• 97% slagingskans

  • In 3 minuten geregeld

  • No cure no pay

  • Kosteloze juridische procedure

  • Beoordeeld met 4,5 uit 5 sterren

Luchthaven vertraging

Schemawijzigingen op jouw vlucht: mag dit zomaar?

Je hebt jouw vakantie tiptop geregeld. Vlucht uitgezocht, zorgvuldig de voor- en nadelen afgewogen uit de ruime keuze aan vluchten en airlines. Passend bij je uiteindelijke voorkeur heb je jouw hotel of appartement en jouw huurauto geregeld. Alles is betaald en geboekt, niks kan jouw vakantie voorpret nog in de weg staan. Tenminste, dat denk je. En dan, bijna twee weken voor vertrek, krijg je een e-mail van de airline dat jouw vluchttijden zijn gewijzigd of je vlucht zelfs is geannuleerd. Schemawijzigingen kunnen behoorlijk wat roet in het eten gooien. 

Wat zijn schemawijzigingen?

Samengestelde reizen worden steeds vaker geboekt. Je boekt jouw vlucht via de site van de airline of een boekingssite,  los daarvan boek je een accommodatie en eventueel een huurauto. Ideaal want zo kun je zelf bepalen dat je in de ochtend heen wilt vliegen en in de avond terug. Zo kun je optimaal van jouw vakantie genieten. Nadat jouw vlucht geboekt is, boek je ook je activiteiten. Je denkt alles mooi geregeld te hebben en dan vlieg je ineens toch pas in de avond heen en heel vroeg in de ochtend terug. Schemawijzigingen kunnen veel invloed hebben op jouw vakantieplannen. Soms moet je ineens op andere dagen vliegen, met alle wijzigingskosten van dien. Wie gaat dat dan betalen?

Passagiersrechten bij schemawijziging

Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de airline hierbij in haar recht en waar heb je als passagier dan eigenlijk recht op? Het is zo dat airlines hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor de airlines geen consequenties en passagiers hebben dan geen recht op een vergoeding.

Welke rechten zijn er dan wel als jouw vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?

Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft, dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten, erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden deze kosten te verzekeren bij je annuleringsverzekering.

Wanneer de schemawijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijden en de uiteindelijke gewijzigde tijden of je recht hebt op een vergoeding. Dit zit zo:

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je geen recht op een vergoeding
  • Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
  • Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding
schemawijzigingen

Recht op een vergoeding bij een schemawijziging?

Wanneer je vluchtschema binnen 14 dagen voor vertrek wordt gewijzigd door de airline, heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je minimaal twee uur eerder vertrekt of minimaal vier uur later aankomt op jouw bestemming dan gepland. Check hier of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

Vragen? Stel je vraag aan onze customer care medewerkers via Facebook of customercare@euclaim.nl

458 Reacties
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Su Ling Tan
17 dagen geleden

Hooi,

Wij vliegen aankomende vrijdagochtend met british airways van amsterdam – londen , van londen – miami, en van miami – guatemala.

Nu keken we toevallig online naar onze boeking en zagen we ineens dat de vlucht van miami naar guatemala een uur eerder vertrekt om 6pm terwijl wij om 7pm aankomen op miami. De vlucht naar guatemala zou namelijk om 9pm gaan. Het is dat we toevallig keken maar we hebben nooit een mail gehad.

Nu hebben we gebeld en zeggen ze ineens dat er nooit een vlucht om 9pm zou gaan, wat raar is want we hebben dit geboekt. Vervolgens geven ze aan ons op geen enkele andere vlucht te kunnen boeken en dat we de vlucht maar moeten cancellen voor een volledige refund en een nieuwe boeken echter kost een nieuw ticket zon 400/500 euro meer. Kunnen we deze extra kosten verhalen bij britisch airways? Het gaat trouwens om losse tickets.

Dank alvast. Groet, Su Ling

Editor
Marit Reusachtig
17 dagen geleden
Reply to  Su Ling Tan

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het klopt dat een passagier extra kosten als gevolg van een annulering kan verhalen op een luchtvaartmaatschappij. U krijgt dat het verschil terug tussen uw oorspronkelijke vlucht en uw nieuwe vlucht retour.

Wij hopen dat u een goed alternatief kunt vinden.

Fijne reis verder.

Marielle
20 dagen geleden

Goedemorgen, wij kregen 10 dagenvoor vertrek een wijziging door van TAP, onze vlucht is nu 3 dagen eerder, voor ons onmogelijk te halen. De terugreis is geen probleem. Moeten wij nu cancellen met refund en een andere ticket boeken? Blijft dan de terugvlucht wel staan? Of krijgen wij dan ook nog een schadevergoeding?

Editor
Marit Reusachtig
20 dagen geleden
Reply to  Marielle

Beste Marielle, gaat dit om een pakketreis of losse tickets?

Niels
24 dagen geleden

Een paar weken geleden heb ik een retourvlucht geboekt van Amsterdam naar Bangkok via Vliegwinkel.nl bij Saudia Airlines. Mijn terugvlucht is in maart maar heb van de week bericht gekregen dat deze 2 dagen later zal vertrekken dan gepland. Het contact via beide partijen loopt maar dit gaat heel stroef. Heb ik recht op volledige refund of niet?

Editor
Marit Reusachtig
24 dagen geleden
Reply to  Niels

Beste Niels, als je de wijziging niet accepteert krijg je een refund.

Lucy
25 dagen geleden

Goedendag,
via reisbureau heb ik een reis geboekt naar Turkije. 7 dagen voor vertrek werd onze terug vlucht geannuleerd. We zouden landen op Schiphol, maar deze werd geannuleerd naar terug komst Rotterdam. Hierdoor hebben we extra kosten moeten maken om van Rotterdam naar Schiphol te gaan, waar onze auto geparkeerd stond. Kan ik voor de extra gemaakte kosten een vergoeding aanvragen bij de vluchtmaatschappij?

Editor
Marit Reusachtig
24 dagen geleden
Reply to  Lucy

Beste Lucy, dat kan zeker!

andre
27 dagen geleden

wij hebben bij Sunweb een pakketreis geboekt met een heenvlucht op 4 Nov SN3781. Bij SN en op de site van de luchthaven staat deze vlucht al een hele tijd met vertrek om 13u30. Alleen blijft Sunweb volhouden (en zo zijn de tickets ook uitgeschreven) dat de vlucht om 9.45 is… Hetzelfde tijdsverschil voor de heenvlucht. We zijn nu bijna aan onze vertrekdag en hebben nog altijd geen zekerheid. Hoe zit het met compensatie als Sunweb nu morgen of overmorgen laat weten dat het inderdaad toch 13.30 is?

Beheerder
EUclaim
27 dagen geleden
Reply to  andre

Beste Andre,

Ik zou de aangegeven tijd op het ticket aanhouden. Brussels Airlines is verantwoordelijk voor de communicatie en gaat de vlucht toch in de middag, dan kun je een claim indienen. Het is immers korter dan 7 dagen voor vertrek en u komt meer dan 2 uur later aan.

andre
14 dagen geleden
Reply to  EUclaim

Het is fout gelopen, 4 uur later vertrokken zowel op de heenvlucht als de terugvlucht. Sunweb beweert nu dat EU261 niet van toepassing is omdat het een pakketreis was waar de prijs van de vlucht niet publiek beschikbaar was… Klopt dat?

Beheerder
EUclaim
12 dagen geleden
Reply to  andre

Je kunt je vluchtnummer checken via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht. Je weet zo meteen of EU261 van toepassing is.

Ellen
1 maand geleden

Een aantal maanden geleden hebben wij een pakketreis geboekt via een reisadviseur van Tui at Home. Zij heeft onze pakketreis naar Turkije via FTI reizen geboekt.
Ruim 2 weken voor vertrek kregen wij een vluchtwijziging door: vertrek om 14.45u i.p.v. 20.15u.
Op de dag van vertrek, 14-10-2022, werden wij, terwijl we onderweg waren naar het vliegveld in Dusseldorf, gebeld door onze reisadviseur dat onze vlucht met Tailwind Airlines al om 9.05u vertrokken was. Zij is hier niet eerder van op de hoogte gesteld en wij dus ook niet.
We zijn uiteindelijk omgeboekt naar een andere vlucht van Sun Express om 15.45u, deze vlucht had echter 1,5u vertraging. Uiteindelijk zijn we om 21.30u ’s avonds geland in Antalya, terwijl we eigenlijk om 14.30u hadden kunnen landen als we op de oorspronkelijke vlucht van 9.05u hadden gezeten.

Ik zou graag een claim willen indienen, maar mij is niet duidelijk of ik dit bij Tailwind Airlines moet doen of bij FTI reizen.
Hopelijk kunt u mij hier een antwoord op geven.

Beheerder
EUclaim
30 dagen geleden
Reply to  Ellen

Beste Ellen,
Vervelend zeg, daar is best wat fout gegaan voor jullie reis. Tailwind Airlines is verantwoordelijk voor de communicatie.
Omdat jullie niet geïnformeerd zijn dat jullie vluchttijd vervroegd is, zou je daarvoor een claim kunnen indienen.
De vertraging van jullie volgende vlucht is te kort om volgens de Verordening 261/2004 recht te hebben op een vergoeding.

Hester
1 maand geleden

Ik had een ticket geboekt voor 150 euro , nu zie ik ineens dat dat geld terug is gestort op mijn bank, maar diezelfde vlucht is er nog steeds, alleen nu 280 euro. Heb hier geen bericht van gehad, zag het aan het teruggestorte bedrag. Mag dit zomaar?

Beheerder
Debbie
1 maand geleden
Reply to  Hester

Beste Hester,
Had je al wel een boekingsbevestiging gehad? Het is natuurlijk niet netjes als je betaling wel goed is gegaan, maar het bedrag later teruggestort wordt zonder communicatie. Ik zou eerst even contact opnemen met de airline om te vragen waarom ze het bedrag teruggestort hebben. Misschien is het een foutje. Anders kun je het interpreteren als een annulering. En om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding is het van belang dat wel eerst jouw vlucht bevestigd is en dat de annulering minder dan 14 dagen voor vertrek heeft plaatsgevonden.

Loes
1 maand geleden

Vandaag 24 oktober kregen we bericht dat onze vlucht naar Gambia 27 oktober vertrekt vanaf Brussel ipv van Schiphol. We vertrekken een uur later. Onze terugvlucht op 7 november is verzet naar 5 november.
Scheelt 2 dagen die we hard nodig hebben. Ze geven 75 pp compensatie voor de heenvlucht vanaf Brussel en 235 voor de 2 dagen die we eerder terug moeten. Die 235 is voor 3 personen.
Moeten we hiermee accoord gaan ??

Beheerder
Debbie
1 maand geleden
Reply to  Loes

Beste Loes,
Voor wat betreft de heenreis kun je helaas weinig doen. Het is natuurlijk wel vervelend dat jullie ineens vanaf Brussel vliegen in plaats van vanaf Schiphol, maar de extra kosten die jullie daarvoor moeten maken zou je kunnen declareren. Wel denk ik dat dit niet hoger uitvalt dan de vergoeding, dus die zou je kunnen accepteren.

De wijziging van de terugvlucht is al helemaal zuur. Ze hebben dit 14 dagen voor het vertrek van de vlucht gecommuniceerd en daarmee kun je nog net aanspraak maken op een vergoeding van €600 per persoon.
Je hoeft niet akkoord te gaan met het voorstel, de vergoeding claimen is financieel veel gunstiger dan wat zij voorstellen. Een andere optie is om de terugvlucht te annuleren en je geld terug te vragen (tenminste als jullie niet als pakket hebben geboekt) en dan zelf een andere terugvlucht zoeken.
Sterkte Loes!

Carla
1 maand geleden

Goeden dag…klm heef onze terugvlucht geannuleerd…de heenvlucgt staat nog. Maar wij hebben geboekt via cheaptickets.nl…nu heeft cheaptickets.nl ons een vervangende vlucht aangeboden maar moeten wij dan bijbetalen of is dat niet verplicht?

Beheerder
EUclaim
1 maand geleden
Reply to  Carla

Beste Carla,
In principe is het zo dat als de vlucht korter dan 2 weken voor vertrek wordt geannuleerd, de airline moet zorgen voor een vervangende vlucht. Dat hoort door de airline geregeld te worden en daar horen geen aanvullende kosten aan te zitten. Afhankelijk van hoe ver je van tevoren geïnformeerd bent en het tijdsverschil waarmee je aankomt ten opzichte van de oorspronkelijke vlucht, kun je ook claim indienen ter compensatie van het tijdsverschil. ~debbie

Quincy
1 maand geleden

Hoihoi! Ik ben een tijd geleden met Transavia van Amsterdam naar Valencia gevlogen. Ik heb deze vlucht via een bookings site geboekt. Toen wij in gingen checken bleek dat onze vlucht was gewijzigd van zowel tijd als aankomst airport. Dit was een ochtend ipv avondvlucht geworden dus konden wij deze vlucht niet halen. Hierom hebben wij Transavia gebeld en die hebben de vlucht omgeboekt naar de volgende dag en beloofd ons een overnachting te vergoeden. Inmiddels ben ik 2 maanden verder en is mijn claim afgewezen omdat de airline de wijziging door zou hebben gegeven aan de bookings site. Deze weigert ook onze compensatie te geven. Bij wie moeten we voor deze claim zijn? En zouden jullie hier eventueel ook bij kunnen helpen als het om de bookingssite gaat?

Beheerder
EUclaim
1 maand geleden
Reply to  Quincy

Beste Quincy,
Conform de EG Verordening 261/2004 mag een luchtvaartmaatschappij tot twee weken voor schemavertrek een vlucht annuleren en een alternatief aanbieden. Zij moeten de passagiers hier direct voor contacteren.
Aangezien zij dit niet hebben gedaan heb je waarschijnlijk recht op een financiële compensatie en is de luchtvaartmaatschappij verplicht om ook de extra kosten te vergoeden. Daarvoor hoef je geen contact met de boekingssite op te nemen. Wij helpen je graag verder. Je kunt via de site een claim indienen.

Eva
1 maand geleden

Ik heb een groepsreis geboekt die over 12 dagen gepland zou staan. Nu ben ik gebeld door de organisatie dat onze originele vlucht geannuleerd is, en dat we een dag later vertrekken met een andere vlucht.
ipv een rechtstreekse vlucht moeten we nu ook overstappen, we hebben maar 1 uur overstap tijd, dus dit wordt erg krap.
De reis was eerst 21 dagen voor ongeveer 3500,- p.p.
Nu hebben we dus een hele dag minder, plus het ongemak van het overstappen erbij. De organisatie bied ons 42,- compensatie p.p aan. Is dit niet veel te weinig?

Beheerder
EUclaim
1 maand geleden
Reply to  Eva

Beste Eva,
Ik weet niet precies wat de reisorganisatie compenseert met die 42,-, maar dit is niet de vergoeding waar je recht op hebt volgens Verordening 261/2004. Gezien de informatie die je geeft schat ik in dat jullie een lange vluchtafstand hebben van meer dan 3500km. En aangezien jullie minder dan 2 weken voor vertrek zijn geïnformeerd, hebben jullie recht op een vergoeding van €600 per persoon. Je kunt daarvoor een claim indienen. Dit staat dan los van het missen van een dag van de reis, daarvoor moet je bij de reisorganisatie zijn. Alvast een hele fijn reis gewenst! ~debbie

Eva
1 maand geleden
Reply to  EUclaim

Super bedankt voor je reactie Debbie! Waar moet ik deze claim indienen? Bij de reisorganisatie of bij de vliegmaatschappij?

Beheerder
Debbie
1 maand geleden
Reply to  Eva

Hoi Eva,
De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor jullie bagage, daar moet je zijn om je claim in te dienen. Succes! ~Debbie

Marieke
1 maand geleden

Met TAP vanaf Amsterdam via Lissabon naar Funchal gevlogen. Nu hadden we dik een uur vertraging bij vertrek uit Amsterdam waardoor we onze overstap naar Funchal misten. TAP stond in Lissabon klaar met een vervangende vlucht voor bijna elke passagier om half 7 (2,5uur later dan de oorspronkelijke vlucht). Alleen waren ze ons vergeten om te boeken en konden wij pas mee op een vlucht om 22uur `s avonds waardoor we pas middernacht in Funchal aankwamen. Hebben wij gewoon dikke pech dat we niet eerder op de vlucht mee konden in tegenstelling tot al die andere passagiers? TAP zelf zegt dat ik geen recht heb op compensatie omdat onze vlucht uit Amsterdam niet 3uur vertraagd was, maar uiteindelijk kom ik wel meer dan 6uur later op mijn eindbestemming aan. Hoe zit dit?

Beheerder
Debbie
1 maand geleden
Reply to  Marieke

Beste Marieke,
Volgens de Verordening 261/2004 heb je recht op een vergoeding als je vliegt van of naar een EU-land en aankomt met en vertraging van meer dan 3 uur op de plaats van bestemming. Je hebt dus wel degelijk recht op een vergoeding, het gaat om de totaalreis. Dien gerust je claim bij ons in. ~Debbie

Iris
1 maand geleden

KLM annuleert vandaag onze vlucht (het is zondag) van volgende zaterdag naar de vrijdag ervoor (is dat dan net 7 dagen voor vertrek?). Kan gebeuren. Niet leuk. Maar wat zijn onze rechten als het gaat om de hotelovernachting (volpension) en excursies die al zijn betaald, best een hoop geld. En de reis naar het vliegveld nu we niet meer met de trein kunnen maar een (duurdere) taxi moeten nemen? Het gaat om een losse lijnvlucht meer dan een half jaar geleden geboekt, de vlucht vertrekt 16 uur eerder dan gepland.

Beheerder
Debbie
1 maand geleden
Reply to  Iris

Beste Iris,
Voor de vervroeging van je vlucht kun je een claim indienen. Kosten die je moet maken vanwege deze wijziging (zoals taxikosten) kun je ook indienen bij je claim (wel bonnetjes goed bewaren). Zaken die je al betaald hebt, maar waar je geen gebruik van kunt maken is lastiger om daar geld voor terug te krijgen. Probeer die in elk geval te annuleren. Lukt dat niet, kun je die kosten proberen terug te krijgen via je claim of via je reisverzekering, maar dit is grijs gebied. ~Debbie

Lonnn
1 maand geleden

We boekten een (vlieg)reis naar Indonesië. De terugweg vliegen we via Bangkok en Stockholm naar Amsterdam. Vliegtickets.nl wijzigt voor vertrek de vluchttijden van Bangkok naar Stockholm, waardoor we onze aansluitende vlucht van Stockholm naar Amsterdam missen. Vliegtickets.nl heeft nimmer een alternatief aangeboden. Mag dit?

Editor
Marit Reusachtig
1 maand geleden
Reply to  Lonnn

Beste Lonn, gaat dit om een groepsreis of een losse vlucht? Met vriendelijke groet, Marit

Peter
1 maand geleden

De vliegtuigmaatschappij doet een wijziging aan de vlucht (meer dan 2 weken op voorhand). Ik wil hierdoor graag de vlucht cancellen met refund. De maatschappij claimt echter dat de wijzigingen te beperkt zijn om te kunnen toestemmen in de gevraagde refund. Ik vind nergens info of dit klopt. Mijn vraag is dus of het klopt dat er een minimum wijziging moet zijn alvorens je recht heb refund?

Editor
Marit Reusachtig
1 maand geleden
Reply to  Peter

Beste Peter, wanneer een tijdswijziging redelijk is mag deze doorgevoerd worden zonder refund. Dat staat vermeld in de voorwaarden van de airline. met vriendelijke groet, Marit

Iris Jansen
1 maand geleden

We hebben een “wijziging” van onze vlucht van 27oktober dit jaar doorgekregen. In plaats een directe vlucht die vertrekt om 14.50 en aankomt om 16.50 doen we er nu 7 uur over en moeten we ook overstappen. Ik zie dat we geen recht hebben op een vergoeding omdat we 1,5 uur eerder vertrekken en 3,5 uur later aankomen maar als ik het goed begrijp horen we wel ons geld terug te krijgen als we niet akkoord zijn met deze wijziging?

Editor
Marit Reusachtig
1 maand geleden
Reply to  Iris Jansen

Beste Iris, inderdaad als je niet akkoord gaat met de wijziging hoor je jouw ticketkosten terug te krijgen. Meer lees je hier https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd. Met vriendelijke groet, Marit

Daphne
1 maand geleden

Een paar weken terug een vakantie geboekt naar de Seychellen met een overstap in Istanbul. Ik heb vandaag tweemaal een melding gekregen dat mijn vlucht is gewijzigd. Eenmaal dat de vlucht van Istanbul naar de Seychellen 5 minuten later zou vertrekken, dit was geen probleem. Alleen nu krijg ik net een mededeling dat deze vlucht niet dezelfde dag, maar drie dagen later pas zal gaan. Ik kan dit weigeren, maar wat zijn dan onze rechten? Ik wil geen geld terug, ik wil gewoon de originele vlucht die ik heb geboekt. Ik ga nu nooit meer voor eenzelfde prijs deze vlucht op die dag kunnen krijgen…. Groeten Daphne

Editor
Marit Reusachtig
1 maand geleden
Reply to  Daphne

Goedemorgen Daphne, echt super vervelend. Gaat het om een pakketreis? Hoeveel dagen voor vertrek is de wijziging doorgegeven? Meer informatie over vluchtwijziging vind je hier https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd Met vriendelijke groet, Marit

Luuj
1 maand geleden

We hebben een wijziging doorgekregen voor onze vlucht in maart naar Cancun. Nu doen we er bijna 19 uur over ipv 15 uur. Dat is voor ons te lang.

Kunnen we dit afwijzen en ons geld terugkrijgen of staan ze in hun recht om dit te doen?

Editor
Marit Reusachtig
1 maand geleden
Reply to  Luuj

Beste Luuk, je kunt de wijziging afwijzen. Je krijg dan je ticketfee terug en kan een alternatieve vlucht boeken. Met vriendelijke groet, Marit

Vera
1 maand geleden

We hebben vandaag te horen gekregen dat TUI ons heeft ongeboekt naar de latere vlucht van 23-10 van Amsterdam naar Tenerife. Deze vlucht van 12.55 uur was bij de originele boeking ook beschikbaar maar er was een eerdere vlucht om 6.45 uur die we ook konden pakken als we €40 pp bij betaalden. Dit hebben wij voor 6 personen gedaan dus we hebben nu € 240 extra betaald en nu boekt TUI het toch gewoon om naar de latere vlucht. We hadden eerst een rechtstreekse vlucht van 4 uur en nu een vlucht van bijna 6 uur met een overstap erbij op La Palma. Is het nu zo dat we naar dat geld kunnen fluiten omdat ze het meer dan 2 weken vantevoren hebben aangekondigd?

Last edited 1 maand geleden by Vera
Editor
Marit Reusachtig
1 maand geleden
Reply to  Vera

Beste Vera, Helaas kunnen wij in deze niets voor je betekenen. We raden je aan contact op te namen met TUI. Wellicht komen zij je tegemoet. Met vriendelijke groet, Marit

Iwan
2 maanden geleden

Tui verplaatst nu mijn vakantie 16 dagen voor vertrek van Amsterdam naar Brussel en biedt 50 euro compensatie aan. Ik woon vlakbij Schiphol en zou opgehaald en gebracht worden door vrienden. Nu moet ik met de auto 2 x 2,5 uur rijden en 15 dagen parkeren: kan ik nergens aanspraak op maken?

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Iwan

Beste Iwan, wat vervelend dat dit zo gebeurd. Helaas staat Tui wel in haar recht. Meer info over wat je eventueel kunt declareren vind je hier: https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/luchthaven-gewijzigd. Met vriendelijke groet, Marit

Jürgen Van Berleere
2 maanden geleden

Hallo,

We hadden een pakketreis geboekt naar Namibie.
De terugvlucht ging van Windhoek naar Frankfurt en van Frankfurt naar Amsterdam.
op dag van vertrek werd er ons echter gemeld dat de vlucht van Frankfurt naar Amsterdam geanulleerd was. Daar stonden we dan in Frankfurt zonder verdere info.
Ik heb claim ingediend en krijg nu een refund voor de genanulleerde vlucht van 46€.
Ze zeggen dat dit het bedrag is dat niet gebruikt werd van de gecombineerde vlucht.
Hebben we hier geen recht op minimum 125€/pers wegens geanulleerde vlucht binnen EU van minder dan 1500km ?

mvg

Jürgen

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden

Beste Jürgen, dat is zeker niet fijn thuiskomen zo! Alle informatie over geannuleerde vluchten en een eventuele check of je recht hebt om meer vergoeding vind je hier: https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd Met vriendelijke groet, Marit

Chloé
2 maanden geleden

Hallo, onze Ryanair tickets voor december werden gewijzigd en de nieuwe uren zijn helemaal niet meer handig voor het weekendje dat we gepland hadden, maar Ryanair zegt dat zij geen terugbetaling hoeven te doen, klopt dat? Als ik het hier zo lees zou ik denken van wel, maar in hun voorwaarden staat er ‘dat ze niet terugbetalen’.

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Chloé

Beste Chloé, je kunt de wijziging niet accepteren. Dan moet de airline de tickets vergoeden. met vriendelijke groet Marit

Chloé
2 maanden geleden

Bedankt, dat is wat ik ook dacht, maar ze willen dus niet meewerken..

Kees
2 maanden geleden

Beste,

We zijn al een tijdje in gesprek met TAP om ons, zogenaamd flexibele, ticket (vanwege COVID) te wijzigen. Ze doen heel moeilijk want refereren elke keer naar kleine letters die nergens terug te vinden zijn.

Zo staat er dat we onze bestemming mogen aanpassen, maar wanneer je belt mag dat niet naar een bestemming naar keuze, maar moet dit een intercontinentale bestemming zijn. Ons eindstation is Cancun. We willen dichterbij huis blijven

Complete onzin in onze ogen, want dan moet je dat duidelijk in de voorwaarden vermelden. We worden elke keer van het kastje naar de muur gestuurd.

Nu heb ik al meerdere schemawijzigingen doorgekregen van TAP, maar niet meer dan in totaal een kleine 3 uur. Dat vinden zij een minor change (staat nergens in hun voorwaarden), dus daar wilden ze ons niet in tegemoet komen.

Nu krijg ik vandaag bericht dat er weer een kleine aanpassing is in het schema. 20 Minuten vertraging weliswaar, maar wel binnen de laatste week voor onze vlucht. We vertrekken vrijdag a.s.

We zoeken geen compensatie, maar willen simpelweg onze ticketprijs terug. Zijn klaar met TAP met zijn waardeloze, onaardige klantenservice.

Wat zijn onze rechten in termen van een refund?

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Kees

Beste Kees, deze wijziging valt onder een kleine aanpassing, je hebt geen recht op teruggave van je ticket. We kunnen je hierin helaas niet verder helpen. Met vriendelijke groet, Marit

Bram
2 maanden geleden

Beste,

ik krijg net een mail binnen van Turkish Airlines, dat er een vlucht van Istanbul naar Brussel gecancelled is.
Nu is die vlucht een erg belangrijke om thuis te raken, want ik kom van Teheran naar Istanbul om dan over te stappen naar Brussel.
De infolijn van Turkish airlines is steeds bezet… Wat kan ik nu doen om toch thuis te raken?

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Bram

Beste Bram, wat vervelend zo´n last minute wijziging. Helaas kunnen wij daarin weinig betekenen. We adviseren je jouw reisbureau te bellen of inderdaad de airline blijven bellen. Met vriendelijke groet, Marit

Wendy
2 maanden geleden

Wij vliegen op 21 september terug vanuit FARO. Onze vlucht is omgezet in een late vlucht maar land nu op Schiphol ipv Eindhoven. Onze auto staat daar maar er is geen vervangend vervoer geregeld. Kunnen wij koste voor vervoer declareren bij transavia?

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Wendy

Goedemorgen Wendy, deze kosten kun je inderdaad declareren bij Transavia. Met vriendelijke groet, Marit

Wendy
2 maanden geleden

Ook als dit al langer dan 2 weken voor vertrek is aangekondigd?

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Wendy

Dat maakt geen verschil. Meer informatie kun je vonden op https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/luchthaven-gewijzigd

Alexandra
2 maanden geleden

Ik zoek uren naar vluchttijden die passen bij openbaar vervoer. En dan wordt veranderd. Heen is jammer maar terug kom ik 0m 12 uur op Schiphol aan en wordt het een probleem. Je mag gratis je reis omboeken maar niet om deze reden ik vind 5 uur een heleboel en vind niet dat Corendon mij wil helpen

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Alexandra

Goedemorgen Alexandra, dat is natuurlijk super vervelend. Wanneer ben je op de hoogte gesteld van de vluchtwijziging? En wanneer vertrekt je vlucht? Met vriendelijke groet, Marit

Saskia Verkroost-Faber
2 maanden geleden

Goedemiddag,

Wij vliegen op 4 oktober naar Izmir en zouden daarvandaan op 18 oktober terug vliegen. Wij hebben hiervoor een pakketreis geboekt. Nu heeft Corendon de terugreis geannuleerd bij ADO-travel, zij hebben ons hiervan op de hoogte gesteld en aangegeven dat we via Duitsland konden vliegen (wij wonen een kwartier bij schiphol vandaan) of de hotelkamer langer huren (tegen betaling van de helft van de kosten, zo’n 488 euro voor 2 kamers) en dan om 04.55 vliegen. Wij vinden dit geen oplossing. Maar ADO-travel heeft ook een vlucht staan van sun-express voor 18 oktober van Izmir naar Amsterdam, mogen wij verlangen dat ze ons overboeken op deze vlucht ?

Met vriendelijke groeten,

Saskia Verkroost-Faber

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden

Beste Saskia, helaas kunnen we je hier niet mee helpen. Het enige wat wij kunnen adviseren is dat je dit voorstel neerlegt bij Corendon. Met vriendelijke groet, Marit

Selina
2 maanden geleden

Corendon terugvlucht. Als eerst werd er een paar dagen van te voren een wijziging in de vlucht gemaakt waardoor we een tussenlanding hadden in brussel. Slecht gecommuniceerd. Eenmaal aangekomen in brussel begonnen de problemen. Hier waren wij als eerst 40 min aan het zitten. Niemand wist waarop we wachten en de stewardessen wisten zelf helemaal niks. Vervolgens werd het vliegtuig in een keel volgelopen en kwamen er passagiers in het vliegtuig die naar antalya moesten. Toen was het meer dan een uur later. Er werd omgeroepen dat het vliegtuig te zwaar was omdat er teveel mensen of teveel benzine in het vliegtuig zat. Dit wilde hij oplossen door extra lang te vliegen en benzine kwijt te raken onderweg naar Rotterdam. Iets later riepen wat passagiers dat ze hun koffers uitgeladen zagen worden , hierop reageerde de stewardes dat de koffers zo dalijk gelijk teruggestopt worden wegens de tussenlanding.
Weer 10 minuten later werd er omgeroepen dat iedereen uit moest stappen en opnieuw moest gaan inchecken in Brussel. Hier kan niemand een goede reden voor geven of bedenken. Dit proces duurde ook weer meer dan een halfuur. Toen mochten we weer het vliegtuig in en vertrokken we binnen 15 min naar Rotterdam. Eenmaal aangekomen in Rotterdam ging alles goed en liepen we naar de bagageruimte om te wachten. Hier waren we weer een halfuur aan het wachten tot er plots werd omgeroepen dat onze vliegtuig geen een koffer heeft meegenomen en alles heeft achtergelaten in Brussel omdat het te zwaar was. Ten eerste hadden we 3,5 uur vertraging en om het niet erger te maken worden alle koffers achtergelaten. Proberen te kijken of we ergens recht op hebben maar overal staat van niet omdat het niet onder eu valt. We vlogen via corendon airlines van turkije maar het lijkt me sterk dat we niks ontvangen omdat corendon wel een Nederlands bedrijf is.

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Selina

Beste Selina, wat vervelend dat je reis op deze manier is geëindigd. Heb je al nagekeken via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht of je recht hebt op een vergoeding? Met vriendelijke groet, Marit

Valentijn
2 maanden geleden

Goedemiddag,

Ik had de volgende vlucht geboekt:
AMS -ZRH 14:55 – 16:30 18/7 LX729 en aansluitend in dezelfde boeking:
ZRH – RMF 06:20 – 10:55 19/7 LX8150

Op 7 juli ben ik op de hoogte gesteld dor Swiss dat het eerste deel van de vlucht is geannuleerd en dat er pas op 22 juli plaats was op een vervangende vlucht. Ik ben hier niet akkoord mee gegaan maar heb een vlucht voorgesteld die vertrok vanaf Dusseldorf:

DUS – ZRH 14:40 – 15:55 LH5796 met dezelfde aansluitende vlucht:
ZRH – RMF 06:20 – 10:55 19/7 LX8150

Ik woon in Amsterdam en heb hierdoor wel treintickets naar Dusseldorf moeten boeken en ben meer dan twee uur eerder vanaf huis vertrokken om op tijd in Dusseldorf te zijn.

Ik word nu afgescheept met het volgende bericht:

Thank you for your message of 7 July 2022.
You have completed a form on swiss.com To check your eligibility for compensation in case of flight cancellation or long delays in application of Regulation EC261/2004.
Your flight LX729 on 19 July 2022 unfortunately had to be delayed as a result of a mandatory security check. On behalf of SWISS and its cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.
Official instruction must be followed by airlines, which cannot influence them.
We consider the described flight delay as necessary and this irregularity to be an extraordinary circumstance. This could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.
Despite this, it would be our pleasure to welcome you on board SWISS again and to count you amongst our satisfied guests.

Is dit terecht? De dag van vertrek in het antwoord klopt niet eens.

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Valentijn

Beste Valentijn, we adviseren je om op https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht te checken of jouw vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding volgens Verordening 261/2004. Met vriendelijke groet Marit

Elles
2 maanden geleden

Goedenavond,
Ik kreeg van cheaptickets een bericht dat mijn vlucht van Amsterdam naar San Francisco met Air Transat op 16 oktober een week was vervroegd naar 9 oktober. Ik moest binnen 24 uur bevestigen dat ik daarmee akkoord was. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik niet een week eerder wilde vliegen. Ik heb dat aan Cheaptickets gemaild, die mij hebben geinformeerd dat de airline dan een alternatief kan aanbieden, of ik daar behoefte aan had. Elf dagen later (ik was op vakantie) heb ik daarop gereageerd dat ik dan inderdaad wel een alternatief wilde. Inmiddels had ik nog vaker mails gekregen dat ik de wijziging moest bevestigen. Dat heb ik niet gedaan.

Toen ik weer contact opnam met Cheaptickets zeiden ze dat de vlucht inmiddels automatisch was bevestigd omdat ik niet had gereageerd op de mails. Ik ben echter nooit geinformeerd over de gevolgen van het niet-bevestigen. Sterker nog, in de e-mails stond dat de airline mijn bevestiging nodig had voor de wijziging. Ik dacht dus dat als ik niet zou bevestigen, dat er dan ook niets vastgelegd zou worden.

Cheaptickets zegt nu dat ik kan annuleren, maar dat de airline EUR 150 en zij EUR 55 annuleringskosten in rekening brengen. Dat lijkt mij onterecht. Kan ik kosteloos annuleren? En waar staat dat in de regelgeving? Ik hoor graag!

Vriendelijke groet,
Elles

Editor
Marit Reusachtig
2 maanden geleden
Reply to  Elles

Beste Ellis

Hartelijk dank voor jouw bericht. Helaas is het niet meer mogelijk om kosteloos te annuleren nu jouw nieuwe vluchtdata bevestigd zijn. De luchtvaartmaatschappij had je een termijn gegeven om te antwoorden op hun aanbod voor een alternatieve vlucht. Aangezien er geen antwoord is gekomen hebben zij 9 oktober voor je bevestigd. Dit is waarschijnlijk ook onderdeel van de algemene voorwaarden van het ticket. Nu de wijziging meer dan twee weken voor schemavertrek is aangekondigd is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om over te gaan tot het betalen van een financiële compensatie.
Met vriendelijke groet Marit

erik
3 maanden geleden

Beste, op 26 juni heeft tui onze retourvlucht van 19 augustus gewijzigd van 21:30 palma-amsterdam, naar 08:15 palma-eindhoven. Echter hebben wij losse tickets kunnen boeken via tui voor de originele vlucht van 21:30 palma-amsterdam. Ik heb zojuist ingecheckt en wij vliegen dus nu met de originele vlucht gewoon terug. Mag dit zomaar? Of kunnen wij deze kosten nog verhalen?

Editor
Marit Reusachtig
3 maanden geleden
Reply to  erik

Beste heer Van de Vlugt, hartelijk dank voor uw bericht. Aangezien de luchtvaartmaatschappij u meer dan 14 dagen voor schemavertrek heeft geïnformeerd over de annulering van uw boeking is TUI niet verplicht om over te gaan tot betaling van een financiële compensatie.
U bent niet verplicht om de vervangende vlucht te accepteren en mag zelf vervoer regelen voor uw reis. TUI is dan verplicht om uw ongebruikte ticket terug te betalen en de meerprijs van uw eigen vervangende vlucht te betalen.
U kunt uw extra gemaakte kosten direct claimen bij TUI. ~ Marit

Michiel
3 maanden geleden

Mijn dochter vliegt volgende week ineens vanaf Eindhoven ipv Schiphol – wel op ongeveer dezelfde tijd (7 uur sochtends). Wij wonen in Amsterdam. Als gevolg hebben we veel meer reiskosten. Is hier ook in voorzien qua vergoeding?

Editor
Marit Reusachtig
3 maanden geleden
Reply to  Michiel

Beste Michiel, wanneer is jouw dochter geïnformeerd over de wijziging? Als dit 14 dagen van tevoren is gedaan heeft zij helaas geen recht op vergoeding voor extra vervoerskosten. ~Marit

Hannah Hoedemans
3 maanden geleden

vertrek en aankomst zijn gewijzigd naar 2 verschillende airports. heb ik recht op vervoerkosten? (taxi) auto staat bv in rotterdam van vertrek en bij terugkomst land ik op eindhoven!

Editor
Marit Reusachtig
3 maanden geleden

Goedemorgen, je hebt inderdaad recht op vervangend vervoer of vergoeding voor gemaakte kosten.~Marit

Arianne
3 maanden geleden

Wij vlogen afgelopen zaterdag met Tui NL vlucht or1666 van Tenerife naar Luik. Op de luchthaven kregen we te horen dat we een vertraging hadden van 2u en dat we rechtstreeks naar Schiphol vlogen door het anders overschrijden van de werkuren van de crew. Normaal was de planning Tenerife- luik – Schiphol. We kregen een bon van 6 euro per persoon om op de luchthaven iets te drinken of te eten. Normaal kwam onze vlucht aan om 22.20u in Luik. Door de omleiding, er werden bussen ingelegd vanuit Schiphol naar Luik, kwamen we nu om 3.40u ’s nachts aan in Luik. Hebben wij nu recht op een compensatie? Zo ja, hoe kunnen we deze aanvragen?

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
3 maanden geleden
Reply to  Arianne

Beste Arianne,

In dit geval hebben jullie recht op een financiële compensatie van €400,- per persoon. Deze kunnen jullie direct vragen van de luchtvaartmaatschappij maar wij helpen je natuurlijk ook graag. Mocht je er niet uit komen met TUI dan kan je je gegevens via onze calculator invullen. Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag.

Erwin Mulder
3 maanden geleden
Reply to  Arianne

Arianne, welke vervolgstap heb je nu gedaan ? Wij zaten nl. op dezelfde vlucht.

Anoniem
2 maanden geleden
Reply to  Erwin Mulder

Erwin, alles indienen via Tui.nl. wij hebben vandaag bevestiging gekregen dat we 400 euro per persoon ontvangen! Veel succes! Bedankt Tjitze voor je hulp.

Maartje
3 maanden geleden

Beste EUclaim,

Vandaag (precies 2 weken voor vertrek) heb ik van Transavia een e-mail ontvangen dat mijn directe vlucht(en) van Eindhoven naar Marrakesh en/of Marrakesh naar Eindhoven is geannuleerd. Nu heb ik ingelogd op Mijn account en staat er dat de vlucht is omgeboekt zonder mijn toestemming. Ik ben hierover ook niet geïnformeerd door de luchtvaartmaatschappij. Ik vlieg nu als het goed is één dag later, via een ander vliegveld met een ander vluchtnummer. Nogmaals ik ben alleen geïnformeerd dat de vlucht is geannuleerd niet omgeboekt. Mogen ze dit doen?
De gegevens van mijn boeking zijn al gewijzigd maar de status is nog ‘Omgeboekt / Geannuleerd’. Kan ik een compensatie ontvangen voor de kosten die al gemaakt zijn? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hoe is dit afgelopen?

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
3 maanden geleden
Reply to  Maartje

Hi Maartje,

In dit geval houdt Transavia zich precies aan de termijnen (360 uur voor schema vertrek) die zijn gesteld in de Verordening waarin passagiersrechten zijn geregeld. Mocht je het niet eens zijn met deze wijziging mag je de vluchten kosteloos annuleren en moet Transavia de kosten terugstorten. Zij zijn echter niet verantwoordelijk voor andere kosten die gemaakt zijn voor deze reis. Helaas kan ik je geen beter nieuws geven.

Leetje
3 maanden geleden

Mijn vlucht is gewijzigd en ik ben hier 13 dagen van tevoren van op de hoogte gesteld. Gevolg is een vakantiedag minder. Ik zou op 12 juli vertrekken en dit werd 13 juli. Het vreemde is dat de oorspronkelijke vlucht wel gewoon gegaan is. Ik heb hier bewijs van. De vlucht van 13 juli had ook nog eens een vertraging van bijna 4 uur waardoor we 3,5 uur later op de bestemming zijn aangekomen. De bestemming was buiten de EU en meer dan 3500 km, we zijn wel vertrokken vanuit een EU land. Kan ik hier compensatie voor claimen?

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
3 maanden geleden
Reply to  Leetje

Hi Leetje,

Wat een bizar verhaal maar wel iets wat we vaker tegenkomen dit jaar. Omdat de aanpassing binnen twee weken is gedaan en je oorspronkelijke vlucht wel is gegaan heb je in dit geval recht op compensatie. Omdat je vervangende vlucht ook nog eens vertraging had mag je hier volgens Europees recht ook compensatie voor claimen. Zorg dat je alle reisdocumenten goed bewaart en dien voor beide vluchten een claim in. Mocht de luchtvaartmaatschappij moeilijk doen dan helpen we je graag.

Tamara
3 maanden geleden

Goedemiddag, onze vlucht is gecanceld en ik heb daarvoor een compensatieclaim ingediend. Deze compensatie heb ik voormijzelf wel ontvangen maar niet voor mijn partner (zelfde vlucht Lissabon – Amsterdam). Telefonisch geven ze aan dat ze het gaan regelen maar er gebeurt elke keer niks. Ondertussen wel zes keer gebeld en elke keer krijg ik te horen dat ze de compensatie ook voor mijn partner gaan regelen maar tot op heden nog steeds niks ontvangen. Ik weet niet welke volgende stappen ik kan ondernemen. Kunnen jullie helpen? De luchtvaartmaatschapij werkt niet mee

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
3 maanden geleden
Reply to  Tamara

Hi Tamara,

Zeer frustrerend dat de luchtvaartmaatschappij zo lastig doet. Het enige wat ik kan zeggen is dat de luchtvaartmaatschappijen het ook druk hebben door de vakantie periode waardoor het wellicht wat langer duurt. Mocht je het gevoel krijgen dat de luchtvaartmaatschappij je niet gaat compenseren dan kun je altijd bij ons een claim indienen. Mocht je een rechtsbijstand verzekering hebben dan is dat uiteraard ook een hele goede optie. Veel succes en hopelijk wordt het snel opgelost.

Coby
3 maanden geleden

We hebben een vlucht geboekt bij t Delta van Amsterdam naar Bogota met overstap op JFK op 20 september. Vandaag kwam bericht dat schema aangepast is. De overstaptijd is nu 1:26 i.p.v. 1:44. De mct voor JFK is 60 min. Delta geeft aan dat er een mogelijkheid is dat de overstap misschien niet gaat lukken.
Wat zijn onze rechten als we i.d.d. de vlucht op JFK missen?

Last edited 3 maanden geleden by Coby
Beheerder
Tjitze Noorderhaven
3 maanden geleden
Reply to  Coby

Hi Coby,

Heel bizar dat de luchtvaartmaatschappij zelf al aangeeft dat er een kans is dat je de overstap mogelijk gaan missen. De Minimum Connecting Time in dit geval is 1:25 uur. In dit geval hoeft er weinig te gebeuren om de overstap de missen. In sommige gevallen heb je dan recht op 600 euro compensatie per persoon als je met meer dan vier uur vertraging aankomt in Bogota. Hopelijk gaat alles voorspoedig en haal je de overstap. Anders kan je weer contact met ons opnemen en kunnen we kijken of je in aanmerking komt voor compensatie.

Issam
3 maanden geleden

Ik heb voor maandag geboekt. Normaal ging ik om 8uur vertrekken maar ik heb Een 2 weken en half voor de vlucht een bericht gekregen dat de vlucht verplaats is naar 12 uur slacht ik kom dinsdag aan maar ik heb hotel voor maandag betaald dit is kut

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
3 maanden geleden
Reply to  Issam

Beste Issam,

Dat is inderdaad een vervelend bericht. Helaas mag de luchtvaartmaatschappij dit doen zonder boete als dit meer dan twee weken voor vertrek is. Je mag ervoor kiezen om de vlucht te annuleren. Dan moet de luchtvaartmaatschappij jouw kosten voor de vlucht terug betalen. Maar wellicht lukt het niet om een goed alternatief te vinden. Wellicht dat je de hotel reservering nog mag aanpassen? Succes en alvast een goede reis.

Ans
3 maanden geleden

Ben 2 maanden op zoek naar goedkope tickets naar Athene voor begin September, ik ga samen met een kleindochter naar een zwangere kleindochter die in Athene woont. Had in mijn hoofd die ticket die ik vind van rind de €200 boek ik. Er komt een ticket van €194 en ik boek en betaal met VISA. Echter, toen ik de tickets in mijn e-mail kreeg bleken ze van Athene naar Amsterdam vice versa te zijn, ik weet zeker dat ik Amsterdam heb ingetikt. Toen ik mijn man liet zien wat en waar ik had geboekt zie ik zo halverwege de zoekopdracht verspringen naar Athene. K had geboekt bij Schipholtickets en kreeg alleen een scherm waar je op wijzigingen etc. kon klikken. Een daarvan is onvrijwillige wijziging door de vliegtuigmaatschappij die heb ik aangeklikt en kreeg een melding dat het in behandeling is en ik via de mail antwoord krijg, dat was 9 juli….verschillende keren nogmaals geklikt en dan is het nog in behandeling. Omdat wij in de buurt van Schiphol wonen zijn we daar naar toe gegaan en op zoek naar een Schipholticket balie maar die blijkt niet te bestaan. Van een vriendelijke dame wel een telefoonnummer gekregen die ik thuis op Google heb opgezocht en daar blijkt vliegtickets.Nl te zitten met een e-mailadres en een bedrijfadres.. Ik heb ze gisteren gemaild en wacht op antwoord heb het n.l. graag zwart op wit. Wanneer maandag geen bericht ga ik er naar toe. Ik weet voor 100% zeker dat ik de goede gegevens heb ingevoerd. Een van de dames vertelde mij dat het vaker voorkomt dan wordt er geadverteerd met de goedkoopste ticket in dit geval de retourprijs aks dan er gewijzigd moet worden Elbert dit weer geld op en niet te bewijzen dat de klant de fout heeft gemaakt of de maatschappij.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hoe is dat afgelopen?

Fleur
4 maanden geleden

Beste,

Mijn vlucht naar Amman, Jordanie van 23 augustus is 12 juli geannuleerd. Nu mag ik mijn ticketprijs terugvragen of de reis omboeken, maar de eerst volgende mogelijkheid is pas een maand later (27 september). Voor die tijd zijn er geen vluchten naar Jordanie. Mogen ze dit doen? ik heb niks aan een teruggave van de ticketprijs, want ik moet in Augustus naar Jordanie. Hartelijk dank. Met vriendelijke groet.

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Fleur

Beste Fleur, wat vervelend dat je vlucht is geannuleerd! Dit mag wel inderdaad. Als de luchtvaartmaatschppij geen goed alternatief kan bieden, hoef je het alternatief niet te accepteren en heb je recht op teruggave van je ticketkosten. Aangezien je meer dan twee weken van tevoren op de hoogte bent gebracht, heb je helaas geen recht op een extra vergoeding. ~ Lisanne

Ann Berthier
4 maanden geleden

Hallo,mijn eerste vlucht van de 4 door Lufthansa werd geannuleerd ,9 dagen voor vertrek en ik kreeg een onvrijwillige wijziging die onmogelijk is ,want ik land om 22u.00 in Munchen en op datzelfde uur is mijn aansluitende vlucht naar Tirana!!??Lufthansa is niet!! te bereiken en de tussenpersoon schipholtickets.nl ook niet!?
Mijn reis van 1400 euro,trekking in Albanie ben ik ook kwijt hierdoor!!Meer dan 2300 euro kwijt!!
12 dagen voor vertrek had ik reeds hetzelfde meegemaakt,want had eerst geboekt(in april al) met Austrian airlines die 12 dagen voor vertrek mijn eerste vlucht van de 4 annuleerde en zelfs geen alternatief aanbood,ik moest zelf nieuwe vlucht boeken,en zo kwam ik bij Lufthansa terecht,en nu doen die hetzelfde,is om meer dan depressief van te worden…..ik ben mijn eerste reis na 3 jaar corona kwijt en heel veel geld!!!Kan je mij helpen om toch mijn geld of een deel ervan te recupereren??

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Ann Berthier

Beste Ann, wat een ontzettend vervelende situatie. Heb je de vluchten als één vlucht geboekt met een overstap of als verschillende vluchten? ~ Lisanne

Godie
4 maanden geleden

Vlucht geboekt vanaf Düsseldorf (heen en terug)
Alles geregeld met parkeren
2 dagen voor vertrek krijgen we een mail
We vertrekken vanaf keulen en terug Düsseldorf
Waar hebben we recht op
Ook ivm met auto ,die dan in keulen staat 🤔

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Godie

Beste Godie, wat vervelend dat je zo kort voor vertrek nog een vluchtwijziging hebt doorgekregen! Aangezien de reistijd van Düsseldorf naar Keulen korter is dan twee uur, heb je helaas geen recht op een vergoeding. Indien je reeds voor parkeerkosten heeft betaald, kun je een claim indienen voor extra gemaakte kosten bij de luchtvaartmaatschappij. Succes! ~ Lisanne

femma
4 maanden geleden

hooi!

Maandag 18 juli vliegen wij vanaf Dusseldorf naar Heraklion. Vandaag (12 juli) hebben wij een mail gekregen dat onze vlucht 17.15 uur vertrekt in plaats van 12.05 uur. Wij vragen ons af of wij recht hebben op een vergoeding?

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  femma

Beste Femma, jullie hebben inderdaad recht op een vergoeding, mits de schemawijziging niet door een buitengewone omstandigheid wordt veroorzaakt. Wij helpen graag met de claim; deze kun je via onze website gemakkelijk indienen via https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht Ondanks de vertraging een fijne reis gewenst! ~ Lisanne

Alina van de Vendel
4 maanden geleden

Goedemorgen,
We hebben een retourreis geboekt voor 10 personen van Amsterdam naar Tanzania met een tussenstop in Frankfurt. We gaan over 11 dagen en de retourvlucht is 16 dagen later.
Nu is de retourvlucht van frankfurt naar Amsterdam gecanceld en krijgen we een alternatief die 12 uur later aankomt.

Hebben wij recht op een vergoeding?

En hebben we ook recht op een vergoeding wanneer we geen gebruik maken van de vlucht van frankfurt naar amsterdam maar eigen vervoer regelen?

En telt het cancelen binnen 14 dagen vanuit de terugvlucht of vanuit de heenvlucht?

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden

Beste Alina, super vervelend om een vluctwijziging te krijgen. De vliegtuigmaatschappij heeft de wijziging ten minste twee weken voor vertrek van de desbetreffende vlucht doorgegeven. Dit mogen zij doen zonder verplichting tot betaling van een vergoeding. Je mag de vlucht annuleren, dan heb je enkel recht op teruggave van de oorspronkelijke ticketprijs. ~ Lisanne

Alex Leegwater
4 maanden geleden

Onze vlucht van 27 juli naar Dublin El 603 staat geannuleerd op de Schiphol website. Als we contact opnemen met Aer Lingus, wordt er (telefonisch en per chat) gezegd dat de vlucht gewoon doorgaat. Wel vervelend die onzekerheid, het is namelijk een tussenstop naar San Francisco. We gaan 1 maand weg… Dit is toch een rare situatie? Ondertussen kun je niets anders regelen…
Wij horen graag van u.

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Alex Leegwater

Beste Alex, wat een vervelende situatie! Wij kunnen helaas niets anders adviseren dan afwachten. Pas als je door de luchtvaartmaatschappij wordt geïnformeeerd over de annulering, kun je aanspraak maken op een vergoeding. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt vanuit Aer Lingus! ~Lisanne

Myrthe
4 maanden geleden

Hoi!
Onze vlucht is gewijzigd van airport; we zouden eerst vanaf Schiphol vertrekken, maar nu ineens van Brussel. Deze wijziging is meer dan twee weken voor vertrek aan ons gemeld, maar we vragen ons af of we wel compensatie zouden kunnen ontvangen voor de kosten die we maken om naar Brussel te komen?
We horen het graag van u.

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Myrthe

Hoi Myrthe, aangezien je meer dan twee weken van tevoren bent geïnformeerd, heb je geen recht op een vergoeding. We weten wel dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die compensatie aanbieden voor de extra reiskosten. We raden je dan ook aan, om even contact op te nemen met de airline waar je de vlucht hebt geboekt. Succes! ~ Lisanne

Nikki
4 maanden geleden

Ik heb een vlucht geboekt naar Mexico voor in september, en onze terugvlucht is zojuist gewijzigd. Wij hebben bij het kopen van de vliegtickets al stoelen geselecteerd en daar extra geld voor betaald, maar omdat de vlucht gewijzigd is is die stoelkeuze verloren gegaan. Hebben wij nog steeds recht op de stoelkeuze bij het inchecken zonder weer extra kosten?

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Nikki

Beste Nikki, helaas heb je geen recht op de stoelkeuze. Ik zou wel adviseren om even contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of ze alsnog de gewenste service kunnen bieden. ~ Lisanne

Anoniem
4 maanden geleden

Wij hebben een reis geboekt op 12 juli. Retour IJsland met heen en terug een tussenstop. Gisteren is de vlucht geannuleerd, ging om eerste deel vlucht van AMS naar CPH maar nu is de hele reis geannuleerd omdat het 1 reservering is. We hadden zelf wen goed betaalbaar alternatief gevonden naar CPH maar daar wilde eDreams niet in mee. Ze willen de hele reservering annuleren en geld terug geven. Er is geen alternatief aangeboden. Ik heb gezegd dat ik dat niet accepteer. Klopt het dat we zelf nu een ander ticket kunnen boeken en dat indienen bij Sas?

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Anoniem

Beste Anoniem, heb je enkel tickets geboekt of een pakketreis? Als je enkel tickets hebt geboekt, dan kun je inderdaad een alternatieve vlucht boeken. Je kunt bij SAS de ticketkosten terugvragen, en aanvullend ook de meerprijs van de tickets en een vergoeding voor het annuleren van de vlucht binnen 14 dagen. Voor een pakketreis gelden weer andere regels. We helpen je natuurlijk graag met de claim! Dien deze dan in via: https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht ~Lisanne

Wouter Janssen
4 maanden geleden

Goedemiddag,

Tijdens het reserveren van de stoelen kwam ik er bij toeval achter dat vliegveld waarvan wij zouden vertrekken gewijzigd is. De maatschappij heeft ons hiervan (nog) niet op de hoogte gebracht.
Niet alleen vertrekt ons vliegtuig nu uren later maar ook de afstand naar het vliegveld is bijna verdubbeld. Heb ik recht op een vergoeding?

Alvast dank voor de reactie.

Wouter

Beheerder
Lisanne Verbeek
4 maanden geleden
Reply to  Wouter Janssen

Beste Wouter, dat is even schrikken! Je luchtvaartmaatschappij moet je minimaal twee weken vantevoren hierover informeren. Als dat niet is gebeurd, dan heb je inderdaad recht op een vergoeding. Vlieg je over meer dan twee weken, dan heb je geen recht. Sommige airlines bieden uit coulance compensatie aan voor de extra reiskosten, dus dan zou je alsnog even contact op kunnen nemen met de airline. Succes! ~ Lisanne