
Schemawijzigingen op jouw vlucht: mag een vluchtwijziging zomaar?
Je hebt jouw reis tiptop geregeld. Je hebt een vlucht uitgezocht, waarbij je zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen hebt uit een ruime keuze aan vluchten en airlines. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je een hotel of appartement en huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan jouw vakantievoorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je.
En dan, bijna twee weken voor vertrek, krijg je een e-mail van de airline dat jouw vlucht is gewijzigd. Schemawijzigingen kunnen jouw plannen behoorlijk in de war brengen. Gebeurt jou dit ook? Lees wat je kunt doen als jouw vlucht wordt gewijzigd.
Wat zijn schemawijzigingen?
Samengestelde reizen worden steeds vaker geboekt. Je boekt jouw vlucht via de site van de airline of een boekingssite, los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal, want zo kun je kiezen of je bijvoorbeeld in de ochtend heen wilt vliegen en in de avond terug. Zo kun je optimaal van jouw vakantie genieten. Nadat jouw vlucht geboekt is, boek je ook je activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen, en heel vroeg in de ochtend weer terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op jouw vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?
Passagiersrechten bij vluchtwijziging
Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de airline hierbij in haar recht? Waar heb jij als passagier recht op als een vlucht wordt gewijzigd? Het is zo dat airlines hun schema’s mogen wijzigen, of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen en de vlucht mogen annuleren, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor de airlines geen consequenties en jij als passagier hebt dan geen recht op een vergoeding.
Welke rechten heb je wel als jouw vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?
Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft, dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden om deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.
Kun je ook een compensatie aanvragen voor andere kosten?
Is jouw vlucht gewijzigd en kun je andere kosten niet meer voorkomen? Zoals bijvoorbeeld parkeerkosten, hotelkosten of kosten voor de huurauto? Dan kun je hiervoor onder strikte voorwaarden een compensatie aanvragen bij de airline. Dien je een claim in omdat jouw vlucht uiteindelijk veel eerder of later aankwam dan gepland? Dan kun je hierbij gelijk de kosten aangeven die jij hebt moeten maken. EUclaim probeert dan ook deze kosten voor jou te verhalen.
Kun je een vluchtwijziging niet accepteren?
De airline is verplicht jou een alternatieve vlucht aan te bieden als je vlucht bijvoorbeeld geannuleerd wordt, of als je vliegt naar een andere airport. Je hoeft dit alternatief niet te accepteren. Je kunt ook je geld terugvragen. Daarmee zou je zelf een alternatieve vlucht kunnen boeken bij een andere airline. Meer kun je helaas niet doen.
Vluchtwijziging, wanneer heb je recht op een vergoeding?
Wanneer de vluchtwijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven, ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd en de uiteindelijke vertrek- en aankomsttijd, of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:
- Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
- Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
- Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?
Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de airline, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal drie uur later aankomt op jouw bestemming dan gepland. Check hier of je in aanmerking komt voor een vergoeding.
Alsnog vluchtproblemen?
Heb je uiteindelijk de gewijzigde vlucht (moeten) accepteren? Het kan zijn dat er alsnog iets misgaat en je te maken krijgt met een langdurige vertraging of last-minute annulering van de vlucht. EUclaim houdt je graag op de hoogte als jouw toekomstige vlucht alsnog teveel afwijkt van het nieuwe vluchtschema en je daarom toch een claim kunt indienen. Geef de vluchtgegevens van jouw toekomstige vlucht door, we sturen je dan een berichtje als je alsnog recht hebt op een vergoeding.
Hallo, wii hebben geen herboekbare tickets.
Wanneer de airlines ons een dag later laat vertrekken owv vlucht cancellatie ( minder dan 7 dagen voor vertrek), mogen dan vragen om de terugvlucht ook een dag later te plannen ?
Beste Leen,
Voor de terugvlucht gelden de normale voorwaarden! Dus dan zou je even in de algemene voorwaarden moeten kijken van de airline waarbij je hebt geboekt.
Hartelijke groet,
Lisanne
Mijn vriend in Turkije had een ticket geboekt op zijn naam maar die heb ik betaald.
De vlucht had 1 tussenstop met aansluitend de volgende vlucht naar bestemming.
Nu kreeg hij op de dag zelf te horen dan de vlucht na de tussenstop geannuleerd is en hij pas de volgende dag een vlucht aangeboden kreeg naar de juiste bestemming.
Kunnen wij hier nog iets mee qua compensatie. Gaat om turkish airlines.
Met vriendelijke groet,
Amanda
Beste Amanda, wij hebben iets meer informatie nodig om antwoord te kunnen geven op uw vraag. Heeft u voor ons ook het vluchtnummer en de datum? U kunt de vlucht hier invullen, dan ziet u meteen of u recht heeft: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht Of u kun ons bellen via telefoonnummer: 088-0066466 van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.00uur. ~ Lisanne
Beste,
Wij hebben een reisje naar Casablanca geboekt van 24 tot 28 maart. ( late vlucht terug)Nu krijgen wij een mail met de melding dat onze terugreis verzet is naar 27 maart. ( ochtend vlucht) Dus zijn wij 2 volle dagen kwijt.
Kan dit zo maar?
Mvg Sonja.
Hoi Sonja,
Op onze website vertellen wij uitgebreid waar u wel of geen recht op heeft bij een schemawijziging: https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd
Met welke airline vliegt u? Als ik het zo lees, dan lijkt mij dit geen redelijk alternatief. Mocht er een redelijker alternatief zijn, dan kunt u de wijziging weigeren en het betere alternatief boeken. De airline moet dan de ticketkosten retourneren en het verschil bijleggen van het nieuwe ticket. Dit wordt echter niet altijd door de airlines gedaan. Ik zou in ieder geval contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en samen naar een redelijk alternatief kijken, want een vakantie van twee dagen, dat is wel erg kort.
Hartelijke groet,
Lisanne
Goeiemiddag,
Ik heb een vlucht geboekt bij tap air portugal, op 9/07/2023 van Brussel naar Terceira, met tussenlanding in Lissabon. Ik heb dit op de site van Tap air geboekt als zijnde 1 vlucht.
Booking reference: TYVMJL
BRUSSELS BRUSSE/ LISBON TP 647 U 09JUL 1145 (arrival 1335)
LISBON AIRPORT / TERCEIRA TP 6566 U 09JUL 1435 (arrival 1615)
Nu krijg ik gisteren een bericht dat de 2e vlucht van Lisbon naar Terceira werd omgeboekt naar vlucht S4131 met vertrekt vanuit Lisbon om 0840. Dat kan natuurlijk niet want we komen pas aan in Lissabon om 13h35…
Het lijkt me niet wettelijk dat een luchtvaartmaatschappij een gedeelte van een vlucht wijzigt waardoor ik onmogelijk op mijn bestemming kan geraken omdat de 2e vlucht voor de 1e wordt ingepland?
Tap air portugal is niet te bereiken en op de site kan ik geen wijziging aanvragen.
Ik heb wel gezien dat er vroegere vlucht is ter vervanging van onze eerste vlucht op 9/07 nl om 6h: TP0641, waardoor we dus wel de vlucht zouden halen om 08h40.
Ik zou willen dat ze de vlucht herboeken ofwel de volledige vlucht (allebei) annuleren zodat ik zelf kan herboeken.
Wat kan ik doen denkt u?
Bedankt!
met vriendelijke groeten
Carin
Beste Carin,
Wat een vervelende situatie! Gek dat ze alleen uw tweede vlucht hebben omgeboekt, terwijl u die niet kunt halen. Wij raden u aan om toch nog een keer te proberen contact op te nemen met Tap Air, zodat zij de vlucht correct voor u kunnen omboeken.
Hartelijke groet,
Lisanne
Beste,
Zondag 25 december 2022 vertrekken wij naar Jerez de la Frontera.
Terugvlucht is op ma 2 januari 2023. Nu heb ik net een mail van Vueling ontvangen dat de terugvlucht is gewijzigd van ma 2 jan. naar 1 jan. Dit past helemaal niet voor ons.
Is het mogelijk om enkel de terugvlucht te annuleren en de heenreis te behouden?
De heen en terugvlucht zijn samen gereserveerd onder 1 reserveringsnummer.
Alvast bedankt!
Beste Sophie,
Vueling heeft de wijziging meer dan 2 weken van tevoren aan jullie gecommuniceerd. Daardoor hebben jullie geen recht op een kosteloze annulering of vergoeding. Je kunt het beste contact opnemen met Vueling om te kijken of zij een andere optie hebben voor de terugvlucht.
Wij hadden op 16 november een vlucht van Amsterdam (gepland 10.50 uur) naar Florence (gepland 12.45 uur). We zijn om 11.19 uur de lucht ingegaan en door het slechte weer boven Florence zijn we uitgeweken naar Pisa. Daar geland om 13.11 uur, toen eerst iets van 30-45 minuten in het vliegtuig gewacht om te horen of we door zouden vliegen, uiteindelijk konden we eruit en werd een bus ingezet om naar Florence te komen. Wij hebben zelf onze huurauto omgezet en zijn zelf gereden. Dit heeft er wel voor gezorgd dat wij de hele middag kwijt waren in plaats van in Florence konden zijn. Is er hier recht op compensatie?
Beste Irene, je kunt je vlucht checken op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Hier weet je meteen of je recht hebt op compensatie volgens verordening 261/2004.
Hoi, wou informeren heb een cutytrip geboekt Barcelona met vertrek op 14 jan en terug op 18 jan, nu krijg ik bericht dat de terugvlucht gecanceld is van SN, ben ik nu verplicht tevreden te zijn met een andere vlucht die dubbel zo lang duurt ? Ik heb een bestelbon, maar factuur is nog niet betaald . Ik kan ook kiezen om 1 dag bij te boeken. Mijn vraag is of ik die citytrip volledig annuleren zonder kosten. Alvast bedankt !
Vangeffelen Greta
Je kunt de wijziging weigeren en je ticket compleet annuleren.
Hooi,
Wij vliegen aankomende vrijdagochtend met british airways van amsterdam – londen , van londen – miami, en van miami – guatemala.
Nu keken we toevallig online naar onze boeking en zagen we ineens dat de vlucht van miami naar guatemala een uur eerder vertrekt om 6pm terwijl wij om 7pm aankomen op miami. De vlucht naar guatemala zou namelijk om 9pm gaan. Het is dat we toevallig keken maar we hebben nooit een mail gehad.
Nu hebben we gebeld en zeggen ze ineens dat er nooit een vlucht om 9pm zou gaan, wat raar is want we hebben dit geboekt. Vervolgens geven ze aan ons op geen enkele andere vlucht te kunnen boeken en dat we de vlucht maar moeten cancellen voor een volledige refund en een nieuwe boeken echter kost een nieuw ticket zon 400/500 euro meer. Kunnen we deze extra kosten verhalen bij britisch airways? Het gaat trouwens om losse tickets.
Dank alvast. Groet, Su Ling
Hartelijk dank voor uw bericht.
Het klopt dat een passagier extra kosten als gevolg van een annulering kan verhalen op een luchtvaartmaatschappij. U krijgt dat het verschil terug tussen uw oorspronkelijke vlucht en uw nieuwe vlucht retour.
Wij hopen dat u een goed alternatief kunt vinden.
Fijne reis verder.
Goedemorgen, wij kregen 10 dagenvoor vertrek een wijziging door van TAP, onze vlucht is nu 3 dagen eerder, voor ons onmogelijk te halen. De terugreis is geen probleem. Moeten wij nu cancellen met refund en een andere ticket boeken? Blijft dan de terugvlucht wel staan? Of krijgen wij dan ook nog een schadevergoeding?
Beste Marielle, gaat dit om een pakketreis of losse tickets?
Een paar weken geleden heb ik een retourvlucht geboekt van Amsterdam naar Bangkok via Vliegwinkel.nl bij Saudia Airlines. Mijn terugvlucht is in maart maar heb van de week bericht gekregen dat deze 2 dagen later zal vertrekken dan gepland. Het contact via beide partijen loopt maar dit gaat heel stroef. Heb ik recht op volledige refund of niet?
Beste Niels, als je de wijziging niet accepteert krijg je een refund.
Goedendag,
via reisbureau heb ik een reis geboekt naar Turkije. 7 dagen voor vertrek werd onze terug vlucht geannuleerd. We zouden landen op Schiphol, maar deze werd geannuleerd naar terug komst Rotterdam. Hierdoor hebben we extra kosten moeten maken om van Rotterdam naar Schiphol te gaan, waar onze auto geparkeerd stond. Kan ik voor de extra gemaakte kosten een vergoeding aanvragen bij de vluchtmaatschappij?
Beste Lucy, dat kan zeker!
wij hebben bij Sunweb een pakketreis geboekt met een heenvlucht op 4 Nov SN3781. Bij SN en op de site van de luchthaven staat deze vlucht al een hele tijd met vertrek om 13u30. Alleen blijft Sunweb volhouden (en zo zijn de tickets ook uitgeschreven) dat de vlucht om 9.45 is… Hetzelfde tijdsverschil voor de heenvlucht. We zijn nu bijna aan onze vertrekdag en hebben nog altijd geen zekerheid. Hoe zit het met compensatie als Sunweb nu morgen of overmorgen laat weten dat het inderdaad toch 13.30 is?
Beste Andre,
Ik zou de aangegeven tijd op het ticket aanhouden. Brussels Airlines is verantwoordelijk voor de communicatie en gaat de vlucht toch in de middag, dan kun je een claim indienen. Het is immers korter dan 7 dagen voor vertrek en u komt meer dan 2 uur later aan.
Het is fout gelopen, 4 uur later vertrokken zowel op de heenvlucht als de terugvlucht. Sunweb beweert nu dat EU261 niet van toepassing is omdat het een pakketreis was waar de prijs van de vlucht niet publiek beschikbaar was… Klopt dat?
Je kunt je vluchtnummer checken via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Je weet zo meteen of EU261 van toepassing is.
Een aantal maanden geleden hebben wij een pakketreis geboekt via een reisadviseur van Tui at Home. Zij heeft onze pakketreis naar Turkije via FTI reizen geboekt.
Ruim 2 weken voor vertrek kregen wij een vluchtwijziging door: vertrek om 14.45u i.p.v. 20.15u.
Op de dag van vertrek, 14-10-2022, werden wij, terwijl we onderweg waren naar het vliegveld in Dusseldorf, gebeld door onze reisadviseur dat onze vlucht met Tailwind Airlines al om 9.05u vertrokken was. Zij is hier niet eerder van op de hoogte gesteld en wij dus ook niet.
We zijn uiteindelijk omgeboekt naar een andere vlucht van Sun Express om 15.45u, deze vlucht had echter 1,5u vertraging. Uiteindelijk zijn we om 21.30u ’s avonds geland in Antalya, terwijl we eigenlijk om 14.30u hadden kunnen landen als we op de oorspronkelijke vlucht van 9.05u hadden gezeten.
Ik zou graag een claim willen indienen, maar mij is niet duidelijk of ik dit bij Tailwind Airlines moet doen of bij FTI reizen.
Hopelijk kunt u mij hier een antwoord op geven.
Beste Ellen,
Vervelend zeg, daar is best wat fout gegaan voor jullie reis. Tailwind Airlines is verantwoordelijk voor de communicatie.
Omdat jullie niet geïnformeerd zijn dat jullie vluchttijd vervroegd is, zou je daarvoor een claim kunnen indienen.
De vertraging van jullie volgende vlucht is te kort om volgens de Verordening 261/2004 recht te hebben op een vergoeding.
Ik had een ticket geboekt voor 150 euro , nu zie ik ineens dat dat geld terug is gestort op mijn bank, maar diezelfde vlucht is er nog steeds, alleen nu 280 euro. Heb hier geen bericht van gehad, zag het aan het teruggestorte bedrag. Mag dit zomaar?
Beste Hester,
Had je al wel een boekingsbevestiging gehad? Het is natuurlijk niet netjes als je betaling wel goed is gegaan, maar het bedrag later teruggestort wordt zonder communicatie. Ik zou eerst even contact opnemen met de airline om te vragen waarom ze het bedrag teruggestort hebben. Misschien is het een foutje. Anders kun je het interpreteren als een annulering. En om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding is het van belang dat wel eerst jouw vlucht bevestigd is en dat de annulering minder dan 14 dagen voor vertrek heeft plaatsgevonden.
Vandaag 24 oktober kregen we bericht dat onze vlucht naar Gambia 27 oktober vertrekt vanaf Brussel ipv van Schiphol. We vertrekken een uur later. Onze terugvlucht op 7 november is verzet naar 5 november.
Scheelt 2 dagen die we hard nodig hebben. Ze geven 75 pp compensatie voor de heenvlucht vanaf Brussel en 235 voor de 2 dagen die we eerder terug moeten. Die 235 is voor 3 personen.
Moeten we hiermee accoord gaan ??
Beste Loes,
Voor wat betreft de heenreis kun je helaas weinig doen. Het is natuurlijk wel vervelend dat jullie ineens vanaf Brussel vliegen in plaats van vanaf Schiphol, maar de extra kosten die jullie daarvoor moeten maken zou je kunnen declareren. Wel denk ik dat dit niet hoger uitvalt dan de vergoeding, dus die zou je kunnen accepteren.
De wijziging van de terugvlucht is al helemaal zuur. Ze hebben dit 14 dagen voor het vertrek van de vlucht gecommuniceerd en daarmee kun je nog net aanspraak maken op een vergoeding van €600 per persoon.
Je hoeft niet akkoord te gaan met het voorstel, de vergoeding claimen is financieel veel gunstiger dan wat zij voorstellen. Een andere optie is om de terugvlucht te annuleren en je geld terug te vragen (tenminste als jullie niet als pakket hebben geboekt) en dan zelf een andere terugvlucht zoeken.
Sterkte Loes!
Goeden dag…klm heef onze terugvlucht geannuleerd…de heenvlucgt staat nog. Maar wij hebben geboekt via cheaptickets.nl…nu heeft cheaptickets.nl ons een vervangende vlucht aangeboden maar moeten wij dan bijbetalen of is dat niet verplicht?
Beste Carla,
In principe is het zo dat als de vlucht korter dan 2 weken voor vertrek wordt geannuleerd, de airline moet zorgen voor een vervangende vlucht. Dat hoort door de airline geregeld te worden en daar horen geen aanvullende kosten aan te zitten. Afhankelijk van hoe ver je van tevoren geïnformeerd bent en het tijdsverschil waarmee je aankomt ten opzichte van de oorspronkelijke vlucht, kun je ook claim indienen ter compensatie van het tijdsverschil. ~debbie
Hoihoi! Ik ben een tijd geleden met Transavia van Amsterdam naar Valencia gevlogen. Ik heb deze vlucht via een bookings site geboekt. Toen wij in gingen checken bleek dat onze vlucht was gewijzigd van zowel tijd als aankomst airport. Dit was een ochtend ipv avondvlucht geworden dus konden wij deze vlucht niet halen. Hierom hebben wij Transavia gebeld en die hebben de vlucht omgeboekt naar de volgende dag en beloofd ons een overnachting te vergoeden. Inmiddels ben ik 2 maanden verder en is mijn claim afgewezen omdat de airline de wijziging door zou hebben gegeven aan de bookings site. Deze weigert ook onze compensatie te geven. Bij wie moeten we voor deze claim zijn? En zouden jullie hier eventueel ook bij kunnen helpen als het om de bookingssite gaat?
Beste Quincy,
Conform de EG Verordening 261/2004 mag een luchtvaartmaatschappij tot twee weken voor schemavertrek een vlucht annuleren en een alternatief aanbieden. Zij moeten de passagiers hier direct voor contacteren.
Aangezien zij dit niet hebben gedaan heb je waarschijnlijk recht op een financiële compensatie en is de luchtvaartmaatschappij verplicht om ook de extra kosten te vergoeden. Daarvoor hoef je geen contact met de boekingssite op te nemen. Wij helpen je graag verder. Je kunt via de site een claim indienen.
Ik heb een groepsreis geboekt die over 12 dagen gepland zou staan. Nu ben ik gebeld door de organisatie dat onze originele vlucht geannuleerd is, en dat we een dag later vertrekken met een andere vlucht.
ipv een rechtstreekse vlucht moeten we nu ook overstappen, we hebben maar 1 uur overstap tijd, dus dit wordt erg krap.
De reis was eerst 21 dagen voor ongeveer 3500,- p.p.
Nu hebben we dus een hele dag minder, plus het ongemak van het overstappen erbij. De organisatie bied ons 42,- compensatie p.p aan. Is dit niet veel te weinig?
Beste Eva,
Ik weet niet precies wat de reisorganisatie compenseert met die 42,-, maar dit is niet de vergoeding waar je recht op hebt volgens Verordening 261/2004. Gezien de informatie die je geeft schat ik in dat jullie een lange vluchtafstand hebben van meer dan 3500km. En aangezien jullie minder dan 2 weken voor vertrek zijn geïnformeerd, hebben jullie recht op een vergoeding van €600 per persoon. Je kunt daarvoor een claim indienen. Dit staat dan los van het missen van een dag van de reis, daarvoor moet je bij de reisorganisatie zijn. Alvast een hele fijn reis gewenst! ~debbie
Super bedankt voor je reactie Debbie! Waar moet ik deze claim indienen? Bij de reisorganisatie of bij de vliegmaatschappij?
Hoi Eva,
De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor jullie bagage, daar moet je zijn om je claim in te dienen. Succes! ~Debbie
Met TAP vanaf Amsterdam via Lissabon naar Funchal gevlogen. Nu hadden we dik een uur vertraging bij vertrek uit Amsterdam waardoor we onze overstap naar Funchal misten. TAP stond in Lissabon klaar met een vervangende vlucht voor bijna elke passagier om half 7 (2,5uur later dan de oorspronkelijke vlucht). Alleen waren ze ons vergeten om te boeken en konden wij pas mee op een vlucht om 22uur `s avonds waardoor we pas middernacht in Funchal aankwamen. Hebben wij gewoon dikke pech dat we niet eerder op de vlucht mee konden in tegenstelling tot al die andere passagiers? TAP zelf zegt dat ik geen recht heb op compensatie omdat onze vlucht uit Amsterdam niet 3uur vertraagd was, maar uiteindelijk kom ik wel meer dan 6uur later op mijn eindbestemming aan. Hoe zit dit?
Beste Marieke,
Volgens de Verordening 261/2004 heb je recht op een vergoeding als je vliegt van of naar een EU-land en aankomt met en vertraging van meer dan 3 uur op de plaats van bestemming. Je hebt dus wel degelijk recht op een vergoeding, het gaat om de totaalreis. Dien gerust je claim bij ons in. ~Debbie
KLM annuleert vandaag onze vlucht (het is zondag) van volgende zaterdag naar de vrijdag ervoor (is dat dan net 7 dagen voor vertrek?). Kan gebeuren. Niet leuk. Maar wat zijn onze rechten als het gaat om de hotelovernachting (volpension) en excursies die al zijn betaald, best een hoop geld. En de reis naar het vliegveld nu we niet meer met de trein kunnen maar een (duurdere) taxi moeten nemen? Het gaat om een losse lijnvlucht meer dan een half jaar geleden geboekt, de vlucht vertrekt 16 uur eerder dan gepland.
Beste Iris,
Voor de vervroeging van je vlucht kun je een claim indienen. Kosten die je moet maken vanwege deze wijziging (zoals taxikosten) kun je ook indienen bij je claim (wel bonnetjes goed bewaren). Zaken die je al betaald hebt, maar waar je geen gebruik van kunt maken is lastiger om daar geld voor terug te krijgen. Probeer die in elk geval te annuleren. Lukt dat niet, kun je die kosten proberen terug te krijgen via je claim of via je reisverzekering, maar dit is grijs gebied. ~Debbie
We boekten een (vlieg)reis naar Indonesië. De terugweg vliegen we via Bangkok en Stockholm naar Amsterdam. Vliegtickets.nl wijzigt voor vertrek de vluchttijden van Bangkok naar Stockholm, waardoor we onze aansluitende vlucht van Stockholm naar Amsterdam missen. Vliegtickets.nl heeft nimmer een alternatief aangeboden. Mag dit?
Beste Lonn, gaat dit om een groepsreis of een losse vlucht? Met vriendelijke groet, Marit
De vliegtuigmaatschappij doet een wijziging aan de vlucht (meer dan 2 weken op voorhand). Ik wil hierdoor graag de vlucht cancellen met refund. De maatschappij claimt echter dat de wijzigingen te beperkt zijn om te kunnen toestemmen in de gevraagde refund. Ik vind nergens info of dit klopt. Mijn vraag is dus of het klopt dat er een minimum wijziging moet zijn alvorens je recht heb refund?
Beste Peter, wanneer een tijdswijziging redelijk is mag deze doorgevoerd worden zonder refund. Dat staat vermeld in de voorwaarden van de airline. met vriendelijke groet, Marit
We hebben een “wijziging” van onze vlucht van 27oktober dit jaar doorgekregen. In plaats een directe vlucht die vertrekt om 14.50 en aankomt om 16.50 doen we er nu 7 uur over en moeten we ook overstappen. Ik zie dat we geen recht hebben op een vergoeding omdat we 1,5 uur eerder vertrekken en 3,5 uur later aankomen maar als ik het goed begrijp horen we wel ons geld terug te krijgen als we niet akkoord zijn met deze wijziging?
Beste Iris, inderdaad als je niet akkoord gaat met de wijziging hoor je jouw ticketkosten terug te krijgen. Meer lees je hier https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd. Met vriendelijke groet, Marit
Een paar weken terug een vakantie geboekt naar de Seychellen met een overstap in Istanbul. Ik heb vandaag tweemaal een melding gekregen dat mijn vlucht is gewijzigd. Eenmaal dat de vlucht van Istanbul naar de Seychellen 5 minuten later zou vertrekken, dit was geen probleem. Alleen nu krijg ik net een mededeling dat deze vlucht niet dezelfde dag, maar drie dagen later pas zal gaan. Ik kan dit weigeren, maar wat zijn dan onze rechten? Ik wil geen geld terug, ik wil gewoon de originele vlucht die ik heb geboekt. Ik ga nu nooit meer voor eenzelfde prijs deze vlucht op die dag kunnen krijgen…. Groeten Daphne
Goedemorgen Daphne, echt super vervelend. Gaat het om een pakketreis? Hoeveel dagen voor vertrek is de wijziging doorgegeven? Meer informatie over vluchtwijziging vind je hier https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd Met vriendelijke groet, Marit
We hebben een wijziging doorgekregen voor onze vlucht in maart naar Cancun. Nu doen we er bijna 19 uur over ipv 15 uur. Dat is voor ons te lang.
Kunnen we dit afwijzen en ons geld terugkrijgen of staan ze in hun recht om dit te doen?
Beste Luuk, je kunt de wijziging afwijzen. Je krijg dan je ticketfee terug en kan een alternatieve vlucht boeken. Met vriendelijke groet, Marit
We hebben vandaag te horen gekregen dat TUI ons heeft ongeboekt naar de latere vlucht van 23-10 van Amsterdam naar Tenerife. Deze vlucht van 12.55 uur was bij de originele boeking ook beschikbaar maar er was een eerdere vlucht om 6.45 uur die we ook konden pakken als we €40 pp bij betaalden. Dit hebben wij voor 6 personen gedaan dus we hebben nu € 240 extra betaald en nu boekt TUI het toch gewoon om naar de latere vlucht. We hadden eerst een rechtstreekse vlucht van 4 uur en nu een vlucht van bijna 6 uur met een overstap erbij op La Palma. Is het nu zo dat we naar dat geld kunnen fluiten omdat ze het meer dan 2 weken vantevoren hebben aangekondigd?
Beste Vera, Helaas kunnen wij in deze niets voor je betekenen. We raden je aan contact op te namen met TUI. Wellicht komen zij je tegemoet. Met vriendelijke groet, Marit
Tui verplaatst nu mijn vakantie 16 dagen voor vertrek van Amsterdam naar Brussel en biedt 50 euro compensatie aan. Ik woon vlakbij Schiphol en zou opgehaald en gebracht worden door vrienden. Nu moet ik met de auto 2 x 2,5 uur rijden en 15 dagen parkeren: kan ik nergens aanspraak op maken?
Beste Iwan, wat vervelend dat dit zo gebeurd. Helaas staat Tui wel in haar recht. Meer info over wat je eventueel kunt declareren vind je hier: https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/luchthaven-gewijzigd. Met vriendelijke groet, Marit
Hallo,
We hadden een pakketreis geboekt naar Namibie.
De terugvlucht ging van Windhoek naar Frankfurt en van Frankfurt naar Amsterdam.
op dag van vertrek werd er ons echter gemeld dat de vlucht van Frankfurt naar Amsterdam geanulleerd was. Daar stonden we dan in Frankfurt zonder verdere info.
Ik heb claim ingediend en krijg nu een refund voor de genanulleerde vlucht van 46€.
Ze zeggen dat dit het bedrag is dat niet gebruikt werd van de gecombineerde vlucht.
Hebben we hier geen recht op minimum 125€/pers wegens geanulleerde vlucht binnen EU van minder dan 1500km ?
mvg
Jürgen
Beste Jürgen, dat is zeker niet fijn thuiskomen zo! Alle informatie over geannuleerde vluchten en een eventuele check of je recht hebt om meer vergoeding vind je hier: https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd Met vriendelijke groet, Marit
Hallo, onze Ryanair tickets voor december werden gewijzigd en de nieuwe uren zijn helemaal niet meer handig voor het weekendje dat we gepland hadden, maar Ryanair zegt dat zij geen terugbetaling hoeven te doen, klopt dat? Als ik het hier zo lees zou ik denken van wel, maar in hun voorwaarden staat er ‘dat ze niet terugbetalen’.
Beste Chloé, je kunt de wijziging niet accepteren. Dan moet de airline de tickets vergoeden. met vriendelijke groet Marit
Bedankt, dat is wat ik ook dacht, maar ze willen dus niet meewerken..
Beste,
We zijn al een tijdje in gesprek met TAP om ons, zogenaamd flexibele, ticket (vanwege COVID) te wijzigen. Ze doen heel moeilijk want refereren elke keer naar kleine letters die nergens terug te vinden zijn.
Zo staat er dat we onze bestemming mogen aanpassen, maar wanneer je belt mag dat niet naar een bestemming naar keuze, maar moet dit een intercontinentale bestemming zijn. Ons eindstation is Cancun. We willen dichterbij huis blijven
Complete onzin in onze ogen, want dan moet je dat duidelijk in de voorwaarden vermelden. We worden elke keer van het kastje naar de muur gestuurd.
Nu heb ik al meerdere schemawijzigingen doorgekregen van TAP, maar niet meer dan in totaal een kleine 3 uur. Dat vinden zij een minor change (staat nergens in hun voorwaarden), dus daar wilden ze ons niet in tegemoet komen.
Nu krijg ik vandaag bericht dat er weer een kleine aanpassing is in het schema. 20 Minuten vertraging weliswaar, maar wel binnen de laatste week voor onze vlucht. We vertrekken vrijdag a.s.
We zoeken geen compensatie, maar willen simpelweg onze ticketprijs terug. Zijn klaar met TAP met zijn waardeloze, onaardige klantenservice.
Wat zijn onze rechten in termen van een refund?
Beste Kees, deze wijziging valt onder een kleine aanpassing, je hebt geen recht op teruggave van je ticket. We kunnen je hierin helaas niet verder helpen. Met vriendelijke groet, Marit
Beste,
ik krijg net een mail binnen van Turkish Airlines, dat er een vlucht van Istanbul naar Brussel gecancelled is.
Nu is die vlucht een erg belangrijke om thuis te raken, want ik kom van Teheran naar Istanbul om dan over te stappen naar Brussel.
De infolijn van Turkish airlines is steeds bezet… Wat kan ik nu doen om toch thuis te raken?
Beste Bram, wat vervelend zo´n last minute wijziging. Helaas kunnen wij daarin weinig betekenen. We adviseren je jouw reisbureau te bellen of inderdaad de airline blijven bellen. Met vriendelijke groet, Marit
Wij vliegen op 21 september terug vanuit FARO. Onze vlucht is omgezet in een late vlucht maar land nu op Schiphol ipv Eindhoven. Onze auto staat daar maar er is geen vervangend vervoer geregeld. Kunnen wij koste voor vervoer declareren bij transavia?
Goedemorgen Wendy, deze kosten kun je inderdaad declareren bij Transavia. Met vriendelijke groet, Marit
Ook als dit al langer dan 2 weken voor vertrek is aangekondigd?
Dat maakt geen verschil. Meer informatie kun je vonden op https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/luchthaven-gewijzigd
Ik zoek uren naar vluchttijden die passen bij openbaar vervoer. En dan wordt veranderd. Heen is jammer maar terug kom ik 0m 12 uur op Schiphol aan en wordt het een probleem. Je mag gratis je reis omboeken maar niet om deze reden ik vind 5 uur een heleboel en vind niet dat Corendon mij wil helpen
Goedemorgen Alexandra, dat is natuurlijk super vervelend. Wanneer ben je op de hoogte gesteld van de vluchtwijziging? En wanneer vertrekt je vlucht? Met vriendelijke groet, Marit
Goedemiddag,
Wij vliegen op 4 oktober naar Izmir en zouden daarvandaan op 18 oktober terug vliegen. Wij hebben hiervoor een pakketreis geboekt. Nu heeft Corendon de terugreis geannuleerd bij ADO-travel, zij hebben ons hiervan op de hoogte gesteld en aangegeven dat we via Duitsland konden vliegen (wij wonen een kwartier bij schiphol vandaan) of de hotelkamer langer huren (tegen betaling van de helft van de kosten, zo’n 488 euro voor 2 kamers) en dan om 04.55 vliegen. Wij vinden dit geen oplossing. Maar ADO-travel heeft ook een vlucht staan van sun-express voor 18 oktober van Izmir naar Amsterdam, mogen wij verlangen dat ze ons overboeken op deze vlucht ?
Met vriendelijke groeten,
Saskia Verkroost-Faber
Beste Saskia, helaas kunnen we je hier niet mee helpen. Het enige wat wij kunnen adviseren is dat je dit voorstel neerlegt bij Corendon. Met vriendelijke groet, Marit
Corendon terugvlucht. Als eerst werd er een paar dagen van te voren een wijziging in de vlucht gemaakt waardoor we een tussenlanding hadden in brussel. Slecht gecommuniceerd. Eenmaal aangekomen in brussel begonnen de problemen. Hier waren wij als eerst 40 min aan het zitten. Niemand wist waarop we wachten en de stewardessen wisten zelf helemaal niks. Vervolgens werd het vliegtuig in een keel volgelopen en kwamen er passagiers in het vliegtuig die naar antalya moesten. Toen was het meer dan een uur later. Er werd omgeroepen dat het vliegtuig te zwaar was omdat er teveel mensen of teveel benzine in het vliegtuig zat. Dit wilde hij oplossen door extra lang te vliegen en benzine kwijt te raken onderweg naar Rotterdam. Iets later riepen wat passagiers dat ze hun koffers uitgeladen zagen worden , hierop reageerde de stewardes dat de koffers zo dalijk gelijk teruggestopt worden wegens de tussenlanding.
Weer 10 minuten later werd er omgeroepen dat iedereen uit moest stappen en opnieuw moest gaan inchecken in Brussel. Hier kan niemand een goede reden voor geven of bedenken. Dit proces duurde ook weer meer dan een halfuur. Toen mochten we weer het vliegtuig in en vertrokken we binnen 15 min naar Rotterdam. Eenmaal aangekomen in Rotterdam ging alles goed en liepen we naar de bagageruimte om te wachten. Hier waren we weer een halfuur aan het wachten tot er plots werd omgeroepen dat onze vliegtuig geen een koffer heeft meegenomen en alles heeft achtergelaten in Brussel omdat het te zwaar was. Ten eerste hadden we 3,5 uur vertraging en om het niet erger te maken worden alle koffers achtergelaten. Proberen te kijken of we ergens recht op hebben maar overal staat van niet omdat het niet onder eu valt. We vlogen via corendon airlines van turkije maar het lijkt me sterk dat we niks ontvangen omdat corendon wel een Nederlands bedrijf is.
Beste Selina, wat vervelend dat je reis op deze manier is geëindigd. Heb je al nagekeken via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht of je recht hebt op een vergoeding? Met vriendelijke groet, Marit
Goedemiddag,
Ik had de volgende vlucht geboekt:
AMS -ZRH 14:55 – 16:30 18/7 LX729 en aansluitend in dezelfde boeking:
ZRH – RMF 06:20 – 10:55 19/7 LX8150
Op 7 juli ben ik op de hoogte gesteld dor Swiss dat het eerste deel van de vlucht is geannuleerd en dat er pas op 22 juli plaats was op een vervangende vlucht. Ik ben hier niet akkoord mee gegaan maar heb een vlucht voorgesteld die vertrok vanaf Dusseldorf:
DUS – ZRH 14:40 – 15:55 LH5796 met dezelfde aansluitende vlucht:
ZRH – RMF 06:20 – 10:55 19/7 LX8150
Ik woon in Amsterdam en heb hierdoor wel treintickets naar Dusseldorf moeten boeken en ben meer dan twee uur eerder vanaf huis vertrokken om op tijd in Dusseldorf te zijn.
Ik word nu afgescheept met het volgende bericht:
Thank you for your message of 7 July 2022.
You have completed a form on swiss.com To check your eligibility for compensation in case of flight cancellation or long delays in application of Regulation EC261/2004.
Your flight LX729 on 19 July 2022 unfortunately had to be delayed as a result of a mandatory security check. On behalf of SWISS and its cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.
Official instruction must be followed by airlines, which cannot influence them.
We consider the described flight delay as necessary and this irregularity to be an extraordinary circumstance. This could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.
Despite this, it would be our pleasure to welcome you on board SWISS again and to count you amongst our satisfied guests.
Is dit terecht? De dag van vertrek in het antwoord klopt niet eens.
Beste Valentijn, we adviseren je om op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht te checken of jouw vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding volgens Verordening 261/2004. Met vriendelijke groet Marit
Goedenavond,
Ik kreeg van cheaptickets een bericht dat mijn vlucht van Amsterdam naar San Francisco met Air Transat op 16 oktober een week was vervroegd naar 9 oktober. Ik moest binnen 24 uur bevestigen dat ik daarmee akkoord was. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik niet een week eerder wilde vliegen. Ik heb dat aan Cheaptickets gemaild, die mij hebben geinformeerd dat de airline dan een alternatief kan aanbieden, of ik daar behoefte aan had. Elf dagen later (ik was op vakantie) heb ik daarop gereageerd dat ik dan inderdaad wel een alternatief wilde. Inmiddels had ik nog vaker mails gekregen dat ik de wijziging moest bevestigen. Dat heb ik niet gedaan.
Toen ik weer contact opnam met Cheaptickets zeiden ze dat de vlucht inmiddels automatisch was bevestigd omdat ik niet had gereageerd op de mails. Ik ben echter nooit geinformeerd over de gevolgen van het niet-bevestigen. Sterker nog, in de e-mails stond dat de airline mijn bevestiging nodig had voor de wijziging. Ik dacht dus dat als ik niet zou bevestigen, dat er dan ook niets vastgelegd zou worden.
Cheaptickets zegt nu dat ik kan annuleren, maar dat de airline EUR 150 en zij EUR 55 annuleringskosten in rekening brengen. Dat lijkt mij onterecht. Kan ik kosteloos annuleren? En waar staat dat in de regelgeving? Ik hoor graag!
Vriendelijke groet,
Elles
Beste Ellis
Hartelijk dank voor jouw bericht. Helaas is het niet meer mogelijk om kosteloos te annuleren nu jouw nieuwe vluchtdata bevestigd zijn. De luchtvaartmaatschappij had je een termijn gegeven om te antwoorden op hun aanbod voor een alternatieve vlucht. Aangezien er geen antwoord is gekomen hebben zij 9 oktober voor je bevestigd. Dit is waarschijnlijk ook onderdeel van de algemene voorwaarden van het ticket. Nu de wijziging meer dan twee weken voor schemavertrek is aangekondigd is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om over te gaan tot het betalen van een financiële compensatie.
Met vriendelijke groet Marit
Beste, op 26 juni heeft tui onze retourvlucht van 19 augustus gewijzigd van 21:30 palma-amsterdam, naar 08:15 palma-eindhoven. Echter hebben wij losse tickets kunnen boeken via tui voor de originele vlucht van 21:30 palma-amsterdam. Ik heb zojuist ingecheckt en wij vliegen dus nu met de originele vlucht gewoon terug. Mag dit zomaar? Of kunnen wij deze kosten nog verhalen?
Beste heer Van de Vlugt, hartelijk dank voor uw bericht. Aangezien de luchtvaartmaatschappij u meer dan 14 dagen voor schemavertrek heeft geïnformeerd over de annulering van uw boeking is TUI niet verplicht om over te gaan tot betaling van een financiële compensatie.
U bent niet verplicht om de vervangende vlucht te accepteren en mag zelf vervoer regelen voor uw reis. TUI is dan verplicht om uw ongebruikte ticket terug te betalen en de meerprijs van uw eigen vervangende vlucht te betalen.
U kunt uw extra gemaakte kosten direct claimen bij TUI. ~ Marit
Mijn dochter vliegt volgende week ineens vanaf Eindhoven ipv Schiphol – wel op ongeveer dezelfde tijd (7 uur sochtends). Wij wonen in Amsterdam. Als gevolg hebben we veel meer reiskosten. Is hier ook in voorzien qua vergoeding?
Beste Michiel, wanneer is jouw dochter geïnformeerd over de wijziging? Als dit 14 dagen van tevoren is gedaan heeft zij helaas geen recht op vergoeding voor extra vervoerskosten. ~Marit
vertrek en aankomst zijn gewijzigd naar 2 verschillende airports. heb ik recht op vervoerkosten? (taxi) auto staat bv in rotterdam van vertrek en bij terugkomst land ik op eindhoven!
Goedemorgen, je hebt inderdaad recht op vervangend vervoer of vergoeding voor gemaakte kosten.~Marit
Wij vlogen afgelopen zaterdag met Tui NL vlucht or1666 van Tenerife naar Luik. Op de luchthaven kregen we te horen dat we een vertraging hadden van 2u en dat we rechtstreeks naar Schiphol vlogen door het anders overschrijden van de werkuren van de crew. Normaal was de planning Tenerife- luik – Schiphol. We kregen een bon van 6 euro per persoon om op de luchthaven iets te drinken of te eten. Normaal kwam onze vlucht aan om 22.20u in Luik. Door de omleiding, er werden bussen ingelegd vanuit Schiphol naar Luik, kwamen we nu om 3.40u ’s nachts aan in Luik. Hebben wij nu recht op een compensatie? Zo ja, hoe kunnen we deze aanvragen?
Beste Arianne,
In dit geval hebben jullie recht op een financiële compensatie van €400,- per persoon. Deze kunnen jullie direct vragen van de luchtvaartmaatschappij maar wij helpen je natuurlijk ook graag. Mocht je er niet uit komen met TUI dan kan je je gegevens via onze calculator invullen. Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag.
Arianne, welke vervolgstap heb je nu gedaan ? Wij zaten nl. op dezelfde vlucht.
Erwin, alles indienen via Tui.nl. wij hebben vandaag bevestiging gekregen dat we 400 euro per persoon ontvangen! Veel succes! Bedankt Tjitze voor je hulp.
Beste EUclaim,
Vandaag (precies 2 weken voor vertrek) heb ik van Transavia een e-mail ontvangen dat mijn directe vlucht(en) van Eindhoven naar Marrakesh en/of Marrakesh naar Eindhoven is geannuleerd. Nu heb ik ingelogd op Mijn account en staat er dat de vlucht is omgeboekt zonder mijn toestemming. Ik ben hierover ook niet geïnformeerd door de luchtvaartmaatschappij. Ik vlieg nu als het goed is één dag later, via een ander vliegveld met een ander vluchtnummer. Nogmaals ik ben alleen geïnformeerd dat de vlucht is geannuleerd niet omgeboekt. Mogen ze dit doen?
De gegevens van mijn boeking zijn al gewijzigd maar de status is nog ‘Omgeboekt / Geannuleerd’. Kan ik een compensatie ontvangen voor de kosten die al gemaakt zijn? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hoe is dit afgelopen?
Hi Maartje,
In dit geval houdt Transavia zich precies aan de termijnen (360 uur voor schema vertrek) die zijn gesteld in de Verordening waarin passagiersrechten zijn geregeld. Mocht je het niet eens zijn met deze wijziging mag je de vluchten kosteloos annuleren en moet Transavia de kosten terugstorten. Zij zijn echter niet verantwoordelijk voor andere kosten die gemaakt zijn voor deze reis. Helaas kan ik je geen beter nieuws geven.
Mijn vlucht is gewijzigd en ik ben hier 13 dagen van tevoren van op de hoogte gesteld. Gevolg is een vakantiedag minder. Ik zou op 12 juli vertrekken en dit werd 13 juli. Het vreemde is dat de oorspronkelijke vlucht wel gewoon gegaan is. Ik heb hier bewijs van. De vlucht van 13 juli had ook nog eens een vertraging van bijna 4 uur waardoor we 3,5 uur later op de bestemming zijn aangekomen. De bestemming was buiten de EU en meer dan 3500 km, we zijn wel vertrokken vanuit een EU land. Kan ik hier compensatie voor claimen?
Hi Leetje,
Wat een bizar verhaal maar wel iets wat we vaker tegenkomen dit jaar. Omdat de aanpassing binnen twee weken is gedaan en je oorspronkelijke vlucht wel is gegaan heb je in dit geval recht op compensatie. Omdat je vervangende vlucht ook nog eens vertraging had mag je hier volgens Europees recht ook compensatie voor claimen. Zorg dat je alle reisdocumenten goed bewaart en dien voor beide vluchten een claim in. Mocht de luchtvaartmaatschappij moeilijk doen dan helpen we je graag.
Goedemiddag, onze vlucht is gecanceld en ik heb daarvoor een compensatieclaim ingediend. Deze compensatie heb ik voormijzelf wel ontvangen maar niet voor mijn partner (zelfde vlucht Lissabon – Amsterdam). Telefonisch geven ze aan dat ze het gaan regelen maar er gebeurt elke keer niks. Ondertussen wel zes keer gebeld en elke keer krijg ik te horen dat ze de compensatie ook voor mijn partner gaan regelen maar tot op heden nog steeds niks ontvangen. Ik weet niet welke volgende stappen ik kan ondernemen. Kunnen jullie helpen? De luchtvaartmaatschapij werkt niet mee
Hi Tamara,
Zeer frustrerend dat de luchtvaartmaatschappij zo lastig doet. Het enige wat ik kan zeggen is dat de luchtvaartmaatschappijen het ook druk hebben door de vakantie periode waardoor het wellicht wat langer duurt. Mocht je het gevoel krijgen dat de luchtvaartmaatschappij je niet gaat compenseren dan kun je altijd bij ons een claim indienen. Mocht je een rechtsbijstand verzekering hebben dan is dat uiteraard ook een hele goede optie. Veel succes en hopelijk wordt het snel opgelost.
We hebben een vlucht geboekt bij t Delta van Amsterdam naar Bogota met overstap op JFK op 20 september. Vandaag kwam bericht dat schema aangepast is. De overstaptijd is nu 1:26 i.p.v. 1:44. De mct voor JFK is 60 min. Delta geeft aan dat er een mogelijkheid is dat de overstap misschien niet gaat lukken.
Wat zijn onze rechten als we i.d.d. de vlucht op JFK missen?
Hi Coby,
Heel bizar dat de luchtvaartmaatschappij zelf al aangeeft dat er een kans is dat je de overstap mogelijk gaan missen. De Minimum Connecting Time in dit geval is 1:25 uur. In dit geval hoeft er weinig te gebeuren om de overstap de missen. In sommige gevallen heb je dan recht op 600 euro compensatie per persoon als je met meer dan vier uur vertraging aankomt in Bogota. Hopelijk gaat alles voorspoedig en haal je de overstap. Anders kan je weer contact met ons opnemen en kunnen we kijken of je in aanmerking komt voor compensatie.
Ik heb voor maandag geboekt. Normaal ging ik om 8uur vertrekken maar ik heb Een 2 weken en half voor de vlucht een bericht gekregen dat de vlucht verplaats is naar 12 uur slacht ik kom dinsdag aan maar ik heb hotel voor maandag betaald dit is kut
Beste Issam,
Dat is inderdaad een vervelend bericht. Helaas mag de luchtvaartmaatschappij dit doen zonder boete als dit meer dan twee weken voor vertrek is. Je mag ervoor kiezen om de vlucht te annuleren. Dan moet de luchtvaartmaatschappij jouw kosten voor de vlucht terug betalen. Maar wellicht lukt het niet om een goed alternatief te vinden. Wellicht dat je de hotel reservering nog mag aanpassen? Succes en alvast een goede reis.
Ben 2 maanden op zoek naar goedkope tickets naar Athene voor begin September, ik ga samen met een kleindochter naar een zwangere kleindochter die in Athene woont. Had in mijn hoofd die ticket die ik vind van rind de €200 boek ik. Er komt een ticket van €194 en ik boek en betaal met VISA. Echter, toen ik de tickets in mijn e-mail kreeg bleken ze van Athene naar Amsterdam vice versa te zijn, ik weet zeker dat ik Amsterdam heb ingetikt. Toen ik mijn man liet zien wat en waar ik had geboekt zie ik zo halverwege de zoekopdracht verspringen naar Athene. K had geboekt bij Schipholtickets en kreeg alleen een scherm waar je op wijzigingen etc. kon klikken. Een daarvan is onvrijwillige wijziging door de vliegtuigmaatschappij die heb ik aangeklikt en kreeg een melding dat het in behandeling is en ik via de mail antwoord krijg, dat was 9 juli….verschillende keren nogmaals geklikt en dan is het nog in behandeling. Omdat wij in de buurt van Schiphol wonen zijn we daar naar toe gegaan en op zoek naar een Schipholticket balie maar die blijkt niet te bestaan. Van een vriendelijke dame wel een telefoonnummer gekregen die ik thuis op Google heb opgezocht en daar blijkt vliegtickets.Nl te zitten met een e-mailadres en een bedrijfadres.. Ik heb ze gisteren gemaild en wacht op antwoord heb het n.l. graag zwart op wit. Wanneer maandag geen bericht ga ik er naar toe. Ik weet voor 100% zeker dat ik de goede gegevens heb ingevoerd. Een van de dames vertelde mij dat het vaker voorkomt dan wordt er geadverteerd met de goedkoopste ticket in dit geval de retourprijs aks dan er gewijzigd moet worden Elbert dit weer geld op en niet te bewijzen dat de klant de fout heeft gemaakt of de maatschappij.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hoe is dat afgelopen?
Beste,
Mijn vlucht naar Amman, Jordanie van 23 augustus is 12 juli geannuleerd. Nu mag ik mijn ticketprijs terugvragen of de reis omboeken, maar de eerst volgende mogelijkheid is pas een maand later (27 september). Voor die tijd zijn er geen vluchten naar Jordanie. Mogen ze dit doen? ik heb niks aan een teruggave van de ticketprijs, want ik moet in Augustus naar Jordanie. Hartelijk dank. Met vriendelijke groet.
Beste Fleur, wat vervelend dat je vlucht is geannuleerd! Dit mag wel inderdaad. Als de luchtvaartmaatschppij geen goed alternatief kan bieden, hoef je het alternatief niet te accepteren en heb je recht op teruggave van je ticketkosten. Aangezien je meer dan twee weken van tevoren op de hoogte bent gebracht, heb je helaas geen recht op een extra vergoeding. ~ Lisanne
Hallo,mijn eerste vlucht van de 4 door Lufthansa werd geannuleerd ,9 dagen voor vertrek en ik kreeg een onvrijwillige wijziging die onmogelijk is ,want ik land om 22u.00 in Munchen en op datzelfde uur is mijn aansluitende vlucht naar Tirana!!??Lufthansa is niet!! te bereiken en de tussenpersoon schipholtickets.nl ook niet!?
Mijn reis van 1400 euro,trekking in Albanie ben ik ook kwijt hierdoor!!Meer dan 2300 euro kwijt!!
12 dagen voor vertrek had ik reeds hetzelfde meegemaakt,want had eerst geboekt(in april al) met Austrian airlines die 12 dagen voor vertrek mijn eerste vlucht van de 4 annuleerde en zelfs geen alternatief aanbood,ik moest zelf nieuwe vlucht boeken,en zo kwam ik bij Lufthansa terecht,en nu doen die hetzelfde,is om meer dan depressief van te worden…..ik ben mijn eerste reis na 3 jaar corona kwijt en heel veel geld!!!Kan je mij helpen om toch mijn geld of een deel ervan te recupereren??
Beste Ann, wat een ontzettend vervelende situatie. Heb je de vluchten als één vlucht geboekt met een overstap of als verschillende vluchten? ~ Lisanne
Vlucht geboekt vanaf Düsseldorf (heen en terug)
Alles geregeld met parkeren
2 dagen voor vertrek krijgen we een mail
We vertrekken vanaf keulen en terug Düsseldorf
Waar hebben we recht op
Ook ivm met auto ,die dan in keulen staat ?
Beste Godie, wat vervelend dat je zo kort voor vertrek nog een vluchtwijziging hebt doorgekregen! Aangezien de reistijd van Düsseldorf naar Keulen korter is dan twee uur, heb je helaas geen recht op een vergoeding. Indien je reeds voor parkeerkosten heeft betaald, kun je een claim indienen voor extra gemaakte kosten bij de luchtvaartmaatschappij. Succes! ~ Lisanne