Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Storm Estland

U had gepland om van of naar Estland te vliegen. De storm in Estland gooit roet in het eten. In sommige situaties heeft u recht op een vergoeding. Wanneer u recht heeft op een vergoeding als gevolg van de storm in Estland leggen we u graag uit.
Check gelijk mijn vergoeding

665.499 tevreden passagiers

Als gedupeerde van de storm in Estland krijgt u geen vergoeding

Dat u reisplannen wijzigen door een storm is zeer vervelend. Uiteraard is dit niet te wijten aan de airline. Storm is volgens Verordening 261/2004 een buitengewone omstandigheid, wat betekent dat de airline waarmee u vliegt niet verantwoordelijk gehouden kan worden. Daarom heeft u helaas geen recht heeft op een vergoeding voor het tijdsverlies als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is als gevolg van de storm.

Wanneer kunt u wel een compensatie krijgen voor de storm in Estland?

Als een storm uw reisplannen in de war brengt, heeft u geen recht op vergoeding omdat het overmacht is. Wel heeft de airline een zorgplicht als u lang vertraging heeft.
Afhankelijk van de duur en het moment van de vertraging kunt u compensatie krijgen voor:

  • Kosten voor uw vervangende vlucht
  • Langer parkeren op de luchthaven
  • Taxikosten omdat er geen mogelijkheden meer zijn met het openbaar vervoer
  • Een hotelovernachting
  • Eten en drinken tijdens het wachten

Vergeet niet om van alles wat u zelf heeft geregeld en betaald de bonnen te bewaren. Dit heeft u later nodig als bewijsmateriaal voor als u de kosten terug wilt vorderen.

Recht op onkostenvergoeding bij lang wachten door de storm in Estland

Wanneer u recht hebt op verzorging is afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging.

  • Bij een vlucht tot 1500 km en na twee uur vertraging
  • Bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km en na drie uur vertraging
  • Bij een vlucht van meer dan 3500 km en na vier uur vertraging

Windrichting is bepalend of de storm in Estland leidt tot annuleringen en vertragingen van het vliegverkeer.

Moet uw vlucht nog vertrekken en bent u bang dat uw vlucht niet gaat zoals gepland vanwege de storm? Het is niet zo dat bij een zware storm al het vliegverkeer gelijk platligt. Bij storm zal eerder het vluchtschema wijzigen dan dat uw vliegtuig helemaal niet meer vertrekt.

Dat komt omdat bij storm vliegtuigen verder uit elkaar moeten vliegen. Bovendien zijn er vaak minder landingsbanen beschikbaar. De landingsbanen die haaks op de windrichting liggen worden bij storm gesloten. Bij harde wind kan een vliegtuig prima opstijgen of landen als de wind maar niet in de flank staat. Land een vliegtuig met zijwind, dan moet er op een speciale manier aangevlogen worden (crabbing). Is er sprake van storm, dan is dit te risicovol.

Op diverse airports worden daarom bij storm landingsbanen gesloten. Luchthavens zoals Amsterdam Schiphol, Frankfurt en London Heathrow kunnen het geplande vliegverkeer niet verwerken met harde wind, omdat landingsbanen gesloten moet worden.

Waar heeft u recht op bij storm?

Als een vlucht vertraagd of geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op een vergoeding. In Verordening 261/2004 is vastgelegd dat een vliegtuigmaatschappij niet aansprakelijk is voor situaties die buiten de bedrijfsvoering liggen. U kunt hierbij onder andere denken aan slecht weer of stakingen van luchtverkeersleidingen. Volgens Verordening 261/2004 hebben gedupeerde vliegtuigpassagiers wel recht op verzorging door de vliegtuigmaatschappij.
Onder verzorging wordt verstaan eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting. U heeft altijd recht op verzorging, dus ook wanneer de vluchtvertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid

Heeft u last van de gevolgen van de storm in Estland?

Dan heeft u mogelijk recht op een compensatie. Of dat zo is kunt u eenvoudig en snel checken door uw vluchtnummer in te geven in onze database. Wij geven u direct aan of u een claim in kunt dienen.
Heeft u recht op een vergoeding? Dan helpen wij u graag uw vergoeding te krijgen.