat we bij tix moeten zijn
Tix antwoord niet op mails en zijn niet telefonisch te bereiken

Malu

Beste Sandra, bedankt voor je bericht en wat vervelend die onduidelijkheid! Aangezien jullie bij Tix hebben geboekt, is dat de tussenpersoon en dus verantwoordelijk voor de terugbetaling van jullie restitutie. Het staat je natuurlijk wel vrij om bij KLM navraag te doen wat de status is van hun terugbetaling aan Tix. Op de website van Tix geven ze hier meer informatie over: https://help.tix.nl/nl/support/solutions/articles/75000029596-mijn-boeking-is-geannuleerd-door-de-luchtvaartmaatschappij?tixcategory=COVID-19%20|%20Corona Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid. Schroom anders niet om ons te bellen! ~Malu

Jeroen van Veen

Wil je naast elkaar zitten in het vliegtuig dan dien je stoelen te reserveren. Hier betaal je voor per stoel, per vlucht. De aanbieder van de vakantie besluit de vakantie te annuleren. Dan vervallen dus ook de vliegtickets maar ook de betaalde stoelen. Na opvraag bij de vliegmaatschappij geven zij aan dat de stoelen non refundable zijn. Hoe zit dit bij annulering door Corona?

Malu

Beste Jeroen, Verordening 261/2004 stelt dat bij annulering door de luchtvaartmaatschappij passagiers recht hebben op de teruggave van hun ticketkosten inclusief bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en extra bagage. De luchtvaartmaatschappij dient je deze kosten dus netjes te retourneren. ~Malu

Maud v.velzen

Een klm ticket via vliegwinkel gekocht, van wie moeten de vouchers komen
Geannuleerd door de Corona
Voorlopig wijzen ze naar elkaar al 5 maanden lang

Malu

Beste Maud, wat vervelend dat je al zo lang moet wachten. Vliegwinkel is in deze tussenpersoon dus ook verantwoordelijk om jou van de voucher te voorzien. Natuurlijk staat het je vrij om zelf navraag bij KLM te doen of zij Vliegwinkel al hebben voorzien van de voucher. Wellicht blijft het bij Vliegwinkel hangen? We hopen dat dit je wat meer duidelijkheid geeft. Heb je toch nog vragen? We horen ze graag! Ons Customer Care Team kan je telefonisch vrijblijvend advies geven. ~Malu

Alina Van den Eynde

Hello,
Wij hebben onze tickets via Tix.NL gekocht voor een reis SPL-SFO, retour, vertrek 1 april.
LH8741, de vlucht zou worden uitgevoerd door United Airlines.
Omdat de vluchten geannuleerd werden vroeg Tix of we de boeking wilde wijzigen, daar zouden we akkoord mee gaan, maar we hebben geen voucher ontvangen.
Daarom zouden we een restitutie willen ontvangen.
Is dit mogelijk en hoe kunnen we dit dan doen?

Remko

De vlucht van mijn schoonouders (vanuit Italie op 12 augustus 13:10 uur) werd gecancelled terwijl ze al op de luchthaven stonden. De KLM heeft ze op de eerstvolgende vlucht van 17:40 gezet. Het verzoek om restitutie is afgewezen omdat “het vanwege Corona om economische redenen beter was om de vluchten samen te voegen. Is dat terecht?

Malu

Beste Remko, wat vervelend dat de vlucht van je schoonouders is geannuleerd terwijl ze al op de luchthaven waren. Als de vliegtuigmaatschappij een vlucht annuleert, hebben passagiers volgens Verordening 261/2004 bepaalde rechten. De vliegtuigmaatschappij moet je bijvoorbeeld kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op je eindbestemming te komen. Of je schoonouders in aanmerking komen voor een vergoeding is afhankelijk van het moment waarop zij zijn geinformeerd over deze annulering. ZIjn ze 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en zijn ze meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen? Dan komen ze wel degelijk… Lees meer

Remko

Beste Malu. Bedankt voor het antwoord. Aangezien ze geinformeerd werden terwijl ze al op het vliegveld waren, is dat zeker korter dan 7 dagen voor vertrek ;). de nieuwe vlucht was 4 uur later. Bij nazoeken via bovenstaande link, blijkt dat de geannuleerde vlucht (KL 1584) er niet meer in staat (waarschijnlijk verwijderd). De nieuwe vlucht staat er wel in, maar die vloog op tijd.

Malu

Beste Remko, graag gedaan. Jij ook bedankt voor de terugkoppeling. Mag ik je in deze vragen om telefonisch contact op te nemen met ons Customer Care team via 088 – 00 66 466? Zij kijken graag even vrijblijvend met je mee! Je kan dan verwijzen naar deze reacties via de website en het contact met mij. Hopelijk geeft het je snel meer duidelijkheid! ~Malu

Daniel Smidi

Via Vliegtickets 5 tickets naar Brazilië gekocht met de luchtmaatschappij TAP, deze tickets zijn geannuleerd ivm Covid-19 risico land, echter niks maar ook helemaal niks van TAP en vliegtickets geeft aan dat we tussen 6 en 12 maanden moeten wachten voor een besluit. Dus ook geen voucher tot zover. Mag dat?

Malu

Beste Daniel, wat vervelend dat je niks van Vliegtickets en TAP hoort. Vliegtickets is in dit geval tussenpersoon, dus die moeten de voucher voor je regelen. Als je geen contact met Vliegtickets krijgt, is ons advies om zelf contact op te nemen met TAP. Heb je al geprobeerd om via de volgende link een voucher aan te vragen? https://reembolsos.flytap.com/RefundsWAR/ Als je hier niet uitkomt, staat het je natuurlijk ook vrij om telefonisch contact op te nemen met TAP. Zij weten de status van jouw voucher en kunnen je gedetailleerde informatie geven zodat je weet waar je aan toe bent. Hopelijk… Lees meer

Willem

We hebben met 5 familieleden in februari retourtickets geboekt bij KLM voor een reis naar Hong Kong in oktober. Momenteel geldt er in Hong Kong een inreisverbod voor niet-ingezetenen en gezien de berichten zal dat nog lang zo blijven. Echter KLM vliegt nog steeds naar Hong Kong om ingezetenen en andere uitzonderingen te vervoeren. De vluchten gaan dus gewoon door , maar wij mogen het land niet in. Kunnen wij de vluchten annuleren met verzoek van teruggave geld of voucher?

Malu

Beste Willem, volgens Verordening 261/2004 heb je alleen recht op teruggave van de ticketkosten of omboeken als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert. ALs je als passagier zelf annuleert, vervallen deze rechten. Echter, in deze uitzonderlijk periode geeft KLM het volgende aan over het annuleren van je vlucht: ‘Als u uw ticket direct bij KLM heeft gekocht, kunt u uw vlucht omboeken in Mijn Reis. We bieden verschillende omboek- en annuleringsmogelijkheden. Bekijk daarom eerst ons omboek- en annuleringsbeleid, zo weet u precies wat uw mogelijkheden zijn.’ Via de volgende link vind je daar meer informatie over: https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm Mocht je er daar… Lees meer

Margo Dussel

Wij hebben via vliegtickets.nl een vliegticket naar guatamala. Heen met Delta en terug met aeromexico. Ze zeggen dat de gehele ticket van aeromexico is en hun regels gelden. Ze bieden een open ticket of voucher aan. Nu eindelijk te horen dat deels ticket is geannuleerd geen idee welke dat hoop ik nog te horen. Hebben we recht op geld terug? Kunnen we dat eisen. We vertrekken al 6 sept dus is kort dag. Als we iets willen regelen of eis stellen ivm geld terug kan dat ook een lange tijd duren. Moeten we voor die tijd niet wat besluiten anders… Lees meer

Malu

Beste Margo, dank voor je bericht. Om jouw vraag te kunnen beantwoord, is het eerst van belang om te weten welk deel van je route is geannuleerd. Zou je dat kunnen navragen bij Vliegtickets of Aeromexico? Aan de hand daarvan kunnen we aangeven of het wel of niet binnen Verordening 261/2004 valt en wat dus jouw rechten zijn met betrekking tot de teruggave. Via de volgende link tref je telefoonnummers aan van Aeromexico: https://aeromexico.com/en-nl/refunds Mocht je telefonisch contact met ze willen opnemen om navraag te doen, dan kan dat via een van die nummers. Succes! We horen je graag als… Lees meer

Margo

Hallo,
We weten al welk deel dat is, dat had ik al eerder nagevraagd. Dat is mexico naar guatamala.

Malu

Hi Margo, bedankt voor je bericht. Jullie heenvlucht valt onder Verordening 261/2004, aangezien de vlucht vertrekt vanuit een EU-land. Daarom hebben jullie voor de heenreis recht op teruggave van de ticketkosten als de luchtvaartmaatschappij de vlucht heeft geannuleerd. De terugreis valt echter niet onder deze Verordening, omdat de vlucht vertrekt vanuit een niet-EU-land met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij. In dat geval gelden andere regels. Ons advies is om over dat deel van jullie reis navraag te doen bij Vliegtickets of anders bij de luchtvaartmaatschappij. Wellicht zijn ze coulant! Zijn er nog vragen of onduidelijkheden? We horen het graag! ~Malu

Margo

We hebben inmiddels via earomexico vernomen dat de hele vlucht is geannuleerd heen en terug. En dat zij vliegtickets al hebben betaald om ons geld terug te geven. Doen ze dat niet dan gaan zij met hun in gesprek. We komen elk keer en klein stukje verder.

Malu

Hi Margo, wat fijn om te horen! En dank voor de update! We vinden het fijn om te lezen dat je steeds een stapje verder komt. Mochten we je nog ergens bij kunnen helpen, dan weet je ons te vinden. Succes! ~Malu

Sheila

verordening 261-2004. Vlucht door KLM vanwege Corona geannuleerd, ticketkosten teruggevraagd , krijg ik, maar houdt KLM
€25 administratiekosten in. IK heb toch recht op teruggave van het volledig bedrag dat ik betaald heb, Graag uw reactie

Harry Peters

Hallo, onze vlucht is van te voren geannuleerd door de maatschappij. We hebben bij Air Corsica gevraagd om ons geld terug te storten. Ze hebben echter nog nooit naar dit verzoek gekeken. Er is ook geen contact met ze mogelijk. Kunt u ons adviseren wat nu te doen. De heen en retourvlucht naar Corsica waren op 12-06 en 19-06

Malu

Beste Harry, wat vervelend om te lezen dat je geen gehoor krijgt bij Air Corsica naar aanleiding van jullie geannuleerde vluchten. Heeft u het formulier via de volgende Air Corsica Customer Service al ingevuld? https://support.aircorsica.com/en/ Ook staat er een telefoonnummer op de website vermeld: https://www.aircorsica.com/flights/contact-all. Ons advies is om daar anders naar te bellen op het moment zodra te telefoonlijnen open gaan. Helaas moeten passagiers momenteel erg lang wachten op contact bij diverse luchtvaartmaatschappijen, maar als u uberhaupt geen contact krijgt is natuurlijk erg kwalijk. Wij hopen dat u via die weg alsnog contact krijgt. Mocht u er alsnog niet… Lees meer

Harry Peters

Wij hebben netjes alles ingevuld al begin Juli, er is verder op hun site niets van voortgang te zien. Ik zal eens achter het tel nummer aangaan. Kijken of ik contact kan krijgen.

Harry Peters

Beste Malu, 5 dagen achter elkaar minimaal een half uur in de wacht gestaan en geluisterd naar een frans bandje. Ik krijg dus geen contact met ze. Zal aankomende week met u contact opnemen of jullie wat kunnen betekenen voor ons.

Malu

Beste Harry, wat ontzettend vervelend dat u steeds zo lang in de wacht staat. Neem deze week gerust contact op met ons Customer Care Team via 088 – 00 66 466. Zij staan u graag te woord en kunnen u vrijblijvend verder adviseren! ~Malu

Caroline

Hi, ik krijg zojuist te horen (van vliegtickets.nl) dat bij Kenya Airways geen geld wordt terugbetaald en dat de enige optie een voucher accepteren is. Klopt dat? Ik heb een retour Amsterdam – Nairobie geboekt en deze is geannuleerd. En als ze wel verplicht zijn om deze optie aan te bieden, heeft het dan zin om dit na te jagen of moet ik dan wel een hele lange adem hebben?
Alvast bedankt, Caroline

Malu

Beste Caroline, dank voor je bericht! Je heenvlucht met Kenya Airways valt onder Verordening 261/2004 (vertrek vanuit EU-land), waardoor je voor de heenreis ook recht hebt op je geld terug in plaats van een voucher. Vliegtickets.nl moet dit voor je regelen bij Kenya Airways. Echter, de terugreis valt niet binnen de Verordening (vertrek uit land buiten EU naar land binnen EU, maar met niet-Europese airline). Daardoor gelden voor die vlucht andere regels. Kenya Airways geeft op de website inderdaad aan dat je een voucher krijgt, maar dat je de geldigheidsdatum daarvan kan verlengen: ‘You can request for a voucher valid… Lees meer

Fiona

Hallo, CheapTickets heeft zonder te informeren naar mijn wensen (voucher of resitutie) namens mij een restitutieverzoek ingediend bij KLM voor een geannuleerde retourvlucht van mei jl. Vandaag kreeg ik eindelijk nieuws dat ik mijn geld terugkrijg maar CheapTickets brengt € 29,- “kosten” in rekening. Voor een boeking die buiten mijn schuld om is geannuleerd! Mag dit zomaar? Ik had liever een voucher gehad want mijn reis is gewoon verschoven dus ik had toch tickets nodig.

Theike

Hoi, Onze vlucht naar Montreal (Canada) van 13.07.2020 (af Brussel Zaventem) is geannuleerd. Ook onze vlucht van Montreal via Parijs CdG naar Brussel (29+30.07.2020) is geannuleerd. Via het resibureau hebben wij een PNR Alive aangeboden gekregen. Wij moeten nu voor 28.01.2021 omgeboekt hebben en voor 31.12.2021 moeten de door ons eventueel omgeboekte vluchten geweest zijn. Maar in deze onzekere tijd willen we voolopig eigenlijk helemaal niet naar Canada. En zeker boeken voor 28.01.2021 is voor ons veel te snel. Wat kunnen wij eventueel doen om wellicht toch ons geld terug te krijgen. Oh ja, de vluchten worden uitgevoerd door Air… Lees meer

Malu

Beste Theike, bedankt voor je bericht. Het is te begrijpen dat jullie in deze onzekere periode niet graag willen reizen. Jullie heenvlucht valt onder Verordening 216/2004, aangezien de vlucht vertrekt vanuit een EU-land. Daarom hebben jullie voor de heenreis recht op teruggave van de ticketkosten. De terugreis valt echter niet onder deze Verordening, omdat de vlucht vertrekt vanuit een niet-EU-land met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij. In dat geval gelden andere regels. Ons advies is om anders zelf navraag te doen bij Air Canada wat betreft het omboeken en de mogelijkheden. Wellicht zijn ze coulant en kunnen jullie elkaar tegemoet komen. Zijn… Lees meer

Vanneste Kristof

Hallo, ik heb een vlucht geboekt via expedia met kenya airways heenvlucht op 11/7 van Amsterdam naar Nairobi,en terugvlucht op 21/7 van zanzibar naar Amsterdam. De vluchten werden geannuleerd door hen. Volgens expedia hebben wij enkel recht op een voucher te gebruiken voor 30/6/2021. Wij willen echter deze reis doen in juli 2021 gezien de kinderen geen vakantie hebben in juni. Volgens expedia is dit niet mogelijk. Wij zouden ook geen refund kunnen krijgen, is dit correct? Bijkomend hebben wij ook via expedia een ticket enkele reis gekocht van brussel naar rio de janeiro enkele vlucht voor mijn zoon die… Lees meer

Malu

Beste Vanneste, nogmaals dank voor je bericht. Wat vervelend dat jullie zoveel onduidelijkheid hebben. Inmiddels heb ik wat informatie voor je om meer duidelijkheid te verschaffen. Hieronder zal ik je vragen beantwoorden: 1. Je heenvlucht met Kenya Airways valt onder Verordening 261/2004 (vertrek vanuit EU-land), waardoor je voor de heenreis ook recht hebt op je geld terug in plaats van een voucher. Expedia moet dit voor je regelen bij Kenya Airways. Echter, de terugreis valt niet binnen de Verordening (vertrek uit land buiten EU naar land binnen EU, maar met niet-Europese airline). Daardoor gelden voor die vlucht andere regels. Kenya… Lees meer

Malu

Beste Vanneste, dank voor uw bericht. Wat vervelend dat er zoveel onduidelijkheid is ontstaan. Wij helpen u daar graag bij. Ik heb uw vraag neergelegd bij een van onze juristen en ik kom zo spoedig mogelijk bij u terug met een antwoord. ~Hartelijke groet, Malu

Tonnie

Dag ik heb onze bij Klm geboekte vlucht naar Malawi zelf geannuleerd. Reden de Coronadreiging en het advies van het Nederlands consulaat In Malawi om niet te komen. De vlucht was toen nog niet geannuleerd door KLM. Ik heb hiervoor vouchers gekregen, in te leveren binnen een jaar. Later is alsnog de vlucht, datum 10 april, geannuleerd door KLM. Is er enige kans de vouchers in te wisselen voor geld of wordt dat onmogelijk nu ik zelf de eerste stap tot annulering gezet hebt? Op de voucher staat wel vermeld dat de reden Corona is.

Malu

Beste Tonnie, dank voor je bericht. Wat netjes dat jullie alsnog vouchers van KLM hebben ontvangen. In principe zijn ze niet verplicht om alsnog geld uit te keren, omdat jullie in eerste instantie zelf hebben geannuleerd. Je kan natuurlijk altijd kijken of ze hierin coulant willen zijn. Ons advies is om het eerst via deze pagina van KLM te proberen (https://www.klm.nl/trip/refund) en daarna anders telefonisch navraag te doen. Hopelijk kom je er zo uit! ~Malu

Barbara van Gogh

Wat doe je als je al maanden wacht op een voucher of geld terug ivm met geannuleerde vlucht door Corona en dan dit leest?
We regret to inform you that Level Europe has filed for insolvency proceedings on 19 June 2020. All claims must be submitted to the court

Ferenc

Hallo,

Eerder hebben wij met succes (en met plezier) gebruik gemaakt van EUclaim om rare fratsen van Transavia vergoed te krijgen.

Nu hebben wij via D-reizen een reis geboekt en (voor uitbraak van de COVID-crisis) omgeboekt naar een andere, duurdere vakantie. Deze is geannuleerd vanwege COVID-19 en D-reizen houdt gezellig de kosten van de omboeking (43 euro) in op de voucher. Dit lijkt mij niet in de haak. Wat denkt EU claim?

Jenny

vraag wat ik het beste kan doen. Ik kom er net toevallig achter dat mijn retour vlucht Port in oktober is geannuleerd. Ik heb hier geen bericht over ontvangen en weet dus ook niet hoelang dit al zo is. Ik zie ook bij mijn boeking dat we zijn om geboekt op andere vluchten. De heen vlucht heeft nu een tussenstop en duurt veel langer. En de terugvlucht kan zelfs niet eens ( van Porto naar Lisbon om 12.00 maar we moeten al vanuit Lisbon om 07.00 een vlucht hebben naar Amsterdam? ). Ik heb nooit een keuze gekregen of ik… Lees meer

Tatjana Fillee

Hoi! Onze vluchten op 18 april en 8 mei werden geannuleerd omwille van COVID-19. Er werd ons een terugbetaling beloofd, maar we hebben nog steeds niets ontvangen. Binnen welke termijn moet de reisbemiddelaar (vliegwinkel.nl) ons terug betalen? Volgens hen ligt de vertraging bij Emirates (waar we mee zouden vliegen), maar vrienden die rechtstreeks bij Emirates boekten kregen nog voor het geplande vertrek hun geld volledig terug.

Alvast bedankt!

Malu

Beste Tatjana, bedankt voor je bericht! Normaliter behoren passagiers hun geld binnen zeven dagen na een annulering terug te krijgen, echter zien we op dit moment dat de termijnen veel langer zijn. Soms zelfs maanden. Het geduld van passagiers wordt wat dat betreft flink op de proef gesteld. Het staat je vrij om zelf contact op te nemen met Emirates en na te vragen of zij de restitutie al hebben uitgekeerd aan Vliegwinkel.nl. Zo ja, vraag dan om een bevestiging daarvan en leg deze voor aan Vliegwinkel.nl. Wellicht bespoedigt dat het proces enigzins. Ons advies is ook om alle communicatie… Lees meer

l i

Ik deed reeds vroeger beroep op uw diensten met goede resultaten. Nu heb ik tickets geboekt van brussel naar Turkije-Adana , heenreis met turkish airlines 9 mei 2020 en terugreis met sun express op 29 juni. Deze tickets heb ik besteld bij ‘Travel2be’.
Tot op vandaag nog geen terugbetaling of voucher gezien. Op 16 april kreeg ik van travel 2be een antwoord via e-mail dat alles zou geregeld worden. Moet ik nog wat geduld hebben of zal ik gebruik maken van uw juridische dienst.
dank voor uw atnwoord
Marc Vandendriessche
België

Malu

Beste heer/mevrouw, hartelijk dank voor uw bericht. Wat vervelend dat u al zo lang moet wachten op een voucher of terugbetaling. Helaas zijn de wachttijden momenteel veel langer dan u gewend bent bij tussenpersonen en luchtvaartmaatschappijen. Het geduld van u en vele anderen wordt helaas flink op de proef gesteld. Het staat u vrij om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om na te vragen of zij de betaling wellicht al aan Travel2be hebben voldaan. Als het nog veel langer duurt, helpen we u natuurlijk graag verder. ~Malu.

carin

Beste, ik had in februari tickets geboekt voor eind maart Via Expedia. vliegmaatschappij met Norwegian Air. ik heb online een claim ingediend maar nog steeds niet vernomen. ook wij hebben recht op een voucher toch?

Malu

Beste Carin, Expedia geeft op de website het volgende aan met betrekking tot restitutie: ‘Voor vluchten worden de meeste terugbetalingen binnen 8 weken uitgevoerd. Afhankelijk van de airline kan het verwerken van sommige terugbetalingen wat langer duren.’ Het kan dus helaas kloppen dat het langer duurt dan je gewend bent. Het staat je natuurlijk vrij om bij Expedia te controlen of je aanvraag goed is binnen gekomen. Daarnaast kan je ook bij Norwegian Air checken of zij het bedrag wellicht al aan Expedia hebben betaald. Hopelijk staat het bedrag spoedig op je rekening! ~Malu

Vragen? Chat of bel