Luchthaven vertraging

Jouw vlucht is overboekt, wat nu?

Je was op tijd op het vliegveld. Stond netjes in de rij voor de securitycheck en wacht nu bij de gate om te boarden of bij de incheckbalie. Eindelijk ben je aan de beurt! De vriendelijke stewardess kijkt ietwat moeilijk en vertelt met een bedrukt gezicht dat de vlucht overboekt is. Met jou staan er nog een aantal passagiers te wachten. Jullie worden geweigerd.

Waarom is jouw vlucht overboekt en wat zijn jouw rechten?

vlucht overboekt

Hoe kan een vlucht overboekt zijn?

Bijna alle airlines verkopen meer tickets dan dat er zitplaatsen zijn. Dit doen ze omdat er altijd een percentage passagiers is dat niet komt opdagen. Gemiddeld zelfs zo’n 5%. Zit jij net op die vlucht waar wel iedereen komt opdagen, dan heb je kans dat je geweigerd wordt.

Welke keuze heb je?

Een airline zal bij overboeking vragen of er mensen zijn die vrijwillig hun plaats willen afstaan. In ruil daarvoor krijgen zij een nieuw ticket voor dezelfde vliegbestemming en een compensatie. De airline mag zelf bepalen waaruit die compensatie bestaat. Het mag een geldbedrag, voucher of iets anders zijn. Je hoeft dit natuurlijk niet te accepteren. Ga niet meteen akkoord met een alternatief omdat je zo wel je recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004 verspeeld.

Geen keuze

Als je geen keuze hebt en dus gedwongen niet mee mag, moet de airline je financieel tegemoetkomen. Deze tegemoetkoming is vastgelegd in Verordening 261/2004.

Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

Wanneer heb je recht op vergoeding bij een overboekte vlucht?

Je hebt recht op vergoeding als jouw vlucht overboekt is en je aan de volgende eisen voldoet:

  • Je vliegt vanuit een EU-land
  • Of als je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
  • Je komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming
  • Je kunt aantonen dat je op tijd op de luchthaven was
  • Er geen geldige redenen zijn om je te weigeren voor de vlucht

Wat is een geldige reden voor een weigering?

Een airline kan jou als passagier weigeren om de volgende redenen:

  • Daar valt ook overmatig alcohol-, of drugsgebruik onder.
  • Omdat je te laat bent voor je vlucht.
  • Omdat je reisdocumenten onvolledig zijn. Bijvoorbeeld als je je legitimeert met een identiteitskaart terwijl je een paspoort nodig hebt.
  • Om veiligheidsredenen

Waar heb je recht op bij een overboekte vlucht?

Word je geweigerd omdat jouw vlucht overboekt is, dan heb je recht op een vergoeding en natuurlijk een alternatieve vlucht. Daarnaast is de airline ook verantwoordelijk voor kosten van eten en drinken, noodzakelijke communicatie, een eventuele hotelovernachting of de ticketkosten retour. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de totale vluchtroute:

Vlucht vertraagd – vergoeding op basis van afstand

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km
  • Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3500 km
  • Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heb je recht op 50% van de vergoeding.

    Wat je zeker moet doen bij een overboekte vlucht

    Vraag bij een overboekte vlucht om een schriftelijke bevestiging van de airline waarom de vlucht overboekt is. Bewaar alle bonnetjes en bewijzen die aantonen dat je op tijd op het vliegveld aanwezig was. Dit heb je nodig voor een eventuele claim.
    Ga niet meteen akkoord met een alternatief omdat je zo je recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004 verspeelt.

    Was jouw vlucht overboekt?

    Werd jij geweigerd aan de gate of tijdens het inchecken door het overboeken van jouw vlucht? Wij helpen je graag bij het indienen van jouw claim. Check of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

    • 2022-07-26

      5 redenen voor online inchecken

      De ene passagier zweert erbij en de ander vindt het alleen maar lastig: online inchecken. Toch is online inchecken steeds makkelijker, sneller en vaak goedkoper dan inchecken op de luchthaven. Waarom online inchecken toch écht het overwegen waard is, vertellen we je graag.

    • 2013-03-18

      Wanneer heb ik recht op een schadevergoeding?

      Wij krijgen regelmatig vragen over de Europese regelgeving (EG Verordening 261/2004). Gedupeerde passagiers zijn vaak slecht voorgelicht door de luchtvaartmaatschappij en hebben geen idee wanneer er wel of geen recht is op een schadevergoeding. Er zijn een aantal basis regels die ik u graag wil uitleggen.

    Geschreven door

    Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

    Meer over Lisanne
    Subscribe
    Laat het mij weten wanneer er
    0 Commentaren
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Vragen? Chat of bel
    Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding