Hoe wordt een vliegroute bepaald?

Lig je lekker tijdens een mooie zomerse dag met je rug in het gras te kijken naar de strak blauwe lucht en je oog valt op twee vliegtuigen die elkaar naderen. Ineens lijkt het net of de vliegtuigen bijna in botsing komen met elkaar. Gelukkig is het luchtruim goed georganiseerd en zal dit niet snel gebeuren, maar hoe werkt dit precies?

Het luchtruim is te vergelijken met het wegennetwerk. Als je van Groningen naar Amsterdam rijdt ga je eerst naar Knooppunt Joure op de A7 alvorens links af te gaan naar de A6. Vervolgens bij Zwolle rechts aanhouden en daarna nogmaals rechts de A1 op bij Muiden. Alternatieve routes zijn de A7 via Enkhuizen of de A28 via Amersfoort.

Voor vertrek maken piloten een vliegplan en dienen deze in bij de luchtverkeersleiding. In dit vliegplan beschrijven de piloten de route die ze willen volgen. Van de luchtverkeersleiding krijgen ze te horen of er ruimte is om volgens plan te vliegen en of er eventuele aanpassingen moeten plaatsvinden in het vliegplan. Op het wegennet kunnen we namelijk wel even in de file staan bij drukte, maar dat kan natuurlijk niet in de lucht.

Als je aan boord zit kan je soms herkennen dat je op een knooppunt bent in de lucht. Reims (noord Frankrijk) is bijvoorbeeld 1 van de drukste luchtknooppunten van Europa. Als je uit het raampje kijkt zie je meestal wel andere vliegtuigen onder of boven langs je heen schieten. Een andere moment om te weten dat je op een knooppunt bent in de lucht is als het toestel ineens van koers wijzigt.

Je kunt je wel voorstellen dat er veel mitsen en maren zijn bij het opstellen van het vliegplan. Net zo als op het wegenetwerk zijn er ‘eenrichtings’ vliegroutes en ‘verboden in te vliegen’ gebieden.

Vorig blogartikel
Wat mag ik meenemen in mijn handbagage in het vliegtuig?
Volgende blogartikel
Vlucht vertraagd door sinterklaasstorm?

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel