Luchthaven vertraging

KLM klachten

Klachten KLM vluchten

Vliegtuigmaatschappij KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, is opgericht in 1919 en is daarmee de oudste vliegtuigmaatschappij van Nederland. De eerste commerciële vlucht werd uitgevoerd van Londen naar Amsterdam. Voor KLM is de luchthaven Schiphol altijd de thuisbasis geweest. In het 100-jarig bestaan van KLM is de maatschappij meerdere samenwerkingen aangegaan met andere vliegtuigmaatschappijen.

Het jaar 2003 was een belangrijk jaar voor KLM. In dit jaar richten het samen met Air France een nieuwe holding op, genaamd Air France-KLM. Mede door de nieuwe samenwerking voegde KLM zich ook toe tot de SkyTeam alliantie. Ook is de Nederlandse vliegtuigmaatschappij Transavia sinds 2003 een dochteronderneming van KLM geworden.

KLM vliegt in 2018 naar 595 bestemmingen vanaf Schiphol Airport. Deze bestemmingen bevinden zich over de hele wereld. Er zijn per dag meerdere vluchten naar Londen, maar ook dagelijks naar New York.

Klachten bij vertraagde of geannuleerde KLM vluchten

KLM is een Europese vliegtuigmaatschappij waardoor uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt wanneer u vertraagd of geannuleerd bent. Echter worden veel vluchten van KLM uitgevoerd door partners van KLM. U kunt hierbij denken aan Delta Airlines vanuit Amerika naar Nederland. In deze situatie kunt u geen klacht indienen bij KLM omdat u dan geen recht heeft op een vergoeding. Delta Airlines is namelijk geen Europese vliegtuigmaatschappij en de vlucht vertrekt van buiten Europa. Om zeker te weten dat u in aanmerking kunt komen voor een vergoeding moet de vlucht uitgevoerd worden door KLM. Bij het boeken van uw ticket kunt u hier op letten.

Klacht KLM vluchten indienen

Heeft u problemen gehad met uw KLM vlucht? Dan komt het helaas vaak voor dat u geen of slechte informatie heeft ontvangen over de situatie. Wanneer u bij aankomst een vertraging had van meer dan drie uur heeft u mogelijk recht op een vergoeding en kunt u een klacht indienen bij KLM. Deze vergoeding is op basis van de afstand van de vlucht en kan bij KLM oplopen tot €600 per persoon.

Heeft u problemen gehad met KLM en wilt u weten waar u recht op heeft? Controleer uw vlucht gemakkelijk bij EUclaim en wij geven u een vrijblijvend advies over uw rechten.

klm vliegtuigen geparkeerd op schiphol airport

Klacht over KLM vertragingen of annuleringen

Heeft u te maken gehad met een vluchtvertraging of annulering met KLM? Bent u niet goed geholpen en wilt u een klacht indienen? Het kan zijn dat uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt en dat u recht heeft op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Wanneer uw KLM vlucht problemen heeft gehad door een buitengewone omstandigheid, zoals slecht weer, vervalt het recht op een vergoeding. Wanneer het personeel van KLM staakt is dit geen buitengewone omstandigheid en heeft u bij een aankomstvertraging van meer dan drie uur recht op een vergoeding.

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht:

Bestemmingen binnen de EU

  • Vlucht tot 1500 km: €250 per persoon
  • Vucht meer dan 1500 km: €400 per persoon

Bestemmingen buiten de EU

  • Vlucht tot 1500 km: €250 per persoon
  • Vlucht van 1500 tot en met 3500 km: €400 per persoon
  • Vlucht meer dan 3500 km: €600 per persoon

Bereken de afstand van uw vlucht

Twijfelt u of u recht heeft op een vergoeding voor uw KLM vlucht? Controleer met uw vluchtgegevens waar u recht heeft op een vergoeding.

Klachten KLM vluchten in 2017 en 2018

Elk jaar heeft KLM te maken met vertraagde en geannuleerde vluchten. Het is ook de grootste vliegtuigmaatschappij van Nederland. In 2017 werden er 4378 vluchten geannuleerd en 753 vluchten liepen een vertraging op van meer dan drie uur. In 2018 daalde deze aantallen naar 4238 geannuleerde vluchten en 515 lang vertraagde vluchten.

EUclaim heeft al ruim tien jaar ervaring op gebied van passagiersrechten. Er zijn in deze jaren ook veel klachten binnengekomen over KLM. In 2018 zijn er ruim 14.000 adviezen opgevraagd over KLM vluchten.

KLM klacht indienen bij EUclaim

Op de website van KLM kunt u een klacht indienen voor een vertraagde of geannuleerde vlucht. U wordt doorverwezen naar de Customer Care afdeling van de vliegtuigmaatschappij. Het kan natuurlijk zijn dat u het liever niet zelf doet of dat u er niet uitkomt met KLM wat betreft uw claim. U kunt dan altijd een claim indienen bij EUclaim. Wij zorgen ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft. Dient u de claim in bij EUclaim dan loopt u geen risico. Onze service is geheel op basis van no cure, no pay.

Gecontroleerd door

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Bekend van NOS, RTL Nieuws, BNR,Telegraaf en Radar.

Meer over Hendrik
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding