Grote stroomstoring op Schiphol zorgt voor chaos

Een grote stroomstoring in een deel van Amsterdam heeft gisteren op luchthaven Schiphol voor chaos gezorgd. Het inchecksysteem van Schiphol lag plat waardoor de vertrekhal vol gestrande passagiers kwam te staan.

vliegtuigen geparkeerd aan gate schiphol

Vluchten vanaf 9.00 uur omgeleid

Ruim 182 vluchten hebben op zondag een vertraging van meer dan drie uur opgelopen of zijn geannuleerd door de stroomstoring in Amsterdam. De problemen begonnen zondagnacht rond 00.45 uur en waren rond 10 uur in de ochtend verholpen. De hinder en chaos door de storing duurde nog de hele dag. Passagiers die na 12.00 uur problemen ondervonden in de vorm van een langdurige vertraging of annulering hebben mogelijk recht op een vergoeding.

Oorzaak stroomstoring en effect Schiphol

De oorzaak van de stroomstoring is nog onbekend en wordt momenteel onderzocht. Delen van Amsterdam zaten meer dan vier uur zonder stroom. De chaos op Schiphol was groot omdat de storing middenin de meivakantie valt. Veel reizigers gaan in deze periode op vakantie en maken gebruik van Schiphol. Er ontstond niet alleen in de vertrekhallen chaos, ook de toegangswegen liepen vol en werden gesloten. Treinverkeer naar Schiphol werd gestremd en veel passagiers misten hierdoor hun vlucht. Zij vertrekken uiterlijk vandaag alsnog naar hun bestemming.

Bekijk ook ons item bij het RTL Nieuws of lees de artikelen van de Volkskrant en AD.

Jouw rechten bij vluchtproblemen door een stroomstoring

Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt door een stroomprobleem op de luchthaven is dit een buitengewone omstandigheid. Wanneer de stroom weer werkt en de luchthaven tijd heeft gehad om te herstellen zijn vertragingen en annuleringen geen buitengewone omstandigheid meer. Voor deze stroomstoringen hebben passagiers die na 12.00 van of naar Schiphol vlogen mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies onder Verordening 261/2004. Tijdens de gehele stroomstoring hebben passagiers die vastzaten op Schiphol recht gehad op verzorging in de vorm van eten en drinken.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Piloten van het Spaanse Vueling staken morgen en donderdag
Volgende nieuwsitem
Veel gedupeerde passagiers door staking Italiaanse luchtverkeersleiding
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
roland
6 jaren geleden

ik vind dat elke vorm van vertragingen niet de consument een extra ticket zou moeten betalen ,ik heb het zelf gehad in rusland van Vietnam naar Moscow en door naar nederland maaar de rijen bij duoane en beveiliging waren zo lang en naar gate f59 was enorm ver dat ik het vliegtuig had gemist ,nou ik kon een nieuwe ticket kopen maar kreeg thuis te horen dat het niet aan rusland lag ,ik vind het een schande .

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  roland

Een extra ticket kopen moet nooit de bedoeling zijn Roland! In jouw geval gaat het waarschijnlijk om een gemiste aansluiting. Ook als dit door een buitengewone omstandigheid kwam moet de vliegtuigmaatschappij jou naar je eindbestemming brengen door middel van een vervangende vlucht. Je hebt dan wel geen recht op een vergoeding maar wel op de extra gemaakte ticketkosten. Neem anders eens contact op met onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl. Zij is gespecialiseerd in dit soort zaken :). ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel