Schemawijzigingen bij chartermaatschappijen

Wanneer je een vlucht boekt zijn twee dingen voor de meeste passagiers belangrijk: de prijs en vertrektijd van de vlucht. Zeker wanneer je in het hoogseizoen op vakantie gaat, vroeg boekt en gebruik maakt van een pakketreis krijg je geregeld te maken met de wijziging van vluchttijden. Worden jouw vluchttijden binnen 14 dagen voor vertrek gewijzigd? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding!

man in vertrekhal op het vliegveld kijkt naar vertrekborden

Wie moet je informeren over een schemawijziging?

Vliegtuigmaatschappijen beginnen vaak al een jaar van tevoren met de verkoop van vliegtickets op basis van de tijdslots (vertrektijden) die ze nu op de luchthaven tot hun beschikking hebben. Het is natuurlijk nog helemaal niet zeker dat deze tijden ook volgend jaar weer voor de vluchten beschikbaar zijn. Wanneer dezelfde tijden niet beschikbaar zijn, moet de vliegtuigmaatschappij de vluchttijden wijzigen. Dit is natuurlijk vervelend voor jou als je al tickets hebt gekocht. Daarom mag de vliegtuigmaatschappij tot twee weken voor vertrek je vluchttijden wijzigen. Na deze twee weken mogen de vluchttijden minder afwijken van de oorspronkelijke vertrektijd, anders moet de vliegtuigmaatschappij je een vergoeding betalen voor het tijdsverlies volgens Verordening 261/2004. Wordt je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek gewijzigd? Dan mag je dit altijd weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit.

Voorbeeld: Je gaat over drie maanden op vakantie en hebt een vlucht geboekt. Eén maand later hoor je dat de vluchttijden zijn gewijzigd. Dit mag de vliegtuigmaatschappij kosteloos doen tot twee weken voor vertrek. Je mag de wijziging wel weigeren en de vlucht kosteloos annuleren.

Vergoeding voor een schemawijziging

Worden de tijden van je vlucht binnen twee weken voor vertrek gewijzigd? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. De Verordening 261/2004 die je passagiersrechten regelt, is hier heel duidelijk over. Vaak denken passagiers (en reisbureaus) onterecht dat chartermaatschappijen de vluchttijden altijd kosteloos mogen wijzigen. Dat is niet waar. Schemawijzigingen komen juist veel voor bij chartermaatschappijen zoals TUIfly, Corendon en Transavia. Het onderstaande schema geeft precies aan wanneer je recht hebt op een vergoeding en wanneer niet. Ook wanneer je vlucht éérder vertrekt dan gepland, heb je mogelijk recht op een vergoeding.

Infographic rechten bij geannuleerde vlucht

Voorbeeld: Je krijgt drie dagen voor vertrek naar Kreta een mail van TUIfly dat je vluchttijden zijn gewijzigd. Je vertrekt vier uur later dan gepland. Je hebt nu recht op een vergoeding van €400 per persoon.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vliegen en vertragingen vanaf Rotterdam Airport
Volgende blogartikel
Vliegen naar Londen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding