Luchthaven vertraging

Schemawijzigingen op jouw vlucht: mag een vluchtwijziging zomaar?

Je hebt jouw reis tiptop geregeld. Je hebt een vlucht uitgezocht, waarbij je zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen hebt uit een ruime keuze aan vluchten en airlines. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je een hotel of appartement en huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan jouw vakantievoorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je.

En dan, bijna twee weken voor vertrek, krijg je een e-mail van de airline dat jouw vlucht is gewijzigd. Schemawijzigingen kunnen jouw plannen behoorlijk in de war brengen. Gebeurt jou dit ook? Lees wat je kunt doen als jouw vlucht wordt gewijzigd.

  • Is jouw vlucht gewijzigd? Krijg tot €600 terug

    Net het bericht gekregen dat je vluchtschema is gewijzigd? Deel je vluchtnummer met ons. Mocht je recht hebben op compensatie, dan sturen wij jou direct een mailtje.
    Deel vluchtnummer

Wat zijn schemawijzigingen?

Samengestelde reizen worden steeds vaker geboekt. Je boekt jouw vlucht via de site van de airline of een boekingssite, los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal, want zo kun je kiezen of je bijvoorbeeld in de ochtend heen wilt vliegen en in de avond terug. Zo kun je optimaal van jouw vakantie genieten.

Nadat jouw vlucht geboekt is, boek je ook je activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen, en heel vroeg in de ochtend weer terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op jouw vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?

Passagiersrechten bij vluchtwijziging

Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de airline hierbij in haar recht? Waar heb jij als passagier recht op als een vlucht wordt gewijzigd? Het is zo dat airlines hun schema’s mogen wijzigen, of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen en de vlucht mogen annuleren, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor de airlines geen consequenties en jij als passagier hebt dan geen recht op een vergoeding.

Welke rechten heb je wel als jouw vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?

Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft, dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden om deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.

Kun je ook een compensatie aanvragen voor andere kosten?

Is jouw vlucht gewijzigd en kun je andere kosten niet meer voorkomen? Zoals bijvoorbeeld parkeerkosten, hotelkosten of kosten voor de huurauto? Dan kun je hiervoor onder strikte voorwaarden een compensatie aanvragen bij de airline. Dien je een claim in omdat jouw vlucht uiteindelijk veel eerder of later aankwam dan gepland? Dan kun je hierbij gelijk de kosten aangeven die jij hebt moeten maken. EUclaim probeert dan ook deze kosten voor jou te verhalen.

Kun je een vluchtwijziging niet accepteren?

De airline is verplicht jou een alternatieve vlucht aan te bieden als je vlucht bijvoorbeeld geannuleerd wordt, of als je vliegt naar een andere airport. Je hoeft dit alternatief niet te accepteren. Je kunt ook vragen of ze je geld terug willen geven. Daarmee zou je zelf een alternatieve vlucht kunnen boeken bij een andere airline. Meer kun je helaas niet doen.

Vluchtwijziging, wanneer heb je recht op een vergoeding?

Wanneer de vluchtwijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven, ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd en de uiteindelijke vertrek- en aankomsttijd, of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
  • Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
  • Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding

Lees meer over jouw rechten als jouw vlucht is gewijzigd.

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?

Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de airline, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal drie uur later aankomt op jouw bestemming dan gepland. Check hier of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

Alsnog vluchtproblemen?

Heb je uiteindelijk de gewijzigde vlucht (moeten) accepteren? Het kan zijn dat er alsnog iets misgaat en je te maken krijgt met een langdurige vertraging of last-minute annulering van de vlucht. EUclaim houdt je graag op de hoogte als jouw toekomstige vlucht alsnog teveel afwijkt van het nieuwe vluchtschema en je daarom toch een claim kunt indienen. Geef de vluchtgegevens van jouw toekomstige vlucht door, we sturen je dan een berichtje als je alsnog recht hebt op een vergoeding. 

Reageer dit artikel

Heb jij aanvullingen op dit artikel? Deel het in de comments! 

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
632 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Magda De Bie
6 dagen geleden

Onze kleindochter van 17 jaar, wonende in New York, zou vanochtend alleen terugvliegen naar New York met Delta Airlines. Ze heeft een geldig ticket, omgeboekt doordat de vlucht van gisteren gecanceld werd wegens de computer problemen. Helaas werd zij geweigerd mee te vliegen omdat Delta nu geen minderjarigen tot 18 jaar tijdens deze naweeën van de computerproblemen alleen laat vliegen. Wij werden hier an ´iet op de hoogte gebracht noch hoelang deze periode I. Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
5 dagen geleden
Reply to  Magda De Bie

Beste mevrouw De Bie, bedankt voor uw vraag en vervelend dat uw kleindochter geweigerd is. Delta heeft hier een bericht over geschreven op hun website. Toch zou er op basis van leeftijd geen onderscheid gemaakt mogen worden, iedereen zou dezelfde service moeten ontvangen. Ik ga er even vanuit dat uw kleindochter vanuit een EU-land naar New York zou vliegen, in dat geval worden haar rechten door de EU beschermd en zou ze recht kunnen hebben op compensatie. Kies hier voor ‘Ik had een ander probleem’ en vervolgens voor ‘Ik mocht niet met mijn vlucht mee.’

Steef
8 dagen geleden

Goedenavond,
Wij hebben een pakketreis inclusief huurauto met Corendon geboekt naar Curaçao.
Onze reis is over 2 maanden.
Corendon belt zojuist dat de vlucht die wij hebben geboekt ineens niet meer gaat vertrekken op zondag maar 2 dagen eerder of 2 dagen later. Wij kunnen niet eerder en als we 2 dagen later gaan zal de retourvlucht 1 dag later plaatsvinden. Als wij kiezen voor deze vlucht van 2 dagen later dan verwacht Corendon dat wij de extra dag en extra huurauto-dag bijbetalen omdat we ook 1 dag langer in Curaçao blijven. Wat zijn onze rechten?

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 dagen geleden
Reply to  Steef

Beste Steef, Corendon mag de vlucht wijzigen en omdat ze dat tijdig doen, staat daar geen compensatie tegenover. Wellicht dat de verzekering iets kan betekenen voor de extra kosten, maar ik verwacht dat eigenlijk niet. Je bent immers een dag langer op Curacao. Fijne reis alvast!

Edwin
1 maand geleden

Goedemorgen,
Vorige 13 juni kregen we te horen dat onze Transavia heenvlucht naar Athene dd 9 juli as , die we qua tijdstip, juist zou hadden gepland is geannuleerd. Voor een alternatieve vlucht via KLM moesten we bellen om dat aan te geven . We hebben meerdere keren moeten bellen omdat de Transavia personeel het ook niet wist. “Willen jullie met KLM??” Ja dat mailt jullie organisatie zelf. Enfin een week later is er toch weer ineens een vlucht maar dan 20 m.i.n eerder. Prima. Een dag later is de vlucht weer geannuleerd. Wij weer bellen en aangegeven dat we dan graag met klm om ongeveer zelfde tijdstip weg willen. Prima zegt Transavia ik zie dat er ook nog plek is. Krijgen we een dag later via KLM de nieuwe vlucht maar komen daar diep in de nacht aan. De dag daarna is verloren en we zijn maar 2 dagen in Athene. Op de waarschijnlijk populairder en iets duurdere middag vlucht van klm is nog plek. Wat zijn onze rechten ? Mvg

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 maand geleden
Reply to  Edwin

Beste Edwin, bedankt voor uw bericht en wat vervelend dat het zo heeft moeten lopen. Transavia heeft de annulering tijdig doorgegeven (langer dan 14 dagen voor vertrek), hierdoor is er geen recht op compensatie. Maar bij het eerste bericht van annulering, moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze bieden tussen een alternatieve vlucht of uw geld terug. Als u voor geld terug kiest, dan kunt u zelf een vervangende vlucht boeken en de eventuele meerprijs hiervan verhalen op Transavia. Of de meerprijs betaald wordt, hangt trouwens ook af van het aanbod van Transavia. Als het alternatief redelijk is en ongeveer dezelfde tijden heeft, dan wordt dat een lastig verhaal. Succes!

Arjan
2 maanden geleden

Goedemiddag,
We hebben bewust een rechtstreekse vlucht in febr 2025 naar Bonaire geboekt bij TUI. Nu blijkt dat ze op de bewuste datum via Curacao gaan vliegen; daardoor dik 2 uren langer onderweg. Dag eerder en twee dagen eerder vertrek gaan ze wel rechtstreeks; ze willen ons niet kosteloos omboeken: we moeten meerprijs en geboekte extra’s (meer beenruimte) bijbetalen. Mag dat zomaar? En is dit annuleringsgrond? Je boekt produkt dat je niet krijgt.

Last edited 2 maanden geleden by Arjan
Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Arjan

Beste Arjan,

Bedankt voor uw bericht. Bij het boeken van uw vlucht zo ver in het voren, zijn de vluchttijden altijd nog onder voorbehoud. In de algemene voorwaarden van TUI staat, of dit een grond is voor annulering bij TUI. Ik denk niet dat dit een grond is voor annuleren. Het beste kunt u contact opnemen met TUI of u de vlucht kunt annuleren, maar ook als u een nieuwe vlucht boekt, weet dan, dat ook die vluchttijden onder voorbehoud zijn (en u waarschijnlijk duurder uit bent). Wellicht kan TUI u gratis catering aanbieden op de vlucht, ter compensatie van het ongemak? Of gratis upgraden naar comfort class?

Succes!

Hartelijke groet,

Lisanne

Tiv
2 maanden geleden

Goedemiddag,
Wij hebben een pakketreis reis geboekt naar Turkije vanaf Airport Groningen met de volgende data/tijden:

  • heen op 25/6 om 9.50 – 14.50 uur
  • terug op 9/7 om 6.00 – 9.20 uur

Bericht gehad dat de terugvlucht wordt geannuleerd. En dat de reis is aangepast:

  • vertrek van Schiphol ipv Airport Groningen
  • 1 dag later vertrek, reisduur blijft gelijk
  • heen op 26/6 om 13.35-18.40 uur
  • terug op 10/7 om 22.40 – 2.15+1 uur (aankomst 11/7)
  • gratis parkeren in Aalsmeer (in Groningen konden we ook gratis parkeren)

Hebben we ook recht op cq hoe zit het met compensatie van:

  • Vergoeding reiskosten woonplaats-luchthaven en visa versa (we wonen nu 14 km van de luchthaven en naar Schiphol is het 210 km)
  • Door andere vertrektijd op heenreis missen we het diner in het hotel op de aankomstdag
  • Andere late vertrektijd op terugreis. Kamer moeten we ’s ochtends verlaten. Als we die paar uur langer willen aanhouden i.v.m. douchen dan zijn daar kosten aan verbonden (indien kamer beschikbaar)
  • Gemiste werkdag: door andere late vertrektijd op terugreis kunnen we 11/7 niet aan het werk
Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Tiv

Goedemorgen!
Bedankt voor uw bericht. ALs u een pakketreis heeft geboekt, dan kunt u het beste even contact opnemen met uw reisorganisator.
– U heeft geen recht op een vergoeding voor het tijdverslies, omdat u eerder dan twee weken voor vertrek bericht heeft gehad.
– U heeft wel recht op vergoeding van de reiskosten. Bespreek dit met uw reisorganisator.
– U heeft geen recht op het gemiste diner. Wordt er op 9/7 een diner voor u geregeld? Dan krijgt u het gemiste diner in principe dan terug.
– Ook voor de kamer wil ik u adviseren contact op te nemen met uw reisorganisator! Onze ervaring is, dat bij pakketreizen, er altijd goed wordt meegedacht met de reiziger.
– U heeft geen recht op een vergoeding voor de gemiste werkdag, omdat u schadeberperkingsplicht heeft en u nu op 25/6 nog zou kunnen werken in plaats van 11/7.
Hopelijk heeft u zo voldoende informatie om het gesprek met uw reisorganisatie aan te gaan! Succes!
Hartelijke groet,
Lisanne

Tiv
2 maanden geleden

Goedemorgen,
Hartelijk bedankt voor je reactie!

Naar aanleiding hiervan nog 2 aanvullende vragen:

  • Je geeft aan ‘Wordt er op 9/7 een diner voor u geregeld?’. Bedoel je een diner op de vertrekdag 10/7? Op de vertrekdag 10/7 kunnen we, i.v.m. de ophaaltijd in het hotel, niet meer dineren.
  • Wat betreft de gemiste werkdag. Het klopt dat wij 25/6 nog zouden kunnen werken maar volgens mij missen wij dan toch nog een (extra) werkdag omdat als wij 10/7 terugvliegen wij 11/7 weer zouden gaan werken. Dit wordt dan nu 12/7 omdat wij nu in de nacht aankomen i.p.v. overdag. Hoe zit het dan met een eventuele compensatie?

Wij zullen ook contact opnemen met de reisorganisatie hierover.

Hartelijke groet,
Tiv

Jesse
2 maanden geleden

Goedemiddag,

Wij hebben een vlucht geboekt naar Bali in juli en de vlucht is helaas geannuleerd. En nu geeft de vliegtuigmaatschappij aan dat er geen vervangende vlucht voor ons is en wij alleen recht hebben op geld terug. Terwijl de nieuwe vluchten 500-600 euro duurder zijn, klopt dat? Of hebben wij ook recht op een vlucht van een andere vliegtuigmaatschappij op het zelfde vliegveld of een andere vliegtuigmaatschappij op een ander vliegveld.

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Jesse

Hoi Jesse,
Is alleen de heenvlucht gennuleerd? Wat gek dat er geen andere optie is zo ver vantevoren. Heb je hierover contact opgenomen met de luchtvaartmaatschappij? Je hebt inderdaad recht op een vervangende vlucht, in ieder geval. En de luchtvaartmaatschappij dient de meerprijs van een vervangende vlucht inderdaad te vergoeden!
Ik zou nog even contact opnemen met de airline. Mocht je er met hen niet uitkomen, dan helpen wij je graag! Je kunt ons ook bellen op: 088-0066466
Groet,
Lisanne

Iga
2 maanden geleden

Goedemorgen, wij hebben een volledige reis geboekt via Corendon en bewust de dagen gekozen waardoor we 10 hele dagen daar spenderen. Nu is onze terugvlucht gewijzigd van 20:45 naar 11:15 waardoor we een hele dag missen die we wel hebben betaald. Daarnaast reizen we ook van een verre vliegveld ook om de reden dat de heen- en terugvlucht daar beter klopte, maar nu dus niet meer. Tot slot kan degene die ons zou ophalen na de terugvlucht ons niet meer ophalen, omdat we veel eerder landen en degene dus nog werkt. Of degene moet vrij nemen, maar dan spreken we dan gemiste inkomen die ook nog voor onze rekening valt. Hierdoor hebben we geen vervoer terug. Wij hebben alles uitgestippeld en bewuste keuzes gemaakt omtrent de vliegtijden zoals de verre vliegveld en nu is het gewijzigd. Wij vliegen op 20 mei en de wijziging is doorgegeven op 10 mei.

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Iga

Hoi Iga,
Wat vervelend! Aangezien de vluchtwijziging doorgegeven is binnen 14 dagen voor vertrek en je meer dan twee uur eerder vertrekt, heb je recht op compensatie. Ook als je extra kosten moet maken door de schemawijziging, mag je deze retour vragen bij de luchtvaartmaatschappij. In jouw geval bijvoorbeeld vervoerskosten. Je kunt de compensatie en extra kosten ook bij ons claimen, dan gaan wij er voor jou achteraan bij de luchtvaartmaatschappij: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht De gemiste inkomsten van een dag werk kun je niet claimen: de extra kosten moeten namelijk o.a. redelijk en noodzakelijk zijn.
Succes!
Groet, Lisanne

Iga
2 maanden geleden

Bedankt voor de reactie! Ik had een foutje gemaakt in de tekst. De vlucht die is gewijzigd en waar het om gaat is de terugvlucht. Wij gaan heen op 20 mei en die vlucht is hetzelfde gebleven en wij gaan terug om 29 mei, en die vlucht is dus aangepast. Hierdoor missen we dus de laatste dag en vervoer.

Daan
2 maanden geleden

Hallo,
ik mis een kleine uitleg in dit verhaal.
Als een vlucht eerder dan 2 weken voor vertrek wordt geannuleerd en ter vervanging wordt een vroegere vlucht aangeboden, dan maak je kosten vanwege extra overnachtingen op de plaats van bestemming. Heeft een passagier dan recht op een compensatie voor die nieuwe kosten?

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Daan

Hoi Daan!
Je mag die extra kosten claimen bij de luchtvaartmaatschappijn of bij ons! Het is dus geen compensatie voor de schemawijziging, maar een teruggave van de extra gemaakte kosten. Lees hier meer over jouw rechten bij extra kosten en dien meteen je claim in: https://www.euclaim.nl/vergoeding-gemaakte-kosten
Succes! ~ Lisanne

Diana Keijzer
2 maanden geleden

Goedemiddag,wij hebben voor September’24 15 dagen Turkije geboekt vanaf Rotterdam nu krijgen we een vluchtwijziging dat we vanaf Maastricht moeten gaan vliegen. Wij wonen tussen Amsterdam en Rotterdam in is voor ons allebei een klein half uurtje. Naar Maastricht is een dikke 2,5 uur. Kunnen we hier nog iets aan doen. Het liefst natuurlijk een vlucht vanaf Amsterdam of Rotterdam. Is het niet zo dat de reisorganisatie de kosten van vervoer naar Maastricht moeten vergoeden en vice versa?

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Diana Keijzer

Hoi Diana,
Je hoeft de schemawijziging niet te accpeteren, dan heb je recht op de ticketkosten retour. Maar dan heb je ook geen vlucht meer natuurlijk. Je zou dan zelf een nieuwe vlucht kunnen boeken vanuit Amsterdam/Rotterdam. Let op: dit geldt dan niet voor de terugvlucht! Die kun je alleen annuleren tegen de normale voorwaarden.
Andere optie is om de extra kosten die je maakt te claimen bij de luchtvaartmaatschappij of hier, via ons. Op deze pagina lees je alles over jouw rechten bij extra kosten: https://www.euclaim.nl/vergoeding-gemaakte-kosten
Succes! ~ Lisanne

Sana
2 maanden geleden

Beste

Op 17 april 2024 vloog ik normaliter om 15:30 uur met Emirates naar Dubai. Door de regen die daags voordien gevallen was in Dubai werd ik op 17 april in kennis gesteld per mail dat mijn vlucht met een uur vertraagd zou zijn. Eens aangekomen op de luchthaven werd de vlucht verlaat naar 17:30, nadien 20:00 uur om dan uiteindelijk op te stijgen om 22:00 uur.
Het weer in Dubai was op 17 april opgeklaard. Ik heb een claim ingediend die als volg luidt:

Dear

I wish to receive my compensation for the delay of the above flight. The rain in Dubai in recent days has caused many problems. However, the day of my departure the weather was good in Dubai. The delay had nothing to do with the weather but with the impact of the rain of the previous days. It was also possible to anticipate in advance and plan our flight at a later time because this is a scenario that could be foreseen. However, Emirates has chosen to not communicate anything till 6 in the morning saying the flight has been delayed with an hour, via e-mail. Later on it said the flight would leave at 5:30 PM, then again at 8:00 PM and finally only be able to depart at 10:00 PM. We have been at the airport for a whole day. I deliberately chose this afternoon flight because I find it very difficult to tolerate night flights. I wish to be compensated for the damage suffered as provided for in the EU directives since 2004. If you believe that this happened without your control, Emirates should claim its claim at Dubai airport. I booked through Emirates and expect to be compensated through Emirates. Regards

Heden heb ik dit als antwoord gekregen:
Thank you for contacting Emirates.

Dear

I regret the delay to Emirates flight EK184 on 17 April 2024, which was due to the late arrival of the inbound aircraft due to adverse weather conditions in Dubai.

The adverse effect of the weather condition continued, and it became necessary for us to either reschedule, divert, or cancel many of our flights.

We agree that passengers are inconvenienced when flights are delayed. However, the disruption of this flight was due to circumstances beyond our control and is considered as force majeure. According to Article 5 (3) of Regulation (EC) 261/2004, air carriers are not obliged to pay compensation when events are caused by extraordinary circumstances. Adverse weather conditions are universally classified as acts of nature, falling under the definition of force majeure. Therefore, compensation under EC261 does not apply on this occasion.

We recommend that you contact your insurance company, who may be able to assist you. Should you require a letter from Emirates specifying the flight timings, which may be of assistance in an eventual insurance claim, you can request it via this link.

Thank you for the opportunity to respond. Although the events that occurred affected your travel plans with us, we hope that you will again choose Emirates for your future travel.

Yours sincerely,

Nu luidt mijn vraag of het bovenstaande wel degelijk klopt. Indien het voorgaande toestel laattijdig is binnengekomen dan hadden ze ruimschoots de tijd om ons vooraf in kennis te stellen van de vertraging. Wij werden echter enkel in kennis gesteld van een uur vertraging. Verder wisten ze ook daags voordien dat er eventuele hinder zou zijn.

Ik hoor graag van u

Alvast de meeste dank!

Groeten

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Sana

Hallo Sana,
Jullie hebben inderdaad veel vertraging gehad, wat vervelend! Als de vertraging wordt veroorzaakt door het weer, dan kan de luchtvaartmaatschappij daar niks aan doen en heb je helaas geen recht op een compensatie voor het geleden tijdverlies. Uit onze vluchtdata blijkt, dat jullie vlucht inderdaad is vertraagd als gevolg van slecht weer. Hoe ze daarover hebben gecommuniceerd, maakt daarbij geen verschil. Al ben ik het met je eens, dat ze jullie eerder op de hoogte hadden mogen brengen! Wellicht dat jullie daarvoor een klacht kunnen indienen? Succes!
Groet,
Lisanne

Paul van de Beeten
2 maanden geleden

Wij hebben 3 mei een pakketreis geboekt bij dreizen.
Wij zouden met 13 personen vliegen om 9.50 uur.
De tickets bleven uit en kregen 2 dagen alleen papieren van het hotel.
Online reserveren lukte ons en dreizen ook niet.
Netjes 3 uur van te voren aangekomen op de luchthaven om betijds in te checken en stoelen te reserveren bleek dat er niets maar dan ook echt niets over ons bekend was bij pegasus.
Veel heen en weer gebeld en konden we uit eindelijk om 11.45 met condor mee met de hele familie verdeeld over het vliegtuig.
Volgens dreizen was de vlucjtwijziging niet doorgegeven aan hun.
Kunnen wij ergens beroep op doen?

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden

Hoi Paul,
Dat is vervelend gegaan! Jullie hebben recht op compensatie bij meer dan drie uur vertraging. Bij meer dan twee uur vertraging hebben jullie recht op verzorging (denk aan eten & drinken), maar niet op compensatie voor het tijdverlies. Hoe lang is jullie vertraging uiteindelijk geweest?
Groet,
Lisanne

Loes
2 maanden geleden

Wij hebben een pakketreis geboekt en uitgezocht (er was een keuze van vluchttijden tijdens boeken) op vliegtijden. Nu hebben op de TUI app gezien dat de vliegtijden dusdanig zijn gewijzigd dat we van de 8 dagen, 2 volle dagen kwijt zijn. De heenvlucht is verlaat en de terugvlucht vervroegd. Mag dat zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
2 maanden geleden
Reply to  Loes

Beste Loes, hoe vervelend ook, dat mag. Maar in sommige gevallen moet daar een vergoeding tegenover staan. Wanneer is de vluchtwijziging doorgegeven?

Miranda
3 maanden geleden

Goedeavond, wij hebben een pakketreis via D-reizen geboekt naar Marrakech. We hadden bewust tijdens de boeking gekozen voor een late vlucht om 20.15 uur op 19 april. We hebben op 5 april de tickets ontvangen, hierop stond blijkbaar een gewijzigde tijd van 12.05 uur op 19 april. Helaas is dit ons niet opgevallen op 5 april. Vandaag tijdens het online inchecken merkten wij dat de vlucht al was vertrokken. We vragen ons af of D-reizen ons had moeten benaderen (per mail of telefoon) en ons had moeten informeren dat onze geboekte vluchttijd is gewijzigd of is het voldoende als het alleen op de reisbescheiden staat aangegeven zonder extra tekst van let op de vluchttijd is gewijzigd. Op de vluchtgegevens in hun online omgeving stond op 5 april nog steeds de vluchttijd van 20.15 uur waardoor het ons niet is opgevallen dat de tijd was gewijzigd. Nu hebben wij gebeld met D-reizen en met Tuifly maar beiden zeggen niets te kunnen doen. We hebben nu nieuwe vluchten geboekt via Transavia en komen zondag alsnog aan in Marrakech. We begrijpen dat de vluchttijd gewijzigd kan worden maar bij andere reisbureaus hebben we de ervaring dat er dan telefonisch contact wordt opgenomen of dat er een mail wordt gestuurd met een bericht dat er iets is gewijzigd zodat dit opvalt. Groet, Miranda

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Miranda

Beste Miranda, dit had inderdaad gecommuniceerd moeten worden. Mijn advies is om een claim in te dienen, maar eerst via de mail contact op te nemen met mijn collega’s van de claimdesk. Dat kan via customercare@euclaim.nl. Hopelijk lukt het om bewijsmateriaal aan te leveren dat de wijziging niet tijdig is gecommuniceerd. Succes, Jerrymie Marcus

Wendy
3 maanden geleden

Hallo,
Qatar heeft onze heenvlucht geannuleerd aangezien ze niet meer op Sumatra vliegen.. ticket is in januari geboekt en toen zouden ze 7 dagen per week vliegen. Nu dus niet meer.. aangezien we heen naar Sumatra zouden vliegen en terug vanaf Bali ( 1 ticket geboekt multicity via Qatar airways) gaat onze terugvlucht wel door en kunnen we voor nu kiezen voor geld heenreis terug of compleet omboeken naar Bali dus bestemming heen wijzigen. Ik wil hiermee niet accoord gaan aangezien we naar Sumatra willen en geld terug ook geen optie aangezien tickets nu flink aan de prijs zijn. Ik zie wel dat ze tickets aanbieden naar Kuala Lumpur en vandaaruit naar Sumatra ( ook 1 ticket maar met 2 tussenstops wat absoluut geen voorkeur heeft) maar deze mogen we dus niet kiezen aangezien we geen stopover Kuala Lumpur geboekt hebben ( dan vliegen we met Qatar naar KL en met Malaysia naar Sumatra dit is ook 1 ticket)
Ik mag wel de heenreis annuleren en deze zelf boeken maar gaat mij grof geld kosten voor reis die ook nog eens 10 uur langer duurt…
Moeten ze mij een optie bieden om op Sumatra te komen of mogen ze dit weigeren?
Gr. Wendy

Last edited 3 maanden geleden by Wendy
Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Wendy

Beste Wendy, wat een verhaal zeg. En wat een afstanden. Voor zo ver ik weet moeten ze een alternatief bieden, maar dat mag tegen een meerprijs.

Wendy
3 maanden geleden

Dank je Jerrymie, mag dat alternatief dan ook een andere bestemming zijn? Wat ze dus nu doen? ( Bali) Afstand Bali-Sumatra is nog iets van 4 uur vliegen ( enkele reis vanaf €550) of moet dat alternatief Sumatra zijn? Wat wij ook willen natuurlijk ( maar dan zou t dus kunnen zijn dat ik en veel langer onderweg ben en veel bij moet betalen?) is t ook zo dat ik dan op de oorspronkelijke datum moet vertrekken of mag dat ook eerder aangezien we dat pas veel later daar zullen zijn?
De zaak is overigens nog in behandeling bij Qatar ( nadat we er op de chat niet uitkwamen) maar ik wil weten wat ik wel of niet kan aannemen/weigeren.

Wendy
3 maanden geleden

Moet dat alternatief Sumatra zijn of mag dat ook Bali zijn ( wat ze nu doen)

Mel
3 maanden geleden

Beste Jerremie, ik heb een vraag. Ik heb via Booking KLM retourvluchten geboekt naar Madrid. Wij willen graag met KLM vliegen en kiezen daar dus bewust voor. Enige tijd na de bevestiging door Booking krijgen wij een update dat zowel heen- als terugreis “onder KLM” zal worden uitgevoerd door Privilege Style. Hadden we dit geweten dan hadden we deze boeking nooit gedaan. Wij hebben verzocht onze vluchten te wijzigen door op heenreis een vlucht eerder en op terugreis een vlucht later zodat we wel met de KLM kunnen vliegen. Booking geeft aan dat KLM niet meewerkt en dat annuleren wel kan, maar dan zonder restitutie.
Ik vind dit onrechtvaardig dat zowel Booking als KLM niet bereid zijn om mee te werken aan door ons verzochte aanpassing. Geld kan de reden niet zijn omdat tarieven nauwelijks verschillen, bovendien heb ik aangegeven eventueel verschil bij te betalen. Wat kan ik doen? Hartelijk dank voor jouw advies alvast, met vriendelijke groet, mel

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Mel

Beste Mel, bedankt voor uw bericht. Privilige Style is ingehuurd om volledig onder de KLM vlag te vliegen. Het enige verschil is dat er een andere naam staat op het vliegtuig en het ticket. Ik ben bang dat omboeken op eigen kosten de enige optie is. Succes!

Monique
3 maanden geleden

Beste,
Wij hebben een vlucht geboekt bij Cathay Pacific naar SGN met een transfer in HKG.
Op maandag 4 maart zijn we vanuit AMS vertrokken. Op Hongkong airport werden wij verrast bij de boarding gate en geweigerd wegens overboeking. Zij gaven aan dat de overstaptijd te kort was waardoor zij ONS eruit hadden gehaald op een veel latere vlucht hebben gezet.
Onze initiële transfervlucht zou om 8:25am vertrekken. De alternatieve aangeboden vlucht naar SGN werd 18:25pm!
Wij waren op zakenreis en hadden een afspraak in SGN, mocht het niet uitlopen dan zouden wij diezelfde dag in de middag doorvliegen naar Hanoi. Door de vertraging is de zakelijke afspraak niet doorgegaan en heeft Cathay een vlucht naar Hanoi aangeboden. Door alle ellende hadden wij de vlucht naar Hanoi moeten accepteren.
Kan er in dit geval een compensatie aangevraagd worden?

Bij voorbaat dank.
Monique

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Monique

Beste Monique, dat hangt er van af. Staan de twee vluchten op één boeking? Of zijn de twee tickets los geboekt. Als het gaat om één boeking, dan is de hele reis (inclusief de overboekte) begonnen in de EU en wordt u beschermd door EU Verordening 261 (lees: mogelijk compensatie). Als het twee losse boekingen zijn, dan valt de vlucht van Hong Kong naar Ho Chi Minhstad niet onder Europese bescherming (lees: geen compensatie). Verder zegt Cathay Pacific dat de minimale overstaptijd voor een doorreis 55 minuten moet zijn, voldeed uw boeking hier aan? Bij twijfel kunt u ons altijd contact met ons opnemen. Fijne dag, Jerrymie

Jos
3 maanden geleden

Heb een complete vakantie geboekt naar Spanje. De vliegmaatschappij is transavia.
De heen reis Eindhoven naar Barcelona is volgens schema.
De terug reis is geweizigd. Was Barcelona naar eindhoven en zou ’s middags landen.
( mijn zoon komt me halen en in een uurtje zijn we thuis!!)
Nu is het vluchtschema Barcelona naar Amsterdan Schiphol en landen we 0.15 u.
Dit betekent dat wij dan pas 5 uur later de trein kunnen pakken nog eens 2.5 uur in de trein zitten (Limburg)
Kan dit zomaar is de vraag?

gr Jos

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Jos

Beste Jos, dat is een vervelende wijziging. Hoe vervelend ook, Transavia mag de vlucht wijzigen. Dit gebeurt trouwens vaker, vliegveld Eindhoven is snachts gesloten, waardoor nachtelijke Transavia vluchten moeten uitwijken naar Schiphol. Als de schemawijzigng langer dan twee weken voor vertrek is doorgegeven, dan heeft u helaas ook geen recht op compensatie. Is het schema binnen twee weken voor vertrek gewijzigd? Dan kunt u hier een claim indienen.

Den
3 maanden geleden

Beste Jerrymie, ik heb iets soortgelijks aan de hand. Die ‘twee weken voor vertrek’: geldt dat als twee weken voor vertrek van de vlucht zelf of twee weken voor aanvang van de gehele vliegreis (ivm retourticket, heenvlucht vindt over 10 dagen plaats, terugvlucht die gewijzigd is, is langer dan 14 dagen). Alvast dank!

Willem
3 maanden geleden

Goedendag mijn vlucht is gewijzigd en ook andere tijden
Wat nu ?

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Willem

Beste Willem, goede vraag! Om een antwoord te kunnen geven, heb ik wel wat meer informatie nodig. Wat is er veranderd aan het vluchtschema, wanneer bent u hiervan op de hoogte gesteld en om welke vlucht zou het gaan?

Willem
3 maanden geleden

Goedemorgen
Vertrek is op 30Mei as vanaf Rotterdam is veranderd naar Maasstricht ook nog eens 2uur later ! Terug reis ook
Omdat Gepasus niet meer van Rotterdam vliegt ik heb gevraagd of ze ons geld willen terug storten moeilijk dit rnoeilijk dat ! Ik ben nog in afwachting
Dit bericht kreeg ik eergisteren
Gr Willem

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Willem

Beste Willem, hopelijk is het inmiddels geregeld. In deze situatie zou Pegasus u de keuze moeten bieden om de vluchtwijziging wel/niet te accepteren. Doet u dat niet, dan heeft u recht op uw geld terug. Heel veel succes!

Davy
4 maanden geleden

Hallo

Wij hebben een reis geboekt met 10 personen naar alanya, 16 tm 27 mei 2024
Wij zouden vliegen vanaf rotterdam.
Nu hebben wij bericht gekregen dat wij vanaf amsterdam moeten vliegen of via maastricht en de reisduur word verkort tot maar 10 dagen .
Kunnen wij dit nog kosteloos annuleren
Of krijgen wij de kosten vergoed als er extra kosten worden gemaakt door het rijden maar een andere vluchthaven/parkeerkosten en ticketprijzen die hoger zijn ivm de andere vlucht die word aangeboden ?

Mvg d janssen

Beheerder
Jerrymie Marcus
4 maanden geleden
Reply to  Davy

Beste meneer Janssen, dat hangt af van het beleid bij wie u geboekt heeft. Is dit een pakketreis? Of heeft u alles los geboekt? Mijn advies is om het daar na te vragen. Daarnaast heeft u geen recht op compensatie volgens EU Verordening 261, de vluchtwijziging is langer dan 14 dagen voor vertrek doorgegeven.

Davy
3 maanden geleden

Hoi jerrymie marcus.

Wij hebben inderdaad een pakketreis geboekt bij D-reizen.
In het contract staat dat ze mogen wijzigen maar dat wil niet zeggen dat ze dat zomaar kunnen doen zonder vergoeding lijkt mij, ik woon naast rotterdam airport dus daar wandel ik zo naar binnen , nu komt er voor 10 man taxi kosten bij naar amsterdam a 400 euro.

Beheerder
Jerrymie Marcus
3 maanden geleden
Reply to  Davy

Beste Davy, is de taxi de enige mogelijkheid? Dat zou kunnen natuurlijk, afhankelijk van het tijdstip van vetrek. Uw rechten bij een vluchtwijziging staan in EU verordening 261, hierin staat dat de vluchtwijziging tijdig (langer dan 14 dagen voor vertrek) is doorgegeven waardoor u geen recht heeft op een vergoeding. Heeft u al contact opgenomen met Dreizen?

Anja
3 maanden geleden
Reply to  Davy

Ik lees mee volgens mij heb je compensatie voor de reis van Rotterdam naar Maastricht ?

Adriana
3 maanden geleden
Reply to  Anja

Ik vind het echt te zot voor woorden je betaald al meer voor je vakantie als je via Rotterdam wil vliegen en dan naar Maastricht is 3 uur reizen vanaf mijn huis ik vraag me ook af waarom Pegasus dit doet.

Linde
5 maanden geleden

Vlucht geboekt met cheaptickets naar Valencia. De terugvlucht van Valencia naar Brussel was op zondag 19 februari om 18 uur,. Echter op zondag bij inchecken pas gezien dat de vlucht was verplaatst naar zaterdag 18 februari 7.45. Wij hebben hierover geen enkele communicatie ontvangen. Wij konden ook niet kiezen voor alternatieve vlucht, want was al voorbij. Wij hebben hierdoor dure tickets via ryanair moeten boeken van 550 euro. Kunnen wij deze kost terugkrijgen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
5 maanden geleden
Reply to  Linde

Beste Linde, bedankt voor je bericht en wat ontzettend vervelend! Heb je de vluchtnummers voor ons? Dan kunnen we verder kijken. Mocht je dit niet openbaar willen delen, dan kan je een mailtje met alle details sturen naar: customercare@euclaim.nl

Anoniem
5 maanden geleden

Beste, vluchtnummer is 8920. Dit was de vlucht die we normaal op zondag gingen nemen. Wij hebben geen enkel bericht gehad van annulering of verplaatsing.

Beheerder
Jerrymie Marcus
5 maanden geleden
Reply to  Anoniem

Bedankt, ik kan de vlucht niet vinden omdat deze uit de vluchtsystemen gehaald is. Zou je een mailtje willen sturen met alle informatie naar onze klantenservice? Dat kan naar customercare@euclaim.nl

Rob Jeukens
5 maanden geleden

Vlucht en hotel geboekt voor 6 personen naar Rome bij edreams voor vetrek op zat. 04 mei. Krijg nu bericht van wizz-air dat vlucht vetrekt op vrijdag 03 mei. Wat te doen??

Beheerder
Lisanne Verbeek
5 maanden geleden
Reply to  Rob Jeukens

Beste Rob,
Aangezien deze wijziging ruim voor de 14 dagen is doorgegeven, heeft u geen recht op een vergoeding. U kunt kiezen of u wel of niet akkoord gaat met de wijziging. Als u niet akkoord gaat, dan moet u de ticketprijs terugkrijgen. U kunt dan zelf een nieuw ticket boeken.
Succes!
Hartelijke groet,
Lisanne

Rein
5 maanden geleden

Hey Paul,

Mijn vlucht van Kaapstad naar Zürich van morgen is gecanceld (Swiss Air, 2 dagen vantevoren) en ik heb een alternatieve vlucht aangeboden gekregen (British Airways) die een uur en tien minuten eerder vertrekt. Het wordt krap voor mij om deze te halen en ik twijfel wat ik nu moet doen. Heb jij een advies voor mij?

Groet Rein.

Beheerder
Jerrymie Marcus
5 maanden geleden
Reply to  Rein

Beste Rein, vervelend om te lezen dat uw vlucht geannuleerd is, maar gelukkig heeft u een redelijk alternatief aangeboden gekregen. Als u zich niet comfortabel voelt met de vertrektijd, dan kunt u er ook voor kiezen om de vervangende vlucht niet te accepteren. In dat geval krijgt u uw geld terug en moet u zelf een ander ticket boeken. Het wordt wel lastig om op korte termijn een vlucht te vinden, zeker als alle passagiers van uw vliegtuig hetzelfde willen! Wat ik sowieso kan adviseren, is om een claim in te dienen voor uw geannuleerde vlucht, mogelijk heeft u recht op een vergoeding tot 600 euro.

Tim Schep
7 maanden geleden

Paul, wij zouden gister vertrekken vanuit Hurghada terug naar Nederland. Het vliegtuig had vertraging. We zouden om 15:20 vliegen en om 19:00 kregen we te horen dat de vlucht geannuleerd werd en we naar een hotel in de buurt moesten verkassen. Hierbij kregen wij uitleg dat het ging om een storm maar de piloot vertelde dat hij door de vertraging te veel vlieguren heeft gemaakt. Nu stuurt corendon dat door het weer schiphol dicht was, wat niet waar is want voor ons vertrokken nog vliegtuigen, en we geen restitutie krijgen. Denk je dat we hier een claim op kunnen indienen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Tim Schep

Beste Tim, bedankt voor je bericht en vervelend dat het zo is gelopen. Linksom of rechtsom, de annulering is te herleiden naar de storm. Dat is overmacht voor de airline. Een claim zal daarom bij ons worden afgewezen.

Tim Schep
7 maanden geleden

Bij de terugvlucht kregen wij te horen dat de eerste vlucht vertraging had doordat er technische storing was aan het vliegtuig. Hierdoor zijn we met een andere toestel teruggevlogen. Maakt dit nog verschil? De stewardessen gaven zelf aan dat het niet door de storm kwam maar door de technische storingen.

leo v Vliet
7 maanden geleden

door een vluchtwijziging (MF812) op 15/1/2024 heb ik ipv een 2 uur durende overstap nu een 18 uur durende overstap. ivm mijn parkinson had ik deze vlucht juist gekozen om zijn korte overstap.
wat kan ik doen?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  leo v Vliet

Beste Leo, wat vervelend! De vluchtwijziging is langer dan 2 weken voor vertrek doorgegeven, dus wat de airline doet mag gewoon. Desalniettemin snap ik volledig dat dit voor heel veel ongemak kan zorgen. Mijn advies is om contact op te nemen met de airline. Wellicht kunnen zij u assisteren met de overstap.

Kim
7 maanden geleden

Hallo, ik heb een vlucht geboekt via skyscanner met supersaver met Xiamen airlines. Van Amsterdam naar Bangkok met een overstap in Xiamen. Vertrek uit Amsterdam op 14 januari om 18:30 uur, aankomst in Xiamen om 12:10 uur, vertrek uit Xiamen om 14:10 uur, aankomst in Bangkok om 16:35 uur (overstaptijd van 2 uur in Xiamen). Je kunt deze verbinding nog steeds zien op de supersaver-website. Na het boeken kreeg ik in de mail de melding dat de tijden zijn gewijzigd van de vlucht(in de mail staat: “Een aantal vluchttijden is gewijzigd sinds het zoekresultaat. Juiste vertrektijd: 2024-01-14 20:30, aankomsttijd: 2024-01-15 14:10 “

Ik vertrek dus nu op 14 januari om 20:30 ipv 18:30 en kom aan om 14:10PM op Xiamen en de vlucht naar Bangkok vertrekt om 14:10PM vanuit Xiamen, er is nu geen overstaptijd in Xiamen.

Sta ik in mijn recht dat supersaver of Xiamen airlines de vlucht aanpast zodat de overstap haalbaar is of geld terug gestort krijgt?

Alvast bedankt voor het mee denken. Met vriendelijke groet, Kim

Last edited 7 maanden geleden by Kim
Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Kim

Beste Kim, bedankt voor je bericht. Wat een vervelende wijziging! Het is langer dan 2 weken tot vertrek, dus ze mogen de reis wijzigen. Heb je je hele reis geboekt via supersaver als 1 pakket? In dat geval kan je het beste contact met hun opnemen.

Eddy
7 maanden geleden

De luchtvaartmaatschapij heeft de terugvlucht van onze boeking naar Milaan omgezet naar een ander vluchtnummer dat een dag later terug vliegt. De vlucht met het oorspronkelijk vluchtnummer is niet geannuleerd of verschoven en is zelfs nog gewoon te boeken. Mag dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Eddy

Hoi Eddy, luchtvaartmaatschapijen mogen schema’s wijzigen. Wel bijzonder dat de vlucht nog steeds te boeken is trouwens. Heb je al contact opgenomen met ze? Mocht de wijziging binnen 14 dagen van de vlucht doorgegeven zijn, dan kan je recht hebben op compensatie.

Chantal
7 maanden geleden

Onze heenvlucht is met 1 uur en 3 kwartier vervroegd en onze terug vlucht met 1 uur en 10 minuten vervroegd en er is een tussenstop bij ingepland. Ik heb juist deze vliegtickets geboekt omdat ze goede vlucht tijden hadden. En rechtstreeks waren.
De vluchten met vervelende tijden en tussenstop zijn vaak goedkoper. Kan dit zo maar en heb ik hiervoor dan zo veel extra betaald dan had ik toch ook een goedkope vlucht kunnen boeken?

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Chantal

Hoi Chantal, bedankt voor je bericht. Helaas mogen airlines vluchtschema’s wijzigen. In sommige gevallen heb je dan recht op compensatie. Dit hangt ondr andere af van wanneer ze je hiervan op de hoogte hebben gebracht:

Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding.
Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding.
Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding.

Wilma Offereins
7 maanden geleden

Vandaag bericht gekregen dat mijn vlucht van 15 febr is veranderd.Vlieg nu met aan andere maatschappij en op de terug vlucht een overstap waar 9 uur tussen zit ( dat is erg lang)
Wat zijn mijn rechten

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden

Beste Wilma, bedankt voor je bericht. Oef dat is een lange overstap! Maar de airline is ruim op tijd met het doorgeven van de vluchtwijziging, en ze staan hier dan ook in hun recht. Succes!

Klaartje
8 maanden geleden

Beste, wij namen vandaag het vliegtuig terug van Istanbul naar Düsseldorf met vliegtuigmaatschappij Pegasus. We werden van gate naat gate gestuurd en hadden 3uur vertraging. Toen we moesten landen in Düsseldorf liet de piloot ons plots weten dat we zouden landen in Keulen. Dit zonder uitleg of verklaring. In Keulen geland moesten alle passagiërs zelf zoeken hoe we naar Düsseldorf zouden geraken. Na zelf zoeken vonden we ingelegde bussen die ons konden vervoeren. Ook dit werd niet gecommuniceerd waarop we de chauffeurs hebben gevraagd of ze dit konden laten afroepen op de ondertussen verlaten luchthaven, zodat mensen geholpen konden worden. Onze auto die in Düsseldorf geparkeerd stond, stond er meteen ook bijna 6u langer waarop we extra kosten moesten betalen. Kunnen we hier iets mee doen?

Alvast bedankt!

Beheerder
Jerrymie Marcus
8 maanden geleden
Reply to  Klaartje

Hoi Klaartje, vervelend zeg! Ging het om een nachtelijke landing? Op Dusseldorf mogen namelijk ’s nachts geen vliegtuigen landen, en het kan zijn dat de vertraging er voor gezorgd heeft dat de vlucht hierdoor moest uitwijken naar Keulen. Als je 3 uur later geland bent, dan kan je een claim indienen, dan checken wij waar je recht op hebt. Bij je claim kan je ook extra gemaakte kosten doorgeven, dan probeberen wij dat voor je terug te vorderen bij de airline. Dien hier een claim in.

Cis
9 maanden geleden

Goedemiddag, wij hebben een 8 daagse pakketreis bij Corendon geboekt. We zouden vertrekken 1 nov. 10.35 uur met een aankomsttijd van 20.15 uur. Nu is de vertrektijd gewijzigd naar 22.00 uur en een aankomsttijd 2 nov. 07.45 uur. Dit betekent dat we nu gewoon een overnachting in het hotel missen waar we wel voor hebben betaald.
Als voor 7 dagen hadden geboekt, zouden we een stuk goedkoper uit zijn geweest. We hebben Corendon gebeld, doen er niets aan. En annuleren en dan alsnog voor 7 dagen boeken, kost ons 30% van de 8-daagse reissom.
Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Cis

Beste Cis, altijd vervelend als een schemawijziging zo uitvalt. Corendon mag vluchten wijzigen, maar het is altijd vervelend als dat onderdeel van een pakket is. Wellicht dat de reisverzekering hier iets in kan betekenen.

Jelle
10 maanden geleden

Beste heer,

Corendon is een kei in het schuiven van vliegtijden vooral in hun voordeel. Nu heb ik helaas ook een wijziging gehad van 23:40 naar 23:59. 2 weken voor vertrek. Het rare is de Aankomstijd veranderd niet met de informatie die ze 2 meer dan 2 weken voor vertrek hebben gegeven alleen wel de vertrektijd van 23:40 naar 23:59 dit is 2 dagen van te voren gewijzigd van 23:59 26/9 naar 02:50 27/9. Alleen krijg je geen compensatie want zoals ze zelf zeggen heb je een extra reisdag alleen je kan niet in je kamer verblijven.

Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Jelle

Beste Jelle, bedankt voor je vraag, maar ik volg het niet helemaal. Hebben ze de vertrektijd 2 keer gewijzigd? Eerst naar 23:59 en daarna naar 02:50? Is de laatste wijziging langer dan 2 weken voor aanvang van vlucht doorgegeven? Corendon mag de vluchttijd gewoon wijzigen. Of je recht hebt op compensatie hangt onder andere af van met hoeveel vertraging je vlucht aankomt op de plek van bestemming. Mijn advies is om je vluchtdata hier in te vullen. Nadat de vlucht geland is checken wij dan of je recht hebt op een financiële compensatie. Mocht dit het geval zijn, dan laten we je dat weten.

Jelle
10 maanden geleden

Beste heer,

Bij boeken 20/8 was de vertrektijd 16/9 11:00 en terug 26/9 18:00 met kans op wijziging. 5 september werd het omgezet naar vertrek 16/9 20:00 26/9 23.59 aankomst 07:40 27/9.
Nu 2 dagen voor vertrek veranderd het naar vertrektijd 27/9 02:50 aankomst 07:40.

Onze reisdagen zoals overeengekomen zijn: 10 dagen 16/9 – 26/9 Nu hebben ze de vertrekdatum gewijzigd naar 27/9 waardoor je eigenlijk 11 reisdagen hebt.

Kunnen ze er zomaar mee wegkomen dat ze bij aanvang van de vakantie het vertrek zo verlaten dat we pas 05:00 in het hotel waren dus alsnog 10 reisdagen omdat we wel 16/9 vertrokken maar dan wel de terugreis een dag later 27/9 waardoor je 11 reisdagen hebt

E Van Hoften
10 maanden geleden

Hallo Corendon heeft nu tot twee maal toe mijn reis gewijzigd wat zijn mijn rechten om deze reis te annuleren

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  E Van Hoften

Beste Van Hoften, bedankt voor je vraag. Op basis van de weinige informatie die je hebt gegeven, kan ik niet anders dan concluderen dat Corendon de reis mag wijzigen. Afhankelijk van de omstandigheden van de wijziging kan het zijn dat luchtvaartmaatschappij de optie tot annnulering moet bieden. Het beste kan je even bellen met Corendon zelf, aangezien zij wel beschikken tot alle details. Succes!

Theo Spierenburg
10 maanden geleden

Hallo, onze maatschappij (Kenya airways, via Vliegwinkel.nl) heeft een wijziging doorgegeven meer dan twee weken van te voren, welke wij hebben geaccepteerd. Nu willen wij de terugvlucht omboeken (en de bijbehorende kosten van 115 eu pp accepteren), maar Vliegwinkel geeft aan dat dit niet kan omdat er eerder een wijziging heeft plaatsgevonden. Wel konden zij ons aanbieden om ons geld van de terugvlucht terug te storten. Vervolgens wordt ons verteld dat wij de vlucht hiervoor moeten annuleren (met een cancellation fee van 225 pp) en dat er niets overblijft om terug te storten. Kan dit zomaar?

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden

Beste Theo, vervelend al die bijkomende kosten. Zoals ik het begrijp is de wijziging langer dan twee weken bekend gemaakt en hebben ze u een passend alternatief geboden. Deze heeft u geaccepteerd, maar nu wilt u alsnog de reis wijzigen. Vliegwinkel lijkt hier inderdaad in hun recht te staan, hoe lastig dit ook is voor u.

Gigi
10 maanden geleden

Goedendag, onze vlucht werd gewijzigd 3 dagen voor vertrek, oorspronkelijke tijd was 05:10, deze werd gewijzigd naar 07:10, oorspronkelijk zouden we landen om 10:00, nu zijn we aangekomen om 12:13. 2 uur en 13 minuten later dus. Als ik dit invul bij jullie dan geeft hij niks aan.
Maar volgens de veroordeling hebben we echt op compensatie. Hoe zit dit nu ?
We vlogen met Transavia van Amsterdam naar Antalya.

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Gigi

Beste Gigi, bedankt voor uw bericht. Pas bij een vertraging vanaf 3 uur heeft u recht op compensatie. Helaas valt uw vlucht net buiten de Verordening, waardoor onze calculator inderdaad niets aangeeft. Fijne dag

Dennis
10 maanden geleden

ik heb een vakantie geboekt naar Hurghada van 2 t/m 12 September, nu hebben ze me van de week (meer dan 14 dagen voor de vlucht) laten weten dat de vlucht is gewijzigd.

We vliegen nu om 23:59 uur (volgens de tickets), en komen om 7:40 uur nu aan in Amsterdam. Dat is een veel langer vlucht dan normaal, dus heb ik hun gebeld.

Hun geven aan dat ze op de tickets deze “fictieve” tijd neerzetten omdat onze vlucht pas de volgende dag om 2:50 uur vertrekken. (dus de 13e, en dat is een dag later dan we hebben geboekt)

Dit is net geen 3 uur vertraging om in aanmerking te komen voor een vergoeding, echter hun zetten bewust foute vliegtijden op de tickets mogelijk om claims te voorkomen, mag dit zomaar?

Ik weet dat de vertrektijd bv op de heenreis ook als vakantiedag geldt, dus dan lijkt me dat dit ook voor de terugreis is, en dat ze daarom de vluchttijd van 23:59 bewust op de 12e neerzetten, zodat dit als vertrektijd wordt weergegeven, en daarom we geen claim kunnen indienen dat we een dag langer er zitten)

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Dennis

Beste Dennis, verwarrend verhaal van hun over die fictieve tijden zeg. Mijn advies is om hier de gegevens van je toekomstige twee vluchten in te vullen. Mocht je dan toch recht hebben op een vergoeding, dan houden we dat nauwlettend voor je in de gaten en nemen we contact met je op. Fijne vakantie!

Svo
10 maanden geleden

Wat als de luchtvaartmaatschappij plots je eindbestemming verandert? Ik had een vlucht van AMS via SJO naar LIR gekocht. De terugvlucht gaat rechtstreeks van LIR naar AMS (ze vliegen steeds in een driehoek, met twee landingen in Costa Rica, SJO en LIR). Vandaag krijg ik plots bericht dat de heenvlucht stopt in SJO en dus niet doorvliegt naar LIR. De twee luchthavens liggen ongeveer 225km van elkaar, op de lokale “snelweg” al gauw 4-5h rijden en 250€ taxi kost. Vluchtdata zijn pas voor Dec-Jan. Heb ik recht op compensatie?

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Svo

Beste Svo, bedankt voor je bericht. Oef 225 kilometer verder, wat een eind. Balen, want je hebt helaas geen recht op compensatie, en de reden is dat de airline de wijziging tijdig heeft doorgegeven. Heb je al contact opgenomen met de luchtvaartmaatschappij? Ze zijn je niets verplicht, maar wellicht willen ze je tegemoet komen met je kosten. En anders zou je kunnen proberen contact op te nemen met je reisverzekering. Heel veel succes in ieder geval!

svo
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor de info. Ik heb nog geen contact gehad met KLM maar ben dat wel van plan. Goed om weten dat ze wettelijk niks verschuldigd zijn. Het verbaast me een beetje omdat ze een (kort) segment van mijn betaalde ticket zomaar hebben geschrapt. Fingers crossed dat ze mijn terugreis ook niet verleggen naar San José. Nogmaals dank. Mvg Sandra

Jantien
10 maanden geleden

Hoe zit het als er ineens een tussenstop wordt toegevoegd. Ik heb juist deze (dure) vlucht gekozen om rechtstreeks te vliegen

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Jantien

Beste Jantien, wanneer heeft de airline de wijziging doorgegeven? Is het langer dan 14 dagen voor vertrek, dan heb je geen recht op een vergoeding. Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek? Als de vlucht 2 uur eerder vertrekt dan oorspronkelijk, of 4 uur later aankomt, dan heb je recht op een vergoeding. Is de wijziging binnen 7 dagen voor vertrek doorgegeven, dan geldt dat als de vlucht 1 uur eerder vertrekt, of 2 uur later aankomt, je recht hebt op een vergoeding. Je kan achteraf je vluchtgegevens hier met ons delen, dan checken wij waar je recht op hebt en hoe dat bedrag is.

Chantal
7 maanden geleden

Is het dan wel zo dat je de wijziging mag weigeren? Dat lees ik namelijk steeds in de verhalen dat als je het niet eens bent met de wijziging voor die 2 weken dat ze dan gewoon je ticket terug moeten betalen.

Beheerder
Jerrymie Marcus
7 maanden geleden
Reply to  Chantal

Hoi Chantal, ik weet natuurlijk niet alle details van jouw specifieke geval, maar het klopt dat je een wijziging kan weigeren. Mocht je hier vragen over hebben dan kan je contact opnemen met de airline. En als je daar je antwoord niet krijgt, raad ik je aan om ons even te bellen.

Martijn
10 maanden geleden

Onze heenvlucht naar Turkije is gewijzigd van vluchttijd. Deze was eerst om 7 uur in de ochtend, maar nu om 8 uur ’s avonds en ook nog eens een keer naar een ander vliegveld waardoor er een transfer tijd van 2 uur bij komt.
We hebben dit helaas wel meer dan 2 weken voor vertrek te horen gekregen, maar zouden wij hier nog iets van compensatie voor kunnen krijgen?
Of hebben we gewoon pech in dit geval?

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Martijn

Hoi Martijn, helaas wordt die periode van 2 weken streng gehandhaafd. Dus u heeft in dit geval geen recht op compensatie.

Lieve
11 maanden geleden

Mijn heenvlucht in november is gewijzigd. Het vluchtuur is veel te laat en ik wil deze latere vlucht niet. Ik kan deze vlucht annuleren (wordt voorgesteld door de vliegtuigmaatschappij).Maar wat nu met de terugvlucht: die wordt onbruikbaar als we niet heen kunnen vliegen. Kunnen we die ook kosteloos annuleren?

Beheerder
Jerrymie Marcus
10 maanden geleden
Reply to  Lieve

Beste Lieve, helaas is dit niet vastgelegd in een Europese verordening, dus het hangt er maar van af hoe de luchtvaartmaatschappij hiermee omgaat. Als de retourvlucht bij dezelfde boeking hoort als de heenvlucht, dan zijn de grotere maatschappijen hier wel coulant in. Bij de budget airlines kunnen deze vluchten worden gezien als 2 losse boekingen, dus ik raad je aan de voorwaarden door te nemen of contact met de airline op te nemen. Succes!

Leonie Wagenvoort
11 maanden geleden

In november is onze vlucht gewijzigd. Wij vliegen het eerste deel volgens de planning, maar de 2e vlucht is vervroegd met 2 uur. Hierdoor hebben wij maar 20 min de tijd voor de overstap. Is dit überhaupt haalbaar?! We hebben de tickets niet los van elkaar geboekt maar als 1.

Beheerder
Jerrymie Marcus
11 maanden geleden

Beste Leonie, of dat mogelijk is hangt van heel veel factoren af (vliegveld, gates, drukte). Het is sowieso raadzaam om deze vraag bij de klantenservice van de airline neer te leggen en het vliegtuigpersoneel hiervan op de hoogte te stellen.

Joost
11 maanden geleden

Ziet er allemaal doordacht uit en zal ook wel kloppen. Maar mijn vraag wordt niet beantwoord. Deze luid, mijn heen vlucht duurd eens zolang door dat er een tussen stop bij gekomen is. Terwijl ik een rechtstreekse geboekt heb. Moet ik dit accepteren

Beheerder
Jerrymie Marcus
11 maanden geleden
Reply to  Joost

Beste Joost, bedankt voor de vraag. Je hoeft niets te accepteren, als je vlucht gewijzigd wordt heb je de keuze voor een refund, of om de omboeking te accepteren. Afhankelijk van wanneer ze je hierover hebben geinformeerd, en of de vlucht uren later is aangekomen, zou je aanspraak kunnen maken op een vergoeding. Dat kan je hier checken.

Dave Göbbels
1 jaar geleden

Hoi Jerrymie,

Wij vliegen over 14 dagen naar Tenerife, maar vandaag op de 14 dag een wijziging gekregen dat wij later vertrekken, nu is dit echter geen probleem voor ons, maar wel dat wij waarschijnlijk een tussenstop gaan krijgen op Gran Canaria. Wij hebben juist voor deze vlucht gekozen omdat het een rechtstreekse vlucht zou zijn en het zo ook nog steeds staat aangegeven.

Wat is jouw advies hierin?

Groetjes Familie Göbbels

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Dave Göbbels

Beste Dave, bedankt voor je vraag en een fijn vooruitzicht hoor. Als een airline de vlucht wijzigt dan is het aan jou om dit te accepteren, of om je geld terug te vragen. Maar zoals ik het lees is de wijziging geen probleem voor jullie. Die 14 dagen zijn wel cruciaal, zeker in combinatie met de aankomsttijd. Stel dat de vlucht 3 uur later aankomt op Tenerife (door de vluchtwijziging) dan de originele planning, dan heb je recht op een financiele compensatie. Dit geldt alleen als de wijziging binnen 14 dagen voor vertrek is doorgegeven. Advies is allereerst om te genieten van Tenerife, en om de aankomsttijd bij te houden. Mocht de vlucht significant later zijn, en de wijziging binnen die 14 dagen vallen, dan kan je hier een claim indienen. Groet, Jerrymie

Dave Göbbels
1 jaar geleden

Super, dan gaan wij dat doen, heel erg bedankt voor je snelle terugkoppeling.

Tania
1 jaar geleden

Wij kregen zonet van Corendon te horen dat onze geplande vakantie voor augustus met 2 dagen wordt uitgesteld omdat de terugvlucht van Kos naar België om operationele redenen niet kan doorgaan. Wij hadden een vlucht +hotel geboekt voor de periode 08-08-2023 tem 16-08-2023 en dat wordt plots een vertrek op 10-08-2023 en terugkomen op 18-08-2023. 2 dagen later dus. Kan dit zomaar? Moet dit aanvaard worden of kan hier een compensatie voor gevraagd worden?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Tania

Beste Tania, vervelend! Hopelijk levert dit geen problemen op met de hotelreservering. Corendon mag de vlucht annuleren, jij hebt vervolgens recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Helaas heb je geen recht op financiele compensatie, dit is alleen als de vlucht binnen twee weken voor vertrek wordt gewijzigd of geannuleerd. Succes!

Tania
1 jaar geleden

Dank van je snel antwoord, Jerrymie! Ik bevraag voor alle zekerheid nog eens bij Corendon of dit ook zeker aan het hotel doorgegeven wordt, zodat we inderdaad geen problemen krijgen met het hotel. Was een pakketreis.

Jennifer
1 jaar geleden

Op 1 mei kregen wij 5 uur van te voren te horen dat we 2,5 uur vertraging zouden hebben. Maar wel gewone tijd moesten inchecken. Dus wij op naar het vliegveld half uur voor check in krijgen wij te horen.
“ is helaas vertraagd vanwege een verstoring in onze operatie eerder vandaag. De nieuwe vertrektijd is 08:35 plaatselijke tijd op 02/05/2023”

Wat betekent dit als je dit gemaild krijgt! Want ik heb het idee dat ze met smoesjes gaan komen om ons geen compensatie te geven. Na 10,5 uur vertraging.
Wij zouden van porto naar schiphol vliegen

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Jennifer

Beste Jennifer, als ik het goed begrijp heb je meer dan 3 uur vertraging gehad uiteindelijk, en heb je daar pas kort van te voren iets over gehoord. Dat klinkt alsof je recht hebt op een vergoeding. Mijn advies is om je vluchtgegevens hier te checken. Succes!

Jennifer
1 jaar geleden

Ja maar ik was benieuwd wat ze hiermee bedoelen. Is toch geen buitengewoon omstandigheid… dan hadden ze dat toch moeten zeggen

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Jennifer

Beste Jennifer, als ik het goed begrijp gaven zij als enige reden “een verstoring in onze operatie” op, klopt dat? Dat klinkt niet als een buitengewone omstandigheid, maar tegelijkertijd kan je met zo’n reden alle kanten op gaan. Zou je contact op willen nemen met mijn collega’s van de klantenservice? Zij kunnen op basis van uw vluchtgegevens hopelijk meer informatie over de vlucht en de reden van vertraging naar boven halen.

Ynske
3 maanden geleden
Reply to  Jennifer

Hoe is dit afgelopen bij jou? Wij hadden van de week ook een vertraging van 2,5 uur vanwege ‘een verstoring in onze operatie’. Daarna regen dus uiteindelijk 44 uur vertraging. Ze gooien het op extreme weersomstandigheden terwijl het in eerste instantie een verstoring in de operatie was.

Anton
1 jaar geleden

Mag TUI zomaar een vlucht wijzigen van Rotterdam naar Schiphol? Wij hebben bewust voor Rotterdam gekozen om 14.00 en die is nu gewijzigd naar Schiphol om 05.00? TUI zegt dar ze niks voor ons kunnen doen en dat als we willen annuleren we al het geld kwijt zijn? Graag advies in deze.

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Anton

Beste Anton, om hier antwoord op te kunnen geven hebben we meer informatie nodig. Denk aan: wanneer hebben ze u geinformeerd, en wat is de reden voor deze wijziging. Het beste kunt u direct contact met ons opnemen. Vanaf 09:00 uur zijn wij bereikbaar op 088-0066466. Succes!

Fidji
1 jaar geleden

Hoi,
Ik lig al ruim een jaar in de clinch met Cheaptickets, Swiss en of Edelweiss air.

Wij zouden een schemawijziging hebben gekregen betreffende een vlucht met Edelweiss air uit Muscat.
Deze vlucht ging 14-05-2022.
De wijziging zouden we volgens Edelweiss air hebben gekregen van Swiss air op 23-04-2022. Echter heb ik nimmer een mail ontvangen wat ik frappant vindt omdat ik via Cheaptickets heb geboekt.

Uiteindelijk zijn we 15-05 vertrokken en hebben we een reis gemaakt van een kleine 32 uur!
Ik probeer de extra (hotel) kosten en vergoeding ergens te verhalen.

Momenteel vraag ik bij Swiss een bewijs op dat ze ons daadwerkelijk hebben gemaild met de wijziging en een eventueel alternatief.

Wie is in deze verantwoordelijk?
Had Cheaptickets dit aan ons moeten doorgeven?
Swiss? Ik heb nimmer een mail ontvangen. Dat zijn ze toch verplicht om door te geven zodat je er überhaupt op kunt reageren?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Fidji

Hoi Fidji, net gesproken met mijn collega van de klantenservice. Het antwoord is te complex en genuanceerd om hier te plaatsen. Je kan het beste even bellen met mijn collega op 088-0066466. Bereikbaar tussen 09.00 en 16.00 uur. Succes!

Paul Cleyman
1 jaar geleden

Ik bestel 2 dagen geleden een vliegticket bestemming Athene. Bij Aegean.
Thuis wil ik mij online inchecken maar dit lukt niet. Er wordt vermeld dat ik mij naar de incheckbalie moet begeven.
Dit doe ik vandaag.
Aan de balie vertelt men mij laconiek dat ik op de reservelijst sta en dat ik aldus moet wachten op volunteers of afwezigen.
Aldus ga ik naar de gate.
Ik MOET morgen in Athene zijn.
Wat moet ik doen als ik toch niet mee mag vliegen. Vlucht betaald, auto geboekt, hotel geboekt.

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  Paul Cleyman

Beste Paul,

Ik hoop dat je inmiddels in Athene bent. Zo niet, dan raad ik aan om je vluchtgegevens met ons te delen zodat wij passend advies kunnen geven.

Ans Brouwer
1 jaar geleden

Wij werden vandaag gebeld 22 dagen voor terug vliegen naar Nederland. We moeten 2 dagen eerder terug vliegen zodat we op de airport Eindhoven kunnen landen waar onze auto staat. Anders moeten we naar Amsterdam vliegen en zelf met bus en trein terug naar Eindhoven. Kost 2 dagen van onze vakantie. Ik heb gekozen voor Eindhoven omdat het klein is omdat mijn man slecht te been is

WillemR
1 jaar geleden

Ik heb een aantal tickets bij Corendon geboekt voor vertrek 27-5 naar Corfu. Bij het inloggen op de website zag ik dat mijn directe vlucht die stond op vertrek einde ochtend, is gewijzigd naar een indirecte vlucht met vertrek 07.00. Dus van 2,5 uur reizen naar dik 5 uur reizen. Ik ben hierover nog niet geïnformeerd door Corendon. Wat zijn mijn rechten in deze?

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  WillemR

Hoi Willem, dank voor je vraag. Zoals ik het begrijp heb jij gezocht, en heeft Corendon jou niet zelf geinformeerd over de wijziging. Mochten ze je niet alsnog tijdig informeren, dus minimaal 14 dagen voor vertrek, dan kan je recht hebben op een compensatie. Dit hangt ook af van hoe lang de vertraging uiteindelijk is en hoe ver het vliegen is. Dat kan je hier later checken. Succes!

PetersR
1 jaar geleden

Ik lees hier heel veel betreft de staking. Ook wij zijn deels gedupeerd. Planning was: vertrek 21 april 1.30 uur vanaf Keulen naar Antalya. Gezien de staking heb ik de 20ste tot 3x toe gebeld, aangezien zichtbaar was dat de vlucht was ‘umfeleitet’. 5vorflug bleef zeggen dat we gewoon 2,5 uur voorafgaand aan de vlucht aanwezig moesten zijn in Keulen. Inmiddels via airline Sunexpress erachter gekomen dat we vanaf Munster zouden vliegen en dat om 20.30 uur bussen vanaf Keulen naar Munster zouden vertrekken. Onmogelijk voor ons, aangezien we een dik uur moeten rijden naar Keulen. Tegen 19.30 uur wederom 5vorflug gebeld en dit medegedeeld en zij melden hiervan niet op de hoogte te zijn. Het beste was om dan toch maar zelf naar Munster te rijden en kijken of we mochten inchecken. Heel slecht eigenlijk. Wij zijn inderdaad naar Munster gereden, 3 uur rijden en troffen daar meer gedupeerde, maar deze waren in de ochtend per e-mail op de hoogte gebracht. Nu is mijn vraag, wij vliegen terug op Keulen, maar onze auto staat in Munster. 5vorflug zegt enkel dat ze niets kunnen doen. Ik weet nu niet hoe ik vanaf Keulen in Munster moet komen en ik ken niemand met een 6 persoonsauto die ons even kan ophalen, aangezien wij met 5 personen zijn. Wat zijn mijn rechten in deze? Alvast bedankt.

Beheerder
Jerrymie Marcus
1 jaar geleden
Reply to  PetersR

Beste Peter, niet alleen de situatie is lastig, ook de communicatie laat te wensen over zo te lezen. Doordat de hoofdoorzaak ligt bij beveiligingspersoneel van de vliegvelden, en niet bij personeel van de airlines, kunt u alleen maar hopen dat de vluchthavens coulant zijn en bussen in zet. Anders wordt het treinen of misschien zelfs een beroep doen op een grote taxi.

PetersR
1 jaar geleden

Hoi Jerrymie, ook ondanks dat we geen mail hebben gekregen betreffende de bussen? Kreeg vandaag een mailtje terug dat in het systeem stond dat we een mail hebben ontvangen betreffende busreis voor de vlucht van 22-4 om 0.00 uur… onze vlucht was/ging op 21-4 om 1.30 uur. Dus én ik ben niet op de hoogte gesteld én ze sturen een nep-screen van de mail.

Kelly
1 jaar geleden
Reply to  PetersR

Wij hebben precies hetzelfde….zelfdr vlucht zelfde probleem….onze auto staat ook in Munster en we komen aan in Keulen. Huurauto’s lukt niet, taxi’s zijn vreselijk duur.

PetersR
1 jaar geleden
Reply to  Kelly

Is toch niet normaal? Eerst zelf uitzoeken vanaf welke luchthaven je vertrekt om vervolgens geen enkel positief bericht of medewerking te ontvangen. Schandalig. Wij gaan maar met een taxi naar huis en dan gaan de mannen zondagmiddag de auto halen. Even 6 uurtjes rijden…

PetersR
1 jaar geleden
Reply to  PetersR

Kelly, welke vlucht hebben jullie terug en waar moeten jullie naar toe?

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding