Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vlucht geannuleerd door slecht weer? Krijg geld terug voor gemaakte kosten!
Is uw vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd door slechte weersomstandigheden? Dan is de kans groot dat u hierdoor kosten heeft moeten maken. Dit zijn onvoorziene kosten en bij een geannuleerde of vertraagde vlucht moet de airline dit geld aan u terugbetalen.

Recht op vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht door slecht weer?
Het weer kan veel invloed hebben op het vliegverkeer. Wanneer er bijvoorbeeld mist is op Schiphol kan het voorkomen dat er wél vliegtuigen mogen vertrekken, maar dat landen een stuk lastiger is. Ook harde wind kan ervoor zorgen dat uw vlucht vertraging oploopt, omdat bijvoorbeeld een baan op de luchthaven wordt gesloten. In Verordening 261/2004 is bepaald waar u als passagier recht op heeft wanneer u met vertraging aankomt. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor het tijdverlies moet uw vlucht aan de volgende punten voldoen:
- U vliegt vanuit de EU of;
- U vliegt van buiten de EU naar een bestemming in de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij;
- U moet een aankomstvertraging hebben van drie uur of meer;
- Uw vlucht mag niet vertraagd of geannuleerd zijn door een buitengewone omstandigheid.
Is uw vlucht lang vertraagd of geannuleerd door slechte weersomstandigheden? Dan heeft u helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdverlies. Slecht weer wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. De airline kan namelijk geen invloed uitoefenen op de situatie.
Vlucht problemen door slecht weer; wat kan ik terugkrijgen?
Het komt regelmatig voor dat vluchten vertraagd of geannuleerd worden wegens slechte weersomstandigheden. U kunt hierbij denken aan een storm, mist maar ook aan grote natuurrampen als een vulkaanuitbarsting. De kans is groot dat u als passagier kosten moet maken omdat u langer op uw bestemming moet blijven of juist omdat u later aankomt dan verwacht. U heeft bij slechte weersomstandigheden geen recht op een vergoeding, maar de luchtvaartmaatschappij heeft altijd zorgplicht richting haar passagiers. U krijgt bijvoorbeeld vouchers aangeboden om een maaltijd en drinken te bekostigen. Maar wanneer u dit niet krijgt, heeft u recht op teruggave van de kosten die u hiervoor moest maken. Deze kosten die u maakt door uw vluchtproblemen kunt u terugvragen bij de airline.
Wat zijn gemaakte kosten?
Op basis van Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montreal hebben gedupeerde passagiers altijd recht op verzorging na twee uur vertraging. Naast verzorging moet de luchtvaartmaatschappij ook extra kosten vergoeden die zijn ontstaan door de vluchtproblemen. U kunt hierbij denken aan:
- Kosten voor uw vervangende vlucht
- Langer parkeren op de luchthaven
- Taxikosten omdat er geen mogelijkheden meer zijn met het openbaar vervoer
- Hotelovernachting
- Eten en drinken tijdens het wachten
Wanneer u kosten gaat maken is het belangrijk om te weten dat u voor noodzakelijke uitgaven uw geld terug kunt krijgen. Houd hier rekening mee op het moment dat u bijvoorbeeld een hotel uitzoekt. Moet u extra kosten maken, dan is het belangrijk dat u de bonnen goed bewaart. Deze heeft u nodig om de kosten achteraf terug te vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Dus mocht uw vlucht zijn geannuleerd en u wilt het geld terug van de door u gemaakte kosten, wees redelijk in uw uitgaven en bewaar de bonnen en facturen goed.
Wat kan EUclaim voor u doen
EUclaim helpt vliegtuigpassagiers wanneer ze problemen hebben met hun vlucht of bagage. Is uw vlucht geannuleerd en wilt u het geld terug van de gemaakte kosten? Dan kunnen wij u helpen deze kosten terug te krijgen van de airline. We nemen het gehele claimproces voor u uit handen. U betaalt alleen een succesfee als we er daadwerkelijk in slagen uw geld op te halen, ook als we daarvoor naar de rechter moeten.