KLM bovenaan top 5 annuleringen

Tijdens de laatste vijf stormdagen* in Nederland werden er op Schiphol in totaal 519 vluchten geannuleerd met 84 verschillende bestemmingen. KLM is de nummer één op dit gebied. Niet vreemd, gezien het feit dat KLM verreweg de meeste vluchten uitvoert op Schiphol. We hebben de top 5 op een rij gezet:

  1. KLM – 367 geannuleerde vluchten
  2. Air France – 28 geannuleerde vluchten
  3. Lufthansa – 24 geannuleerde vluchten
  4. SAS – 17 geannuleerde vluchten
  5. Fly BE – 14 geannuleerde vluchten

Geannuleerde vluchten voorspellen

EUclaim ziet een patroon in incidenten tijdens storm. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij de NS, waar vaak een aangepaste dienstregeling gereden wordt tijdens slecht weer. De frequentie van het aantal rijdende treinen per traject gaat omlaag om zo toch te kunnen blijven rijden.

Zo gaat dit bij een luchthaven ook. De bestemmingen waar het meest frequent op gevlogen wordt, worden geannuleerd. Dit zijn bijna altijd korte afstandsvluchten. Het is immers makkelijker deze passagiers om te boeken op een nieuwe vlucht, dan de passagiers op een vlucht die maar twee keer per week wordt uitgevoerd. Om de luchthaven operationeel te kunnen houden tijdens slecht weer kunnen er minder vliegtuigen opstijgen en landen.

De volgende 4 routes die uitgevoerd worden door KLM zijn opvallend vaak geannuleerd tijdens dagen met slecht weer:

  1. KL1723/4 Amsterdam – Brussel – Amsterdam
  2. KL1739/40 Amsterdam – Luxemburg – Amsterdam
  3. KL1765/6 Amsterdam – Frankfurt – Amsterdam
  4. KL1793/4 Amsterdam – München – Amsterdam

De kans dat je vlucht geannuleerd wordt op deze routes tijdens een dag met storm of sneeuw is groot.

Recht op compensatie bij slecht weer

Wanneer een vlucht geannuleerd of vertraagd is door slechte weersomstandigheden, heb je als passagier helaas geen recht op een vergoeding. Slecht weer wordt gezien als een buitengewone omstandigheid (overmacht), waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. Wel heb je recht op verzorging. Denk hierbij aan eten en drinken, communicatiemiddelen zoals internet of telefoon, taxikosten en een hotelovernachting wanneer van toepassing. Krijg je dit niet aangeboden van de luchtvaartmaatschappij? Bewaar dan de bonnetjes van alle extra gemaakte uitgaven, je kunt deze dan achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

*De stormdagen waarop deze cijfers gebaseerd zijn: 28-10-2013, 05-12-2013, 22-10-2014, 20-12-2014 en 30-03-2015.

Foto: Flickr.com

Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding