Schemawijzigingen: mag dit zomaar?

Je hebt je vakantie tiptop geregeld. Vlucht uitgezocht, zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen uit de ruime keuze aan vluchten en vliegtuigmaatschappijen. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je je hotel of appartement en je huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan je vakantie voorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je. En dan, bijna twee weken voor voor vertrek, krijg je een email van de vliegtuigmaatschappij dat je vluchttijden zijn gewijzigd. Schemawijzigingen kunnen behoorlijk wat roet in het eten gooien. 

infographic recht op vergoeding bij annulering vlucht

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?

Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de vliegtuigmaatschappij, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal vier uur later aankomt op je bestemming dan gepland. Schemawijzigingen komen in Nederland geregeld voor bij chartermaatschappijen zoals Transavia, Corendon en TUIfly.

Check je rechten

Wat zijn schemawijzigingen?

Steeds vaker komt het voor dat reizen op maat worden geboekt. Je boekt je vlucht via de site van de vliegtuigmaatschappij of een boekingssite,  los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal want zo kun je bepalen dat je in de ochtend heen wilt vliegen en in de avond terug, zodat je optimaal van je vakantie kunt genieten. Aan de hand daarvan boek je ook activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen en heel vroeg in de ochtend terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op je vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?

Passagiersrechten bij schemawijziging

Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de vliegtuigmaatschappij hierbij in zijn recht en waar heb je als passagier dan eigenlijk recht op? Het is zo dat vliegtuigmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor hen geen consequenties en passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding.

Welke rechten zijn er dan wel als je vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?

Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft dan echter bestaan dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je van tevoren goed te laten informeren over de mogelijkheden deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.

Wanneer de schemawijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijden en de uiteindelijke gewijzigde tijden of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:

Schemawijziging? Check meteen of je recht hebt op een vergoeding!

Vragen? Stel je vraag aan onze customer care medewerkers via Facebook of customercare@euclaim.nl

Vorig blogartikel
Omroep Max passagiers uitbetaald door airline
Volgende blogartikel
Transavia wimpelt passagiers af met vergoeding ticket

216
Geef een reactie

95 Comment threads
121 Thread replies
37 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
100 Comment authors
ZenaIsis

Vandaag Transavia wijzigingsmail ontvangen voor een vlucht van 13.12.2020 naar 14.12.2020. Eerder werd de vertrekluchthaven al gewijzigd van Rotterdam naar Amsterdam maar wel met dezelfde vertrekdatum. In deze wijzigingsmail geeft Transavia ons deze keuzes:
– Ik ga akkoord (online)
– Omboeken (via Service Center)
– Vergoeding aanvragen = restitutie ticketprijs (online)
Helaas staat nergens in de mail, voor welke datum je als klant je keuze uiterlijk moet doorgeven. Ook op de website van Transavia kan ik daar niets over vinden. Kunt u daar iets over zeggen?

Customercare

Beste Zenalsis, hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend dat dit niet vermeld staat in de e-mail, maar wettelijk staat daar geen termijn voor. Ik adviseer u dit daarom na te vragen bij Transavia rechtstreeks. ~ Linda.

Soraya

Tijdens onze vakantie heeft Transavia per mail laten weten dat onze terugvlucht een dag eerder zou vertrekken. Wij hebben dit niet gezien. Ze hebben ons in de mail niet gevraagd om een reactie. 23 juli vlogen we heen, we vlogen 17 aug terug. Op 28 juli hebben ze ons gemaild dat we 16 aug terug zouden vliegen.
Ze hebben niet gebeld. We hebben onze vlucht gemist hierdoor. Hebben wij rechten?

Customercare

Beste Soraya, dank je voor je bericht. Een heel vervelende situatie. In dit geval heeft Transavia zich aan de EU Verordening 261/2004 gehouden door meer dan 14 dagen van tevoren de wijziging door te geven. Jammer genoeg hebben jullie de wijzigingsmail niet gezien. Jullie waren daardoor ‘no-show’. Transavia hoeft in zo’n geval het ticketgeld niet te restitueren. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, kun je natuurlijk altijd telefonisch contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken via 088 – 0066466. ~ Hedy EUclaim

Ron

Vluchten van Transavia op Rotterdam worden momenteel, ruim twee weken van tevoren omgeboekt naar Amsterdam op heel ongunstige tijdstippen omdat op die dagen op Rotterdam geen vluchten meer worden uitgevoerd.
Ik hoor dan toch de keuze te krijgen tussen nieuwe vlucht uitzoeken of geld terug?
Er staat “u kunt geen geld terugvragen”. Klopt toch niet?

Malu

Beste Ron, dank voor je bericht. Volgens Verordening 261/2004 draagt de luchtvaartmaatschappij in dit geval de kosten van de reis van de oorspronkelijke luchthaven naar de luchthaven die nu wordt ingezet. Je mag deze reiskosten tussen die luchthavens dus terugvragen bij Transavia. Is de vlucht voor vertrek gewijzigd? Dan mag je dit altijd weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. De voorwaarden zijn dan gewijzigd en daar hoef je niet akkoord mee te gaan. Je kunt na terugbetaling zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. Neem… Lees meer

Helena Deuroo

Mijn vlucht van 28 september 2020 vanaf Rotterdam naar Las Palmas is gewijzigd in een vlucht vanaf Amsterdam, zelfde datum en ik heb een MAX ticket geboekt bij Transavia. Mag er bij een vluchtwijziging ook van vertrekhaven worden gewisseld? Dank voor het antwoord, hartelijke groet

Malu

Beste Helena, dank voor je bericht! Volgens Verordening 261/2004 draagt de luchtvaartmaatschappij in dit geval de kosten van de reis van de oorspronkelijke luchthaven naar de luchthaven die nu wordt ingezet. Je mag deze reiskosten tussen die luchthavens dus terugvragen bij Transavia. ~Malu

Marjan Uenk

Hallo,
Ik zit met en probleem! Mijn dochters gaan naar Valencia.Ze zouden ma 10 augustus om 11.50 vliegen maar de vlucht is zonder reden gewijzigd naar zo 9 augustus. Dan kunnen mijn doxhters niet weg,ivm werk. En ik kan wel omboeken maar alle verdere vluchten zijn eruit gegooid, dus geen andere mogelijkheid om om te boeken. Wat nu te doen?
Geboekt via TIX.nl
Zij geven een reactie, en zeggen op de site regelen met viegmaatschappij.Eurowings zegt, regelen met TIX.
Ik vind het vervelend, straks wordt er gewacht op mijn dochters…maar ze kunnen niet gaan dan…

Leo van Aken

Ik zou op 14-08-2020 van Amsterdan naar Hongkong vliegen en 15-08-2020 van Hongkong naar Jakarta met Cathay Pacific.
Nu hebben ze het vluchtschema gewijzigd en met twee dagen vervroegd 12-08-2020 van Amsterdam naar Hongkong en 13-98-2020 van Hongkong naar Jakarta. Ik moet 12/8 en 13/8 nog werken en kan niet. Wat zijn mijn rechten

Malu

Beste Leo, wat vervelend dat je een schemawijziging hebt ontvangen. Je heenvlucht valt onder Verordening 261/2004. Daarvoor geldt dat als je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, je dit altijd mag weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. Ons advies is daarom om contact op te nemen met Cathay Pacific en aan te geven dat je niet akkoord kan gaan met deze schemawijziging omdat dit jou niet schikt. Kom je er zo uit?… Lees meer

Weening

Beste EU-claim,

Wij hebben in december losse tickets (retour) geboekt bij Tuifly.com (Duitsland) voor onze vakantie naar Kos op 27 juli. Nu wordt onze terugvlucht gewijzigd naar een andere luchthaven waar onze auto niet staat. En we maar moeten zien hoe we van de ene luchthaven naar de andere moeten zien te komen. We krijgen de mogelijkheid om de wijziging te accepteren of de vlucht om te boeken. Maar een andere datum schikt ons niet. In de algemene voorwaarden van TUifly.com (Duitsland) vind ik dit niet terug. Kan ik nu wel kostenloos annuleren?

Mvg,
Weening

Malu

Beste heer/mevrouw Weening, bedankt voor het bericht. Wat vervelend dat de terugvlucht is gewijzigd! Als de vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, dan mag je dit weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. In dit blog lees je daar meer over: https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzigingen-bij-chartermaatschappijen Ons advies is om contact op te nemen met TUI en de mogelijkheden te bespreken. Succes! ~Malu

Frank Cosaert

goedemorgen, ik boek een vlucht, heen op 13/7 en terug op 25/7. De maatschappij annuleert de terugvlucht op 25/7 en is dus meer dan twee weken op voorhand… jedoch, ook de eerste vlucht blijkt in dit verband ook niet meer bruikbaar “omdat die als een geheel verkocht zijn” door goedkopevliegtuigtickets.be. En dat is minder dan twee weken…. Je kan omboeken, jawel, naar vluchten die dan twee of drie keer zo duur zijn. Bedrog in het kwadraat. Je wordt eerst gelokt met een goedkoop ticket, en als al je hotels geboekt zijn, lappen ze je een duur ticket aan, als je… Lees meer

lian

hallo,
ik wilde weten wat mijn rechten zijn als de vlucht (heen en terug reis) 1 dag verlaat worden en vanaf een ander vliegveld vertrekt en land..
dit is wel meer dan 2 weken vantevoren.

Malu

Beste Lian, als je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, dan mag je dit weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. In dit blog lees je er meer over: https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzigingen-bij-chartermaatschappijen. Ons advies is daarom contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappijen en aan te geven dat je dit niet accepteert. Vervolgens kunnen jullie samen kijken wat voor jullie de beste mogelijkheid is. Hopelijk kom je er zo uit. ~Malu

frank

Beste EU Claim, Ik heb een ticket geboekt via Cheaptickets met United rechtstreeks van Amsterdam naar San Francisco op 28 augustus 2020 wat een duurder ticket was ipv een ticket met een overstap. Ik heb op 09 mei 2020 een bericht ontvangen dat ik niet meer rechtstreeks vlieg maar met een andere vlucht naar Newark om vervolgens na twee uur wachttijd door te vliegen naar SFO. Gek eigenlijk dat ik betaald heb om rechtstreeks te vliegen en extra betaald heb voor stoelen. om vervolgens zonder vast stoelnummer naar newark te vliegen en daarna met stoelnummers in een luxere klasse naar… Lees meer

Malu

Beste Frank, wat vervelend dat je vluchttijden nadelig zijn gewijzigd. Als je vlucht eerder dan twee weken voor vertrek wordt gewijzigd, dan mag je dit volgens Verordening 261/2004 altijd weigeren. Je kunt de vlucht dan kosteloos annuleren en je krijgt het geld van het ticket terug. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken die beter bij je wensen aansluit. In dit blog lees je er meer over: https://www.euclaim.nl/blog/schemawijzigingen-bij-chartermaatschappijen. Ons advies is daarom contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappijen en aan te geven dat je dit niet accepteert. Vervolgens kunnen jullie samen kijken wat voor jullie de beste mogelijkheid… Lees meer

Nadia

Wij vliegen op 31 juli met KLM naar Zagreb. Heb geboekt via Travel2be. Nu heb ik van Travel2be een mail ontvangen dat de tijd van de heenvlucht gewijzigd is van 13:35 naar 10:10 en zie nu ook dat het een ander vluchtnummer geworden is. Bij boeking was het KL1939 en nu is het KL1941. Prima, daar ben ik akkoord mee en dat heb ik laten weten. Nu krijg ik een mail terug dat ik dan 30 euro per passagier moet betalen voor administratieve kosten. Kan dit zomaar? Heb mijn boeking ook gecheckt op KLM en daar staat inderdaad een andere… Lees meer

Walter

Onze vlucht is 5 weken van tevoren een dag verplaatst. Ik begrijp dat we geen recht hebben op een vergoeding.
Maar als wij niet instemmen met deze wijziging hebben wij dan recht op teruggave de reeds betaalde tickets?

Malu

Beste Walter, dank voor je bericht. Wat vervelend dat jullie vlucht is verplaatst. Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs als een vlucht meer dan twee weken van tevoren wordt gewijzigd. Je kan dit bij de luchtvaartmaatschappij aangeven, omdat jullie niet instemmen met de wijziging. Kom je er zo uit? Schroom anders niet om contact op te nemen met ons Customer Care team via 088-0066466 of customercare@euclaim.nl ~Malu

Gerda Vermeule

Wij zouden in April op vakantie gaan voor 1 maand naar spanje vliegreis eind maart gecanceld (zelf gedaan via internet ivm coronavirus) en overgeboekt naar oktober via vliegmaatschappij EasyJet waar we onze vliegtickets hadden geboekt . Maar we moesten over de 1000€,- bijbetalen dus nu is mij vraag , is dit normaal ( we hebben nog steeds het zelfde vliegtuig en de zelfde stoelen ) . Wat kunnen wij hier mee of aan doen .

Gerda Vermeule

Er stond ook bij dat het gratis was om je reis om teboeken , dus dan is dit toch vreemd dat onze reis nu eigenlijk 4 x zo duur is nu . Nu we dik 1000€,- extra moesten overmaken .

Malu

Beste Gerda, wat een vervelende situatie. Indien je als passagier zelf een vlucht annuleert, heb je helaas geen recht op teruggave of een vervangende vlucht. Als ik het het goed begrijp, heb je de vlucht eerst geannuleerd en daarna een nieuwe vlucht geboekt? EasyJet bedoelt met gratis omboeken dat je de vlucht verplaatst naar een andere datum en niet eerst annuleert. Je kan natuurlijk altijd even contact met ze opnemen om te kijken of ze uit coulance iets voor je kunnen betekenen in deze vervelende situatie. We hopen dat je er zo uitkomt Gerda! ~Malu

Franziska

Wij hebben via cheaptickets vluchten met United naar Houston geboekt. Vertrek op 19 oktober 2020. Bij het geboekte tarief zijn in principe geen wijzigingen of annuleringen van onze kant toegestaan. Inmiddels hebben wij in verband met corona echter al de derde wijziging van het vluchtschema ontvangen. In plaats van rechtstreeks vliegen we nu met twee overstappen in respectievelijk Newark en Nashville naar Houston, waarbij de 1 1/2 uur op Newark ook nog erg krap zijn om alle formaliteiten te regelen. Door de overstappen duurt de vlucht ook nog 4 uur langer dan eerst. Vandaar mijn vraag: Moet ik deze wijzigingen… Lees meer

Malu

Beste Franziska, allereerst onze welgemeende excuses voor de late reactie. Dit had niet mogen gebeuren. We hopen dat we u nog steeds kunnen helpen met dit antwoord op uw vraag. Bij een wijziging van een vlucht (lees annulering) is er recht op terugbetaling dan wel recht op een omboeking. Een omboeking is u aangeboden, maar u mag ook terugbetaling van het ticket vorderen. De kans is echter wel aanwezig dat u de boekingskosten niet vergoed krijgt, omdat u er zelf voor kiest niet meer te gaan en Cheaptickets wel werkzaamheden voor u heeft verricht. Ons advies is om de voorwaarden… Lees meer

Franziska

Hartelijk dank voor de reactie! We zullen voorlopig rustig afwachten hoe zich de situatie verder gaat ontwikkelen. Voorlopig mogen we de VS toch niet binnen. Bovendien ben ik bang, dat dit waarschijnlijk nog niet dd laatste schemawijziging is geweest, die we zullen ontvangen. Ook geeft de klantenservice van cheaptickets aan, dat zij vanwege de drukte i.v.m. corona alleen wijzigingen / annuleringen in behandeling nemen voor vluchten, die binnen de komende 4 weken zullen vertrekken. De kans is dus groot, dat ik geen antwoord krijg, als ik ze nu al benader.

Kelly

Beste,

Onze vlucht naar Sydney, gepland op 15 juli, werd zo net door de vliegtuigmaatschappij verplaatst naar 16 juli. Ook de reisduur en duur van overstap aanzienlijk verlengd.

Nu weet ik dat we recht hebben om dit of te aanvaarden of een alternatieve vlucht te vragen (vb dag vertrek dag eerder ipv dag later) of volledige restitutie.

Wat ik ergens nergens terug vind, is hoeveel tijd je hebt om je keuze te maken, dus of restitutie wenst of toch de wijziging wil aanvaarden? Hebben jullie hier meer info over?

Bedankt!

Malu

Beste Kelly, bedankt voor je bericht! Op dit moment is er niks vastgesteld over de tijdsduur die staat voor het maken van een keuze. Dat staat je dus vrij. -Malu

Vera

Heb vlucht geboekt naar Vietnam Hanoi maar met dat hele viruses gedoe hebben wij daar geen zin meer in kunnen wij de vlucht veranderen naar ander land

EUclaim

Hoi Vera, Je kunt het beste even contact opnemen met je reisbureau. Er is geen aangepast reisadvies afgegeven voor Vietnam dus in dat opzicht denk ik niet dat je kosteloos je vlucht kunt wijzigen. ~Jasmijn

vandenborre

wegens een schemawijziging van onze vlucht werd ons een alternatieve vlucht aangeboden die 30€ duurder is, als wij dit voorstel aanvaarden krijgen wij deze toeslag verrekend ! is dit normaal ? mvg vandenborre

Femi

Hopelijk kunnen jullie me op mijn rechten wijzen. Ik heb een reis geboekt en circa 1 week voor vertrek werd de hotel gewijzigd, omdat het hotel waar we geboekt hadden eerder dicht ging. Het nieuwe hotel was een upgrade en andere familieleden die een week later zouden aankomen hebben ook die wijziging/upgrade gekregen. Om die reden zijn we akkoord gegaan en omdat het natuurlijk om een upgrade ging. Op de dag van vertrek hebben we netjes een voucher gekregen voor de nieuwe hotel en de juiste gegevens erop. Eenmaal aangekomen op onze vakantie (turkije) werd aangegeven dat de hotel toch… Lees meer

Hoi Femi, wat een vervelende situatie! Hebben jullie de reis via een reisbureau geboekt? Zo ja, dan zou ik deze situatie aan hun voorleggen. Met betrekking tot een eventuele schadevergoeding voor de omboeking, kunnen we jullie helaas niet helpen. Dit omdat de Verordening 261/2004 niet van toepassing is in deze situatie. Ik adviseer jullie om contact op te nemen met jullie reisbureau of reisverzekering. ~Daniel

Saskia

Beste,
Onze terugvlucht van Antalya Turkije kwam met meer dan 3u vertraging aan in Zaventem. Dit was te wijten aan een technisch probleem. Nu is het zo dat de terugvlucht gebeurde met Freebird, een Turkse vliegmaatschappij. Uiteraard was dit in ‘onderaanneming’ voor de Belgische vliegmaatschappij waarbij we onze pakketreis geboekt hebben.
Nu is mijn vraag de volgende: Hoort Freebird zicht te houden aan deze EU wetgeving, of vervalt deze wetgeving omdat dit een Turkse maatschappij is? Zelfs als ze ‘ingehuurd’ zijn door een Europese vliegmaatschappij?

Sanne

Goedemiddag, Een paar weken geleden heb ik een bericht gehad van de reisorganisatie dat ik met een ander vliegtuig zou vliegen, er is gemeld dat er nederlands spreken crew aanwezig is en als stoelen al gereserveerd zijn, deze reservering van kracht blijft. Er is niks gezegd over wijziging van de vlucht. Nu zie ik op mijn ticket dat mijn terugreis met 8 uur vervroegd is, in plaats van 20.30 vlieg ik nu om 12.00 uur. Ik mis zo een halve dag op mijn vakantie bestemming. Ik heb de reisorganisatie gebeld en ik kon mijn terugreis omboeken, dit zou met 160… Lees meer

EUclaim

Hoi Sanne!

Wat vervelend dat je vlucht zoveel vroeger vertrekt! Als je hierover minder dan twee weken van te voren geïnformeerd bent (of het zelf gezien hebt) heb je recht op een vergoeding hiervoor! Check het op onze website of neem bij vragen even contact met ons op! ~Jasmijn

Sanne

goedemiddag,

Begin juli 2019 heb ik een bericht gehad dat ik met een ander toestel zou vliegen dan gepland. Er is niks gezegd dat mijn terugreis 8 uur eerder zou zijn nu, dat zie ik nu op mijn ticket. Ik heb de reisorganisatie gebeld, ze konden mijn vlucht verplaatsen naar een latere vlucht maar dan moest ik 160 euro bijbetalen. Ik word nu een halve dag gekort op mijn vakantiebestemming, terwijl de reissom hetzelfde blijft. Ik zie dat ik geïnformeerd had moeten worden als de vluchttijden veranderen. Dit is niet gebeurd. Kan dit zomaar?

Groet,
Sanne

EUclaim

Hoi Sanne, Wat vervelend! Als je niet geïnformeerd bent heb je inderdaad mogelijk recht op een vergoeding! De reisorganisatie mag je zeker een alternatief aanbieden maar het is natuurlijk niet eerlijk dat je daar dan voor moet betalen. Je kosteloos de vlucht annuleren en zelf een nieuwe vlucht boeken, maar ik denk dat dit nu veel duurder zal zijn. Je kunt altijd even contact met onze customercare opnemen en een claim indienen kun je via onze site http://www.euclaim.nl, eventuele extra gemaakte kosten kun je daar ook claimen!

Hartelijke groet, Jasmijn

Iris Ringeling

Ik heb een vraag. Gisteren zijn wij niet meegekomen met onze vlucht naar Bogota. Mag de travel agency My Trip dan de terugvlucht ook cancelen? Wij willen graag gebruik maken van die terug vlucht en zelf een nieuwe heen vlucht kopen maar ze geven aan dat de gehele vlucht uit het systeem te zijn en je geheel een nieuwe ticket moet kopen. Klopt dit? Ik kan in hun policy vinden dat we dit op moeten lossen met de maatschappij en de maatschappij zegt met de agency. Daarbij geven de maatshappij van zowel de heen als de terugvlucht aan dat de… Lees meer

madeleine

Hoe zit het als de aansluitende vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd en er een alternatief wordt geboden met een verdubbeling van de reistijd én bijbetaling van meer dan 300 euro terwijl het oorspronkelijke ticket voor 2 vluchten 300 euro was.

EUclaim

Hi Madeleine, wat een ontzettend vervelende situatie! Ik zou je adviseren om de luchtvaartmaatschappij te vragen waarom je moet bijbetalen. Dat mag namelijk alleen als ze je een upgrade bieden (zoals businessclass). Als het dezelfde reisklasse is dan mag de luchtvaartmaatschappij geen extra bedrag vragen voor een vervangende vlucht. Je kunt ook de wijziging weigeren en de hele boeking kosteloos annuleren. Je moet dan je geld terugkrijgen en dan kun je zelf een eventueel ander ticket boeken. Mocht je nog vragen hebben dan kun je altijd even contact met ons opnemen! 🙂 ~Jasmijn

Carine

Hallo, Ik heb een vraag i.v.m. de gewijzigde vluchturen van onze reis naar Mallorca op 13/7. De luchtvaartmaatschappij liet de wijziging weten aan de reisorganisatie op 28/6, de reisorganisatie verwittigde ons hier echter pas van op 3/7. De vlucht werd ook met 14u verlaat dus we verliezen een ganse dag op onze bestemming. Nu las ik ergens, dat we toch recht hebben op een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij doordat de reisorganisatie ons te laat (dus minder dan 14 dagen op voorhand) verwittigde, en de luchtvaartmaatschappij dit terug kan vorderen bij de reisorganisatie die in feite in fout is. De reisorganisatie… Lees meer

EUclaim

Hoi Carine,

Wat een vervelende situatie! Wat je zegt klopt helemaal. Het is ontzettend jammer dat het reisbureau deze wijziging niet op tijd heeft doorgegeven, maar daar mogen jullie natuurlijk niet de dupe van worden. De luchtvaartmaatschappij moet jullie inderdaad vergoeden voor het tijdsverlies. Dat zal voor Mallorca €250 per persoon zijn. Je kunt een claim bij ons indienen via de site en dan gaan wij voor je aan de slag :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Rostami

Mijn vlucht kk2076 is gewijzigd 10 dagen voor vertrek van 6 juli naar 5 juli, erg vervellend want vrijdag hebben mijn kinderen nog gewoon school

Jenny

Hallo, wij hadden een reis geboekt naar marsa Alam van 20 april om 10.55 uur. Nu kregen we smorgens een sms dat we naar Hurghada vlogen en daarna met een bus naar marsa Alam gebracht zouden worden. Tijd bleef hetzelfde, maar vliegtuig vertrok uiteindelijk 2uur later en kwamen daardoor dus veel later aan in ons hotel. Denk dat we hierdoor 5uur later bij ons hotel aankwamen.

EUclaim

Wat vervelend, Jenny! Wat was je vluchtnummer? Dan check ik of je in aanmerking komt voor een vergoeding! ~Jasmijn

aNi

Hallo, onze vluchttijden zijn meer dan 2 weken van te voren verlaat van 6.45 naar 15.15uur
Mag dit zo maar? Dit kost ons 1 vakantie dag. Wij hebben heel bewust voor de vroege vliegtijd gekozen.
Nu komen we met transfer naar hotel pas rond 23.00 a 0.00 in het hotel aan.

EUclaim

Dat is inderdaad ontzettend balen! Helaas mag dit wel tot 15 dagen voor vertrek. Mocht je niet akkoord gaan met de wijziging dan kun je de vlucht kosteloos annuleren en een andere vlucht boeken die jullie beter uitkomt. Wanneer je vlucht onderdeel is van een pakketreis is dit niet aan te raden, omdat de prijs van de vlucht dan niet ergens vastgelegd is en je wellicht weinig terugkrijgt… Ik hoor dat de vliegtuigmaatschappij een passende oplossing heeft voor jullie! ~Jasmijn

aNi

SunWeb zegt dat we kunnen omboeken tegen de volgende kosten: 30% van de basisreissom en 100% voor de vlucht!
Lekker passend.
Maar wij komen nu 10 uur later aan op een reis van 7 dagen. Dat staat toch ook niet in verhouding.

Joke Pfaff

Wij hebben bericht gekregen dat onze vlucht een half uur later aankomt op Lissabon vanuit Funchal op 5 mei as. Onze aansluitende vlucht naar Amsterdam is een half uur later. Wat als we de overstap naar Amsterdam missen door tijdgebrek?

EUclaim

Hoi Joke, Wat een vervelende situatie! als beide vluchttijden zijn aangepast denk ik dat er voldoende overstaptijd moet zijn. Mocht je toch de aansluiting missen, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Daarvoor is het wel van belang dat je met een Europese vliegtuigmaatschappij vliegt. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Evelien Collier

Mijn schoonouders vliegen vanuit Johannesburg naar Nederland met Alitalia. Ze vliegen pas in december. Twee weken geleden kregen ze ineens een vluchtwijziging. Ze komen nu een dag later aan, en vliegen een dag eerder terug. Helemaal niet fijn, vooral omdat de tijd die we met ze hebben heel waardevol en zeldzaam is. Kan een airline dit zomaar doen? Ze hebben trouwens daarnaast ook nog eens een HELE korte overstap op Rome waardoor ik verwacht dat ze de aansluiting naar Amsterdam niet eens gaan halen. Denken jullie dat ze de vlucht om deze wijzigingen mogen annuleren, en met andere maatschappij mogen… Lees meer

Volgens Verordening 261/2004 mag Alitalia deze vluchtwijziging doorvoeren.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit heel vervelend is!
Indien je hier niet mee akkoord gaat heb je recht op restitutie van het ticketbedrag.
Hierdoor kun je zelf een andere vlucht boeken.
~Daniel

Mieke

Hoi ik heb een vlucht geboekt met ryanair van 25 okt. t/m 30 okt. (van eindhoven naar dublin)
Nu krijg ik een mail dat we 29 okt. alweer vertrekken ..dus een dag minder .
Mag dit zomaar en staat er een vergoeding voor?

Hallo Mieke,

Heel vervelend dat je nu dus een dag eerder moet vertrekken! Omdat de wijziging buiten 14 dagen voor vertrek is doorgegeven mag dit wel. Dus je hebt hierbij geen recht op een vergoeding volgens verordening 261/2004.
Vaak geeft de airline je wel de mogelijkheid of je hier wel of niet mee akkoord gaat. Dan heb je dus recht hebt op restitutie van het ticketbedrag of een alternatieve vlucht.
Dus misschien een dag eerder heen of anders geld terug.
~Daniel

Rick Vermaas

Ik heb de volgende vraag: Ryanair vliegt in plaats van naar Weeze naar Keulen. Dit wordt pas verteld als passagiers al in Keulen geland zijn. Vervolgens moeten passagiers het zelf maar uitzoeken, beloofde bus niet gezien, personeel van Ryanair ook niet. Komt nu de extra reiskosten voor vergoeding in aanmerking?

EUclaim

Wat ontzettend vervelend Rick! Wat was de oorzaak voor deze uitwijker? Uiteraard moet Ryanair jullie naar Weeze vervoeren, als dit niet geregeld is kunnen jullie de extra gemaakte vervoerskosten verhalen bij Ryanair. Miss Casey is een service die hierbij kan helpen. Daarnaast hebben jullie mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Je kunt dit checken op onze website. Mocht je nog vragen hebben hoor ik dit graag. ~Jasmijn

Jordie

Hallo,
Ik vlieg op 28-07-2018 samen met mijn vriendin en dochter van 4 maanden naar Kos.
Oorspronkelijke vluchttijd was 10:00u.
Vandaag zijn we gebeld dat er een vluchtwijziging was en dat we om 14:40u vertrekken.
Op hoeveel hebben we, in totaal, recht op??
Mvg Jordie

EUclaim

Hoi Jordie,

Wat vervelend zo’n wijziging, helemaal als je met een kleine vliegt! Je hebt zoals het er nu uitziet recht op een vergoeding van €400 per persoon. Houd er rekening mee dat dit alleen geldt voor passagiers met een eigen stoel ;). Een claim indienen kun je hier doen: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht#/problem. ~Jasmijn

rebecca

Hallo had een vraag hoe kun je bewijs krijgen dat je vlucht gecanceld is. voor een afspraak die ik moest afzeggen. mvg walztra

EUclaim

Hoi Rebecca, Wil je bewijs van ons over een geannuleerde vlucht of van de vliegtuigmaatschappij? ~Jasmijn

A Royendijk

Wij hebben een vlucht geboekt in sept naar turkye vanaf Eindhoven nu vliegen ze niet daarvandaan en nu kunnen wij kiezen uit Amsterdam of Rotterdam maar wij kiezen speciaal Eindhoven omdat dat voor ons maar 30 km is kunnen wij dan een vergoeding vragen omdat we nu verder moeten reizen

EUclaim

Vervelend om te horen Ada! Ik snap dat je hiervan baalt. Je hebt alleen recht op vergoeding als je vluchttijden behoorlijk veranderen minder dan twee weken voor vertrek. Je kunt het beste even contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij of boekingsorganisatie om te kijken wat er mogelijk is voor jullie. ~Jasmijn

Sandra

Hallo,

Onze vluchttijd stond gepland op volgende week zaterdag om 7.20 en is nu gewijzigd naar 21.30. Hierdoor komen we pas de volgende dag aan op plaats van bestemming. Mag dit zomaar? We zouden ook vliegen met Corendon en is nu een andere maatschappij geworden.

EUclaim

Hoi Sandra, dat is inderdaad een behoorlijke wijziging! Je vliegt 14 uur later dus hebt recht op een vergoeding. Je kunt je claim indienen op onze website als schemawijziging :). Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op. ~Jasmijn

Cres

Ik hoor vandaag dat onze vlucht anderhalve DAG is verlaat. Zowel de heen- (30 uur later) als de terugreis (30 uur later). Dan is het toch niet meer dezelfde vlucht? We hebben niets aan deze vluchten en inderdaad: geld terug helpt niet, want het gaat om een skireis in de krokusvakantie en nu zitten alle andere vluchten vol. En we hebben al kosten gemaakt voor transfer etc. We zouden op 24 februari vertrekken, het is dus ‘op tijd’ gemeld door de vliegtuigmaatschappij.

EUclaim

Hoi Crestina, Ik heb inmiddels op je bericht via facebook gereageerd :). ~Jasmijn

Dennis

Onze vlucht naar Mata (in augustus `18) is met 2 dagen vervroegt zag ik in mijn account ook al heeft de vliegmaatschappij me nog niks hierover geïnformeerd. Echter is dit voor ons niet haalbaar. Nu zie ik dat de zelfde maatschappij nog wel de originele geboekte dag vanaf een ander vliegveld vliegt. Nu vroeg ik me dus af; als ik kies voor een ander vliegveld moet ik dan het prijsverschil bijbetalen?

EUclaim

Hoi Dennis, Je kunt in dit geval het beste even contact opnemen met de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij. Zij kunnen dan proberen te regelen je alsnog op die vlucht te krijgen. Zo niet dan moeten ze een passend alternatief aanbieden. Mocht je er niet uitkomen of nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Nathalie

Hallo. Onze vlucht van Zaventem naar marrakech van 2/3/2018 is gewijzigd. We zullen 3u40 later opstijgen dan voorzien. Nu we slechts een weekend daar zijn is dit veel tijd die we verliezen. TUI fly wil enkel onze heenvlucht kosteloos annuleren omdat onze terugvlucht niet gewijzigd is. Kan dit zomaar? Bedankt

EUclaim

Hoi Nathalie, De vliegtuigmaatschappij mag helaas tot 14 dagen voor vertrek de vluchttijden wijzigen zonder dat je hiervoor gecompenseerd moet worden. Je kunt de heenvlucht inderdaad kosteloos annuleren en dan krijg je, je geld terug. Je kunt dan zelf een andere vlucht boeken die beter op jullie wensen aansluit. Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag :). ~Jasmijn

Jessica

Wij zouden op 27 december naar onze vakantiebestemming vliegen en op 7 januari weer terug. Nu hebben we een mail gekregen dat we opeens op 31 december vliegen, maar nog wel steeds op 7 januari terug. Mag dit zomaar zonder compensatie? We missen hierdoor 3 nachten (was een pakketreis incl all inclusive hotel).

EUclaim

Tot 14 dagen voor vertrek mag de vliegtuigmaatschappij inderdaad je vluchttijden wijzigen zonder dat je recht hebt op een vergoeding. Dit is alleen wel een behoorlijke wijziging! Je mag deze wijziging weigeren en het geld voor de vlucht terugvragen. Je kunt dan zelf een nieuwe vlucht regelen zodat je wel gewoon 27 december op bestemming bent. Is dit een mogelijkheid voor je? Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

E. van Wegen

beste EUclaim,

Ik heb een vluchtwijziging van KLM 1031 gekregen twee dagen voor vertrek (vertrekdatum 6 oktober). Oorspronkelijke tijd was 17.35 vertrek Amsterdam, 17.50 aankomst London. Nieuwe vertrek tijd is 19.05 Amsterdam, 19.25 aankomst London.
Ik mis hierdoor een vergadering in London, heb ik recht op vergoeding?

EUclaim

Bedankt voor je reactie! Je hebt inderdaad recht op een vergoeding. Je kunt je claim indienen via onze site onder vlucht geannuleerd. Geef in de opmerkingen even aan dat het om een schemawijziging gaat en wij gaan voor je aan de slag :). ~Jasmijn

Dorine Kea

Wij hebben een vlucht geboekt naar bali voor 2 personen met qatar airways. Dit was via gate1 en zo’n 4 maanden voor aanvang van onze vakantie. Bij het online inchecken,1,5 dag van tevoren, merkten we opeens dat de vlucht 6,5 uur was vervroegd. Dat betekende een extra dag vrij van werk regelen op het allerlaatste moment en een hele lange overstap tijd. Gelukkig kon de tweede vlucht ook vervroeg worden en hebben we er maar 1 uur langer over gedaan. Echter,die werkdag zijn we kwijt. Na contact met gate1 bleek inderdaad dat de schemawijziging niet naar ons is gecommuniceerd. Nu… Lees meer

EUclaim

Hoi Dorine, Bedankt voor je reactie. Je hebt recht op een vergoeding van €600 per persoon. Ik zou dus niet de vergoeding van Gate 1 aannemen. Je kunt de claim via onze website indienen via ‘vlucht geannuleerd’. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Petra

Ik heb op 5 mei een vlucht geboekt van Schiphol naar Faro op 6 oktober om 7.45 uur met TUI, vlucht OR683. Gisteren om 13.00 uur kreeg ik de tickets met een vertrektijd om 15.30 uur. Heb ik recht op vergoeding omdat het korter dan 2 weken (op 5 uurtjes na) is voordat ik werd geïnformeerd? Graag uw reactie, groetjes Petra

EUclaim

Hoi Petra, bedankt voor je bericht. Vervelend om te horen dat je vluchttijden gewijzigd zijn! Ik heb het even voor je nagekeken en je hebt inderdaad recht op een vergoeding. Je kunt een claim indienen via onze website onder vlucht geannuleerd. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Anja van Pinxteren

Ik heb eigenlijk ook ’n vraag, geen reactie, sorry
Heb ik recht op een vergoeding als de tour operator mijn vliegtijden verandert, we zouden bij vertrek in Turkije eerst om 20.30 vliegen, dat wordt nu 08.00. Dat is ruim 12 uur eerder, voor ons in principe ’n dag minder vakantie !! Ik ben me bewust van de voorwaarden en dat alles onder voorbehoud is, maar meer dan 12 uur eerder, daar mag toch hoop ik wel ’n compensatie tegenover staan…
B.v.d

EUclaim

Hoi Anja,

Vragen stellen mag ook altijd! Zijn deze vluchttijden door de vliegtuigmaatschappij verandert bedoel je? Vlieg je met een Europese vliegtuigmaatschappij? Dan heb je inderdaad recht op een vergoeding als deze wijziging last-minute is doorgegeven. Mocht je er niet uitkomen op onze website neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Rianne

Hallo,

Mijn terugvlucht is 6 dagen van te voren ongeboekt.
Helaas komen we nu in de nacht aan en zit er 9 uur verschil in. Hebben we recht op compensatie/vergoeding voor het boeken van een extra hotelovernachting en ticket?

EUclaim

Hoi Rianne,

Bedankt voor je bericht. In dit geval heb je recht op een vergoeding voor de verlate aankomst. Ik heb wat meer informatie nodig om te bepalen of je recht hebt op een hotelovernachting en ticket? Wat voor een ticket bedoel je? Mocht je meer informatie willen kun je altijd even contact opnemen met onze customercare afdeling via http://www.euclaim.nl/contact. ~Jasmijn

Hendrik

Hallo, Wij zijn deze week naar Kreta gevlogen en dit ging allemaal volgens plan. Volgende week zouden wij overdag terugvliegen. Helaas hebben we nu een e-mail ontvangen dat we pas laat in de avond vliegen. Dat betekent dat we rond 02.30 aankomen op Schiphol. Normaal zouden we rond 14.00 landen op Schiphol. Dit hadden we zo gepland dat we overdag met de trein terug kunnen reizen. De treinkaartjes hebben we nu niets meer aan. Daarnaast gaan er rond 03.00 in de nacht geen treinen. We zitten nu vast aan een hotel. Kunnen we de kosten voor een hotel overnachting en… Lees meer

EUclaim

Hoi Hendrik,

Ik heb het even met onze juristen overlegd en ik adviseer je om een taxi te nemen. Deze extra gemaakte kosten kun je indienen bij ons samen met de claim voor de schemawijziging en dan proberen wij die kosten te verhalen bij de vliegtuigmaatschappij. ~Jasmijn

Doenja

Goedemiddag,
Ik heb een vraag: Mijn vriend en ik waren anderhalve week geleden lekker van onze vakantie op Kos aan het genieten. Toen we 3 dagen voordat we weer terug zouden gaan een brief onder de deur werd geschoven dat onze vlucht gewijzigd was van 14.25 naar 13.45. Dat niet alleen, onze directe vlucht was nu opeens veranderd in een met een tussenstop op Rhodos waardoor we in plaats van om 16.55 om 18.15 op Schiphol aankwamen. Hierdoor duurde vlucht van 3.5 uur opeens bijna 2 uur langer. Hebben we in deze situatie recht op een vergoeding?

EUclaim

Hoi Doenja,
Bedankt voor je bericht. Vervelend om te horen dat jullie vlucht op het laatste moment gewijzigd werd. Helaas moet je om recht te hebben op een vergoeding of één uur eerder vertrekken of meer dan twee uur later aankomen. Jullie hebben spijtig genoeg dus geen recht op een vergoeding. Hopelijk hebben jullie alsnog genoten van de vakantie! ~Jasmijn

Elif

Hoe zit het bij charter maatschappijen? Onze
Vlucht is 12 dagen van te voren met 9 uur verzet. Hebben we dan ook recht oo een compensatie?

Hallo Elif,
Bedankt voor je reactie. Ook bij een chartervluchten heb je recht op een vergoeding!
Wil je een claim bij ons indienen? Dan kan dit in onze calculator op de site via ‘vlucht geannuleerd’.
Mocht dit niet lukken of heb je nog andere vragen neem dan gerust contact met ons op!~Kelsie

Rachelle

Hi,

Onze vlucht afgelopen vrijdag 8 september was kort voor vertrek, dan gaat het om enkele dagen, gewijzigd. In plaats van dat we ’s avonds laat zouden vliegen, vlogen we nu meer dan een uur eerder waardoor we onze transfer naar het vliegveld ’s middags op tijd al hadden: een dag korter vakantie. Zoals ik in het schema lees zou ik dan recht hebben op een compensatie, heb ik dat goed begrepen?
Wat zijn nu de vervolgstappen die ik moet ondernemen?

Hoi Rachelle, Vervelend dat er een schemawijziging was op de vlucht.
Als je 7 dagen of korter voor vertrek bent geïnformeerd en je vertrok meer dan 1 uur eerder heb je inderdaad recht op een vergoeding.
Als je een claim bij ons wil indienen kan dit in onze calculator op de site via ‘vlucht geannuleerd’.
Mocht dit niet lukken of heb je nog andere vragen neem dan gerust contact met ons op via chat,telefoon, social media of deze blog!~Kelsie

Antoinette

Onze vlucht zou vertrekken op 31 juli 2017. Nu kregen we 29 juli te horen dat we de 30 ste al op vakantie moeten een hele dag eerder.
De vlucht was van Brussel naar Nador marokko.
Mag dit zomaar? De mensen van royal air Marok hebben ons overgeboekt naar een andere maatschappij. We werden gebeld en de beste dame sprak Frans nadat ik zei het niet te verstaan werd de verbinding verbroken. Enkele minuten later ontving ik 4 nieuwe vliegtickets. Rare situatie.

Hallo Antoinette,
Heel vervelend dat je ineens een dag eerder moest vertrekken. Hopelijk heb je alsnog een goede reis gehad.
Als je 7 dagen of korter voor vertrek bent geïnformeerd en je vertrok meer dan 1 uur eerder heb je mogelijk recht op een vergoeding.
Als je een claim bij ons wil indienen voor deze schemawijziging kan dit in onze calculator op de site via ‘vlucht geannuleerd’.
Mocht dit niet lukken of heb je nog andere vragen neem dan gerust contact met ons op!~Kelsie

Zahra

Beste EU claim,

Wij hebben drie dagen voor vertrek een wijziging doorgekregen van de terugvlucht, 5,5 uur later (verblijf zal 9 dagen zijn). Wij vliegen om middernacht terug dan ipv 18:25, vijf uur durende vlucht. Heel vervelend met een kleine.

Hebben wij recht op een vergoeding?

EUclaim

Hoi Zahra,

Wat vervelend inderdaad! Als ik het zo lees heb je inderdaad recht op een vergoeding! Je kunt je claim bij ons indienen in onze calculator op de site onder vlucht geannuleerd. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op! ~Jasmijn

Zahra

Dag Jasmijn,

Dank voor het snelle antwoord! Ik weet niet of ik duidelijk was geweest, maar wij gaan nog met vakantie maar hebben drie dagen voordat wij vertrekken een vluchtwijziging ontvangen voor de terug vlucht. De vakantie is voor 9 dagen, plus de drie dagen voor vertrek waarop ze het ons hebben laten weten dat de terugvlucht later zal zijn. Hebben wij dan alsnog recht op een vergoeding?

Excuses voor de eventuele onduidelijkheid!

EUclaim

Hoi Zahra,

Dank voor je verdere toelichting. In dit geval gaat het dan om de vlucht die gewijzigd is 12 dagen voor vertrek. Als je aankomsttijd meer dan vier uur later dan oorspronkelijk gepland was is dan heb je nog steeds recht op een vergoeding. Wij helpen je daar graag bij! ~Jasmijn

Zahra

Super, bedankt!

Vragen? Chat of bel