
Voor de pers
EUclaim zorgt ervoor dat gedupeerde vliegtuigpassagiers krijgen waar ze recht op hebben. Op het moment dat vliegtuigpassagiers last hebben gehad van een vluchtvertraging, geannuleerde vlucht, gemiste aansluiting of dat ze geweigerd zijn op een vlucht, hebben ze op basis van Verordening 261/2004 recht op een vergoeding.
Database met wereldwijde vluchtgegevens
Wij beoordelen alle aangevraagde claims op basis van de uitgebreide en geheel intern ontwikkelde database van Lennoc Flight Intelligence. Op basis van deze database wordt bepaald of er op een vlucht sprake is van een buitengewone omstandigheid. Wij controleren zo of de vliegtuigmaatschappij terecht of onterecht de vergoeding voor de passagier afwijst.
Onze data in het kort
- Dagelijks worden ruim 13 miljoen vlucht-, nieuws- en weergegevens geanalyseerd;
- EUclaim heeft toegang tot gedetailleerde en kwalitatief hoogstaande gegevens over vluchtbewegingen, weer en stakingen;
- EUclaim is de enige die zulke gedetailleerde informatie bezit.
Wilt u een artikel schrijven over passagiersrechten of over het vliegverkeer van en naar Nederland? Bekijk onze actuele nieuwsberichten, persberichten en data onderzoeken. Wilt u specifiekere informatie of data ontvangen? Neem dan contact met ons op via info@euclaim.nl of 088 00 66 466.
Cijfers & infographics luchtvaart
EUclaim onderzoekt maandelijkse meerdere onderwerpen die met de luchtvaart te maken hebben. De data komt voort uit de database van Lennoc Flight Intelligence. Onderstaande cijfers en infographics mogen gebruikt worden met de bronvermelding EUclaim.
-
Trends in vliegverkeer na de uitbraak van corona
Sinds de uitbraak van het coronavirus, ook wel COVID-19 genoemd, ziet het vliegverkeer er compleet anders uit. Schiphol Airport verwacht dat het vliegverkeer pas weer over drie jaar, in 2023, op het niveau zit van voor de coronacrisis. EUclaim onderzocht de trends in het vliegverkeer sinds de uitbraak van het coronavirus.
-
Luchtvaartcijfers eerste kwartaal 2020
De eerste drie maanden van 2020 waren stormachtig, waarin niet alleen de natuur maar ook de Franse luchtverkeersleiding van zich liet horen. Ook werd de wereld overrompeld door het coronavirus.
Persberichten van EUclaim
EUclaim verstuurt elk kwartaal een persbericht over de luchtvaart en de passagiersrechten. Daarnaast worden er ook persberichten verstuurd op basis van actuele gebeurtenissen rondom de luchtvaart en passagiersrechten.
-
Luchtvaartjaar 2019
Ruim 316.000 minder gedupeerde vliegtuigpassagiers in 2019
Na een slecht luchtvaartjaar in 2018 laat 2019 een positieve lijn zien voor luchtvaartmaatschappijen en haar passagiers. Uit onderzoek van EUclaim blijkt dat er afgelopen jaar een daling is geweest van 21 procent op het gebied van geannuleerde en lang vertraagde vluchten*. Dit resulteerde in ruim 316.000 minder gedupeerde vliegtuigpassagiers in Nederland.Bekijk persbericht -
Vluchtvertragingen 2019
De vijf langste vluchtvertragingen van 2019
In 2019 kregen wederom veel vliegtuigpassagiers te maken met een vluchtvertraging. EUclaim, een organisatie die gedupeerde passagiers bijstaat, heeft de vijf langst vertraagde vluchten van het jaar op een rijtje gezet. Het record uit 2018 met 55 uur en 27 minuten vertraging is dit jaar verbroken. Het nieuwe record is nu een vertraging van 60 uur en 19 minuten.Bekijk persbericht
Statements EUclaim
De luchtvaart en Verordening 261/2004 zijn continue in beweging. EUclaim houdt beide onderwerpen nauwkeurig in de gaten. Hieronder vindt u een aantal onderwerpen met daarbij onze kijk op zaken. De uitspraken mogen gebruikt worden met de correcte bronvermelding.
-
25 september 2020
Niet accepteren corona-voucher
Er zijn veel luchtvaartmaatschappijen die passagiers niet de optie aanbieden om geld terug te krijgen voor de geannuleerde vlucht door het coronavirus. “Wij adviseren passagiers die geen aanbod krijgen om geld terug te krijgen de voucher onder protest te accepteren, maar deze niet te gebruiken.”, aldus Hendrik Noorderhaven van EUclaim. Passagiers kunnen zich voor €24,95 bij EUclaim melden met de vouchers om te controleren of de vouchers daadwerkelijk in overeenstemming zijn met de regelgeving. Ook de communicatie richting de luchtvaartmaatschappijen neemt het bedrijf voor de passagiers uit handen. De heer Noorderhaven geeft aan dat passagiers vaak niet weten aan welke eisen de vouchers moet voldoen en dit kan ervoor zorgen dat passagiers bijvoorbeeld door de vouchers uiteindelijk minder geld ontvangen dan ze aanvankelijk voor de vlucht hebben betaald.Uitspraak kopiërenUitspraak gekopieerd
Nieuwsberichten van EUclaim
-
2021-01-18
Dagelijks reizen 35.000 passagiers van en naar Schiphol
Afgelopen vrijdag 15 januari 2021 was Paul Vaneker, Senior Flight Intelligence bij EUclaim, te horen in een radio-uitzending van BNR. In de uitzending kwam EUclaim aan het woord over het aantal passagiers die van en naar Schiphol reizen, ondanks de aangescherpte maatregelen.
Lees meer
-
2021-01-15
SGR garantie op vouchers tot eind maart 2021
Op donderdag 7 januari 2021 heeft SGR-directeur Erik Jan Reuver de laatste ontwikkelingen omtrent corona-vouchers gedeeld in een interview met Travelpro. Want hoe zit het nu precies met de voucherbank en de wettelijke termijnen van de vouchers?
Lees meer
-
2020-12-10
EUclaim legt na 10 jaar beslag op kerosine Balkan Holiday Air
Op donderdag 10 december heeft EUclaim namens 23 passagiers beslag gelegd op de kerosine van Balkan Holiday Air. De luchtvaartmaatschappij weigert al acht jaar lang om deze passagiers de rechterlijke vergoeding voor een vluchtvertraging uit 2010 te betalen. Door de beslaglegging ontvangen de passagiers na jarenlang wachten eindelijk hun geld.
Lees meer
Video’s EUclaim
-
EUclaim informatie – vluchtvertraging
Wat zijn je rechten bij vluchtvertraging door slecht weer?
De luchtvaart heeft regelmatig last van slechte weersomstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan storm, sneeuw of een dichte mist. Bij zulke omstandigheden is de kans groot dat vluchten worden geannuleerd op vertrek- of aankomstluchthavens. Daarom leggen wij graag uit wat je rechten zijn als je vlucht door slecht weer is geannuleerd! -
EUclaim – wetgeving in beeld
Wat zijn je rechten bij faillissement van de touroperator?
Op 17 juli 2015 zouden de passagiers met Aegean Airlines naar het Griekse eiland Corfu vliegen. Hellas Travel kon niet langer aan haar betalingsverplichting voldoen. Aegean Airlines wou vervolgens de vlucht niet uitvoeren en heeft deze geannuleerd. Wat zijn je rechten in het geval van een faillissement van de touroperator waardoor jouw pakketreis wordt geannuleerd? Ilona, Chief Legal Officer van EUclaim, geeft meer informatie. -
EUclaim informatie – staking luchtverkeersleiding
Wat zijn je rechten bij een staking van de luchtverkeersleiding?
Als vliegtuigpassagier kun je te maken krijgen met een staking van de luchtverkeersleiding. Wat zijn in het geval van zo’n staking nou eigenlijk jouw rechten als passagier?
Over EUclaim
EUclaim is marktleider op het gebied van passagiersrechten (Verordening 261/2004) en het afhandelen van claims voor gedupeerde vliegtuigpassagiers. EUclaim bestaat sinds 2007 in Nederland en heeft al ruim 460.000 passagiers succesvol mogen bijstaan. EUclaim is ook politiek nauw betrokken bij de ontwikkeling en handhaving van passagiersrechten. Om onze invloed bij de Europese commissie in Brussel te vergroten heeft EUclaim, in samenwerking met andere claimorganisaties, in 2018 de lobbypartij APRA opgericht.
Meer informatie
U kunt hieronder het logo van EUclaim en de gehele Verordening 261/2004 downloaden. Voor vragen kunt u altijd contact met ons opnemen via 088 00 66 466.