Goede start voor Eindhoven Airport

Eindhoven Airport laat in de vluchten van en naar Nederland een daling zien in het aantal incidenten*. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015 is het aantal vertragingen en annuleringen met 15% gedaald in het eerste kwartaal van 2016. De incidenten waarbij passagiers recht hebben op een compensatie is in het eerste kwartaal van dit jaar, zelfs gedaald met 36%. Dit blijkt uit cijfers van EUclaim.

Goede start Eindhoven Airport

In het eerste kwartaal van 2015 was het aantal incidenten verviervoudigt ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Het aantal incidenten ging toen van 24 in 2014 naar 99 in 2015. In het eerste kwartaal van 2016 kent Eindhoven Airport 84 incidenten. Dezelfde lijn is te zien in het aantal incidenten waarbij gedupeerde passagiers recht hebben op een compensatie. In het eerste kwartaal van 2014 waren dit 15 incidenten, in 2015 waren er 36 incidenten en dit jaar zijn het 23 incidenten.

Oorzaken incidenten
De stijging van het aantal incidenten in het eerste kwartaal van 2015 is te herleiden uit slecht weer en stakingen. Op 18 februari 2015 was er zeer slecht weer in Nederland en op 20 maart staakte de Italiaanse luchtverkeersleiders. In 2016 is het aantal incidenten met 84 nog steeds aan de hoge kant in vergelijking met 24 incidenten in 2014. Het aantal incidenten in het eerste kwartaal van 2016 is voornamelijk veroorzaakt door een tweetal gebeurtenissen. In 2016 liepen veel vliegtuigen vertraging op, omdat op 2 maart een privé vliegtuig de landingsbaan van Eindhoven Airport blokkeerde. De Franse stakingen op 20, 21 en 30 maart zorgde uiteraard ook voor veel geannuleerde en vertraagde vluchten.

Uitwijkers door nachtsluiting
Eindhoven Airport moet elke nacht haar deuren sluiten. Dit kan grote gevolgen hebben voor passagiers die door vertraging na middernacht moeten landen op de luchthaven. Vliegtuigen zijn op deze momenten genoodzaakt om uit te wijken naar een andere luchthaven. In het eerste kwartaal van 2015 gebeurde dit vijf keer. Er is nu een kleine stijging te zien, waardoor het aantal uitwijkers in het eerste kwartaal van dit jaar uitkomt op zeven. In veel van deze gevallen moesten vluchten uitwijken naar Keulen, Amsterdam of Brussel.

* Onder incidenten verstaan wij geannuleerde vluchten en vluchten met een vertraging van meer dan drie uur.
————————————————————————-
Noot voor de redactie niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

EUclaim
t.a.v. Evelien Kregting
@: ekregting@lennoc.com
T: 088 00 66 466
I: www.euclaim.nl

EUclaim is een bedrijf dat een juridische dienstverlening biedt aan passagiers die te maken hebben gehad met een vertraagde vlucht. Passagiers hebben recht op een vergoeding voor het ongemak, zoals wettelijk is vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. EUclaim is marktleider op dit gebied en handelt het gehele claimproces voor de passagier af. Wanneer een luchtvaartmaatschappij niet compenseert volgens de regels stapt EUclaim voor de passagier naar de rechter.

Statistieken
Cijfers van het eerste kwartaal van vluchten van en naar Eindhoven Airport.

Q1 Incidenten Incidenten met recht op compensatie Uitwijkers door nachtsluiting Eindhoven
2014 24 15 2
2015 99 36 5
2016 84 23 7

 

Vragen? Chat of bel