28 maart 2024

Transavia moet betalen na OV-staking

Het is payday voor 830 gedupeerde passagiers

Vandaag krijgen 830 passagiers compensatie uitbetaald. Zij hebben te maken gehad met flinke vertragingen of vluchtannuleringen.  

Een deel van deze passagiers werd benadeeld door Transavia. Op verzoek van Schiphol annuleerde Transavia een aantal vluchten, er was namelijk een staking in het OV en Schiphol probeerde zo de chaos te beperken.

Maar sommige passagiers moesten 46 uur wachten op hun volgende vlucht, dat vinden wij alles behalve redelijk. 

  • Ga je binnenkort op reis? Krijg tot €600

    Laat geen geld liggen! Deel je vluchtdata alvast met ons. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt en je recht hebt op compensatie, dan helpen wij je meteen!
    Deel je vluchtnummer

Land op z’n kop door staking in het OV

Op 28 mei 2019 was Nederland getuige van een landelijke staking in het openbaar vervoer. Deze staking, gericht tegen de verhoging van de pensioenleeftijd, had een grote impact op het treinverkeer en het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Als gevolg van deze actie kondigden vakbonden een 24-uurs staking aan, waardoor het openbaar vervoer in grote delen van het land stil kwam te liggen.

Minder vluchten om chaos te voorkomen

Deze staking had niet alleen gevolgen voor de dagelijkse OV-reiziger, maar ook voor de luchtvaart. Schiphol zag zich genoodzaakt luchtvaartmaatschappijen te vragen hun vluchten te verminderen vanwege de verwachte chaos.

Transavia, een van deze maatschappijen, annuleerde twee rotaties: één naar Verona en één naar Porto. Dat zijn dus vier vluchten vol passagiers.

Hoewel het besluit van Transavia op het eerste gezicht begrijpelijk lijkt, roept het vragen op over de verplichtingen van luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van hun passagiers.

Overlast beperken

Hoewel een verzoek van de autoriteiten gezien kan worden als een buitengewone situatie, betekent dit niet dat luchtvaartmaatschappijen hun plicht om de overlast voor reizigers te beperken, naast zich neer mogen leggen.

Het is verplicht dat alle maatschappijen, en dus ook Transavia, zo snel mogelijk alternatief vervoer regelen. Dit kan ook betekenen dat zij moeten kijken naar vluchten van andere maatschappijen.

Transavia’s standpunt is dat vervangende vluchten met een vertraging van respectievelijk 31 en 46 uur redelijk zijn. Dit standpunt wordt echter niet gedeeld door het Europese Hof.

Het hof heeft bepaald dat een vertraging van meer dan een dag over het algemeen niet redelijk is.

Juridische stappen

Het negeren van het Arrest van het Europese Hof en het afwijzen van compensatieverzoeken heeft ons overtuigd om juridische stappen te nemen. En met succes, vandaag krijgen honderden passagiers geld gestort.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding