Luchthaven vertraging

Alles wat je moet weten over Verordening 261/2004

19 juli 2021

Tot corona groeide het aantal mensen dat zich verplaatst met het vliegtuig. In 2016 waren er maar liefst 972.7 miljoen passagiers die van of naar een land in de EU vlogen. De verwachting is dat dit zal herstellen en verder groeien in de komende jaren. Het komt helaas ook regelmatig voor dat passagiers met vertraging aankomen op de eindbestemming. Om deze reden is er in Europa Verordening 261/2004 ontstaan. In deze wetgeving worden de rechten van jou als luchtvaartpassagiers beschermd. EUclaim is expert op het gebied van Verordening 261/2004. Wij zorgen ervoor dat jij als passagier krijgt waar je recht op hebt!

Vliegtuigen met een ondergaande zon op achtergrond

Wanneer valt je vlucht onder Verordening 261/2004?

Verordening 261/2004 is een Europese wetgeving. De wetgeving bepaalt dat je recht hebt op een vergoeding bij een aankomstvertraging van drie uur of meer. Wanneer je recht wilt hebben op een vergoeding op basis van de Verordening moet je vlucht de EU raken:

  • Je vliegt vanuit een EU-land
  • Of je vliegt van buiten de EU naar een EU-land met een Europese luchtvaartmaatschappij

Het kan dus zijn dat je heenvlucht wel onder Verordening 261/2004 valt, maar je terugvlucht niet.

Je vliegt heen met Delta van Amsterdam naar New York. Na een heerlijke vakantie vlieg je met dezelfde luchtvaartmaatschappij terug naar Amsterdam. In deze situatie heb je alleen op de heenweg recht op een vergoeding als je problemen krijgt met je vlucht. Delta Airlines is namelijk geen Europese luchtvaartmaatschappij.

Wanneer heb je recht op een vergoeding?

Valt je vlucht onder Verordening 261/2004 dan wordt er gekeken naar je vertragingsduur. Wanneer deze meer dan drie uur is bij aankomst op je eindbestemming heb je mogelijk recht op een vergoeding. Je hebt deze rechten niet alleen bij een vertraging maar ook wanneer:

  • Je kort voor vertrek te maken hebt met een geannuleerde vlucht
  • Je een overstap hebt en de aansluitende vlucht mist
  • Je niet mee mocht met de vlucht

Wanneer je aanspraak wilt maken op een vergoeding voor je vertraagde vlucht is het belangrijk dat je een geldige boeking hebt voor de vlucht. Volgens Verordening 261/2004 moet je betaald hebben voor je ticket om recht te hebben op de vergoeding. Heb jij gratis gevlogen of tegen een niet toegankelijk gereduceerd tarief? Dan heb je geen recht op een vergoeding bij vluchtvertraging.

Hoe hoog is de vergoeding bij vluchtvertraging?

De hoogte van de vergoeding die passagiers krijgen bij vluchtproblemen is vastgelegd in Verordening 261/2004. Iedereen ontvangt dezelfde vergoeding voor het geleden tijdverlies. Het bedrag wat je voor jouw ticket hebt betaald heeft hier geen invloed op. De hoogte van de vergoeding is verdeeld in drie bedragen, namelijk € 250, € 400 of € 600 per persoon. Wanneer je welke vergoeding krijgt wordt bepaald op basis van de afstand van je vlucht.

 

Vergoeding bij bestemmingen binnen de EU

  • € 250 bij een vlucht tot 1500 km
  • € 400 bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vergoeding bij bestemmingen buiten de EU

  • € 250 bij een vlucht tot 1500 km
  • € 400 bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • € 600 bij een vlucht van meer dan 3500 km

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heb je volgens het Sturgeon arrest recht op 50% van de vergoeding.

Vlucht vertraagd – vergoeding op basis van afstand
Je hebt voor € 79 een retourtje Eindhoven – Krakau gekocht met Ryanair. Je vlucht op de heenweg is vertraagd met meer dan vijf uur door een technisch mankement. Je hebt dat recht op een vergoeding van €250 per persoon.

Geen recht bij een buitengewone omstandigheid

Het kan zijn dat jouw vlucht aan alle regels van Verordening 261/2004 voldoet, maar je toch geen recht hebt op een vergoeding. Dan is er bij jouw vlucht sprake van een buitengewone omstandigheid. Dit houdt in dat de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen jouw geen vergoeding hoeft te betalen. Wanneer is er sprake van een buitengewone omstandigheid? Eigenlijk is dat altijd wanneer de luchtvaartmaatschappij geen invloed kan uitoefenen op de situatie. Je kunt hierbij denken aan:

  • Slechte weersomstandigheden als mist of bliksem
  • Staking van derden, zoals luchtverkeersleiding
  • Medische noodlandingen
  • Terrorisme

Belangrijk om te weten is dat je bij een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij wel recht hebt op een vergoeding. Het Europees Hof heeft bepaald dat de maatschappij hier invloed op kan uitoefenen en dus verplicht is de passagiers te compenseren.

Gemaakte kosten door vluchtvertraging

Naast de standaard vergoeding voor het geleden tijdverlies zijn ook je extra gemaakte kosten geregeld in Verordening 261/2004. Volgens de Verordening heeft de luchtvaartmaatschappij altijd zorgplicht wanneer jouw vlucht meer dan twee uur vertraagd is. Deze zorgplicht bestaat dus ook als de vluchtproblemen zijn ontstaan door een buitengewone omstandigheid. Bij extra gemaakte kosten kun je denken aan drinken, eten, een hotelovernachting, maar ook aan extra gemaakte vervoerskosten. In veel gevallen zal de luchtvaartmaatschappij je voorzien van vouchers, maar mocht je deze niet krijgen dan mag je de kosten declareren. Bewaar daarom altijd goed je bonnen want deze dienen als bewijsmateriaal voor de gemaakte kosten.

Je vliegt na een stedentrip in Londen terug naar huis. Op de luchthaven hoor je dat jouw easyJet vlucht wegens slecht weer vertraagd is. Je komt uiteindelijk zo laat aan in Amsterdam dat je de laatste trein naar huis mist. De taxi kosten die je maakt om thuis te komen kun je terugvragen bij easyJet.

EUclaim helpt jouw krijgen waar je recht op hebt

Komt jouw vlucht met vertraging aan op plaats van bestemming of is hij zelfs helemaal geannuleerd? Dien je claim in bij EUclaim en je weet binnen 3 minuten waar je recht op hebt!

Meer over vliegen en regelgeving

  • 2019-07-11

    Het Czech Airlines arrest: Passagiers recht op vergoeding bij aansluitende vluchten buiten de EU

    Passagiers die een vertraging hebben gehad van meer dan drie uur op een aansluitende vlucht buiten de EU, hebben recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004. De luchtvaartmaatschappij waar de passagier het ticket heeft geboekt en die de eerste vlucht in de boeking heeft uitgevoerd, moet deze vergoeding betalen mits beide vluchten in dezelfde boeking staan. Dat is het vonnis van het Europees Hof van Justitie vandaag in een zaak tegen Czech Airlines.

  • 2016-08-01

    Advocaat-Generaal concludeert dat een bird strike niet buitengewoon is

    Bij het Europees Hof is een prejudiciële vraag neergelegd om meer duidelijkheid te krijgen over het fenomeen bird strike. Is een bird strike buitengewoon of niet? Heeft de passagier in deze situatie recht op een vergoeding? Vandaag heeft Advocaat-Generaal Bot zijn advies gegeven.

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel