Vertraging en een voucher, ja of nee?

Veel vliegtuigmaatschappijen bieden passagiers een voucher met een bepaalde waarde aan wanneer een vlucht langer dan drie uur vertraagd is. Dit is een vorm van compensatie. Veel passagiers weten echter niet dat met het accepteren van een voucher je recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004 vervalt. Maar er zitten helaas nog meer nadelen aan het accepteren van een voucher.

stewardess staat passagier te woord

Wat zijn de nadelen van de vouchers van vliegtuigmaatschappijen?

De vouchers die door vliegtuigmaatschappijen aangeboden worden, kunnen helaas verschillende nadelen hebben voor passagiers. Zo zijn de vouchers vaak maar beperkt bruikbaar en kunnen deze verlopen, dat is vervelend als je niet zo vaak met een specifieke vliegtuigmaatschappij vliegt. De vouchers zijn daarnaast vaak niet inwisselbaar voor geld en staan op naam, ze zijn dus niet overdraagbaar. Met het accepteren van een voucher zie je daarnaast af van je recht op een vergoeding. Sommige vliegtuigmaatschappijen bieden cheques aan in plaats van een voucher of een vergoeding, let ook hier mee op! Cheques innen kost vaak weer geld, en dat is natuurlijk zonde. De vergoeding is altijd €250, €400 of €600, afhankelijk van je vluchtafstand. De vergoeding ontvang je altijd in geld en wordt op je rekening gestort, je kunt er dus mee doen wat je zelf wilt!

Voorbeeld: Je vlucht naar Singapore met Malaysia Airlines is geannuleerd. Er is geen sprake van een buitengewone omstandigheid. Malaysia Airlines wil je een voucher aanbieden van €500 in reistegoed. Je hebt recht op €600 vergoeding. EUclaim adviseert je om de vergoeding te claimen en niet de voucher te accepteren.

Wanneer is een voucher wél voordelig voor jou als passagier?

Is de vlucht vertraagd door een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer of een staking van de luchtverkeersleiding, dan heb je als passagier géén recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Wanneer de vliegtuigmaatschappij je dan uit coulance een voucher aanbiedt dan adviseren we je deze zeker te accepteren. Je hebt áltijd, ongeacht de reden van de vertraging of annulering, recht op verzorging bij vertragingen vanaf twee uur. Dit zijn vaak wél vouchers, maar die kun je meteen op de airport inwisselen voor een hapje of een drankje. Bij recht op verzorging moet je denken aan een vergoeding voor eten, drinken en zo nodig ook een hotelovernachting of vervoerskosten.

Waar heb je recht op bij een lange vertraging of geannuleerde vlucht?

Of je vlucht nou meer dan drie uur vertraagd is, geannuleerd is, je hebt de aansluiting gemist of de vlucht was overboekt, je recht op vergoeding en het bedrag staat vast in Verordening 261/2004. Dit is een Europese wet en geldt dus voor vliegtuigmaatschappijen die vanuit de EU of naar de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij, vliegen. Biedt de vliegtuigmaatschappij je een voucher aan? Check dan altijd bij EUclaim waar je recht op hebt voor je de voucher accepteert.

Vorig blogartikel
De meest voorkomende technische mankementen die voor vluchtvertraging zorgen
Volgende blogartikel
No deal Brexit: wat houdt het in voor vliegtuigpassagiers?

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel