Europees Hof doet uitspraak over dubbele compensatie

Het Europees Hof van Justitie heeft onlangs uitspraak gedaan. De uitspraak gaat erover of een vliegtuigpassagier het recht heeft om twee keer compensatie te claimen bij dubbele vluchtproblemen?

hand met twee munten erin

Twijfels over recht dubbele compensatie

De vraag die aan het Europees Hof is voorgelegd, betrof de situatie of een passagier twee keer recht heeft op compensatie als hij achtereenvolgens problemen ondervindt: eerst een geannuleerde vlucht en daarna vertraging op de vervangende vlucht die door de oorspronkelijke luchtvaartmaatschappij is geregeld of die je zelf hebt geboekt.

Voorbeeldsituatie

Je hebt een directe vlucht geboekt bij een Europese luchtvaartmaatschappij van Amsterdam naar Vancouver met aankomst op 2 februari om 17.25 uur. De vlucht is geannuleerd wegens een technisch mankement. De luchtvaartmaatschappij heeft daarna alle passagiers op een andere vlucht geboekt die een dag later vertrok. De passagiers zijn ingestemd met deze vervangende vlucht. Helaas had deze vervangende vlucht ook problemen: een defect aan de stuurbekrachtiging van het roer. Door dit technisch mankement kwam je pas op 3 februari om 00.30 uur aan in Vancouver.

Heb jij nu recht om twee keer compensatie te claimen?

Het antwoord op de vraag is “ja”. Het Europees Hof heeft bepaald dat passagiers in zulke omstandigheden recht hebben om twee keer compensatie te claimen. De reden hiervoor is dat passagiers die worden geconfronteerd met annuleringen of langdurige vertragingen, zowel ongemakken ondervinden door de annulering van hun oorspronkelijk geboekte vlucht als van de daaropvolgende langdurige vertraging.

“Het Europees Hof: de luchtreiziger die na aanvaarding van de andere vlucht die door de luchtvaartmaatschappij is aangeboden nadat zijn vlucht was geannuleerd, zijn eindbestemming drie of meer uur na de door deze luchtvaartmaatschappij aanvankelijk geplande aankomsttijd voor de andere vlucht bereikt, heeft recht op compensatie.”

Wat is de conclusie voor jou als passagier?

Als jij compensatie hebt gekregen wegens annulering van
een vlucht en ermee hebt ingestemd een vervangende vlucht te nemen, dan heb je bij
een vertraagde vervangende vlucht ook recht op compensatie wegens deze
vertraging. EUclaim helpt jou daar natuurlijk graag bij.

Aan welke bedragen moet je eigenlijk denken bij vergoeding voor tijdsverlies?

Op het moment dat je met meer dan drie uur vertraging aankomt op de eindbestemming heb je mogelijk recht op een vergoeding. Echter vervalt dit recht als de problemen zijn ontstaan door een buitengewone omstandigheid.

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht:

Vluchtbestemmingen
binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km
    tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan
    3500 km

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heb je volgens het Sturgeon arrest recht op 50% van de vergoeding.

Heb jij ook te maken gehad met een soortgelijke situatie?

Meer uitspraken van het Europees Hof:

  • 2020-03-26

    Europees Hof doet uitspraak over dubbele compensatie

    Het Europees Hof van Justitie heeft onlangs uitspraak gedaan. De uitspraak gaat erover of een vliegtuigpassagier het recht heeft om twee keer compensatie te claimen bij dubbele vluchtproblemen?

  • 2018-05-31

    Recht op vergoeding bij overstap

    Het Europees Hof van Justitie heeft vandaag geoordeeld dat passagiers die aansluitende vluchten hebben geboekt in één boeking, recht hebben op compensatie wanneer zij hun aansluiting missen door vertraging op de eerste vlucht vanuit de EU, ongeacht of de overstap plaatsvindt buiten de EU. Het Europees Hof kiest hiermee de kant van de passagier en bevestigt het eerder gewezen Folkerts-arrest.

  • 2019-07-29

    Hof van Justitie oordeelt in Blue Air arrest: Passagier kan ook misgelopen loon claimen

    Het Europees Hof van Justitie heeft op maandag 29 juli uitspraak gedaan over het claimen van misgelopen loon. Daarnaast heeft het Hof ook bepaald dat de luchtvaartmaatschappij moet bewijzen, in het geval van een geannuleerde vlucht, dat de eerst mogelijke vlucht die aan de passagiers aangeboden wordt, ook daadwerkelijk de eerstvolgende mogelijkheid is.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Gestrande Nederlanders worden teruggehaald
Volgende nieuwsitem
Economische Zaken en ACM staan achter de Corona-voucher
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding