Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Storm Nederland

Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd door de storm in Nederland, dan wilt u natuurlijk weten waar u recht op heeft. Hoewel de impact groot kan zijn, heeft u niet altijd recht op een vergoeding. Wij leggen u graag uit wat uw rechten zijn.
Check meteen je recht op een vergoeding

665.499 tevreden passagiers

Geen vergoeding voor storm in Nederland, de airline is niet verantwoordelijk

Hoe vervelend ook, in de meeste gevallen heeft u volgens Verordening 261/2004 geen recht op een compensatie als de problemen zijn veroorzaakt door storm of andere slechte weersomstandigheden. De airline waarvan u een ticket heeft moet u van A naar B brengen. Lukt dat niet door de storm, dan heeft u geen recht op een vergoeding. De airline heeft namelijk geen invloed op de situatie.

Wanneer kunt u wel een compensatie krijgen voor de storm in Nederland?

Als een storm uw reisplannen in de war brengt, heeft u geen recht op vergoeding omdat het overmacht is. Wel heeft de airline een zorgplicht als u lang vertraging heeft.
Afhankelijk van de duur en het moment van de vertraging kunt u compensatie krijgen voor:

  • Kosten voor uw vervangende vlucht
  • Langer parkeren op de luchthaven
  • Taxikosten omdat er geen mogelijkheden meer zijn met het openbaar vervoer
  • Een hotelovernachting
  • Eten en drinken tijdens het wachten

Vergeet niet om van alles wat u zelf heeft geregeld en betaald de bonnen te bewaren. Dit heeft u later nodig als bewijsmateriaal voor als u de kosten terug wilt vorderen.

Recht op onkostenvergoeding bij lang wachten door de storm in Nederland

Wanneer u recht hebt op verzorging is afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging.

  • Bij een vlucht tot 1500 km en na twee uur vertraging
  • Bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km en na drie uur vertraging
  • Bij een vlucht van meer dan 3500 km en na vier uur vertraging

Windrichting is bepalend of de storm in Nederland leidt tot annuleringen en vertragingen van het vliegverkeer.

Moet uw vlucht nog vertrekken en bent u bang dat uw vlucht niet gaat zoals gepland vanwege de storm? Het is niet zo dat bij een zware storm al het vliegverkeer gelijk platligt. Bij storm zal eerder het vluchtschema wijzigen dan dat uw vliegtuig helemaal niet meer vertrekt.

Dat komt omdat bij storm vliegtuigen verder uit elkaar moeten vliegen. Bovendien zijn er vaak minder landingsbanen beschikbaar. De landingsbanen die haaks op de windrichting liggen worden bij storm gesloten. Bij harde wind kan een vliegtuig prima opstijgen of landen als de wind maar niet in de flank staat. Land een vliegtuig met zijwind, dan moet er op een speciale manier aangevlogen worden (crabbing). Is er sprake van storm, dan is dit te risicovol.

Op diverse airports worden daarom bij storm landingsbanen gesloten. Luchthavens zoals Amsterdam Schiphol, Frankfurt en London Heathrow kunnen het geplande vliegverkeer niet verwerken met harde wind, omdat landingsbanen gesloten moet worden.

Waar heeft u recht op bij storm?

Als een vlucht vertraagd of geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op een vergoeding. In Verordening 261/2004 is vastgelegd dat een vliegtuigmaatschappij niet aansprakelijk is voor situaties die buiten de bedrijfsvoering liggen. U kunt hierbij onder andere denken aan slecht weer of stakingen van luchtverkeersleidingen. Volgens Verordening 261/2004 hebben gedupeerde vliegtuigpassagiers wel recht op verzorging door de vliegtuigmaatschappij.
Onder verzorging wordt verstaan eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting. U heeft altijd recht op verzorging, dus ook wanneer de vluchtvertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid

Controleer of u recht heeft op een vergoeding

De kans dat u recht heeft op een vergoeding als u vluchtproblemen heeft die veroorzaakt worden door de storm is klein. Maar als er ook andere omstandigheden spelen, heeft u misschien wel recht op een compensatie. Of dat voor uw vlucht het geval is kunt u eenvoudig controleren in onze database. Vul uw vluchtnummer in en wij geven aan of u in aanmerking komt voor compensatie. Daarna kunt u in enkele minuten een claim indienen. EUclaim regelt vervolgens de rest.