Wanneer is er sprake van een buitengewone omstandigheid?

“U heeft  helaas geen recht op vergoeding mevrouw,  de vlucht is vertraagd vanwege het slechte weer.” Vliegtuigmaatschappijen die zich beroepen op ‘buitengewone omstandigheden’ komen we vaak tegen. Dit begrip houdt immers in dat de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding hoeft te betalen aan de passagiers voor de opgelopen vertraging. Wat houdt een ‘buitengewone omstandigheid’ precies in en is het wel altijd terecht als hier een beroep op gedaan wordt? We leggen het hieronder uit.

Vertraagde vlucht door regen

Wat is een buitengewone omstandigheid?

Er wordt gesproken van een ‘buitengewone omstandigheid’ als de vliegtuigmaatschappij niets kan doen aan de vertraging of annulering van een vlucht. Er kan dan sprake zijn van onweer of een grote staking. Je kunt hierbij denken aan:

Wanneer is er geen sprake van een buitengewone omstandigheid?

Wat vaak met elkaar verward wordt is een ‘buitengewone omstandigheid’ en omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij ‘niets aan kan doen’. Een platte band is bijvoorbeeld erg vervelend. Een technisch mankement kan spontaan ontstaan. De vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het onderhoud van het vliegtuig en daarmee kunnen veel technische mankementen voorkomen worden. Technische mankementen die langer dan drie uur vertraging opleveren heb je dus wél recht op vergoeding. Hieronder geven we voorbeelden van situaties waarin er geen sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’.

 

Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd? Check dan of je recht hebt op een vergoeding in onze claimcalculator.

Vorig blogartikel
Vueling laat passagiers in de steek
Volgende blogartikel
Emirates benoemd tot s ’werelds beste vliegtuigmaatschappij

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel