Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Storm Roemenië

Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd door de storm in Roemenië, dan wilt u natuurlijk weten waar u recht op heeft. Hoewel de impact groot kan zijn, heeft u niet altijd recht op een vergoeding. Wij leggen u graag uit wat uw rechten zijn.
Check meteen je recht op een vergoeding

665.499 tevreden passagiers

In veel gevallen is de storm in Roemenië niet claimbaar 

Voor een groot deel van de vluchtproblemen die veroorzaakt wordt door storm, is het niet zinvol om een claim in te dienen. Dat komt omdat u met een ticket een verbintenis bent aangegaan met de airline die u van A naar B vliegt. Kunnen zij hun taak niet uitvoeren door een storm of andere slechte weersomstandigheden, dan ligt dit buiten de macht van de airline en kunt u geen aanspraak maken op een vergoeding.

Storm in Roemenië: wanneer heeft u wel recht op een vergoeding?

Storm is overmacht, de airline kan er niets aan doen en u kunt geen aanspraak maken op een vergoeding volgens Verordening 261/2004. Maar de airline heeft wel een zorgplicht naar haar passagiers. Zij moet u als passagier voorzien van onder andere eten en drinken als er sprake is van een lange vertraging. Ook een eventuele overnachting en vervoer moet de airline voor u regelen. Doet de airline dit niet, dan kunt u dit zelf regelen en de kosten daarna terugvorderen. Let er goed op dat u alle bonnetjes bewaart en alleen écht noodzakelijke kosten maakt.

Recht op onkostenvergoeding bij lang wachten door de storm in Roemenië

Wanneer u recht hebt op verzorging is afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging.

  • Bij een vlucht tot 1500 km en na twee uur vertraging
  • Bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km en na drie uur vertraging
  • Bij een vlucht van meer dan 3500 km en na vier uur vertraging

Windrichting is bepalend of de storm in Roemenië leidt tot annuleringen en vertragingen van het vliegverkeer.

Moet uw vlucht nog vertrekken en bent u bang dat uw vlucht niet gaat zoals gepland vanwege de storm? Het is niet zo dat bij een zware storm al het vliegverkeer gelijk platligt. Bij storm zal eerder het vluchtschema wijzigen dan dat uw vliegtuig helemaal niet meer vertrekt.

Dat komt omdat bij storm vliegtuigen verder uit elkaar moeten vliegen. Bovendien zijn er vaak minder landingsbanen beschikbaar. De landingsbanen die haaks op de windrichting liggen worden bij storm gesloten. Bij harde wind kan een vliegtuig prima opstijgen of landen als de wind maar niet in de flank staat. Land een vliegtuig met zijwind, dan moet er op een speciale manier aangevlogen worden (crabbing). Is er sprake van storm, dan is dit te risicovol.

Op diverse airports worden daarom bij storm landingsbanen gesloten. Luchthavens zoals Amsterdam Schiphol, Frankfurt en London Heathrow kunnen het geplande vliegverkeer niet verwerken met harde wind, omdat landingsbanen gesloten moet worden.

Waar heeft u recht op bij storm?

Als een vlucht vertraagd of geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op een vergoeding. In Verordening 261/2004 is vastgelegd dat een vliegtuigmaatschappij niet aansprakelijk is voor situaties die buiten de bedrijfsvoering liggen. U kunt hierbij onder andere denken aan slecht weer of stakingen van luchtverkeersleidingen. Volgens Verordening 261/2004 hebben gedupeerde vliegtuigpassagiers wel recht op verzorging door de vliegtuigmaatschappij.
Onder verzorging wordt verstaan eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting. U heeft altijd recht op verzorging, dus ook wanneer de vluchtvertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid

Heeft u last van de gevolgen van de storm in Roemenië?

Dan heeft u mogelijk recht op een compensatie. Of dat zo is kunt u eenvoudig en snel checken door uw vluchtnummer in te geven in onze database. Wij geven u direct aan of u een claim in kunt dienen.
Heeft u recht op een vergoeding? Dan helpen wij u graag uw vergoeding te krijgen.