Schemawijziging? Check meteen of je recht hebt op een vergoeding!

Schemawijzigingen: mag dit zomaar?
Je hebt jouw vakantie tiptop geregeld. Vlucht uitgezocht, zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen uit de ruime keuze aan vluchten en airlines. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je jouw hotel of appartement en jouw huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan jouw vakantie voorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je. En dan, bijna twee weken voor vertrek, krijg je een e-mail van de airline dat jouw vluchttijden zijn gewijzigd of je vlucht zelfs is geannuleerd. Schemawijzigingen kunnen behoorlijk wat roet in het eten gooien.

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?
Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de vliegtuigmaatschappij, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal vier uur later aankomt op je bestemming dan gepland. Schemawijzigingen komen in Nederland geregeld voor bij chartermaatschappijen zoals Transavia, Corendon en TUIfly.
Wat zijn schemawijzigingen?
Steeds vaker komt het voor dat reizen op maat worden geboekt. Je boekt je vlucht via de site van de airline of een boekingssite, los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal want zo kun je zelf bepalen dat je in de ochtend heen wil vliegen en in de avond terug. Zo kun je optimaal van jouw vakantie genieten. Nadat je vlucht geboekt is, boek je ook je activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen en heel vroeg in de ochtend terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op jouw vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?
Passagiersrechten bij schemawijziging
Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de airline hierbij in haar recht en waar heb je als passagier dan eigenlijk recht op? Het is zo dat airlines hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor de airlines geen consequenties en passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding.
Welke rechten zijn er dan wel als je vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?
Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft, dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.
Wanneer de schemawijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijden en de uiteindelijke gewijzigde tijden of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:
- Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
- Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
- Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
Vragen? Stel je vraag aan onze customer care medewerkers via Facebook of customercare@euclaim.nl
Beste,
Mijn vlucht is meer dan twee weken op voorhand geannuleerd. Dit is een vlucht van Schiphol naar Mykonos met tussenstop in London Gatwick. De vlucht van Schiphol naar London Gatwick wordt uitgevoerd door British Airways en het is deze vlucht die geannuleerd is. Heb ik recht op de volledige terugbetaling van mijn vliegtuigticket?
Beste Nicolas, wat vervelend dat uw vlucht is geannuleerd. U heeft alleen recht op teruggave van de hele reis, wanneer u deze vlucht als één vlucht heeft geboekt. Niets als u twee losse tickets heeft geboekt. ~ Lisanne
Hallo,
Wij hebben een retourvlucht naar Kopenhagen geboekt en zouden vrijdagochtend vliegen naar Kopenhagen met Easyjet. We kregen 2.5 uur van tevoren te horen dat de heenvlucht geannuleerd is. We kregen de optie om de vlucht om te boeken naar zaterdagochtend dus dat hebben we gedaan. Toen kregen we weer 2.5 uur van tevoren te horen dat de vlucht opnieuw geannuleerd is. We zijn niet meer gegaan. We kunnen in ieder geval de kosten van de heenvlucht terugkrijgen maar vragen ons af of we ook de kosten van terugvlucht terug kunnen krijgen? We maken hier immers door hun schuld geen gebruik meer van. We hadden de heen-en terugvlucht op hetzelfde moment geboekt (dus dezelfde boeking).
Daarnaast hadden we het hostel in Kopenhagen al betaald: heeft het zin om die kosten te declareren?
Alvast bedankt, groetjes Karlijn
Hoi Karlijn, wat vervelend dat twee keer achter elkaar je vlucht is geannuleerd! Je hebt in ieder geval recht op de teruggave van je ticketkosten van de geannuleerde vlucht. Verder kun je een claim indienen, omdat je vlucht zo laat pas is geannuleerd, mits dit niet komt door buitengewone omstandigheden. Je kunt hier checken of jij recht hebt op een vergoeding: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht De retourvlucht en de hotelreservering kun je helaas alleen zelf annuleren tegen de normale voorwaarden. ~ Lisanne
Mijn vlucht is vertraagd en vertrok pas de volgende dag ruim 34 uur later dan gepland..ik heb er vanaf gezien niet meer te reizen omdat ik dan 2 dagen van de 8 kwijt ben en het laten annuleren..reissom krijg ik terug maar heb ik dan nog recht op een schadevergoeding want ik heb meer kosten gemaakt dan de reissom alleen
Beste Jeroen, als je vlucht is geannuleerd op zo’n korte termijn, dan heb je inderdaad recht op een vergoeding, mits er geen sprake was van buitengewone omstandigheden (zoals harde wind of storm). Je kunt checken of je recht hebt via: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht Succes! ~Lisanne
Hallo, wij hadden een vlucht geboekt via rynair komende 26/6 en terug 1/7 Charleroi naar tenerif,Deze vlucht werd geannuleerd gisteren 22/6 door rynair, in de app kan ik wijzigen of annuleren.ik wou graag wijzigen maar eerste dagen is er geen alternatief of de dagen er na kan ik niet meer omdat ik terug werk. Na telefonisch contact zou ik eventueel ook in juli mogen omboeken 24/7 tot 29/7 dat zou lukken voor mij omdat ik die periode verlof heb,enkel doe ik de wijziging via de app 24/7 tot 29/7 komen er kosten bij zoals 450€ wijzigingskosten,stoelen,..en enkel het verschil afgetrokken zonder bagage en Parking kost ik betaalde ,er werd mij telefonisch verteld bij rynair dat ze het telefonisch kunnen wijzigen naar deze datum dat voor ons past zonder extra kosten. Mag ik daar op in gaan telefonisch?ik vraagde hun de optie ook via mail door te sturen maar dit is niet mogelijk.
Kunnen wij ook een vergoeding vragen omdat de wijziging vlucht pas 1 maand later is? Want vroeger lukt niet door mijn werk om terug 6 dagen verlof te nemen.Mvg
Beste Emma, wanneer je vlucht wordt geannuleerd, dan heb je recht op een alternatieve vlucht, dus je mag zeker ingaan op dit aanbod! Als je met deze alternatieve vlucht meer dan drie uur later aankomt op je bestemming, dan heb je inderdaad recht op een vergoeding. Wil je dat wij je helpen met het indienen van de claim? Vul je vlucht dan in via: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht Succes! ~ Lisanne
Goedemiddag, op 11 mei kreeg ik een email van Easy Yet dat onze naar Basel op 1 juli werd geannuleerd
Daarop wilde wij ons geld terug wat natuurlijk ook kon. Via E-dreams geboekt en werd door EasyJet gezegt dat zij het geld moeten terugstorten
Tot op heden nog geen geld terug gekregen, en het bedrijf E – dreams is zowel telefonisch als per email niet te bereiken 😠 Kunt u mij helpen wat ik moet doen om alsnog mijn geld terug te krijgen
Liesbeth
Hoi Liesbeth, u heeft inderdaad recht op teruggave van uw ticketkosten. Natuurlijk helpen wij u graag, maar ook bij ons is het druk op dit moment. Het kan dus even duren, maar wij kunnen wel voor u achter de ticketkosten aan gaan. Als u bij https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht kiest voor ‘Mijn reis werd geannuleerd, ik wil mijn ticketkosten terug’, dan kunt u bij ons de claim indienen. Daar vindt u ook onze kosten en algemene voorwaarden. Ik hoop dat E-dreams snel reageert op uw verzoek en anders helpen wij u graag! ~ Lisanne
Goedemorgen,
Wij hebben 4 retourtickets geboekt bij easyjet naar Corfu. 22 juli heen, 5 augustus terug. Ons verblijf van de eerste week kan ik tot 2 weken van te voren annuleren. Daarna moet ik gewoon alles betalen. Nou vragen wij ons af wanneer we kunnen verwachten te horen dat onze vlucht geannuleerd wordt. En hoe groot is de kans. We lezen zo veel verschillende berichten daarover. En kun je dan eventuele kosten van het verblijf claimen bij easyjet? En als je heenvlucht geannuleerd wordt, en je het geld terug wil laten betalen krijg je dan ook je geld terug van de retourvlucht bij easyjet?
Wij reizen met 2 jonge kinderen en 1 van ons is erg ziek. Dus we kijken ineens op tegen onze reis. De tickets kunnen we niet meer annuleren.
Beste F. Hendriks, wat een lastige situatie! Als uw vlucht meer dan twee weken van tevoren wordt geannuleerd, dan heeft u alleen recht op teruggave van de ticketkosten van de geannuleerde vlucht. De retourvlucht en de accomodatie kunt u dan zelf tegen de normale voorwaarden annuleren. Als uw vlucht binnen twee weken voor vertrek wordt geannuleerd, dan heeft u recht op teruggave van uw ticketkosten en een vergoeding. U leest hier waar u recht op heeft als uw vlucht wordt geannuleerd: https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd. Toevallig werden wij vandaag door NHNieuws geïnterviewd over precies uw vraag. Misschien helpt dit artikel: https://nos.nl/regio/noord-holland/artikel/277102-vanavond-duidelijkheid-voor-vakantiegangers-schiphol-dit-is-waar-je-rekening-mee-moet-houden Succes! ~ Lisanne
Goedenavond,
Ik heb vandaag te horen gekregen dat onze terug vlucht van Corendon op 1 juli, van 23u naar 08u is verplaatst. Aangezien we maar 5 dagen gaan missen we dus een hele dag. Als ik de tickets morgen annuleer, heb ik dan recht op teruggave van de gehele tickets?
Beste Angela, wat vervelend dat je vlucht is gewijzigd! Je hoeft de wijziging niet te accepteren. Als je deze niet accepteert, dan krijg je de ticketkosten retour. Je retourvlucht kun je alleen annuleren volgens je normale annuleringsvoorwaarden. ~ Lisanne
ik had via trip.com tickets geboekt met een overstap, bij het online inchecken voor de terugreis bleek deel 1 door de luchtvaartmaatschappij te zijn gecanceld en werd ik ingecheckt op de eerstvolgende vlucht, deel 2 de aansluitende vlucht daardoor gemist en dure tickets moeten kopen op de overstap-luchthaven. Van de annulering heeft trip mij niet op de hoogte gebracht, ik kwam daar pas achter na het online inchecken. Ik heb trip daarna ingelicht en de reactie was dat zij daar niets aan konden doen. Ik kreeg ook toen pas de mededeling dat de vlucht was geannuleerd en was overgeboekt naar de volgende vlucht en dat ik zelf moest regelen dat de aansluiting goed zou gaan. Wat zijn nu de mogelijkheden?
Beste Eddie, wat een vervelende situatie! Als u de aansluiting heeft gemist, doordat de vlucht werd geannuleerd en u had de vluchten als één reservering geboekt, dan kan het inderdaad zijn dat u recht heeft op een vergoeding. U kunt hier checken of u recht heeft op een vergoeding: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Succes! ~ Lisanne
Ik heb net mijn bagae ingechecked en een boardingpas bij d ebalie gekregen. 5 minuten later is mijn vlucht geannuleerd. Ik mag nu morgen (veel later vliegen)
Vanavond zijn er ook vluchten maar die optie geven ze niet (klantenservice al 2 uur onbereikbaar
Kan ik zelf die vlucht bij hun (of een andere maatschappij vandaag boeken …of verlies ik dan al mijn rechten?
Beste Nadine, bedankt voor jouw bericht. Vervelend dat jouw vlucht geannuleerd is. De vlucht is geannuleerd, dan ben je niet verplicht om het alternatief te accepteren en mag jezelf een andere vlucht boeken. De vliegtuigmaatscahppij dient de kosten van het ticket aan je terug te betalen. Daarnaast heb je recht op een vergoeding als je met de nieuw geboekte vlucht meer dan 2 uur later aankomt. Check jouw vergoeding op onze website http://www.euclaim.nl ~Jolande
Wij zouden vrijdag 3 juni om 11.15 uur van Dublin naar Schiphol vliegen. 10 uur van te voren horen we dat de vlucht is geannuleerd. We worden omgeboekt naar zaterdag 4 juni om 11.15 uur. We blijven noodgedwongen in Dublin. Zaterdag 4 juni horen we om half 8 in de ochtend dat de KLM onze vlucht voor de 2e keer heeft gecancelled. 2x een geannuleerde vlucht binnen 2 dagen. Na lang aandringen krijgen we tickets via Aer Lingus om 18 15 uur. Wat zijn onze rechten in deze specifieke situatie? 2 x annuleren is 2x een claim?
Beste Erik Freerks, wat vervelend dat de vluchten tot 2x toe zijn geannuleerd. Je hebt inderdaad 2x recht op een vergoeding van €250,00 per persoon. Je kunt een claim indienen via onze website http://www.euclaim.nl ~Jolande
Ik ben benieuwd naar hoe het zit nu besluit handbagage in te checken. Wij hebben bewust gekozen om te reizen met alleen handbagage want snel en we blijven maar kort op plaats bestemming. Schiphol geeft nu optie voor voucher of omboeken. Omboeken is geen optie en voucher slechts jaar geldig. Kunnen wij annuleren afdwingen en geld terugvragen?
Ook met oog op verwachtte lange wachtrijen bij schiphol en wij reizen met jonge kinderen? Ik hoor het graag!
Beste Thea de Vries, u kunt enkel afdwingen om geld terug te vragen wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert. Heeft u bericht ontvangen van de luchtvaartmaatschappij dat u enkel handbagage kunt inchecken? ~Jolande
Beste,
Mijn vriend en ik gaan maandag 6 juni trouwen in Zutendaal, in de avond hadden wij onze vlucht geboekt om samen voor onze trouw naar Dubai te gaan. Donderdag 26 mei kreeg ik een email en bericht van de vliegtuigmaatschappij dat onze vlucht is omgeboekt naar dinsdag 7 juni. Wij zouden 6 juni vertrekken vanuit brussel om 21:45 en aankomen in dubai 7 juni on 6:15 in de ochtend. Het hotel is ook al geboekt. Nu dat ze onze vlucht 12 dagen op voorhand hebben veranderd missen wij een hele dag wij zijn een hele dag kwijt. Wij hebben dit zo gepland dat we meteen de dag van onze trouw konden vliegen naar dubai voor onze huwelijksreis. Dit is nu helemaal verpest voor ons. Ik heb contact met hun opgenomen en ze konden niks voor ons doen, nog geen sorry. Ik vind dit gewoon niet kunnen voor ons is dit een speciale dag en hun veranderen het zomaar 12 dagen op voorhand en als ik hun contacteer kunnen ze niks voor ons betekenen. Hebben wij recht op een vergoeding hiervoor? Wij zijn nu een dag kwijt in dubai het hotel hebben we ook betaald daar komen wij ook een dag later aan.
Groetjes Bonny van Lieshout
Beste Bonny van Lieshout, wat balen zeg dat je een vluchtwijziging hebt gehad. Je hebt recht op een compensatie van €600,00 voor de uiteindelijke vertraging die je gaat oplopen. Je kun hiervoor een claim indienen via onze website. Ik wens je, ondanks deze domper, een fijne huwelijksdag. ~Jolande
Hallo,
Wij hebben bij een budgetmaatschappij (Wizzair) twee tickets gekocht om op de uiteindelijke bestemming Colombo te komen, namelijk één ticket naar Abu Dhabi en één van Abu Dhabi naar Colombo. Nu heeft de maatschappij de vlucht AD-Colombo geannuleerd, waarvoor we geld terugkrijgen. We zitten nu alleen wel nog met een ticket naar AD waar we niet naar toe willen. We kunnen deze op eigen initiatief annuleren tegen normale annuleringskosten. Is dit een normaal risico dat hoort bij vliegen met een budgetmaatschappij of zouden we de ticket naar AD ook kosteloos moeten kunnen annuleren als we aannemelijk kunnen maken dat we de ticket naar AD enkel hebben gekocht om in Colombo te komen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord – Jeroen
Beste Jeroen, Wat vervelend! Helaas hoeft de luchtvaartmaatschappij alleen te compenseren op het moment dat je deze vluchten als één vlucht hebt geboekt. Met twee losse vluchten heb je geen recht op compensatie of kosteloos annuleren van de tweede vlucht. ~ Lisanne
Beste,
Ik heb 10 juli een reis geboekt naar Kuala Lumpur. Ik zou in de eerste instantie van AMS -> Doha -> Kuala Lumpur reizen. Een reis van ongeveer 17 uur. Nu hebben ze de vlucht gewijzigd en wordt mij reis AMS -> Doha -> Singapore -> Kuala Lumpur. Tussen Doha en Singapore heb ik een overstaptijd van 18 uur. Hiermee ben ik dus bijna een hele dag kwijt en heb ik opeens een vlucht van ongeveer 36 uur.
Een vriendin waarmee ik reis hetzelfde ticket via een andere reisorganisatie geboekt en die heeft deze wijziging niet.
Ik ben eigenlijk in staat om mijn ticket te annuleren en een nieuw ticket te kopen. De vliegtuigmaatschappij wil binnen 24 uur een bevestiging, maar ik weet niet wat er gebeurd als ik dit niet bevestig.
Wat raden jullie mij aan?
Groetjes Babette
Hi Babette, bedankt voor je bericht. Super vervelend om een vluctwijziging te krijgen. De vliegtuigmaatschappij heeft de wijziging ten minste twee weken voor vertrek van de desbetreffende vlucht doorgegeven. Dit mogen zij doen zonder verplichting tot betaling. U mag uw boeking annuleren. U heeft dan enkel recht op teruggave van uw oorspronkelijke ticketprijs. ~Jolande
Beste,
Ik heb voor aankomende vakantie in augustus een ticket geboekt naar thailand via singapore airlines. Ik heb een tussenstop van een uurtje op singapore airlines, het zijn dus twee vluchten ( in totaal dus 4) en ik heb dit allemaal tegelijk geboekt bij singapore zelf. Nu hebben ze op de terugweg mijn 2e vlucht vervroegd met twee uur wat ervoor zorgt dat mijn 1e vlucht later aankomt dan de 2e vertrekt. Nu lijkt het mij dat dit de verantwoordelijkheid van singapore airlines zelf is maar ik vraag me af wat mijn rechten zijn. Ze zijn slecht bereikbaar dus ik wil wanneer ik ze kan bereiken ook voorbereid zijn met waar ik wel en geen recht op heb en of zij dus (kosteloos) mij een andere mogelijkheid moeten aanbieden.
Groetjes Amber
Beste Amber, bedankt voor je bericht. Erg vervelend om een vluchtwijziging te krijgen en heel vreemd dat Singapore Airlines de vluchten niet goed omboekt. De vliegtuigmaatschappij heeft de wijziging ten minste twee weken voor vertrek van de desbetreffende vlucht doorgegeven. Dit mogen zij doen zonder verplichting tot betaling. U mag uw boeking annuleren. U heeft dan enkel recht op teruggave van uw oorspronkelijke ticketprijs.Ik adviseer u om in contact proberen te komen met Singapore Airlines, succes. ~Jolande
Beste,
Voor onze vakantie hebben we een vlucht geboekt van BRU (België) naar HER (Griekenland). Wij moeten 1x moeten overstappen en nu hebben ze de vliegtijd van het vertrek aangepast zodat wij later op de overstaplocatie aankomen en onze overstapvlucht eerder vertrekt dan wij aankomen. Wij hebben dit als 1 vlucht geboekt en vragen ons allemaal af wat hier mee te doen. We zouden graag van je horen.
Korte samenvatting: we komen op 18:00 aan op onze overstaplocatie en om 17:55 vertrekt onze overstap vlucht.
gr
Hoi Julius, Onze excuses voor de late reactie. Ik adviseer je contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij of de reisagent waar je geboekt hebt. Het is natuurlijk vreemd dat de overstap op deze manier geboekt wordt. Succes! ~Jolande
Beste,
Vandaag 3 mei te horen gekregen dat mijn vlucht vanuit Kreta terug naar Schiphol op zondag 8 mei is omgeboekt naar Rotterdam- Den Haag airport. Het vluchtnummer en landingstijd zijn hetzelfde, maar dan ben ik pas in Rotterdam. Vanuit Rotterdam is er dan busvervoer naar Schiphol. Geldt in dit geval dat ik pas een vergoeding kan claimen als ik pas 2 uur later dan de originele landingstijd op Schiphol aankom?
Vriendelijke groet!
Hoi Maaike, wat vervelend! Kun je aantonen dat je meer dan twee uur later op Schiphol bent aangekomen dan gepland? Alleen dan kun je via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht een claim indienen; dan gaan wij kijken wat we voor je kunnen doen! ~ Lisanne
Hi Lisanne, ik kwam met de bus om 19:35 op Schiphol aan. Dit terwijl de geplande landingstijd op Schiphol 17:25 was. Ik heb hier verder geen bewijs van jammer genoeg. Niet overna gedacht en zou ook niet weten hoe ik aan bewijs zou moeten komen. Dat maakt een claim indienen nutteloos neem ik aan? Grtz Maaike
Hi Maaike, we hebben wel echt bewijs nodig dat je twee uur later op Schiphol was dan gepland, anders kunnen we je helaas niet helpen. ~ Lisanne
Beste,
Ik heb een reis geboekt van Amsterdam naar Panama. Nu heeft KLM zomaar mijn terugvlucht geannuleerd en nu vlieg ik ruim een dag later terug. De reis is pas in juni en juli, maar ik heb geboekt tot 20 juli en niet 21 juli. Kan KLM dit zomaar maken zonder enige vergoeding van hotelovernachting etc. Als ondernemer is het soms lastig om vrij te nemen. Al helemaal als je 21 juli weer aan het werk moet terwijl ik pas 22 juli thuis ben.
Hoi Jair, wat vervelend dat de vlucht gewijzigd is. De vliegtuigmaatschappij heeft de wijziging ten minste twee weken voor vertrek van de desbetreffende vlucht doorgegeven. Dit mogen zij doen zonder verplichting tot betaling. Je mag jouw boeking annuleren. Je hebt dan enkel recht op teruggave van uw oorspronkelijke ticketprijs.~Jolande
Beste,
Wij hebben een pakketreis geboekt bij TUI naar Dubai met terugreis vertrek om 14:45 naar Amsterdam
Ruim 2 weken voor vertrek is de terugreis aangepast naar vertrek 8:30 naar Amsterdam (eerder vlucht)
Nu binnen 2 weken van vertrek is de terugvlucht wederom gewijzigd, vertrek 8:00 met bestemming Brussel en vervolgens bus vervoer naar Amsterdam.
Hebben we recht op vergoeding nu binnen 2 weken nog een wijziging is van het vlucht schema. Het lastig is dat er wijziging op wijziging is. Als je de 2e wijizging met de eerste wijziging vergelijkt lijkt het dat je geen recht op vegroeidng hebt. Als je de 2e wijziging met de orginele vlucht vergelijkt weer wel.
Hartelijk dank.
Mvg
Robert
Beste Robert, kun je het bericht van de 1e wijziging en de 2e wijziging wellicht even per e-mail naar ons sturen? Dan gaan we dit beoordelen. je kunt de e-mal sturen naar cuatomercare@EUclaim.nl. Alvast bedankt. Mvg Jolande
Beste, is dit adres cuatomercare@EUclaim.nl correct? Moet het niet customercare@EUclaim.nl zijn?
Sorry, inderdaad customercare@EUclaim.nl
Goedemorgen, wij gaan op 20 april met Tui naar de Dominicaanse Republiek. Deze vlucht zou oorspronkelijk worden uitgevoerd met een Dreamliner van TuiFly. Gisteren kregen wij een toestelwijziging door naar een 767 van TuiFly. Vanmorgen kregen wij een nieuwe wijziging door dat TuiFly deze vlucht heeft “uitbesteed” aan Wamos Air.
Wij hebben bij de keuze van onze reis (wij reizen ook met onze 2 kinderen) bewust voor de uitvoering door Tui met de Dreamliner gekozen. Tui geeft telefonisch aan dat ze mogen doen met deze vlucht qua type toestel en uitvoerder wat ze willen.
Staan ze inderdaad in hun recht door deze vlucht tot 2 keer toe te wijzigen en uit te voeren met een “minder” type toestel?
Hi Michiel. vluchten zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en dit mag TUI inderdaad doen. ~Jolande
Zijn de vergoedingen per boeking of per persoon?
Hoi Jos, vergoedingen volgens de Verordering 261/2004 zijn per persoon. Heb je problemen gehad met een vlucht? ~ Jolande
Ik ga met Veuling naar Rome nu hadden wij een rechtstreekse vlucht maar moeten nu eerst naar Barcelona om vandaar naar Rome te vliegen , nu moeten we 2 x stoelen reserveren om bagage mee te kunnen nemen .
Dit klopt toch niet ?
Hi Roel, onze excuses voor de late reactie. Kunnen wij je nog helpen of heb je inmiddels je vraag beantwoord gekregen? ~Jolande
Hallo, ik heb vorige maand een vlucht bij Ryan Air geboekt voor 9 april. Nu hebben ze afgelopen week deze vlucht veranderd en vertrekt de vlucht pas 49 uur later op 11 april. Eigenlijk hebben wij nu niks meer aan deze vlucht omdat wij op 9 april wouden vliegen. Geld terugkrijgen van Ryan air gaat niet en volgens mij is het ook niet mogelijk om credit te krijgen voor een andere vlucht van ryan air. Weten jullie wat de opties zijn en of ik een claim kan indienen of kosteloos kan annuleren doordat de vlucht is verplaatst?
Hoi Wika, Onze excuses voor de late reactie. Kunnen wij je nog helpen of heb je inmiddels je vraag beantwoord gekregen? ~Jolande
Hallo,
Wij hebben voor Juni een vlucht geboekt naar Kos vanuit Maastricht met Corendon.
Nu zie ik dat op hun website dat dit is aangepast, en ze nu pas vanaf Juli vliegen vanuit Maastricht.
Wij hebben geen bericht gekregen dat we uitwijken naar een andere luchthaven oid.
Hoe zit dat? Kunnen wij om bovenstaande reden dan toch afzien van onze vakantie? Wanneer moeten zij ons hierover berichten
Hi Lindy, onze excuses voor de late reactie. Kunnen wij je nog helpen of heb je inmiddels je vraag beantwoord gekregen? ~Jolande
Hee! Ook onze vlucht is helaas verplaatst 16 dagen van te voor ik begrijp dus dat dit gewoon mag, maar zijn er verder geen regels hoeveel dagen ze mogen uitwijken tot een nieuwe vlucht? Bij ons zijn dit namelijk 7 dagen.
En is de luchtvaart maatschappij wel verplicht je het geld van je ticket terug te storten wanneer je niet akkoord gaat me de wijziging van de vlucht?
Ik hoor graag van jullie!
Groet,
Patricia
Hoi Patricia, excuses voor de late reactie. Heb j nog hulp nodig of is het probleem als opgelost? ~Jolande
Ik heb een pakketreis geboekt bij Prijsvrij. De heenvlucht die zou zijn op 1-2-22 is geannuleerd las ik deze week op de site van Easyjet. Dit is al binnen 2 weken. Prijsvrij houdt me al dagen aan het lijntje omdat ze het ’te druk’ hebben. Ik heb nu, 4 dagen na annulering nog steeds geen vervangende vlucht aangeboden gekregen. Ik zou de vlucht zelf kunnen omboeken bij Easyjet, maar dat mag niet van Prijsvrij. Wat zijn mijn mogelijkheden?
Beste Janet, excuses voor de late reactie. Graag verneem ik van je of wij je nog kunnen helpen of dat jouw klacht inmiddels door Easyjet is opgelost? ~Jolande
Beste heer of mevrouw,
ik heb 2maand geleden een retour vlucht naar Curacao geboekt. Hierbij heb ik bewust gekozen voor een directe vlucht verbinding tussen amsterdam en Curacao. Nu heeft Tui deze vlucht omgeboekt naar een vlucht met tussen stop.
Zij hebben dit wel 2 weken van te voren aangegeven.
Wat kan ik doen met de extra kosten die ik heb betaald voor de rechstreekse verbinding?
alvast bedankt.
Hi Ramona, wat vervelend zeg dat je een vluchtwijziging hebt gekregen. Als de vliegtuigmaatschappij de wijziging ten minste twee weken voor vertrek van de desbetreffende vlucht heeft doorgegeven, mogen zij dit doen zonder verplichting tot betaling. Je mag jouw boeking annuleren. Je hebt dan enkel recht op teruggave van uw oorspronkelijke ticketprijs.~~Jolande
Heel erg bedankt voor u snelle reactie.
Nu hebben zij wel een wijziging van tijd door gegeven maar niet dat er een tussen stop zou zijn.
Mijn ticket is verplaats naar een gele andere vlucht.
Heeft dit invloed of blijven de 2 weken regel van kracht?
alvast bedankt.
Hallo
Vraagje ik ging afgelopen 7 Jan 2022 mijn dochter van Schiphol halen.
Daar aangekomen bleek dat ze op Brussel was geland, was niet op de Schiphol site te zien. Pas toen ik in de parkeergarage stond zag ik het.
Mijn dochter hoorde het pas onderweg.
Ze moesten met bussen naar Schiphol, veel gedoe.
Uiteindelijk heb ik haar ipv 00.17 (wat haar geplande aankomst tijd was) om 5. 00 opgehaald.
Mag dit zomaar?
Met vriendelijke groet
Karin Zonneveld
Hoi Karin, wat vervelend dat je dochter naar Brussel ie gevlogen zonder informatie te hebben gekregen. Heb je het vluchtnummer voor mij, dan kan ik de vlucht onderzoeken en kijken wat de reden hiervan is. ~Jolande
Hallo Jolande
Haar vluchtnummer wa HV 6864 en werd overgenomen door Tui. Ze zou landen op zaterdag 8 juli om 00.17.
Met vriendelijke groet
Karin Zonneveld
Goedenavond,
Wij zouden vandaag 10-01 terug vliegen vanuit Rome naar Eindhoven met RyanAir. Echter is onze vlucht gewijzigd en zijn we naar Keulen gevlogen. Hebben wij nu recht op een vergoeding?
Groetjes,
Britt
Hoi Britt, wat vervelend dat de vlucht heeft moeten uitwijken. Op 10 januari 2022 was er sprake van slecht weer (mist) ten tijde van deze vlucht op de luchthaven van Eindhoven. Wanneer er sprake is van slechte weersomstandigheden, bestaat er helaas geen recht op een financiële compensatie. Dit kan gezien worden als een buitengewone omstandigheid. ~Jolande
Ik heb in oktober een pakketreis geboekt naar curacao met tui. Tijdens het boeken kon ik kiezen tussen meerdere vluchten van verschillende prijs. We hebben gekozen voor rechtstreekse vluchten heen en terug.. deze waren duurder dan de indirecte vluchten. Zonder geïnformeerd te worden stonden in mijn tui opeens andere vluchten. De heenreis met OR373 werd een indirecte vlucht die bijna 4 uur langer duurt. De terug reis is omgeboekt naar een ander vluchtnummer. De directe vlucht OR367 is gewijzigd in een indirecte vlucht OR 365. Tui hierover gebeld, maar ik kreeg geen antwoord waarom dit was gewijzigd . De directe vluchten waren op dezelfde dagen nog beschikbaar , maar ik kon niet omgeboekt worden naar de vlucht die ik had geboekt. De reactie was dat se het recht hebben om alles te wijzigen. Kortom, mag dit zomaar? En hadden ze niet de directe vluchten moeten aanbieden?
Beste Diny, vervelend dat je een vluchtwijziging hebt gehad. Indien je de vluchtwijziging zelf hebt gezien buiten twee weken voor vertrek, mag een maatschappij dat doen zondere enige verplichting tot vergoeding. Indien je de vluchtwijziging binnen twee weken ontvangt/ziet, heb je recht op een vergoeding tot wel €600,00 per persoon. je kunt dan een claim indienen via onze website http://www.euclaim.nl. Bij vragen, laat het weten. ~Jolande
Goedemiddag,
Wij hebben een vakantie geboekt op 4-1-2021 naar Egypte. De vliegreis betreft van Amsterdam naar Hurghada.
Wij checken zelf bij de maatschappij prijsvrij of een medisch instrument als tweede handbagage mee mag.
Wij vernemen 1 week voor vetrek op 3 okt 2021 dat geboekte vliegreis niet van Amsterdam vertrekt maar van Düsseldorf. Hierop hebben wij niet gerekend en geboekt. Dit brengt de plannen ernstig in de war.
Kunt u mij adviseren wat hierin de mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Ben de winter
Beste Ben, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vluchten zijn gewijzigd. Bij een schemawijziging heb je recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Hebben jullie hierover al contact gehad met de luchtvaartmaatschappij? ~Anouk
Goedemorgen,
4 dagen terug een retour naar antalya geboekt via Tix aangezien er niet een maatschappij was met de juiste vluchttijden heen en terug. Tailwind heen op 16/10 om 11.25 en corendon terug op 26/10 om 14.30. Gisteravond een mail gekregen dat de heenvlucht met Tailwind meer dan 3 uur naar achter is geschoven (14.45). Nu kunnen wij onze afspraak die dag niet meer halen in Kemer, wat zijn onze mogelijkheden? Tix neemt vanwege Corona geen telefoon aan (ik heb ook een bedrijf maar begrijp dat niet) en als je een antwoord formulier stuurt krijg je een automatisch antwoord dan wanneer het om een vluchttijd wijziging gaat het heel lang kan duren eer je antwoord krijgt. Ook was deze vlucht duurder dan de latere vluchten die wij nu toch zomaar voorgeschoteld krijgen. Wat zijn onze mogelijkheden en rechten?
Hoi Egbert, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vluchten zijn gewijzigd. Bij een schemawijziging heb je recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Hopelijk kun je hier iets mee! Veel succes gewenst. ~Anouk
Hi,
Vliegticket is 3 weken van te voren geannuleerd en er is een alternatief voorgesteld. Normale vlucht was van AMS naar LIS (directe vlucht om 14:40). Alternatief is een reis met tussenstop in Barcelona waarbij we om 10:00 uur in de ochtend vertrekken en door een 6 uur tussenstop om 20:00 pas in Lissabon zijn. Dit willen we natuurlijk totaal niet, maar ik krijg geen optie om de ticketprijs terug te krijgen. Volgens Vueling zijn de enige opties de alternatieve vlucht accepteren of een andere dag kiezen (wat geen optie is i.v.m. werk).
Kunnen ze dit zomaar doen of hoor ik mijn geld terug te krijgen?
Beste Collin, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vlucht geannuleerd is! Vueling hoort je goed informeren over welke mogelijkheden er allemaal zijn bij een geannuleerde vlucht. Zo hebben zij de verplichting jou een vervangende vlucht aan te bieden. Wanneer het nieuwe aanbod niet toereikend is mag je afzien van de vlucht en moet de ticketprijs van het niet gebruikte ticket binnen zeven dagen naar jou teruggestort worden. In dat geval kun je zelf besluiten een nieuw ticket aan te schaffen, ook de meerprijs van dit nieuwe ticket moet vergoed worden door de luchtvaartmaatschappij. Mocht je verder nog vragen hebben, dan horen wij het graag. Veel succes Collin! ~Anouk
Beste Anouk,
Voor mij geldt hetzelfde verhaal als voor Collin (zie bovenstaand bericht). Volgens mij gaat het ook nog om dezelfde vlucht als ik de tijden zo bekijk. Echter hebben wij geboekt via Vakantiediscounter en hebben zij ons pas op 15 oktober laten weten dat de vluchttijden veranderd waren, terwijl de vlucht al op 26 oktober is (binnen twee weken voor vertrek). Op internet lees ik dan dat je recht hebt op een vergoeding, want onze vlucht vertrekt nu ruim 4 uur eerder en komt 3,5 uur later op bestemming aan. Klopt dit?
Komen deze rechten te vervallen als je de nieuwe vluchttijden aanvaard? Want dit is voor ons ook de enige optie op dit moment op de site van Vueling. Dat we door deze nieuwe vluchttijden een dag kwijt zijn is natuurlijk verre van ideaal, maar de kosten die gemaakt zijn voor het hotel krijgen we sowieso niet terug als we de vlucht annuleren ben ik bang.
Ook willen we nog bagage bijboeken en een stoel reserveren, maar dit kan ook alleen als we de nieuwe vluchttijden eerst aanvaarden op de site van Vueling. Echter, als we hierdoor geen recht meer hebben op een vergoeding, dan moeten we eerst kijken wat voor ons voordeliger uitkomt. Heb jij een advies voor ons?
Groetjes!
Hoi Tessa, bedankt voor je bericht en excuses voor de late reactie. Wat vervelend om te horen dat jullie vlucht geannuleerd was. Hebben jullie voor de alternatieve vlucht gekozen? Als jullie door de alternatieve vlucht eerder zijn vertrokken of later aankwam dan de oorspronkelijke vlucht, dan hebben jullie mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. Dit kun je eenvoudig controleren in onze calculator door je vluchtgegevens in te vullen. Laat je het ons weten als wij ergens bij kunnen helpen? Succes! ~Anouk
vliegticket geboekt bij een maatschappij de dag voor vertrek ontdek ik dat een andere maatschappij. mag dat ?
Hoi Azzouz, bedankt voor je bericht. Wat staat er precies op je vliegticket? Veel vliegtuigmaatschappijen verkopen tickets voor vluchten die ze zelf niet uitvoeren. Dit wordt ook wel ‘code-sharing’ genoemd. Het houdt eigenlijk in dat niet alle passagiers aan boord van een vliegtuig bij de uitvoerende vliegtuigmaatschappij hebben geboekt. Hoor het graag van je! ~Anouk
Hallo
In Januari dit jaar een reis geboekt. Vliegen met Corendon vanaf vliegveld Weeze vertrek Weeze naar Rhodos 30 juli om 16.30 tot 13 augustus vertrek 13.00 Rhodos naar Weeze.
26 juli krijg ik bericht van het reisbureau dat de reis is gewijzigd de tijden maar ook het vliegveld. Nu vanaf Keulen wat een stuk verder rijden is voor ons en parkeerplaats ook duurder is. De tijden zijn nu ook niet gunstig vertrek Keulen 10.30 dat betekent midden in de nacht van huis weg en de terug weg vertrekken we al om 7.00 ook midden in de nacht vertrekken. Kan dit zomaar veranderd worden zo kort voor vertrek? Reisbureau zelf zei dat dit gewoon kon ander vliegveld kon ook maar dan moesten we bijna 1700 euro bijbetalen. Heb ik recht op een eventuele vergoeding?
Hoi Esmeralda, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vluchten zijn gewijzigd! Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de vliegtuigmaatschappij, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal vier uur later aankomt op je bestemming dan gepland. Als dit het geval is, kun je een claim indienen voor het tijdverlies! Als we ergens bij kunnen helpen, stuur ons dan een bericht. We helpen jullie graag! ~Anouk
Het gaat mij erom dat het vliegveld uren verder rijden is, dus zowel heen als terugweg, kostte ons 7 uur rijden,, in deze hitte bijna niet te doen, we hebben nog gevraagd of er een andere optie was, een dag later, 2 dagen later, maar nee, er as geen andere optie, aangezien we onze zoon bijna 2 niet gezien hadden, hebben we we het wel gedaan, maar de boardingpas kwam niet, het stoelnummer wisten we niet, invullen gezondheidsformulier, het vertrek was dramatisch omdat er niets klopte ivm het overzetten van Transavia naar Esky, wij zijn gepensioneerd en hebben het gedaan, de zoon had zijn vakantie vaststaan, dus wat moet je dan !! Onderweg op de terugweg kregen we opeens te horen, je moet 3 uur van te voren op het vliegveld zijn, want je hebt geen boardingpas, er klopte nets van, geen leuk eind van een vakantie, helemaal gestrest kwamen we in Malaga aan, zoon rende naar de terminal, incl een hier kostende pcr-test van130 euro, het was maar één week, maar het was een stressvolle week, niets klopte…….dus 4 keer een extra volle tank en de nodige stress, een zwaar tegenvallende vakantie, na de covid-19 adden we ons zo verheugd op dit weerzien !! Allemaal door Transavia, die trouwens moeilijk bereikbaar zijn….wij willen een vergoeding, en kunnen daarvan weer sparen voor een volgend bezoek…..Mvg Dolinda van Draanen
Wat vervelend om te horen Dolinda. Dat klinkt als een zeer stressvolle week terwijl het juist zo’n gezellige week had moeten worden! Wanneer hebben jullie een bericht ontvangen van de wijziging? ~Anouk
Ons aankomstvliegveld en vertrekvkiegveld is veranderd in een vliegveld verder weg, meer dan ruim 2 uur rijden, 7 uur rijden op de aankonst en vertrekdag, 5 uur extra rijden, en 4 keer extra tanken, te gek voor woorden Wij wonen in Noord Andalucië, Almería, moesten ipv naar Almería helemaal naar Malaga, dus wil ik hier wel een vergoeding voor….. zeker…..wij wonen hier en eindelijk na de Covid een zoon hier gekomen, echt te gek, gisteren om 5.oo uur vertrokken, om 11 25 uur vertrok het vliegtuig, ik was kapot van het lange eind rijden….zowel heen als terug. Het geeft 4 extra tanks benzine gekost en de nodige stress….niet blij meer met Transavia…!!!
Hoi Dolinda, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vluchten zijn gewijzigd. Hebben jullie hierover al contact gehad met Transavia? ~Anouk
Goedemiddag Anouk,
Wij hebben een reis geboekt naar Tromso.
Dit zou een vlucht zijn op 4-09, retour op 11-09.
Vlucht van Amsterdam naar Oslo en vanuit Oslo door naar Tromso.
Nu (ruim 14dagen voor vertrek) hebben ze de reistijden en datums aangepast Wij vliegen nu een dag eerder, vertrek op vrijdag, met een extra tussenstop op Stockholm. Terug maken ze het helemaal bont, dan vliegen wij een dag later dan gepland terug, namelijk op de zondag, deze reis gaat ook via Stockholm, aankomst 23 uur en onze volgende vlucht gaat maandag morgen om 8:10.
Kunt u ons informeren welke rechten wij in deze nog hebben?
Als wij annuleren hebben wij dan recht op volledige teruggave van ons geld voor de vliegreis.
Wat als we het wel accepteren, kunnen wij dan de extra kosten voor de twee extra overnachtingen en de huurauto declareren (en dan laten we de twee extra vrije dagen maar even in het midden)
ik verneem graag van jullie wat onze mogelijkheden zijn.
Met vriendelijke groet.
Frank
Hoi Frank, bedankt voor je bericht. Wat een vervelende schemawijziging zeg! Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft dan echter bestaan dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je van tevoren goed te laten informeren over de mogelijkheden deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering. Heb je hierover al contact gehad met de luchtvaartmaatschappij? Veel succes gewenst! ~Anouk
Hi Anouk, bedankt voor jouw antwoord.
Contact met de luchtvaartmaatschappij!!, ik denk dat ik nog eerder een eenhoorn ga tegen komen. Tot dusver is contact leggen nog niet gelukt.
We hebben maar het heft in eigen hand genomen en accepteren de heen reis op vrijdag.
Vervolgens hebben we een andere reis met een andere maatschappij terug geboekt (deze is vergelijkbaar met onze eerdere vlucht, dus dat sluit weer aan)
Maar nu de grote vraag, hebben wij recht op restitutie van onze verplaatste terugreis
Gelet op het niet kunnen bereiken van de maatschappij lijkt mij dat dan een mooi klusje voor jullie
Ik verneem graag
Met vriendelijke groet,
Frank
Hoi Frank, bedankt voor de terugkoppeling. Wat vervelend dat je geen contact kon krijgen met de luchtvaartmaatschappij. Bij wijziging voor 14 dagen van vertrek heb je recht op afzien van reizen moet je het ticketgeld terugkrijgen. Voor het terugkrijgen van de ticketkosten kun je contact opnemen met zusterbedrijf Miss Casey via de website: https://www.misscasey.com/nl/ of info@misscasey.com. Alvast een fijne vlucht gewenst! ~Anouk
Hallo,
Wij gaan 17de naar Mallorca, wij hebben extra betaald om gunstigere vluchttijden te boeken. Een week voor vertrek krijgen wij te horen dat onze vluchttijden zijn veranderd. En meer dan 8 uur vervroegd is. Wij hebben ook nog contact met vakantiediscounter waar wij de vakantie hebben geboekt. Zij geven aan dat wij geen compensatie krijgen en geven niet toe dat wij extra hebben betaald voor vluchttijden maar voor de zogenaamde plaatsten. Wat niet kan kloppen.Wij weten geen raad! Wij kunnen alleen contact krijgen via de mail. Het is zo druk bij de organisatie.
Hoi Anastasia, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vluchttijden zijn gewijzigd. Hebben jullie overigens zwart op wit dat jullie extra betaald hebben voor betere vluchttijden? Dit kun je als bewijs tegen Vakantiediscounter gebruiken. Mocht de reisorganisatie niet reageren, stuur ons dan een bericht. Wij helpen je graag! Alvast een fijne reis gewenst voor vandaag! ~Anouk
Beste, Ik heb een vlucht geboekt bij vliegwinkel.nl van amsterdam naar harare zimbabwe voor 15 september en een week later weer terug
De heenvlucht zou 18u55min duren en de terugvlucht 21u10min
Nu krijg ik een wijziging in het schema door en blijk de heenvlucht op een gheel ander tijdstip te vertrekken en aankomst ook zeer ongunstig, en de reistijd is van heenreis 18u55min gegaan naar 38u55min meer dan verdubbeling en terugreis van 21u10min naar 27u15min
Deze reistijden zijn voor mijn totaal niet aanvaardbaar en ik had nooit deze reisgeboekt als ik die reistijden had doorgekregen.
Geld hier ook koop op afstand zoals in de wetstaat dat je kunt annuleren zonder opgaaf van reden ?
Heel raar ook dat ik deze wijziging door krijg van vliegwinkel.nl terwijl als ik nu op hun site dezelfde reis wil boeken ik mijn eerder geboekte reis nu gewoon kan boeken , heel vreemd.
Wat adviseert u mij te doen want ik ga zeker geen 20uur langer heen reizen dan gepland is meer dan verdubbeling
hoor graag van u
Ropol
Beste Ropol, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vlucht gewijzigd is. Op basis van Verordening 261/2004 heb je recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Heb je hierover al contact gehad met Vliegwinkel.nl? Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen en de vlucht voor je wijzigen. Veel succes! ~Anouk
Hallo, een vraag misschien kunt u mij helpen;
Ik heb een reis geboekt (in juni) naar Mallorca morgen 13 augustus heen en 22 augustus terug. Oorspronkelijk heen vlucht 18.25 nu verandert (binnen 14 dagen) naar 21.20. De terugvlucht oorspronkelijk 14:30 is gister verandert naar 10.20 en oorspronkelijk vanaf Schiphol verandert naar Düsseldorf. Er worden geen alternatieven aangeboden, omdat deze naar hun zeggen er niet zijn en de kosten voor Düsseldorf naar Nederland worden niet vergoed. Heb ik recht op vergoedingen en via wie kan ik dit het beste regelen? De organisatie geeft geen informatie en geen overzicht van kosten. Ik hoop dat u mij op de goede weg kan helpen.
Vriendelijke groet,
Jessey de Jong
Hoi Jessey, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat beide vluchten gewijzigd zijn. Is de vlucht geboekt bij een tussenpersoon of luchtvaartmaatschappij? Bij een schemawijziging is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de betaling voor het geleden tijdsverlies, maar je kunt de tussenpersoon hierover een bericht sturen. Wellicht kunnen zij het voor jullie in gang zetten! Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. ~Anouk
Goedenavond!
kunt u mij adviseren: voor een weekendje weg naar Rome met Vurling worden opeens de heen en terugvlucht gewijzigd in ongewenste tijden. Enige alternatief voor die dag is vlucht met tussenstop, lees 7 uur reistijd…. Ik wil graag de vlucht annuleren en m’n geld gewoon terug (had normaliter een non refundable ticket maar deze tijdswijziging is niet door m’n eigen toedoen veranderd. Graag hoop ik dat u mij kunt helpen. Dank!
Beste Lot, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vluchttijden gewijzigd zijn. Het is zo dat vliegtuigmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Welke rechten zijn er dan wel als je vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd? Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Hopelijk kun je eruit komen met Vueling. Succes! ~Anouk
Dank je Anouk! Dan ga ik idd proberen gewoon de ticket prijs terug te krijgen. Groeten Lot
Veel succes Lot! Mocht je er niet uitkomen, stuur ons dan een berichtje. We helpen je graag! ~Anouk
Kan iemand mij helpen aub ik heb geboekt op 25 juli voor 28 juli via mytrip.com
Ik heb nog geen bevestigen helemaal niks ook geen boekings nr.
Hun zijn onbereikbaar.
Via de vliegtuig maatschapij kwam ik erachter dat mytrip de vlucht heeft geannuleerd.
Zonder informatie helemaal niks. Wat moet ik nu doen. Aangezien de vliegtuig maatschappij niks kan doen en mytrip.com onbereikbaar zijn. Ze regelgeving nergens op
Hoi Nadia, wat vervelend om te horen! Kun je mytrip.com ook niet bereiken via 31 202 623 623? De klantenservice in het Engels is 24/7 beschikbaar staat er aangegeven op de website. Op basis van Verordening 261/2004 mag je nieuwe vliegtickets boeken als je vlucht geannuleerd is en er geen vervangende vlucht is aangeboden. Hopelijk kun je er uitkomen met Mytrip.com en gaat je reis zonder zorgen door. Veel succes gewenst! ~Anouk
Ik heb een vlucht geboekt van Malaga via Oslo naar Amsterdam. De vlucht Oslo-Amsterdam is echter geannuleerd, dus hebben ze een alternatief aangeboden met naast een overstap in Oslo nu ook een overstap in Stockholm. Dit alternatief is echter onmogelijk omdat er een overstap is van minus 3 uur. (Je komt aan om 15:45 en stapt over op een vlucht die vertrekt om 12:40). Wat moet ik nu doen?
Beste Ferdinand, bedankt voor je bericht. Zo gaat het inderdaad lastig worden om de aansluitende vluchten te halen! Zijn alle vluchten in 1 boeking gemaakt? ~Anouk
Ja alle vluchten zijn in één boeking gemaakt. Via Oslo is natuurlijk een beetje raar, maar deze route was het voordeligst en had aantrekkelijke tijden
Bedankt voor je reactie, Ferdinand. Heb je hierover al contact gehad met de luchtvaartmaatschappij of boekingswebsite? Wellicht kunnen zij dit voor je aanpassen, want dit is natuurlijk niet haalbaar voor je! ~Anouk
Beste EU claim
Ik ben gisteren vrijdag 18 juni aangekomen in Bulgarije op vakantie en krijg voor de terugvlucht op vrijdag 2 juli een vluchtwijziging van 2 uur smiddags naar 21.30 s’avonds waardoor ik niet meer met het OV naar huis kan en dus een Schiphol taxi moet regelen . Het betreft een pakket reis van Corendon en vliegtuigmaatschappij Corendon dutch airlines . Is dit binnen 14 dagen voor vertrek (tussen 14 en 7 dagen met meer dan 4 uur vertraging ) of langer dan 14 dagen ?
Ik rekenen zelf dat bij vertrek 19 juni 18 juni melding 1 dag voor vertrek is en dus 18juni melding van wijziging vlucht 2 juli is 14 dagen voor vertrek
Of is het 15 dagen 18 juni dag 1 en 2 juli dag 15 ?
Ik kom er niet uit .
Hoi Annet, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vlucht is gewijzigd. Bij een schemawijziging is het moment dat de wijziging gecommuniceerd wordt bepalend of je een vergoeding ontvangt of niet. Dus als je op 18 juni een bericht hebt ontvangen vanuit Corendon, valt het binnen de 14 dagen. Ik zou je aanraden om zeker contact op te nemen met Corendon! Veel succes gewenst Annet. ~Anouk
Ik krijg vandaag opnieuw een vluchtwijziging voor de vlucht van 2 juli ..de vorige was inderdaad 18 juni dus dag 14 voor vertrek met meer dan 4 uur (van 13.30 naar 21.30 ) . De vlucht is verder verlaat naar 23.30 en aankomst 02.00 3 juli . We zitten nu 7 dagen voor vertrek.
Geldt de compensatie nu nog steeds omdat de nieuwe vluchtwijziging 2 uur later is dan de vorige wijziging maar 10 uur later dan oorspronkelijke vlucht?
Ik zit met zelfde probleem
Wat vervelend om te horen! Kun je meer vertellen over je situatie? ~Anouk
We zouden normaal 16 uur landen toen werd het 18 juni veranderd na landen om 23.30 toen kregen we weer bericht over verandering op 24-06 dat het plaats van 23..30 uur was geworden .
Zaterdag 3′-07 in de ochtend 2 uur corendon zeg niks te kunnen betekenen mag dat zomaar moeten auto langen huren in bulgarijen ,schiphol laten weten later aan te komem.
En waarschijnlijk heel de dag zonder ka.mer hotel zit vol 2 kleine kinderen van 4 en 6 jaar
Dat klinkt als een vervelende situatie zeg! In plaats van 16:00 landen jullie nu om 23:30 op de heenvlucht? En de terugvlucht is nu ook verandert naar een ander tijdstip? Het is zo dat vliegtuigmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Wanneer de schemawijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijden en de uiteindelijke gewijzigde tijden of je recht hebt op een vergoeding. ~Anouk
Nee dit is alleen de terug vlucht 2 keer veranderd heen vlucht was op tijd we zijn in bulgarijen nu
Goed om te weten! Wanneer is jullie terugvlucht? Dan kijk ik of jullie ergens recht op hebben. In ieder geval veel plezier in Bulgarije! ~Anouk
Eerst zouden de we om 13:25 uur vliegen vanuit bulgarijen toen kregen bericht op 19 -06 dat we om 21.20 enlande om 23.35 toen kregen we 24-06 wederom een aanpassing 23.30 vertrekken dan 3-07 om 2.05 uur landen
Bedankt voor het doorgeven! Wat een vervelende tijden om met kleinere kinden te reizen. Als de schemawijziging op 19 juni is doorgegeven en de terugvlucht op 2 juli plaatsvindt, dan hebben jullie recht op compensatie. ~Anouk
Hoi Annet, bedankt voor je vraag. Wat vervelend dat jullie vlucht blijft wijzigen, maar je blijft recht hebben op compensatie voor de schemawijziging. Hebben jullie hierover al contact opgenomen? ~Anouk
Goedemorgen,
Wij hebben met zen 5en een ticket geboekt naar Rhodos. De vluchttijd was op 01-07 06:00 – 10:30 (directe vlucht). Gisteren bericht gehad dat deze gewijzigd is naar 01-07 13:30 – 19:00 met overstap. Het zou begrijpelijk zijn als de oorspronkelijke vlucht helemaal niet door zou gaan maar deze gaat door en ze maken van onze directe vlucht opeens een vlucht met overstap. Mag dat zomaar?
Hoi Theodora, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vlucht gewijzigd is. Het is zo dat vliegtuigmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Mochten jullie het hier niet mee eens zijn, dan hebben jullie recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Veel succes! ~Anouk
Op 11 januari 2021 boekte ik twee tickets Eindhoven – Athene voor 1 september 2021 en twee tickets Athene – Eindhoven voor 17 september 2021 bij Transavia.
Op 18 februari 2021 ontving ik bericht van Transavia dat de vertrektijd van de vlucht Athene – Eindhoven werd gewijzigd van 12.35 naar 20.15. Daar heb ik akkoord op gegeven. De door mij geboekte aansluitende vlucht van Milos naar Athene heb ik moeten wijzigen. Daarvoor werden aan mij uiteraard wijzigingskosten in rekening gebracht.
Bij het bericht van Transavia kreeg ik 3 opties:
A Geen probleem: ik ga akkoord
B Niet eens met de wijziging: ik wil de vlucht omboeken
C Niet eens met de wijziging: geld terug
Ik ben akkoord gegaan met de wijziging.
Op 1 juni kreeg ik opnieuw een bericht van Transavia met wederom een wijziging. De terugvlucht vanuit Athene werd gewijzigd van 12.35 uur naar 12.35 uur. Ik begreep dit bericht niet, de terugvlucht was immers eerder al verzet naar 20.15 uur.
Bij dit bericht kreeg ik 2 opties:
A Geen probleem: ik ga akkoord
B Niet eens met de wijziging: omboeken. Dit kan tot oktober 2021. Als het nieuwe ticket duurder is moet u zelf bijbetalen. Om de vlucht om te boeken moet je eerst akkoord gaan met de wijziging.
Een voucher en terugbetaling van de ticket is niet mogelijk.
Ik ben niet akkoord met deze wijziging. Ik moet opnieuw mijn aansluitende vlucht wijzigen en ik ben niet akkoord om een nieuwe vlucht te boeken voor 31 oktober 2021. Enige optie voor een nieuwe boeking is voor 2022 maar dat vluchtschema is er nog niet.
Hoe kan het dat Transavia bij de eerste wijziging de optie geld terug geeft, maar bij de tweede wijziging niet. Klantenservice 1 zegt dat ze maar één keer geld terug optie geven, daarna niet meer. Klantenservice 2 zegt dat ik recht op geld terug had gehad, maar ik heb al akkoord gegeven. Maar er was geen andere optie…
Dat is toch van de zotte?
Hoi Henk, bedankt voor je bericht. Wat een vervelende situatie is het zeg! Ik ga voor je navraag doen bij de juridische afdeling wat je rechten zijn hierbij. ~Anouk
Beste Henk, daar ben ik weer. Mijn collega van de juridische afdeling geeft het volgende door: “Dit klopt inderdaad niet wat Transavia hier doet. Je moet nog steeds je geld terug kunnen krijgen. Dit is een nieuwe annulering (lees wijziging).” Mocht je er niet uitkomen met Transavia, stuur ons dan gerust een bericht. We helpen je graag! ~Anouk
Goedendag,
Wij hebben een mail ontvangen betreft wijziging van de vlucht. In eerste instantie zag onze vlucht er zo uit:
19-06 Eindhoven-Tenerife 08:00-12:00
26-06 Tenerife-Eindhoven 14:45-18:35
Dit is nu gewijzigd naar:
19-06 Amsterdam-Tenerife 14:45-18:35
26-06 Tenerife-Amsterdam 19:35- 01:05(27-06)
Dit hebben ze wel op tijd doorgegeven, echter heb ik voor Eindhoven gekozen omdat wij hier ook vandaan komen. Nu moet ik extra kosten maken omdat ik nu 2x 105km naar Amsterdam en terug moet in plaats van 5km. Bovendien komen wij op een zeer ongunstige tijd terug en dan rijden er geen treinen meer. Als we met de auto daarheen moeten zou het niet passen, want wij hebben 2x 20 kilo bij en de kinderen hebben ook hun baggage. Ook zouden wij nog kosten moeten maken voor de parking. Wij zijn een gezin met 3 kinderen en nu voelt het voor mij meer als een last dan ontspanning om op deze vakantie te gaan. Hebben wij rechten of hebben wij gewoon pech?
Hoi Maria, wat een vervelende situatie zeg! Het is zo dat vliegtuigmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor hen geen consequenties en passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding. Wellicht kun je hierover nog contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij? Hopelijk kunnen zij iets voor je betekenen, want dit is geen fijne start en einde van jullie vakantie zo! Succes! ~Anouk
Vandaag Transavia wijzigingsmail ontvangen voor een vlucht van 13.12.2020 naar 14.12.2020. Eerder werd de vertrekluchthaven al gewijzigd van Rotterdam naar Amsterdam maar wel met dezelfde vertrekdatum. In deze wijzigingsmail geeft Transavia ons deze keuzes:
– Ik ga akkoord (online)
– Omboeken (via Service Center)
– Vergoeding aanvragen = restitutie ticketprijs (online)
Helaas staat nergens in de mail, voor welke datum je als klant je keuze uiterlijk moet doorgeven. Ook op de website van Transavia kan ik daar niets over vinden. Kunt u daar iets over zeggen?
Beste Zenalsis, hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend dat dit niet vermeld staat in de e-mail, maar wettelijk staat daar geen termijn voor. Ik adviseer u dit daarom na te vragen bij Transavia rechtstreeks. ~ Linda.
Tijdens onze vakantie heeft Transavia per mail laten weten dat onze terugvlucht een dag eerder zou vertrekken. Wij hebben dit niet gezien. Ze hebben ons in de mail niet gevraagd om een reactie. 23 juli vlogen we heen, we vlogen 17 aug terug. Op 28 juli hebben ze ons gemaild dat we 16 aug terug zouden vliegen.
Ze hebben niet gebeld. We hebben onze vlucht gemist hierdoor. Hebben wij rechten?
Beste Soraya, dank je voor je bericht. Een heel vervelende situatie. In dit geval heeft Transavia zich aan de EU Verordening 261/2004 gehouden door meer dan 14 dagen van tevoren de wijziging door te geven. Jammer genoeg hebben jullie de wijzigingsmail niet gezien. Jullie waren daardoor ‘no-show’. Transavia hoeft in zo’n geval het ticketgeld niet te restitueren. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, kun je natuurlijk altijd telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken via 088 – 0066466. ~ Hedy EUclaim