Vlucht geannuleerd door het coronavirus? Dit zijn je rechten

De impact van het coronavirus is duidelijk merkbaar in de luchtvaart. De vraag naar vliegtickets neemt af, vliegtuigmaatschappijen annuleren vluchten en reisadviezen wijzigen dagelijks. Heb je een ticket geboekt naar een van de risicogebieden? Dan is de kans aanwezig dat jouw vlucht wordt geannuleerd. Wat zijn je rechten als jouw vlucht wordt geannuleerd vanwege het coronavirus?

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent het coronavirus? Lees dan ons meest actuele nieuwsitem over de situatie.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op 2 april 2020 om 16.45 uur.

coronavirus

Veel geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus

Door de uitbraak van het coronavirus zijn veel vluchten geannuleerd. Ook vluchtschema’s zijn gewijzigd, boekingen nemen af en veel mensen stellen hun reis uit. Inmiddels geldt een inreisverbod voor de Schengenzone en geldt het advies om alleen te reizen indien strikt noodzakelijk. Deze passende maatregelen worden getroffen om het coronavirus (COVID-19) te bestrijden.

Door de vele annuleringen van vluchten en de constant wijzigende situatie, adviseren we je ten allen tijde de website van jouw vliegtuigmaatschappij te raadplegen. De vliegtuigmaatschappijen houden de situatie nauwlettend in de gaten en updaten hun reisinformatie constant.

Wat zijn je rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus?

De kans is groot dat je te maken krijgt met een geannuleerde vlucht. De rechten op basis van Verordening 261/2004  zijn ook tijdens het coronavirus van kracht. Dit houdt in dat bij een geannuleerde vlucht door de vliegtuigmaatschappij de passagier recht heeft op een terugbetaling van de ticketkosten, ook als er een voucher (of EMD) wordt aangeboden door de vliegtuigmaatschappij.

Standpunt Nederlandse overheid
De overheid heeft echter per 30 maart 2020 bepaald dat vliegtuigmaatschappijen de gedupeerde klanten mogen compenseren met een voucher. De reden hiervoor is dat het moeilijke tijden voor de vliegtuigmaatschappijen zijn door het coronavirus.

De vouchers moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

Standpunt Europese Commissie
De Europese Commissie heeft op 2 april 2020 laten weten dat passagiers het niet hoeven te accepteren als zij een voucher krijgen voor hun geannuleerde vlucht.

Overige rechten bij vluchtannulering door corona

Let op: de informatie in bovenstaande video is inmiddels gewijzigd. Er is besloten dat vliegtuigmaatschappijen in deze uitzonderlijke situatie passagiers tijdelijk mogen compenseren met vouchers.

Voorbeeld: Chris en Linda gaan een weekend weg naar Venetië. KLM annuleert de vlucht naar Venetië vanwege een negatief reisadvies. KLM heeft in dat geval het recht om Chris en Linda tijdelijk vouchers aan te bieden. Als Chris en Linda de vouchers na een jaar niet hebben gebruikt, of deels hebben gebruikt, dient KLM het overige bedrag te restitueren.

Vlucht omboeken tijdelijk zonder wijzigingskosten

Hoewel voor sommige gebieden geen aangepast reisadvies geldt, stellen veel mensen hun reis momenteel liever uit. Indien jij ervoor kiest de vlucht niet te nemen – maar de vlucht wordt volgens het vluchtschema uitgevoerd – heb je in principe geen recht op teruggave van de ticketprijs. Desondanks stellen vliegtuigmaatschappijen zich in deze unieke situatie coulant op. Bij diverse maatschappijen is het nu tijdelijk mogelijk zonder wijzigingskosten een vlucht te wijzigen naar een andere bestemming of naar andere reisdata. Let wel: de voorwaarden verschillen per vliegtuigmaatschappij.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.

Vorig blogartikel
Welke voordelen haal je uit een vluchtvertraging?
Volgende blogartikel
Meestgestelde vragen rondom coronavirus en vliegtickets

93
Geef een reactie

43 Comment threads
50 Thread replies
31 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
45 Comment authors
Christina

verordening-261-2004 geldt deze ook voor air Canada, tickets zijn geboekt via een broker. Het gaat dan met name om terugbetaling van geld en niet een EMD.

Michiel

KLM biedt slechts een voucher (of omboeking) en geen teruggave van de ticketprijs. Dat is m.i. in strijd met genoemde Europese verordening. Zijn jullie hiermee bekend?

Jeanne Nicole Dieng

TUI heeft ons laten terugkeren naar Nederland. Ik moet een nieuwe ticket kopen.
Het is moeilijk te accepteren dat de betaalde prijs niet wordt terugbetaald. En het ongebruikte retourticket?

Trudy Lamers

Wanneer je een geplande retour vlucht heb en je moet eerder terug van wege Corona dus je boekt om en moet dan 680€ betalen aan Transavia heb je dan recht op een voucher of teruggave?

PIETER

SINDS VANAVOND IS HET SAMENSCHOLINGSVERBOD (NIET MEER DAN 2 MENSEN DICHT BIJ ELKAAR) NU TOT 1 JUNI 2020

MIJN VLUCHT IS OP 31 MEI 2020, DIE GAAT DAN HIERDOOR TOCH AUTOMATISCH NIET DOOR? (OP HET VLIEGVELD BEN JE MET MEER DAN 2 MENSEN DICHT OP ELKAAR EN IN HET VLIEGTUIG ZELF AL HELEMAAL)

WANT DAN KAN IK MIJN GELD GAAN TERUGVRAGEN (OOK AL ZEGT TRANSAVIA OP HUN SITE DAT ZE ALLEEN VOUCHERS UITGEVEN, MAAR NAAR WAT HIERBOVEN BESCHREVEN IS DOOR JULLIE, BREKEN ZE HIERMEE DUS DE WET EN KAN IK EISEN OM MIJN GELD TERUG EN GEEN VOUCHER)

Evelien

Ik heb contact gehad met Emirates over een vlucht naar Bali. Ik kan niet op een later tijdstip reizen dus voucher is geen oplossing. Ze weigeren geld terug te geven. Alleen omboeken. Kan Ik hier verder nog wat aan doen? Emirates heeft de vlucht officieel geannuleerd.

Hans

Mijn schoonouders hebben een ticket gekocht bij Transavia voor een retourvlucht Rotterdam-Alicante vertrek 3 april. Ze hebben een email ontvangen dat de vlucht is geannuleerd en dat ze een voucher ontvangen. Omdat ze liever het geld retour krijgen heb ik contact met Transavia opgenomen en ik heb te horen gekregen dat vanwege de uitzonderlijke omstandigheden Transavia niet het geld kan teruggeven. Ik meldde dat dat tegen de wetgeving is maar het antwoord was dat is nu de policy en je kunt er niks aan doen. Het klopt toch dat je de voucher kan weigeren en je geld moet kunnen terug… Lees meer

Adrie van den Bogert

Wij hadden een ticket geboekt naar Thailand van 14 maart tot 2 april. Op het moment dat wij daar zaten werd ons terugreis gecanceld door EVA Air. Nadat wij geprobeerd hebben via de telefoon en via mail ,contact te krijgen met zowel de luchtvaat maatschappij als met onze tussen persoon [ vliegwinkel.nl ]hebben wij [ op advies van de Nederlandse ambassade ] een nieuw terug ticket moeten boeken omdat het reis advies inmiddels code oranje was.Heb ik nu helemaal geen recht op teruggave van tenminste 1 van de 2 terug tickets?

Maaike

Hoi,
Ik heb vliegtickets naar Las Vegas gekocht via Gate1 met een vertrek op 18 april. De heen vlucht wordt door United Airlines uitgevoerd en de terug vlucht (op 5 mei) door Lufthansa (of eigenlijk een dochter maatschappij). Ik vermoed dat er nog steeds een inreisverbod is voor de USA, maar kan ik dan geld terug krijgen? Of krijg ik van beide maatschappijen een voucher? En moet ik dit zelf met de airline regelen of via gate1?
Groet
Maaike

johan

Onze vlucht van 10 april naar Los Angeles terugvlucht 20 april) kan niet doorgaan vanwege inreisverbod voor EU burgers. (KLM zegt mij dat ik enkel een voucher voor 12 maanden kan krijgen (geen terugbetaling), maar dat KLM per uitzondering toelaat om terugbetaling van de voucher te krijgen indien hij niet werd gebruikt binnen die 12 maand. Is dit correct, en zo ja, hoe weet ik zeker dat ze niet op hun stappen terugkomen binnen de 12 maand aub?

Wat vervelend om te horen dat je reis naar Los Angeles niet doorgaat, Johan. De SGR heeft een garantie afgegeven over deze voucher, daarmee kun je ervan uit gaan dat zij niet binnen 12 maanden hierop terugkomen. Mocht je verder nog vragen hebben, stuur dan gerust een bericht naar onze customer care via customercare@euclaim.nl. Veel succes! ~Anouk

Arnold

Ik heb 9 tickets geboekt naar Denver voor vertrek 15 april, waarvan 8 tickets via Gate1 en later nog 1 ticket via Expedia. Heen met AirCanada en terug met Lufthansa. Van Expedia krijg ik nu bericht dat de gehele vlucht is geannuleerd vanwege Covid-19 en dat ze een airlinetegoed voor mijn vlucht hebben uitgegeven en dat ik binnenkort een mail ontvang met verdere gegevens. “Alle gegevens van je airlinetegoed, zoals de naam van de reiziger, het bedrag en de vervaldatum, worden in een bevestigingsbericht dat je binnenkort ontvangt naar je verzonden.” Op de mail die ik nu heb ontvangen kan… Lees meer

Wat een vervelende situatie, Arnold. Het is heel begrijpelijk dat jullie met zijn allen naar Denver willen vliegen. Bij een vluchtannulering hebben jullie recht op een terugbetaling van de ticketkosten, zoals aangegeven staat in Verordening 261/2004. Deze Europese regelgeving is nog steeds van kracht tijdens het coronavirus. Het is lastig om aan te geven wat je het beste kunt doen. Dit kun je aangeven bij de tussenpersoon (Gate1 of Expedia) als zij dit naar jullie communiceren. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de betaling bij een annulering, maar een tussenpersoon kan je nu waarschijnlijk sneller helpen dan een luchtvaartmaatschappij, omdat zij… Lees meer

Silvia

Goededag, wij vliegen met Condor vanuit Düsseldorf 28 mei, in Nederland zijn vluchten eruit gehaald, hoe zit dat in Duitsland?

Bedankt voor je vraag, Silvia. We zijn helaas niet bekend met het beleid van Condor gedurende het coronavirus. De situatie kan ook zeer snel veranderen in de luchtvaart, daarom raad ik je aan om contact op te nemen met Condor. Hopelijk kunnen zij meer duidelijkheid geven over de situatie. Veel succes! ~Anouk

marc

Net contact gehad met Emirates met de vraag om de non refundable tickets terug te betalen.
Ik heb even aangedrongen ivm terugbetaling gezien er hier sprake is van cancelation door Emirates en niet door mij maar company policy is ofwel vlucht gratis tot 24 maand uitstellen ofwel een voucher van 12 maanden voor het betaalde bedrag.
Vreemd genoeg zou je deze voucher na 12 maand wel makkelijk en gratis kunnen laten refunden moest je wegens eigen redenen niet in staat zijn om ze op te gebruiken tijdens deze termijn.

Steven de Beus

Ik ben al een week in discussie met TUI, waar we alleen vliegtickets geboekt hebben. Zij zeggen dat ik een voucher krijg, er geen uitzonderingen gemaakt worden en dat ik blij mag zijn dat ze dat doen want bij andere maatschappijen zou ik mijn geld niet eens terugkrijgen. Zelfs beweerden ze op een gegeven moment dat het SGR garant staat, allemaal onzin natuurlijk. Heb ze al meerdere malen gewezen op mijn rechten in de ticketvoorwaarden en de EU verordening maar ze blijven weigeren. Ze zijn nu maar helemaal gestopt met reageren. Welke verdere stappen kan ik nog nemen?

Daniella van Someren

Via vliegtickets,nl tickets geboekt naar Mexico City 8 april met Aeromexico. Opstap zou Dusseldorf zijn en dan overstappen via Madrid. De vlucht van en naar Madrid vanaf Dusseldorf zijn allebei gecancelled. De vlucht vanaf Madrid naar Mexico City vice versa is omgeboekt naar 7!!! april. Wij willen graag omboeken of een voucher zodat we de reis later kunnen plannen maar Vliegtickets,nl geeft geen enkele reactie op onze emails en telefonisch zijn ze al een week onbereikbaar. Mexico is inmiddels een oranje gebied…alleen noodzakelkijke reizen dus. Wat kunnen we nu nog doen om ons geld terug te krijgen of een voucher… Lees meer

Riet Stolwijk

Ik wil geld terugvragen rechtstreeks bij Iberia voor geboekte vlucht in mei naar Madrid. Geld terugvragen kan alleen telefonisch. Ik krijg echter geen contact. Wat kan ik doen?

Willeke

Lufthansa biedt de mogelijkheid om tot 31 augustus 2020 de vlucht om te boeken in het geval van annulering, zodat ik over een nieuwe datum na kan denken. Ik heb via Cheaptickets geboekt, die nu niet bereikbaar is, en aangeeft automatisch een restitutie aan te vragen. Ik wil geen restitutie, maar omboeken. Dan moet Cheaptickets zich toch aan de regels van de luchtvaartmaatschappij houden?

Sanne

Hallo, mijn kom vlucht naar Mexico op 22 april is geannuleerd. Nu heb ik daar losse hotels geboekt. Ik heb een doorlopende ing annuleringsverzekering. Heb ik recht op mijn geld terug?

romeo

De online broker verwijst naar airline en airline verwijst naar de broker…. Bij wie moet ik terecht??

Riet

Ik heb rechtstreeks bij Iberia vlucht geboekt naar Madrid : 19 mei heen en 31 mei terug. Iberia geeft aan dat voor vluchten t/m 31 mei een voucher wordt aangeboden. Die is eenvoudig online te verkrijgen. Er staat ook dat geld terug mogelijk is maar dan moet je bellen. Het is echter tot nu toe niet mogelijk om ze aan de lijn te krijgen. Ik wil niet het risico lopen dat ik te laat ben met geld terugvragen. Wat kan ik het beste doen? Tot uiterlijk wanneer heb ik de tijd om geld terug te vragen? Ik heb nog geen… Lees meer

Karen

Beste Malu, ik heb via Budgetair tickets geboekt van Schiphol naar Cambodja op 29 april. De reis gaat eerst naar Bangkok, daarna naar Phnom Penh en terug het tegenovergestelde. Een paar weken geleden was PP naar BKK al geannuleerd door Bangkok Airways (die dat stukje uitvoert voor KLM). De overige delen, behalve de heenweg naar Bangkok is door KLM geannuleerd. Uiteraard heb ik niets aan een stukje van de reis. Ik neem aan, dat je wel de hele reis vergoed krijgt, toch? Ik heb ook extra kosten gemaakt door stoelen te reserveren en iets betaald om kosteloos te kunnen annuleren… Lees meer

Paul

Eva Air heeft onze terugvlucht naar Schiphol van 30 april geannuleerd. Wij zouden terugvliegen vanaf Koh Samui via Bangkok . De vlucht Koh Samui – Bangkok zou uitgevoerd worden door Bangkok Airways, maar de gehele vlucht is geboekt bij Eva Air. Eva Air heeft geregeld dat wij van vanaf Bangkok konden terugvliegen. opeen andere vlucht vanaf Bangkok wij terug . Omdat wij nog elders in Thailand zaten is de vlucht vanaf Samui niet doorgegaan. Hebben wij recht op teruggave voor het gedeelte Samui- Bangkok .

Joop van der Veen

Mijn zoon had een retour Amsterdam – Manilla bij KLM gekocht. De terugreis is geannuleerd. Als alternatief heeft KLM een trip aangeboden via Dubai en Boekarest (met Emirates) en Amsterdam (met KLM). Die is echter ook weer geannuleerd. We hebben daarom zelf tickets via Oman Air gekocht (900 euro) en die vluchten via Muscat en Londen zijn gelukt.
Nu zegt KLM dat hun stukje (Boekarest – Amsterdam) niet geannuleerd was en dat ze daarom geen kosten hoeven te vergoeden. Is dat wel correct? Wij hebben geen contact/overeenkomst met Emirates, dat heeft KLM geregeld.

yuri

hallo,

onze heenvlucht is al geannuleerd. we zouden eerst naar dubai gaan en vervolgens doorvliegen naar denpasar (bali). De terugvlucht is nu nog niet geannuleerd. ze bieden ons nu ook een voucher aan. kunnen wij ook gewoon het volledige bedrag terug vragen ook al is de terugvlucht nog niet geannuleerd? alvast bedankt!

Kees

Geacht EU claim medewerker, Graag wil ik u het onderstaande probleem ter beoordeling voorleggen. Onderstaand verzoek heb ik voorgelegd bij reisorganisatie Corendon. Daaronder staat de reactie van Corendon. Op 4 februari heb ik een pakketreis voor 2 personen geboekt naar Hurghada (Egypte) van 26 maart t/m 2 april 2020. Mijn echtgenote en ik keken ontzettend uit naar deze reis om heerlijk 8 dagen van zon, zee en strand te genieten. Dit ook vanwege ons 40 jarig huwelijk. Door de uitbraak van het coronavirus heb ik op 9 en 10 maart telefonisch contact gehad met een collega van u over wat… Lees meer

LR Groenewegen

Mijn man en ik hadden een rondreis naar Japan gepland tussen 23 april en 10 mei.
Nu heeft KLM zelf besloten om onze tickets te annuleren. De hotels had ik via Booking.com gereserveerd. De meeste kunnen we nog gratis annuleren, met uitzondering van een Booking waarvan gratis annulering niet mogelijk is.
Gezien KLM onze vlucht heeft geannuleerd is mij vraag: kan ik via mjn reisverzekering de kosten van het hotel die volgens Booking.com niet kan annuleren “terugkrijgen”?

Luc

Hallo, ik heb een aantal vragen: ik heb afgelopen jaar bij Vueling voor ons gezin een vlucht geboekt voor Oktober 2019 (herfstvakantie). door ziekte was ik genoodzaakt de vlucht te verplaatsen naar de Meivakantie dit jaar. Ik heb toen 440 euro wijzingskosten betaald + prijsverschil van de nieuwe vlucht. Totale kosten +/- 1700 euro. Nu heeft Vueling de vlucht voor mei geannulleerd en vouchers uitgekeerd ter waarde van de originele boeking (1163 euro). De Vouchers zijn geldig voor nieuwe boekingen gemaakt t/m 31 December 2020 en uiterlijke vertrekdatum van 1 juni 2021. Naar mijn mening moet Vueling alle aan de… Lees meer

Danny

Ik vind dit een schande, wij hebben de maatschappij toch ook niet betaald in vouchers en we moesten zelfs onmiddellijk betalen om te boeken dus nu krijgen wij ons geld pas terug na een jaar en dit kan zomaar allemaal. Mooie regeling vind ik dit.

Jan de Gier

Wij hadden een vlucht (2 stoelen) geboekt voor Turkije. Dit was dus geen pakket reis. Vanwege Corona zijn deze vluchten voor mij en mijn partner geannuleerd door de maatschappijt Corendon. Corendon heeft ons per mail geïnformeerd en later een mail verstuurd dat wij recht hebben op een Corona voucher. Voor ons geen probleem. Andere vluchten eind augustus gevonden. Omdat wij niet wisten hoe en waar de voucher te vinden was hebben wij gebeld met Corendon (17 maart). Zij vertelden ons het formulier “reistegoed Corendon” in te vullen en naar hun te versturen. Nieuwe vluchten geboekt en dachten “prima” oplossing. Echter… Lees meer

E.vander werf

Krijg voor de pakketreis voucher maar had bij de KLM 4 stoelen a 25 euro gereserveerd 26 maart zo te merken krijg ik dat geld niet terug na constant vragen

Ans

Gisteren is de reis van mijn zoon en mij naar New York met vertrekdatum 26 april door KLM geannuleerd. Een paar uur later hebben zij de reis verzet naar 1 mei. Ik wil Bij voorkeur geld terug maar neem ook genoegen met een voucher. Ook al vliegen zij dan wel weer, ik val onder de risicocategorie en wil 1 mei niet naar New York. Wat moet ik doen?

Ans

Sorry, zie net dat mijn heenreis is geannuleerd en mijn terugreis verzet? Vreemd

Marion

worden de kosten van stoelreserveringen en koffers ook vergoed zodra de vlucht wordt geannuleerd door de airline?

Maarten

De broker (kiwi.com) waar ik mijn vlucht boekte biedt slechts een fractie van de reissom als voucher en geeft mij niet de optie (details) om direct te communiceren met de airline. Enig advies?

sarah

Ik zou eigenlijk vandaag vliegen, maar mijn vlucht is geannuleerd. Ik had een retourvlucht bij Lufthansa, zij bieden nu een eenmalige omboeking aan zonder omboekingskosten en dan krijg je ook 50 euro korting als je prijs bijvoorbeeld hoger uitvalt. Echter als je akkoord gaat met die korting, is er geen restitutie meer mogelijk. Ik vroeg mij af, aangezien de situatie vrij onzeker is wanneer je uberhaupt weer kan vliegen. Wat gebeurt er wanneer je een vlucht om boekt en ook deze vlucht wordt geannuleerd? Zijn hier nog bepaalde regels voor?

Bedankt voor je vraag Sarah. Indien je nieuwe vlucht wordt geannuleerd, dient de luchtvaartmaatschappij de passagiers wederom bij te staan. Je rechten vervallen dan niet. Op grond van Verordening 261/2004 moet Lufthansa dan nog steeds voor de passagiers zorgen van deze vlucht zorgen. En daaronder wordt ook verstaan een nieuwe vlucht aanbieden naar de bestemming. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. -Evelien

Tyra

Onderstaand staat in de tekst hierboven. Wat wordt bedoeld met het ongebruikte gedeelte van de voucher? Stel je hebt nu tickets van 300,00 p.p. En nieuwe boeking komt op 150,00 p.p. Krijg je dan het restant terug?

De vouchers moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

De geldigheid van de vouchers moet maximaal 12 maanden zijn.
Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in geld.
Het initiatief voor het restitueren van dit eventuele niet gebruikte bedrag dient vanuit de vliegtuigmaatschappij te komen.

Marjolein Gerrese

Is zo’n voucher ook aan te vragen bij SN Brussel Airlines?
Onze tickets genegeboekt met vertrek 23 april (Brussel-Malaga). Vooralsnog gaat de vlucht, Wij willen niet vliegen. Mogen 1x gratis omboeken (voor 31 augustus) en uiterlijk 30 april 2021 vliegen,Maar hebben uiteraard nog geen idee wanneer we willen vliegen

Carsten

Beste,

15 april zouden wij vliegen van Amsterdam via Abu Dhabi naar Melbourne met Etihad Airways (en op 30 april terug en landen op Düsseldorf). Uiteraard gaat dit niet door aangezien we sowieso Australië niet in mogen. De vlucht is officieel nog niet geannuleerd. Er wordt een voucher aangeboden. Klopt het dat we hier dus niet mee akkoord hoeven te gaan? Of dat de voucher sowieso na een aantal maanden uitbetaald zou moeten worden?

Dankjewel!

Cesi

Onze vlucht (oorspronkelijk 31 maart) naar Mexico via AeroMexico werd gewijzigd naar een vlucht van 30 maart. Wij hebben 2 weken geleden zelf contact opgenomen met AeroMexico en zij hebben ons een voucher aangeboden, maar die moet voor 31 oktober 2020 worden ingewisseld en ook de vlucht moet voor die tijd plaatsvinden. Wij hebben destijds de voucher geaccepteerd, maar hebben wij nu nog recht om een terugbetaling aan te vragen?

Bedankt voor je bericht Cesi. Ik heb het intern even besproken en we zijn bang dat je inderdaad aan de voucher vastzit aangezien je deze al hebt geaccepteerd. Echter kun je altijd proberen om contact op te nemen met Aero Mexico met de vraag of ze de voucher kunnen blokkeren en alsnog het geld uit te betalen. Wellicht willen ze hieraan meewerken uit coulance. -Evelien

PIETER

EVEN SPECIFIEK KIJKENDE NAAR BEPAALDE WOORDEN DIE GEBRUUKT WORDEN EN DIE JURIDISCH EEN HEEL GROOT VERSCHIL KUNNEN MAKEN….
IK ZIE DAT JULLIE EEN VERANDERING HEBBEN GEMAAKT T.O.V. EEN PAAR DAGEN GELEDEN EN NU STAAT ER EXTRA BIJ: De overheid heeft echter per 30 maart 2020 bepaald dat vliegtuigmaatschappijen de gedupeerde klanten “mogen” compenseren met een voucher…
ER STAAT “MOGEN”, MAAR….. BETEKEND DAT OOK DAT WIJ ALS KLANTEN, DIE VOUCHER “MOETEN” ACCEPTEREN, OF HEBBEN WIJ NOG STEEDS HET RECHT OM GELD TERUG EN DAT DUSDANIG OOK WETTELIJK TE EISEN VAN DE VLIEGMAATSCHAPPIJ?

Karin

Op aandringen van ons reisbureau moesten wij onze vakantie afbreken en naar nederland terugkeren. Wij kregen geen teruggave van het reisbureau voor de resterende 8 dagen (retourticket, overnachtingen en autohuur). Wel moesten wij een retourticket voor de nieuwe vlucht betalen. Klopt dit?

Hoi Karin! Wat een vervelende situatie voor jullie. Als het reisbureau heeft geadviseerd om terug te komen (heb je dit ergens schriftelijk staan?), dan zouden wij verwachten dat je deze kosten niet helemaal zelf hoeft te dragen. Echter kan ik je helaas niet met 100% zekerheid zeggen waar je recht op hebt. Het beste kun je toch contact opnemen met de reisorganisatie en wellicht ook even de voorwaarden lezen? Hopelijk wordt de situatie naar tevredenheid opgelost. -Evelien

Lisanne

Beste, onze vlucht is vanuit de vliegtuigmaatschappij geannuleerd. De vliegtuigmaatschappij (Britisch Airways) verwijst ons naar de boeksite (gate1). Andersom verwijst de boeksite naar de vliegtuigmaatschappij. Bij welk bedrijf moet ik nu zijn voor een terugbetaling van onze geboekte vliegtickets?

Beste Lisanne, bedankt voor je bericht. Het beste is om te gaan naar waar je het ticket hebt geboekt en dat is in jouw situatie gate1. Als zij echt niet willen meewerken dan adviseren wij je om naar British Airways te gaan. -Evelien

Maarten

Goedemiddag, Ik ontving gisteren bericht dat mijn vluchten naar Tallinn (29/7) en terug op 4 augustus geannuleerd werden door AirBaltic omwille van Corona. Corona lijkt me hier geen geldige verklaring voor de annulering aangezien de vluchten nog zeer ver in de toekomst liggen, eens te meer omdat air baltic nog wel vluchten aanbiedt van en naar Tallinn op deze dagen (en ook ervoor en erna). Ik moet dat weekend absoluut in Tallinn zijn, maar de vluchten (ook met andere maatschappijen) zijn sinds mijn boeking intussen sterk gestegen in kostprijs. Een gewone terugbetaling van de reservatie lijkt me hier niet afdoende.… Lees meer

Hoi Maarten,

Het lijkt mij inderdaad nog beetje voorbarig om jouw vlucht te annuleren in verband met het coronavirus. Echter mogen luchtvaartmaatschappijen twee weken voor vertrek, wat bij jou het geval is, de vlucht annuleren of wijzigen. Je hebt dus geen recht op een vergoeding voor eventueel tijdsverlies op basis van Verordening 261/2004. AirBaltic moet je wel een goed alternatief aanbieden en zoals je aangeeft kan dit zelfs op dezelfde dag zijn of dicht bij je eigen gekozen vertrekdatum. Dit moeten ze voor dezelfde prijs doen als jouw origineel geboekte vlucht. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord. -Evelien

Vragen? Chat of bel