Vrouw op luchthaven - EUclaim

Replace me

With actual text

De top 10 is samengesteld op basis van de adviezen die EUclaim afgelopen luchtvaartjaar heeft gegeven over gemiste aansluitingen waarbij passagiers recht hebben op compensatie. Deze adviezen zijn gebaseerd op de EU Verordening 261/2004. In totaal zijn er 1979 adviezen gegeven waarbij passagiers recht hebben op compensatie voor een gemiste aansluiting. Een volledig luchtvaartjaar loopt van april tot en met maart.

Vlucht MH19 van Amsterdam naar Kuala Lumpur

Op nummer één staat de vlucht MH19 van Amsterdam naar Kuala Lumpur. De meeste adviezen over gemiste aansluitingen waarbij passagiers recht hebben op compensatie, zijn gegeven aan Nederlandse passagiers die door deze vlucht hun aansluiting miste in Kuala Lumpur. Veel mensen stappen in Kuala Lumpur over om naar andere bestemmingen in Azië te vliegen. De vlucht MH19 van Malaysia Airlines heeft het afgelopen luchtvaartjaar veel last gehad van vertragingen en dit resulteert direct in meer gemiste aansluitingen. Het is wel opvallend dat de vlucht MH19 bovenaan staat, aangezien Malaysia Airlines sinds 25 januari van dit jaar niet meer vliegt vanaf Nederland. Op nummer twee staat de vlucht PC672 van Amsterdam naar Istanbul. Opvallend om te zien is dat er in de top 10 vier vluchten naar Istanbul voorkomen. Istanbul is de laatste jaren hard aan het groeien als overstapluchthaven en de groei van Turkish Airlines is hier direct aan te relateren.

Maximale capaciteit luchthavens

Zeven van de tien vluchten in de top 10 vliegen naar luchthavens die op volle capaciteit draaien. Het gaat om Istanbul Sabiha Gokcen International Airport, Istanbul Ataturk Airport, Londen Heathrow Airport, Lisbon Airport en Dubai Airport. Op het moment dat een luchthaven op volle capaciteit draait, kan dit grote gevolgen hebben voor passagiers die hier hun overstap hebben. Dagelijks gelden er ATC restricties in de lucht en op de luchthavens. De genoemde luchthavens zijn zeer gevoelig voor weersomstandigheden. Op het moment dat de weersomstandigheden iets minder goed zijn, zoals lichte mist, ondervinden ze hier hinder van. Mindere weersomstandigheden kunnen resulteren in meer ATC restricties. Deze restricties zorgen bij luchthavens die op volle capaciteit draaien ervoor dat ze minder vliegtuigen per uur kunnen ontvangen. Hierdoor ontstaan er snel korte vertragingen van 15 tot 30 minuten. Deze korte vertragingen kunnen genoeg zijn voor passagiers om de aansluitende vlucht te missen. De vertraging kan dan oplopen tot 24 uur.

Recht op compensatie

Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers die hun aansluiting missen, omboeken naar de eerst volgende vlucht naar de eindbestemming. Tijdens het wachten moeten ze de passagiers verzorging aanbieden, dit kan in sommige situaties zelfs een hotelovernachting zijn. Passagiers die één ticket hebben voor de hele route, hebben ook recht op financiële compensatie voor het geleden tijdverlies. De hoogte van de compensatie is maximaal € 600,- per persoon en is afhankelijk van de afstand van de vlucht.

Top 10 gemiste aansluitingen*

 VliegtuigmaatschappijVluchtnummerRoute
1Malaysia AirlinesMH19Amsterdam – Kuala Lumpur
2Pegasus AirlinesPC672Amsterdam – Istanbul
3Air EuropaUX1098Amsterdam – Madrid
4Turkish AirlinesTK1958Amsterdam – Istanbul
5British AirwaysBA435Amsterdam – Londen
6Turkish AirlinesTK1962Amsterdam – Istanbul
7TAPTP663Amsterdam – Lissabon
8Turkish AirlinesTK1952Amsterdam – Istanbul
9EmiratesEK148Amsterdam – Dubai
10AlitaliaAZ107Amsterdam – Rome


*
Gebaseerd op het aantal adviezen die EUclaim in het luchtvaartjaar 2015-2016 heeft gegeven over gemiste aansluitingen waarbij passagiers recht hebben op compensatie.

———————————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie, ga naar de perspagina

 

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht. Passagiers hebben recht op een vergoeding voor het tijdsverlies na een vertraagde of geannuleerde vlucht, zoals wettelijk is vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een luchtvaartmaatschappij niet compenseert volgens de regels, stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding