Luchthaven vertraging
11 april 2023

EUclaim bij Radar om uitleg te geven over gedwongen wijzigingen door reisorganisatie

Wat mag en waar heb je recht op?

Op maandag 10 april was Paul Vaneker, reisdata-specialist EUclaim, te gast bij Radar. Hij sprak met Radar over de rechten van passagiers bij vluchtwijzigingen. 

Aanleiding hiervoor is een nieuw vonnis, dat stelt dat passagiers juridisch geen rechten kunnen ontlenen op basis van de EU 261/2004 verordening op het gebied van schemawijzigingen wanneer de boeking enkel bevestigd is door een reisagent. Is jouw reis gewijzigd? Dan wil je natuurlijk weten of je recht hebt op een compensatie.

Wat zijn je rechten bij een schemawijziging?

Paul Vaneker gaf in de uitzendig van Radar antwoord op de vraag wat jouw rechten zijn wanneer jouw vlucht gewijzigd wordt. Belangrijk is om te weten wanneer de wijziging is doorgegeven. Dat zit zo:

  • Langer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
  • Binnen 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan maak je mogelijk aanspraak op een vergoeding. Dit kan oplopen tot 600 euro per persoon, zelfs als je ticket goedkoper was.

Alle regels rondom jouw rechten bij schemawijziging lees je hier

Verschil reisagent of touroperator

Uit een nieuw vonnis blijkt ook, dat bij een schemawijziging juridisch onderscheid gemaakt wordt tussen een reisagent en een touroperator.

Touroperators stellen pakketreizen samen en verkopen deze. Zo’n pakket kan bestaan uit een combinatie van meerdere vluchten, verblijf en vervoer. Voorbeelden van Nederlandse touroperators zijn Tui, Corendon en Sunweb.

Een reisagent verkoopt deze pakketreizen door aan passagiers. Denk hierbij aan D-reizen, Prijsvrij en Vakanatiediscounter.

In de uitzending van Radar legt Paul Vaneker uit, dat een boekingsbevestiging bij een reisagent niet direct betekent dat je recht hebt op compensatie bij een gewijzigde reis. 

Bevestiging nodig van touroperator 

Heb je geboekt bij een reisagent? Zorg ervoor dat je via je reisagent je gemaakte boeking bevestigd krijgt: 

  • In geval van een pakketreis heeft de passagier de bevestiging nodig van de touroperator bij wie de reisagent het pakket heeft ingekocht.
  • In geval van een los ticket dient de reis bevestigd te worden door de luchtvaartmaatschappij.

Neem hiervoor contact op met je reisagent, zij kunnen je helpen aan deze bevestigingen. 

Is jouw schema gewijzigd en ben je benieuwd of jij recht hebt op een vergoeding? Vul dan onze calculator in en zie direct waar jij recht op hebt.

Ga jij binnenkort vliegen? Je kunt nu je vluchtgegevens achterlaten bij EUclaim! Stel, je ondervindt problemen tijdens je vlucht én je hebt recht op een vergoeding, dan sturen wij jou een notificatie. Krijg de vergoeding waar je recht op hebt.

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel