luchthaven vertraagd

Schemawijzigingen: mag dit zomaar?

Je hebt je vakantie tiptop geregeld. Vlucht uitgezocht, zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen uit de ruime keuze aan vluchten en vliegtuigmaatschappijen. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je je hotel of appartement en je huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan je vakantie voorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je. En dan, bijna twee weken voor voor vertrek, krijg je een email van de vliegtuigmaatschappij dat je vluchttijden zijn gewijzigd. Schemawijzigingen kunnen behoorlijk wat roet in het eten gooien. 

infographic recht op vergoeding bij annulering vlucht

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?

Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de vliegtuigmaatschappij, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal vier uur later aankomt op je bestemming dan gepland. Schemawijzigingen komen in Nederland geregeld voor bij chartermaatschappijen zoals Transavia, Corendon en TUIfly.

Wat zijn schemawijzigingen?

Steeds vaker komt het voor dat reizen op maat worden geboekt. Je boekt je vlucht via de site van de vliegtuigmaatschappij of een boekingssite,  los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal want zo kun je bepalen dat je in de ochtend heen wilt vliegen en in de avond terug, zodat je optimaal van je vakantie kunt genieten. Aan de hand daarvan boek je ook activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen en heel vroeg in de ochtend terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op je vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?

Passagiersrechten bij schemawijziging

Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de vliegtuigmaatschappij hierbij in zijn recht en waar heb je als passagier dan eigenlijk recht op? Het is zo dat vliegtuigmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor hen geen consequenties en passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding.

Welke rechten zijn er dan wel als je vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?

Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft dan echter bestaan dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je van tevoren goed te laten informeren over de mogelijkheden deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.

Wanneer de schemawijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijden en de uiteindelijke gewijzigde tijden of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
  • Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
  • Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding

Schemawijziging? Check meteen of je recht hebt op een vergoeding!

Kijk of je recht hebt

Vragen? Stel je vraag aan onze customer care medewerkers via Facebook of customercare@euclaim.nl

271 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ben de winter
2 maanden geleden

Goedemiddag,
Wij hebben een vakantie geboekt op 4-1-2021 naar Egypte. De vliegreis betreft van Amsterdam naar Hurghada.
Wij checken zelf bij de maatschappij prijsvrij of een medisch instrument als tweede handbagage mee mag.
Wij vernemen 1 week voor vetrek op 3 okt 2021 dat geboekte vliegreis niet van Amsterdam vertrekt maar van Düsseldorf. Hierop hebben wij niet gerekend en geboekt. Dit brengt de plannen ernstig in de war.
Kunt u mij adviseren wat hierin de mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Ben de winter

Egbert
2 maanden geleden

Goedemorgen,

4 dagen terug een retour naar antalya geboekt via Tix aangezien er niet een maatschappij was met de juiste vluchttijden heen en terug. Tailwind heen op 16/10 om 11.25 en corendon terug op 26/10 om 14.30. Gisteravond een mail gekregen dat de heenvlucht met Tailwind meer dan 3 uur naar achter is geschoven (14.45). Nu kunnen wij onze afspraak die dag niet meer halen in Kemer, wat zijn onze mogelijkheden? Tix neemt vanwege Corona geen telefoon aan (ik heb ook een bedrijf maar begrijp dat niet) en als je een antwoord formulier stuurt krijg je een automatisch antwoord dan wanneer het om een vluchttijd wijziging gaat het heel lang kan duren eer je antwoord krijgt. Ook was deze vlucht duurder dan de latere vluchten die wij nu toch zomaar voorgeschoteld krijgen. Wat zijn onze mogelijkheden en rechten?

Collin
3 maanden geleden

Hi,

Vliegticket is 3 weken van te voren geannuleerd en er is een alternatief voorgesteld. Normale vlucht was van AMS naar LIS (directe vlucht om 14:40). Alternatief is een reis met tussenstop in Barcelona waarbij we om 10:00 uur in de ochtend vertrekken en door een 6 uur tussenstop om 20:00 pas in Lissabon zijn. Dit willen we natuurlijk totaal niet, maar ik krijg geen optie om de ticketprijs terug te krijgen. Volgens Vueling zijn de enige opties de alternatieve vlucht accepteren of een andere dag kiezen (wat geen optie is i.v.m. werk).

Kunnen ze dit zomaar doen of hoor ik mijn geld terug te krijgen?

Tessa
2 maanden geleden

Beste Anouk,
Voor mij geldt hetzelfde verhaal als voor Collin (zie bovenstaand bericht). Volgens mij gaat het ook nog om dezelfde vlucht als ik de tijden zo bekijk. Echter hebben wij geboekt via Vakantiediscounter en hebben zij ons pas op 15 oktober laten weten dat de vluchttijden veranderd waren, terwijl de vlucht al op 26 oktober is (binnen twee weken voor vertrek). Op internet lees ik dan dat je recht hebt op een vergoeding, want onze vlucht vertrekt nu ruim 4 uur eerder en komt 3,5 uur later op bestemming aan. Klopt dit?
Komen deze rechten te vervallen als je de nieuwe vluchttijden aanvaard? Want dit is voor ons ook de enige optie op dit moment op de site van Vueling. Dat we door deze nieuwe vluchttijden een dag kwijt zijn is natuurlijk verre van ideaal, maar de kosten die gemaakt zijn voor het hotel krijgen we sowieso niet terug als we de vlucht annuleren ben ik bang.
Ook willen we nog bagage bijboeken en een stoel reserveren, maar dit kan ook alleen als we de nieuwe vluchttijden eerst aanvaarden op de site van Vueling. Echter, als we hierdoor geen recht meer hebben op een vergoeding, dan moeten we eerst kijken wat voor ons voordeliger uitkomt. Heb jij een advies voor ons?
Groetjes!

Last edited 2 maanden geleden by Tessa
Azzouz Braham
3 maanden geleden

vliegticket geboekt bij een maatschappij de dag voor vertrek ontdek ik dat een andere maatschappij. mag dat ?

Esmeralda
3 maanden geleden

Hallo

In Januari dit jaar een reis geboekt. Vliegen met Corendon vanaf vliegveld Weeze vertrek Weeze naar Rhodos 30 juli om 16.30 tot 13 augustus vertrek 13.00 Rhodos naar Weeze.
26 juli krijg ik bericht van het reisbureau dat de reis is gewijzigd de tijden maar ook het vliegveld. Nu vanaf Keulen wat een stuk verder rijden is voor ons en parkeerplaats ook duurder is. De tijden zijn nu ook niet gunstig vertrek Keulen 10.30 dat betekent midden in de nacht van huis weg en de terug weg vertrekken we al om 7.00 ook midden in de nacht vertrekken. Kan dit zomaar veranderd worden zo kort voor vertrek? Reisbureau zelf zei dat dit gewoon kon ander vliegveld kon ook maar dan moesten we bijna 1700 euro bijbetalen. Heb ik recht op een eventuele vergoeding?

Last edited 3 maanden geleden by Esmeralda
Dolinda van Draanen
3 maanden geleden

Het gaat mij erom dat het vliegveld uren verder rijden is, dus zowel heen als terugweg, kostte ons 7 uur rijden,, in deze hitte bijna niet te doen, we hebben nog gevraagd of er een andere optie was, een dag later, 2 dagen later, maar nee, er as geen andere optie, aangezien we onze zoon bijna 2 niet gezien hadden, hebben we we het wel gedaan, maar de boardingpas kwam niet, het stoelnummer wisten we niet, invullen gezondheidsformulier, het vertrek was dramatisch omdat er niets klopte ivm het overzetten van Transavia naar Esky, wij zijn gepensioneerd en hebben het gedaan, de zoon had zijn vakantie vaststaan, dus wat moet je dan !! Onderweg op de terugweg kregen we opeens te horen, je moet 3 uur van te voren op het vliegveld zijn, want je hebt geen boardingpas, er klopte nets van, geen leuk eind van een vakantie, helemaal gestrest kwamen we in Malaga aan, zoon rende naar de terminal, incl een hier kostende pcr-test van130 euro, het was maar één week, maar het was een stressvolle week, niets klopte…….dus 4 keer een extra volle tank en de nodige stress, een zwaar tegenvallende vakantie, na de covid-19 adden we ons zo verheugd op dit weerzien !! Allemaal door Transavia, die trouwens moeilijk bereikbaar zijn….wij willen een vergoeding, en kunnen daarvan weer sparen voor een volgend bezoek…..Mvg Dolinda van Draanen

Dolinda van Draanen
3 maanden geleden

Ons aankomstvliegveld en vertrekvkiegveld is veranderd in een vliegveld verder weg, meer dan ruim 2 uur rijden, 7 uur rijden op de aankonst en vertrekdag, 5 uur extra rijden, en 4 keer extra tanken, te gek voor woorden Wij wonen in Noord Andalucië, Almería, moesten ipv naar Almería helemaal naar Malaga, dus wil ik hier wel een vergoeding voor….. zeker…..wij wonen hier en eindelijk na de Covid een zoon hier gekomen, echt te gek, gisteren om 5.oo uur vertrokken, om 11 25 uur vertrok het vliegtuig, ik was kapot van het lange eind rijden….zowel heen als terug. Het geeft 4 extra tanks benzine gekost en de nodige stress….niet blij meer met Transavia…!!!

Frank
3 maanden geleden

Goedemiddag Anouk,
Wij hebben een reis geboekt naar Tromso.
Dit zou een vlucht zijn op 4-09, retour op 11-09.
Vlucht van Amsterdam naar Oslo en vanuit Oslo door naar Tromso.
Nu (ruim 14dagen voor vertrek) hebben ze de reistijden en datums aangepast Wij vliegen nu een dag eerder, vertrek op vrijdag, met een extra tussenstop op Stockholm. Terug maken ze het helemaal bont, dan vliegen wij een dag later dan gepland terug, namelijk op de zondag, deze reis gaat ook via Stockholm, aankomst 23 uur en onze volgende vlucht gaat maandag morgen om 8:10.
Kunt u ons informeren welke rechten wij in deze nog hebben?
Als wij annuleren hebben wij dan recht op volledige teruggave van ons geld voor de vliegreis.
Wat als we het wel accepteren, kunnen wij dan de extra kosten voor de twee extra overnachtingen en de huurauto declareren (en dan laten we de twee extra vrije dagen maar even in het midden)
ik verneem graag van jullie wat onze mogelijkheden zijn.
Met vriendelijke groet.
Frank

Anoniem
3 maanden geleden

Hi Anouk, bedankt voor jouw antwoord.
Contact met de luchtvaartmaatschappij!!, ik denk dat ik nog eerder een eenhoorn ga tegen komen. Tot dusver is contact leggen nog niet gelukt.
We hebben maar het heft in eigen hand genomen en accepteren de heen reis op vrijdag.
Vervolgens hebben we een andere reis met een andere maatschappij terug geboekt (deze is vergelijkbaar met onze eerdere vlucht, dus dat sluit weer aan)
Maar nu de grote vraag, hebben wij recht op restitutie van onze verplaatste terugreis
Gelet op het niet kunnen bereiken van de maatschappij lijkt mij dat dan een mooi klusje voor jullie
Ik verneem graag
Met vriendelijke groet,
Frank

Anastasia
3 maanden geleden

Hallo,
Wij gaan 17de naar Mallorca, wij hebben extra betaald om gunstigere vluchttijden te boeken. Een week voor vertrek krijgen wij te horen dat onze vluchttijden zijn veranderd. En meer dan 8 uur vervroegd is. Wij hebben ook nog contact met vakantiediscounter waar wij de vakantie hebben geboekt. Zij geven aan dat wij geen compensatie krijgen en geven niet toe dat wij extra hebben betaald voor vluchttijden maar voor de zogenaamde plaatsten. Wat niet kan kloppen.Wij weten geen raad! Wij kunnen alleen contact krijgen via de mail. Het is zo druk bij de organisatie.

ropol
3 maanden geleden

Beste, Ik heb een vlucht geboekt bij vliegwinkel.nl van amsterdam naar harare zimbabwe voor 15 september en een week later weer terug
De heenvlucht zou 18u55min duren en de terugvlucht 21u10min
Nu krijg ik een wijziging in het schema door en blijk de heenvlucht op een gheel ander tijdstip te vertrekken en aankomst ook zeer ongunstig, en de reistijd is van heenreis 18u55min gegaan naar 38u55min meer dan verdubbeling en terugreis van 21u10min naar 27u15min
Deze reistijden zijn voor mijn totaal niet aanvaardbaar en ik had nooit deze reisgeboekt als ik die reistijden had doorgekregen.
Geld hier ook koop op afstand zoals in de wetstaat dat je kunt annuleren zonder opgaaf van reden ?
Heel raar ook dat ik deze wijziging door krijg van vliegwinkel.nl terwijl als ik nu op hun site dezelfde reis wil boeken ik mijn eerder geboekte reis nu gewoon kan boeken , heel vreemd.
Wat adviseert u mij te doen want ik ga zeker geen 20uur langer heen reizen dan gepland is meer dan verdubbeling
hoor graag van u
Ropol

Jessey de Jong
3 maanden geleden

Hallo, een vraag misschien kunt u mij helpen;

Ik heb een reis geboekt (in juni) naar Mallorca morgen 13 augustus heen en 22 augustus terug. Oorspronkelijk heen vlucht 18.25 nu verandert (binnen 14 dagen) naar 21.20. De terugvlucht oorspronkelijk 14:30 is gister verandert naar 10.20 en oorspronkelijk vanaf Schiphol verandert naar Düsseldorf. Er worden geen alternatieven aangeboden, omdat deze naar hun zeggen er niet zijn en de kosten voor Düsseldorf naar Nederland worden niet vergoed. Heb ik recht op vergoedingen en via wie kan ik dit het beste regelen? De organisatie geeft geen informatie en geen overzicht van kosten. Ik hoop dat u mij op de goede weg kan helpen.

Vriendelijke groet,

Jessey de Jong

Lot
4 maanden geleden

Goedenavond!
kunt u mij adviseren: voor een weekendje weg naar Rome met Vurling worden opeens de heen en terugvlucht gewijzigd in ongewenste tijden. Enige alternatief voor die dag is vlucht met tussenstop, lees 7 uur reistijd…. Ik wil graag de vlucht annuleren en m’n geld gewoon terug (had normaliter een non refundable ticket maar deze tijdswijziging is niet door m’n eigen toedoen veranderd. Graag hoop ik dat u mij kunt helpen. Dank!

Anoniem
4 maanden geleden

Dank je Anouk! Dan ga ik idd proberen gewoon de ticket prijs terug te krijgen. Groeten Lot

Nadia
4 maanden geleden

Kan iemand mij helpen aub ik heb geboekt op 25 juli voor 28 juli via mytrip.com

Ik heb nog geen bevestigen helemaal niks ook geen boekings nr.
Hun zijn onbereikbaar.

Via de vliegtuig maatschapij kwam ik erachter dat mytrip de vlucht heeft geannuleerd.
Zonder informatie helemaal niks. Wat moet ik nu doen. Aangezien de vliegtuig maatschappij niks kan doen en mytrip.com onbereikbaar zijn. Ze regelgeving nergens op

Ferdinand
4 maanden geleden

Ik heb een vlucht geboekt van Malaga via Oslo naar Amsterdam. De vlucht Oslo-Amsterdam is echter geannuleerd, dus hebben ze een alternatief aangeboden met naast een overstap in Oslo nu ook een overstap in Stockholm. Dit alternatief is echter onmogelijk omdat er een overstap is van minus 3 uur. (Je komt aan om 15:45 en stapt over op een vlucht die vertrekt om 12:40). Wat moet ik nu doen?

Ferdinand
4 maanden geleden

Ja alle vluchten zijn in één boeking gemaakt. Via Oslo is natuurlijk een beetje raar, maar deze route was het voordeligst en had aantrekkelijke tijden

Annet
5 maanden geleden

Beste EU claim

Ik ben gisteren vrijdag 18 juni aangekomen in Bulgarije op vakantie en krijg voor de terugvlucht op vrijdag 2 juli een vluchtwijziging van 2 uur smiddags naar 21.30 s’avonds waardoor ik niet meer met het OV naar huis kan en dus een Schiphol taxi moet regelen . Het betreft een pakket reis van Corendon en vliegtuigmaatschappij Corendon dutch airlines . Is dit binnen 14 dagen voor vertrek (tussen 14 en 7 dagen met meer dan 4 uur vertraging ) of langer dan 14 dagen ?

Ik rekenen zelf dat bij vertrek 19 juni 18 juni melding 1 dag voor vertrek is en dus 18juni melding van wijziging vlucht 2 juli is 14 dagen voor vertrek
Of is het 15 dagen 18 juni dag 1 en 2 juli dag 15 ?

Ik kom er niet uit .

Annet
5 maanden geleden
Reply to  Annet

Ik krijg vandaag opnieuw een vluchtwijziging voor de vlucht van 2 juli ..de vorige was inderdaad 18 juni dus dag 14 voor vertrek met meer dan 4 uur (van 13.30 naar 21.30 ) . De vlucht is verder verlaat naar 23.30 en aankomst 02.00 3 juli . We zitten nu 7 dagen voor vertrek.

Geldt de compensatie nu nog steeds omdat de nieuwe vluchtwijziging 2 uur later is dan de vorige wijziging maar 10 uur later dan oorspronkelijke vlucht?

G krijnen
5 maanden geleden
Reply to  Annet

Ik zit met zelfde probleem

Krijnen
5 maanden geleden

We zouden normaal 16 uur landen toen werd het 18 juni veranderd na landen om 23.30 toen kregen we weer bericht over verandering op 24-06 dat het plaats van 23..30 uur was geworden .
Zaterdag 3′-07 in de ochtend 2 uur corendon zeg niks te kunnen betekenen mag dat zomaar moeten auto langen huren in bulgarijen ,schiphol laten weten later aan te komem.
En waarschijnlijk heel de dag zonder ka.mer hotel zit vol 2 kleine kinderen van 4 en 6 jaar

Krijnen
5 maanden geleden

Nee dit is alleen de terug vlucht 2 keer veranderd heen vlucht was op tijd we zijn in bulgarijen nu

Krijnen
5 maanden geleden

Eerst zouden de we om 13:25 uur vliegen vanuit bulgarijen toen kregen bericht op 19 -06 dat we om 21.20 enlande om 23.35 toen kregen we 24-06 wederom een aanpassing 23.30 vertrekken dan 3-07 om 2.05 uur landen

Theodora S
5 maanden geleden

Goedemorgen,
Wij hebben met zen 5en een ticket geboekt naar Rhodos. De vluchttijd was op 01-07 06:00 – 10:30 (directe vlucht). Gisteren bericht gehad dat deze gewijzigd is naar 01-07 13:30 – 19:00 met overstap. Het zou begrijpelijk zijn als de oorspronkelijke vlucht helemaal niet door zou gaan maar deze gaat door en ze maken van onze directe vlucht opeens een vlucht met overstap. Mag dat zomaar?

Henk Groot Roessink
5 maanden geleden

Op 11 januari 2021 boekte ik twee tickets Eindhoven – Athene voor 1 september 2021 en twee tickets Athene – Eindhoven voor 17 september 2021 bij Transavia.
Op 18 februari 2021 ontving ik bericht van Transavia dat de vertrektijd van de vlucht Athene – Eindhoven werd gewijzigd van 12.35 naar 20.15. Daar heb ik akkoord op gegeven. De door mij geboekte aansluitende vlucht van Milos naar Athene heb ik moeten wijzigen. Daarvoor werden aan mij uiteraard wijzigingskosten in rekening gebracht.
Bij het bericht van Transavia kreeg ik 3 opties:
A Geen probleem: ik ga akkoord
B Niet eens met de wijziging: ik wil de vlucht omboeken
C Niet eens met de wijziging: geld terug
Ik ben akkoord gegaan met de wijziging.
Op 1 juni kreeg ik opnieuw een bericht van Transavia met wederom een wijziging. De terugvlucht vanuit Athene werd gewijzigd van 12.35 uur naar 12.35 uur. Ik begreep dit bericht niet, de terugvlucht was immers eerder al verzet naar 20.15 uur. 
Bij dit bericht kreeg ik 2 opties:
A Geen probleem: ik ga akkoord
B Niet eens met de wijziging: omboeken. Dit kan tot oktober 2021. Als het nieuwe ticket duurder is moet u zelf bijbetalen. Om de vlucht om te boeken moet je eerst akkoord gaan met de wijziging.
Een voucher en terugbetaling van de ticket is niet mogelijk. 
Ik ben niet akkoord met deze wijziging. Ik moet opnieuw mijn aansluitende vlucht wijzigen en ik ben niet akkoord om een nieuwe vlucht te boeken voor 31 oktober 2021. Enige optie voor een nieuwe boeking is voor 2022 maar dat vluchtschema is er nog niet.
Hoe kan het dat Transavia bij de eerste wijziging de optie geld terug geeft, maar bij de tweede wijziging niet. Klantenservice 1 zegt dat ze maar één keer geld terug optie geven, daarna niet meer. Klantenservice 2 zegt dat ik recht op geld terug had gehad, maar ik heb al akkoord gegeven. Maar er was geen andere optie…
Dat is toch van de zotte?

Maria
6 maanden geleden

Goedendag,
Wij hebben een mail ontvangen betreft wijziging van de vlucht. In eerste instantie zag onze vlucht er zo uit:

19-06 Eindhoven-Tenerife 08:00-12:00
26-06 Tenerife-Eindhoven 14:45-18:35

Dit is nu gewijzigd naar:

19-06 Amsterdam-Tenerife 14:45-18:35
26-06 Tenerife-Amsterdam 19:35- 01:05(27-06)

Dit hebben ze wel op tijd doorgegeven, echter heb ik voor Eindhoven gekozen omdat wij hier ook vandaan komen. Nu moet ik extra kosten maken omdat ik nu 2x 105km naar Amsterdam en terug moet in plaats van 5km. Bovendien komen wij op een zeer ongunstige tijd terug en dan rijden er geen treinen meer. Als we met de auto daarheen moeten zou het niet passen, want wij hebben 2x 20 kilo bij en de kinderen hebben ook hun baggage. Ook zouden wij nog kosten moeten maken voor de parking. Wij zijn een gezin met 3 kinderen en nu voelt het voor mij meer als een last dan ontspanning om op deze vakantie te gaan. Hebben wij rechten of hebben wij gewoon pech?

ZenaIsis
1 jaar geleden

Vandaag Transavia wijzigingsmail ontvangen voor een vlucht van 13.12.2020 naar 14.12.2020. Eerder werd de vertrekluchthaven al gewijzigd van Rotterdam naar Amsterdam maar wel met dezelfde vertrekdatum. In deze wijzigingsmail geeft Transavia ons deze keuzes:
– Ik ga akkoord (online)
– Omboeken (via Service Center)
– Vergoeding aanvragen = restitutie ticketprijs (online)
Helaas staat nergens in de mail, voor welke datum je als klant je keuze uiterlijk moet doorgeven. Ook op de website van Transavia kan ik daar niets over vinden. Kunt u daar iets over zeggen?

Editor
Customercare
1 jaar geleden
Reply to  ZenaIsis

Beste Zenalsis, hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend dat dit niet vermeld staat in de e-mail, maar wettelijk staat daar geen termijn voor. Ik adviseer u dit daarom na te vragen bij Transavia rechtstreeks. ~ Linda.

Soraya
1 jaar geleden

Tijdens onze vakantie heeft Transavia per mail laten weten dat onze terugvlucht een dag eerder zou vertrekken. Wij hebben dit niet gezien. Ze hebben ons in de mail niet gevraagd om een reactie. 23 juli vlogen we heen, we vlogen 17 aug terug. Op 28 juli hebben ze ons gemaild dat we 16 aug terug zouden vliegen.
Ze hebben niet gebeld. We hebben onze vlucht gemist hierdoor. Hebben wij rechten?

Editor
Customercare
1 jaar geleden
Reply to  Soraya

Beste Soraya, dank je voor je bericht. Een heel vervelende situatie. In dit geval heeft Transavia zich aan de EU Verordening 261/2004 gehouden door meer dan 14 dagen van tevoren de wijziging door te geven. Jammer genoeg hebben jullie de wijzigingsmail niet gezien. Jullie waren daardoor ‘no-show’. Transavia hoeft in zo’n geval het ticketgeld niet te restitueren. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, kun je natuurlijk altijd telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken via 088 – 0066466. ~ Hedy EUclaim

Ron
1 jaar geleden

Vluchten van Transavia op Rotterdam worden momenteel, ruim twee weken van tevoren omgeboekt naar Amsterdam op heel ongunstige tijdstippen omdat op die dagen op Rotterdam geen vluchten meer worden uitgevoerd.
Ik hoor dan toch de keuze te krijgen tussen nieuwe vlucht uitzoeken of geld terug?
Er staat “u kunt geen geld terugvragen”. Klopt toch niet?

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Ron

Beste Ron, dank voor je bericht. Volgens Verordening 261/2004 draagt de luchtvaartmaatschappij in dit geval de kosten van de reis van de oorspronkelijke luchthaven naar de luchthaven die nu wordt ingezet. Je mag deze reiskosten tussen die luchthavens dus terugvragen bij Transavia. Is de vlucht voor vertrek gewijzigd? Dan mag je dit altijd weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. De voorwaarden zijn dan gewijzigd en daar hoef je niet akkoord mee te gaan. Je kunt na terugbetaling zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. Neem dus gerust contact op met Transavia om dit in orde te maken! Hopelijk kom je er zo uit! ~Malu

Helena Deuroo
1 jaar geleden

Mijn vlucht van 28 september 2020 vanaf Rotterdam naar Las Palmas is gewijzigd in een vlucht vanaf Amsterdam, zelfde datum en ik heb een MAX ticket geboekt bij Transavia. Mag er bij een vluchtwijziging ook van vertrekhaven worden gewisseld? Dank voor het antwoord, hartelijke groet

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Helena Deuroo

Beste Helena, dank voor je bericht! Volgens Verordening 261/2004 draagt de luchtvaartmaatschappij in dit geval de kosten van de reis van de oorspronkelijke luchthaven naar de luchthaven die nu wordt ingezet. Je mag deze reiskosten tussen die luchthavens dus terugvragen bij Transavia. ~Malu

Marjan Uenk
1 jaar geleden

Hallo,
Ik zit met en probleem! Mijn dochters gaan naar Valencia.Ze zouden ma 10 augustus om 11.50 vliegen maar de vlucht is zonder reden gewijzigd naar zo 9 augustus. Dan kunnen mijn doxhters niet weg,ivm werk. En ik kan wel omboeken maar alle verdere vluchten zijn eruit gegooid, dus geen andere mogelijkheid om om te boeken. Wat nu te doen?
Geboekt via TIX.nl
Zij geven een reactie, en zeggen op de site regelen met viegmaatschappij.Eurowings zegt, regelen met TIX.
Ik vind het vervelend, straks wordt er gewacht op mijn dochters…maar ze kunnen niet gaan dan…

Leo van Aken
1 jaar geleden

Ik zou op 14-08-2020 van Amsterdan naar Hongkong vliegen en 15-08-2020 van Hongkong naar Jakarta met Cathay Pacific.
Nu hebben ze het vluchtschema gewijzigd en met twee dagen vervroegd 12-08-2020 van Amsterdam naar Hongkong en 13-98-2020 van Hongkong naar Jakarta. Ik moet 12/8 en 13/8 nog werken en kan niet. Wat zijn mijn rechten

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Leo van Aken

Beste Leo, wat vervelend dat je een schemawijziging hebt ontvangen. Je heenvlucht valt onder Verordening 261/2004. Daarvoor geldt dat als je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, je dit altijd mag weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. Ons advies is daarom om contact op te nemen met Cathay Pacific en aan te geven dat je niet akkoord kan gaan met deze schemawijziging omdat dit jou niet schikt. Kom je er zo uit? Bij meer vragen horen we het natuurlijk graag! ~Malu

Weening
1 jaar geleden

Beste EU-claim,

Wij hebben in december losse tickets (retour) geboekt bij Tuifly.com (Duitsland) voor onze vakantie naar Kos op 27 juli. Nu wordt onze terugvlucht gewijzigd naar een andere luchthaven waar onze auto niet staat. En we maar moeten zien hoe we van de ene luchthaven naar de andere moeten zien te komen. We krijgen de mogelijkheid om de wijziging te accepteren of de vlucht om te boeken. Maar een andere datum schikt ons niet. In de algemene voorwaarden van TUifly.com (Duitsland) vind ik dit niet terug. Kan ik nu wel kostenloos annuleren?

Mvg,
Weening

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Weening

Beste heer/mevrouw Weening, bedankt voor het bericht. Wat vervelend dat de terugvlucht is gewijzigd! Als de vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, dan mag je dit weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. In dit blog lees je daar meer over: https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzigingen-bij-chartermaatschappijen Ons advies is om contact op te nemen met TUI en de mogelijkheden te bespreken. Succes! ~Malu

Frank Cosaert
1 jaar geleden

goedemorgen,
ik boek een vlucht, heen op 13/7 en terug op 25/7. De maatschappij annuleert de terugvlucht op 25/7 en is dus meer dan twee weken op voorhand… jedoch, ook de eerste vlucht blijkt in dit verband ook niet meer bruikbaar “omdat die als een geheel verkocht zijn” door goedkopevliegtuigtickets.be. En dat is minder dan twee weken….

Je kan omboeken, jawel, naar vluchten die dan twee of drie keer zo duur zijn. Bedrog in het kwadraat. Je wordt eerst gelokt met een goedkoop ticket, en als al je hotels geboekt zijn, lappen ze je een duur ticket aan, als je geluk hebt dat je er nog geraakt dan nog.

Dit stinkt

met vriendelijke groeten
Frank Cosaert

lian
1 jaar geleden

hallo,
ik wilde weten wat mijn rechten zijn als de vlucht (heen en terug reis) 1 dag verlaat worden en vanaf een ander vliegveld vertrekt en land..
dit is wel meer dan 2 weken vantevoren.

Malu
1 jaar geleden
Reply to  lian

Beste Lian, als je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, dan mag je dit weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. In dit blog lees je er meer over: https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzigingen-bij-chartermaatschappijen. Ons advies is daarom contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappijen en aan te geven dat je dit niet accepteert. Vervolgens kunnen jullie samen kijken wat voor jullie de beste mogelijkheid is. Hopelijk kom je er zo uit. ~Malu

frank
1 jaar geleden

Beste EU Claim,
Ik heb een ticket geboekt via Cheaptickets met United rechtstreeks van Amsterdam naar San Francisco op 28 augustus 2020 wat een duurder ticket was ipv een ticket met een overstap. Ik heb op 09 mei 2020 een bericht ontvangen dat ik niet meer rechtstreeks vlieg maar met een andere vlucht naar Newark om vervolgens na twee uur wachttijd door te vliegen naar SFO. Gek eigenlijk dat ik betaald heb om rechtstreeks te vliegen en extra betaald heb voor stoelen. om vervolgens zonder vast stoelnummer naar newark te vliegen en daarna met stoelnummers in een luxere klasse naar SFO.
Op 17 september 2020 vlieg ik met Lufthansa terug naar Amsterdam via Frankfurt echter vertrekt de vlucht uit Frankfurt 5 uur later dan geboekt.
Klopt het dat ik geen enkele mogelijkheid heb om bezwaar in te dienen tegen de “kleine” vluchtwijziging van een rechtstreekse vlucht naar een vlucht met een tussenstop ?

Malu
1 jaar geleden
Reply to  frank

Beste Frank, wat vervelend dat je vluchttijden nadelig zijn gewijzigd. Als je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, dan mag je dit volgens Verordening 261/2004 altijd weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. In dit blog lees je er meer over: https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzigingen-bij-chartermaatschappijen. Ons advies is daarom contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappijen en aan te geven dat je dit niet accepteert. Vervolgens kunnen jullie samen kijken wat voor jullie de beste mogelijkheid is. Veel succes Frank! ~Malu

Nadia
1 jaar geleden

Wij vliegen op 31 juli met KLM naar Zagreb. Heb geboekt via Travel2be. Nu heb ik van Travel2be een mail ontvangen dat de tijd van de heenvlucht gewijzigd is van 13:35 naar 10:10 en zie nu ook dat het een ander vluchtnummer geworden is. Bij boeking was het KL1939 en nu is het KL1941. Prima, daar ben ik akkoord mee en dat heb ik laten weten. Nu krijg ik een mail terug dat ik dan 30 euro per passagier moet betalen voor administratieve kosten. Kan dit zomaar? Heb mijn boeking ook gecheckt op KLM en daar staat inderdaad een andere tijd. Ik kan ook niemand bereiken door al het corona gebeuren dus mijn stresslevel is echt 200%

Walter
1 jaar geleden

Onze vlucht is 5 weken van tevoren een dag verplaatst. Ik begrijp dat we geen recht hebben op een vergoeding.
Maar als wij niet instemmen met deze wijziging hebben wij dan recht op teruggave de reeds betaalde tickets?

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Walter

Beste Walter, dank voor je bericht. Wat vervelend dat jullie vlucht is verplaatst. Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs als een vlucht meer dan twee weken van tevoren wordt gewijzigd. Je kan dit bij de luchtvaartmaatschappij aangeven, omdat jullie niet instemmen met de wijziging. Kom je er zo uit? Schroom anders niet om contact op te nemen met ons Customer Care team via 088-0066466 of customercare.nl ~Malu

Gerda Vermeule
1 jaar geleden

Wij zouden in April op vakantie gaan voor 1 maand naar spanje vliegreis eind maart gecanceld (zelf gedaan via internet ivm coronavirus) en overgeboekt naar oktober via vliegmaatschappij EasyJet waar we onze vliegtickets hadden geboekt . Maar we moesten over de 1000€,- bijbetalen dus nu is mij vraag , is dit normaal ( we hebben nog steeds het zelfde vliegtuig en de zelfde stoelen ) . Wat kunnen wij hier mee of aan doen .

Gerda Vermeule
1 jaar geleden
Reply to  Gerda Vermeule

Er stond ook bij dat het gratis was om je reis om teboeken , dus dan is dit toch vreemd dat onze reis nu eigenlijk 4 x zo duur is nu . Nu we dik 1000€,- extra moesten overmaken .

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Gerda Vermeule

Beste Gerda, wat een vervelende situatie. Indien je als passagier zelf een vlucht annuleert, heb je helaas geen recht op teruggave of een vervangende vlucht. Als ik het het goed begrijp, heb je de vlucht eerst geannuleerd en daarna een nieuwe vlucht geboekt? EasyJet bedoelt met gratis omboeken dat je de vlucht verplaatst naar een andere datum en niet eerst annuleert. Je kan natuurlijk altijd even contact met ze opnemen om te kijken of ze uit coulance iets voor je kunnen betekenen in deze vervelende situatie. We hopen dat je er zo uitkomt Gerda! ~Malu

Franziska
1 jaar geleden

Wij hebben via cheaptickets vluchten met United naar Houston geboekt. Vertrek op 19 oktober 2020. Bij het geboekte tarief zijn in principe geen wijzigingen of annuleringen van onze kant toegestaan. Inmiddels hebben wij in verband met corona echter al de derde wijziging van het vluchtschema ontvangen. In plaats van rechtstreeks vliegen we nu met twee overstappen in respectievelijk Newark en Nashville naar Houston, waarbij de 1 1/2 uur op Newark ook nog erg krap zijn om alle formaliteiten te regelen. Door de overstappen duurt de vlucht ook nog 4 uur langer dan eerst. Vandaar mijn vraag: Moet ik deze wijzigingen allemaal klakkeloos accepteren of heb ik alsnog het recht om de vlucht gratis te annuleren?

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Franziska

Beste Franziska, allereerst onze welgemeende excuses voor de late reactie. Dit had niet mogen gebeuren. We hopen dat we u nog steeds kunnen helpen met dit antwoord op uw vraag. Bij een wijziging van een vlucht (lees annulering) is er recht op terugbetaling dan wel recht op een omboeking. Een omboeking is u aangeboden, maar u mag ook terugbetaling van het ticket vorderen. De kans is echter wel aanwezig dat u de boekingskosten niet vergoed krijgt, omdat u er zelf voor kiest niet meer te gaan en Cheaptickets wel werkzaamheden voor u heeft verricht. Ons advies is om de voorwaarden van Cheaptickets te raadplegen om te kijken hoe u het beste kan omgaan met uw tickets. Hopelijk komt u er zo uit! Mocht u toch nog vragen hebben, schroom dan niet om contact op te nemen. ~Malu

Franziska
1 jaar geleden
Reply to  Malu

Hartelijk dank voor de reactie! We zullen voorlopig rustig afwachten hoe zich de situatie verder gaat ontwikkelen. Voorlopig mogen we de VS toch niet binnen. Bovendien ben ik bang, dat dit waarschijnlijk nog niet dd laatste schemawijziging is geweest, die we zullen ontvangen. Ook geeft de klantenservice van cheaptickets aan, dat zij vanwege de drukte i.v.m. corona alleen wijzigingen / annuleringen in behandeling nemen voor vluchten, die binnen de komende 4 weken zullen vertrekken. De kans is dus groot, dat ik geen antwoord krijg, als ik ze nu al benader.

Kelly
1 jaar geleden

Beste,

Onze vlucht naar Sydney, gepland op 15 juli, werd zo net door de vliegtuigmaatschappij verplaatst naar 16 juli. Ook de reisduur en duur van overstap aanzienlijk verlengd.

Nu weet ik dat we recht hebben om dit of te aanvaarden of een alternatieve vlucht te vragen (vb dag vertrek dag eerder ipv dag later) of volledige restitutie.

Wat ik ergens nergens terug vind, is hoeveel tijd je hebt om je keuze te maken, dus of restitutie wenst of toch de wijziging wil aanvaarden? Hebben jullie hier meer info over?

Bedankt!

Malu
1 jaar geleden
Reply to  Kelly

Beste Kelly, bedankt voor je bericht! Op dit moment is er niks vastgesteld over de tijdsduur die staat voor het maken van een keuze. Dat staat je dus vrij. -Malu

Vera
1 jaar geleden

Heb vlucht geboekt naar Vietnam Hanoi maar met dat hele viruses gedoe hebben wij daar geen zin meer in kunnen wij de vlucht veranderen naar ander land

EUclaim
1 jaar geleden
Reply to  Vera

Hoi Vera, Je kunt het beste even contact opnemen met je reisbureau. Er is geen aangepast reisadvies afgegeven voor Vietnam dus in dat opzicht denk ik niet dat je kosteloos je vlucht kunt wijzigen. ~Jasmijn

vandenborre
2 jaren geleden

wegens een schemawijziging van onze vlucht werd ons een alternatieve vlucht aangeboden die 30€ duurder is, als wij dit voorstel aanvaarden krijgen wij deze toeslag verrekend ! is dit normaal ? mvg vandenborre

vandenborre
2 jaren geleden

concreet kostprijs gewijzigde vluchtgegevens 90€ vraagprijs van alternatieve vlucht 120€ (dit is de reele kostprijs zonder toeslag) de meerprijs van deze vlucht is 30 euro . kan men een alternatieve vlucht op een andere datum nemen ? bv 1 à 2 dagen later ?

Femi
2 jaren geleden

Hopelijk kunnen jullie me op mijn rechten wijzen.
Ik heb een reis geboekt en circa 1 week voor vertrek werd de hotel gewijzigd, omdat het hotel waar we geboekt hadden eerder dicht ging. Het nieuwe hotel was een upgrade en andere familieleden die een week later zouden aankomen hebben ook die wijziging/upgrade gekregen. Om die reden zijn we akkoord gegaan en omdat het natuurlijk om een upgrade ging. Op de dag van vertrek hebben we netjes een voucher gekregen voor de nieuwe hotel en de juiste gegevens erop. Eenmaal aangekomen op onze vakantie (turkije) werd aangegeven dat de hotel toch langer open blijft en dat de upgrade voor ons niet meer door zou gaan en dat een wijziging niet meer mogelijk is omdat het volgeboekt zit. Mijn andere familieleden gaan wel nog steeds naar het nieuwe hotel.
Nu hebben we dus een situatie dat we samen op vakantie wilden, maar dat dat niet meer mogelijk is omdat we in aparte hotels zitten. Als ik 400 euro bij betaal kan ik vanaf het moment dat mijn familie aankomt wel naar het nieuwe hotel. Gaat dan om de laatste 9 dagen van in totaal 15 dagen.

Heb ik enig recht om te zorgen dat we allemaal in hetzelfde hotel zitten of om later om schadevergoeding te vragen? ik ben nu twee dagen op vakantie en zit twee dagen in de stress omdat ik niet weet hoe ik ons bij elkaar krijg. Heb direct aangegeven dat ik er niet mee akkoord ging, maar omdat ik al in Turkije zit heb ik eigenlijk geen keus dan te accepteren wat zij me aanbieden.

Beheerder
EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  Femi

Hoi Femi, wat een vervelende situatie! Hebben jullie de reis via een reisbureau geboekt? Zo ja, dan zou ik deze situatie aan hun voorleggen. Met betrekking tot een eventuele schadevergoeding voor de omboeking, kunnen we jullie helaas niet helpen. Dit omdat de Verordening 261/2004 niet van toepassing is in deze situatie. Ik adviseer jullie om contact op te nemen met jullie reisbureau of reisverzekering. ~Daniel

Saskia
2 jaren geleden

Beste,
Onze terugvlucht van Antalya Turkije kwam met meer dan 3u vertraging aan in Zaventem. Dit was te wijten aan een technisch probleem. Nu is het zo dat de terugvlucht gebeurde met Freebird, een Turkse vliegmaatschappij. Uiteraard was dit in ‘onderaanneming’ voor de Belgische vliegmaatschappij waarbij we onze pakketreis geboekt hebben.
Nu is mijn vraag de volgende: Hoort Freebird zicht te houden aan deze EU wetgeving, of vervalt deze wetgeving omdat dit een Turkse maatschappij is? Zelfs als ze ‘ingehuurd’ zijn door een Europese vliegmaatschappij?

Sanne
2 jaren geleden

Goedemiddag,
Een paar weken geleden heb ik een bericht gehad van de reisorganisatie dat ik met een ander vliegtuig zou vliegen, er is gemeld dat er nederlands spreken crew aanwezig is en als stoelen al gereserveerd zijn, deze reservering van kracht blijft. Er is niks gezegd over wijziging van de vlucht. Nu zie ik op mijn ticket dat mijn terugreis met 8 uur vervroegd is, in plaats van 20.30 vlieg ik nu om 12.00 uur. Ik mis zo een halve dag op mijn vakantie bestemming. Ik heb de reisorganisatie gebeld en ik kon mijn terugreis omboeken, dit zou met 160 euro kosten. Ik vraag me af of dit zomaar kan?

Groet,
Sanne

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  Sanne

Hoi Sanne!

Wat vervelend dat je vlucht zoveel vroeger vertrekt! Als je hierover minder dan twee weken van te voren geïnformeerd bent (of het zelf gezien hebt) heb je recht op een vergoeding hiervoor! Check het op onze website of neem bij vragen even contact met ons op! ~Jasmijn

Sanne
2 jaren geleden

goedemiddag,

Begin juli 2019 heb ik een bericht gehad dat ik met een ander toestel zou vliegen dan gepland. Er is niks gezegd dat mijn terugreis 8 uur eerder zou zijn nu, dat zie ik nu op mijn ticket. Ik heb de reisorganisatie gebeld, ze konden mijn vlucht verplaatsen naar een latere vlucht maar dan moest ik 160 euro bijbetalen. Ik word nu een halve dag gekort op mijn vakantiebestemming, terwijl de reissom hetzelfde blijft. Ik zie dat ik geïnformeerd had moeten worden als de vluchttijden veranderen. Dit is niet gebeurd. Kan dit zomaar?

Groet,
Sanne

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  Sanne

Hoi Sanne, Wat vervelend! Als je niet geïnformeerd bent heb je inderdaad mogelijk recht op een vergoeding! De reisorganisatie mag je zeker een alternatief aanbieden maar het is natuurlijk niet eerlijk dat je daar dan voor moet betalen. Je kosteloos de vlucht annuleren en zelf een nieuwe vlucht boeken, maar ik denk dat dit nu veel duurder zal zijn. Je kunt altijd even contact met onze customercare opnemen en een claim indienen kun je via onze site http://www.euclaim.nl, eventuele extra gemaakte kosten kun je daar ook claimen!

Hartelijke groet, Jasmijn

Iris Ringeling
2 jaren geleden

Ik heb een vraag.
Gisteren zijn wij niet meegekomen met onze vlucht naar Bogota.
Mag de travel agency My Trip dan de terugvlucht ook cancelen? Wij willen graag gebruik maken van die terug vlucht en zelf een nieuwe heen vlucht kopen maar ze geven aan dat de gehele vlucht uit het systeem te zijn en je geheel een nieuwe ticket moet kopen.

Klopt dit? Ik kan in hun policy vinden dat we dit op moeten lossen met de maatschappij en de maatschappij zegt met de agency. Daarbij geven de maatshappij van zowel de heen als de terugvlucht aan dat de vluchten nog in het systeem staan.
Daarbij staat in de policy van air canada(die ons naar se agency stuurt) dat zij ook al ligt de fout buiten hen dat ze ons helpen aan een alternatief.

Kunnen jullie mij adviseren wat te doen en wat juist of onjuist is. En of er mogelijk vergoeding kan zijn?
Want we hebben voor de terugvlucht ook betaald en mogen die niet gebruiken maar kan daar niks over terug lezen.

Groetjes iris

madeleine
2 jaren geleden

Hoe zit het als de aansluitende vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd en er een alternatief wordt geboden met een verdubbeling van de reistijd én bijbetaling van meer dan 300 euro terwijl het oorspronkelijke ticket voor 2 vluchten 300 euro was.

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  madeleine

Hi Madeleine, wat een ontzettend vervelende situatie! Ik zou je adviseren om de luchtvaartmaatschappij te vragen waarom je moet bijbetalen. Dat mag namelijk alleen als ze je een upgrade bieden (zoals businessclass). Als het dezelfde reisklasse is dan mag de luchtvaartmaatschappij geen extra bedrag vragen voor een vervangende vlucht. Je kunt ook de wijziging weigeren en de hele boeking kosteloos annuleren. Je moet dan je geld terugkrijgen en dan kun je zelf een eventueel ander ticket boeken. Mocht je nog vragen hebben dan kun je altijd even contact met ons opnemen! :) ~Jasmijn

Carine
2 jaren geleden

Hallo,

Ik heb een vraag i.v.m. de gewijzigde vluchturen van onze reis naar Mallorca op 13/7. De luchtvaartmaatschappij liet de wijziging weten aan de reisorganisatie op 28/6, de reisorganisatie verwittigde ons hier echter pas van op 3/7. De vlucht werd ook met 14u verlaat dus we verliezen een ganse dag op onze bestemming. Nu las ik ergens, dat we toch recht hebben op een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij doordat de reisorganisatie ons te laat (dus minder dan 14 dagen op voorhand) verwittigde, en de luchtvaartmaatschappij dit terug kan vorderen bij de reisorganisatie die in feite in fout is. De reisorganisatie beweert natuurlijk van niet. Klopt het dat we eigenlijk geen recht hebben op een schadeclaim of dekt de reisorganisatie zich gewoon in?

Alvast bedankt!

Groetjes, Carine

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  Carine

Hoi Carine,

Wat een vervelende situatie! Wat je zegt klopt helemaal. Het is ontzettend jammer dat het reisbureau deze wijziging niet op tijd heeft doorgegeven, maar daar mogen jullie natuurlijk niet de dupe van worden. De luchtvaartmaatschappij moet jullie inderdaad vergoeden voor het tijdsverlies. Dat zal voor Mallorca €250 per persoon zijn. Je kunt een claim bij ons indienen via de site en dan gaan wij voor je aan de slag :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Rostami
2 jaren geleden

Mijn vlucht kk2076 is gewijzigd 10 dagen voor vertrek van 6 juli naar 5 juli, erg vervellend want vrijdag hebben mijn kinderen nog gewoon school

Jenny
2 jaren geleden

Hallo, wij hadden een reis geboekt naar marsa Alam van 20 april om 10.55 uur. Nu kregen we smorgens een sms dat we naar Hurghada vlogen en daarna met een bus naar marsa Alam gebracht zouden worden. Tijd bleef hetzelfde, maar vliegtuig vertrok uiteindelijk 2uur later en kwamen daardoor dus veel later aan in ons hotel. Denk dat we hierdoor 5uur later bij ons hotel aankwamen.

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  Jenny

Wat vervelend, Jenny! Wat was je vluchtnummer? Dan check ik of je in aanmerking komt voor een vergoeding! ~Jasmijn

aNi
2 jaren geleden

Hallo, onze vluchttijden zijn meer dan 2 weken van te voren verlaat van 6.45 naar 15.15uur
Mag dit zo maar? Dit kost ons 1 vakantie dag. Wij hebben heel bewust voor de vroege vliegtijd gekozen.
Nu komen we met transfer naar hotel pas rond 23.00 a 0.00 in het hotel aan.

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  aNi

Dat is inderdaad ontzettend balen! Helaas mag dit wel tot 15 dagen voor vertrek. Mocht je niet akkoord gaan met de wijziging dan kun je de vlucht kosteloos annuleren en een andere vlucht boeken die jullie beter uitkomt. Wanneer je vlucht onderdeel is van een pakketreis is dit niet aan te raden, omdat de prijs van de vlucht dan niet ergens vastgelegd is en je wellicht weinig terugkrijgt… Ik hoor dat de vliegtuigmaatschappij een passende oplossing heeft voor jullie! ~Jasmijn

aNi
2 jaren geleden
Reply to  EUclaim

SunWeb zegt dat we kunnen omboeken tegen de volgende kosten: 30% van de basisreissom en 100% voor de vlucht!
Lekker passend.
Maar wij komen nu 10 uur later aan op een reis van 7 dagen. Dat staat toch ook niet in verhouding.

Joke Pfaff
2 jaren geleden

Wij hebben bericht gekregen dat onze vlucht een half uur later aankomt op Lissabon vanuit Funchal op 5 mei as. Onze aansluitende vlucht naar Amsterdam is een half uur later. Wat als we de overstap naar Amsterdam missen door tijdgebrek?

EUclaim
2 jaren geleden
Reply to  Joke Pfaff

Hoi Joke, Wat een vervelende situatie! als beide vluchttijden zijn aangepast denk ik dat er voldoende overstaptijd moet zijn. Mocht je toch de aansluiting missen, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Daarvoor is het wel van belang dat je met een Europese vliegtuigmaatschappij vliegt. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Last edited 24 dagen geleden by Anouk van Burken
Evelien Collier
3 jaren geleden

Mijn schoonouders vliegen vanuit Johannesburg naar Nederland met Alitalia. Ze vliegen pas in december. Twee weken geleden kregen ze ineens een vluchtwijziging. Ze komen nu een dag later aan, en vliegen een dag eerder terug. Helemaal niet fijn, vooral omdat de tijd die we met ze hebben heel waardevol en zeldzaam is. Kan een airline dit zomaar doen? Ze hebben trouwens daarnaast ook nog eens een HELE korte overstap op Rome waardoor ik verwacht dat ze de aansluiting naar Amsterdam niet eens gaan halen. Denken jullie dat ze de vlucht om deze wijzigingen mogen annuleren, en met andere maatschappij mogen boeken?

Beheerder
EUclaim
3 jaren geleden

Volgens Verordening 261/2004 mag Alitalia deze vluchtwijziging doorvoeren.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit heel vervelend is!
Indien je hier niet mee akkoord gaat heb je recht op restitutie van het ticketbedrag.
Hierdoor kun je zelf een andere vlucht boeken.
~Daniel

Mieke
3 jaren geleden

Hoi ik heb een vlucht geboekt met ryanair van 25 okt. t/m 30 okt. (van eindhoven naar dublin)
Nu krijg ik een mail dat we 29 okt. alweer vertrekken ..dus een dag minder .
Mag dit zomaar en staat er een vergoeding voor?

Beheerder
EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  Mieke

Hallo Mieke,

Heel vervelend dat je nu dus een dag eerder moet vertrekken! Omdat de wijziging buiten 14 dagen voor vertrek is doorgegeven mag dit wel. Dus je hebt hierbij geen recht op een vergoeding volgens verordening 261/2004.
Vaak geeft de airline je wel de mogelijkheid of je hier wel of niet mee akkoord gaat. Dan heb je dus recht hebt op restitutie van het ticketbedrag of een alternatieve vlucht.
Dus misschien een dag eerder heen of anders geld terug.
~Daniel

Rick Vermaas
3 jaren geleden

Ik heb de volgende vraag: Ryanair vliegt in plaats van naar Weeze naar Keulen. Dit wordt pas verteld als passagiers al in Keulen geland zijn. Vervolgens moeten passagiers het zelf maar uitzoeken, beloofde bus niet gezien, personeel van Ryanair ook niet. Komt nu de extra reiskosten voor vergoeding in aanmerking?

EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  Rick Vermaas

Wat ontzettend vervelend Rick! Wat was de oorzaak voor deze uitwijker? Uiteraard moet Ryanair jullie naar Weeze vervoeren, als dit niet geregeld is kunnen jullie de extra gemaakte vervoerskosten verhalen bij Ryanair. Miss Casey is een service die hierbij kan helpen. Daarnaast hebben jullie mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Je kunt dit checken op onze website. Mocht je nog vragen hebben hoor ik dit graag. ~Jasmijn

Jordie
3 jaren geleden

Hallo,
Ik vlieg op 28-07-2018 samen met mijn vriendin en dochter van 4 maanden naar Kos.
Oorspronkelijke vluchttijd was 10:00u.
Vandaag zijn we gebeld dat er een vluchtwijziging was en dat we om 14:40u vertrekken.
Op hoeveel hebben we, in totaal, recht op??
Mvg Jordie

EUclaim
3 jaren geleden
Reply to  Jordie

Hoi Jordie,

Wat vervelend zo’n wijziging, helemaal als je met een kleine vliegt! Je hebt zoals het er nu uitziet recht op een vergoeding van €400 per persoon. Houd er rekening mee dat dit alleen geldt voor passagiers met een eigen stoel ;). Een claim indienen kun je hier doen: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht#/problem. ~Jasmijn

Vragen? Chat of bel