storm ciaran
2 november 2023

Wat te doen als je vlucht is geannuleerd vanwege storm Ciaran

Dit zijn je rechten bij overmacht

Storm Ciaran heeft Nederland in zijn greep en veroorzaakt chaos op land en in de lucht. Het is code oranje en KLM en Transavia hebben veel vluchten geannuleerd. Als je vandaag op reis zou gaan en je vlucht is geannuleerd vanwege deze storm, is het belangrijk om te weten waar je recht op hebt en wat je kunt doen.

  • Heb je een reis geboekt?

    Deel je vluchtnummer met ons. Als blijkt dat je door een vertraging of annulering recht hebt op compensatie dan nemen wij contact met je op.
    Dit is mijn vlucht

Ciaran: overmacht voor vliegmaatschappijen

Stormen zoals Ciaran worden beschouwd als overmacht voor vliegmaatschappijen. Stormen zijn onvoorspelbaar en vallen buiten de controle van luchtvaartmaatschappijen, zij kunnen hier immers niets aan doen.

Dit betekent dat passagiers geen recht hebben op financiele compensatie bij een vertraging of geannuleerde vlucht. Meer hierover vind je op onze informatiepagina over overmacht en bijzondere omstandigheden

Wat kun je wel doen?

Als je vlucht is geannuleerd vanwege storm Ciaran, zijn er enkele stappen die je kunt nemen:

  1. Contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij: Heb je geen mail ontvangen van de ariline? Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij waarmee je zou vliegen. Ze zullen je informeren over de beschikbare opties, zoals omboeken naar een andere vlucht of het terugkrijgen van je geld.

  2. Neem contact op met accommodatie: Zou je op vakantie gaan en heb je al het een en ander geboekt? Breng de accommodatie op de hoogte van je reissituatie en vraag wat de mogelijkheden zijn voor restitutie.
  3. Controleer je reisverzekering: Als je een reisverzekering hebt afgesloten, kan deze mogelijk de kosten dekken die je maakt als gevolg van de annulering. Raadpleeg je polisvoorwaarden en neem contact op met je verzekeraar.

  4. Zorgplicht blijft gelden: Hoewel financiële compensatie niet van toepassing is bij een annulering of vertraging als gevolg van overmacht, heb je nog steeds rechten als passagier. Denk aan maaltijden, accommodatie en communicatiemogelijkheden, zoals telefoongesprekken en e-mails.

Stel dat je in het buitenland bent en je vlucht naar Schiphol wordt geannuleerd vanwege Ciaran, dan moet de airline je een ander ticket aanbieden of je geld terug geven. En hoewel je geen recht hebt op compensatie, blijft de airline wel een zorgplicht hebben. Denk hierbij aan eten, drinken en als het nodig is een overnachting. 

Ons advies: bewaar al je bonnetjes van deze extra gemaakte kosten. In onze ervaring is het voor passagiers lastig om deze terug te vorderen bij de luchtvaartmaatschappij. Als jij of je reisgezelschap meer dan 250 euro aan extra kosten heeft moeten maken, dan kunnen wij hier in bemiddelen.

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel