Luchthaven vertraging

Hoe lang van te voren op Schiphol

Hoeveel uur voordat jouw vlucht gaat kun je het beste op Schiphol zijn?

Er zijn verschillende adviezen over hoe lang je van tevoren op Schiphol moet zijn. Variërend van 2 uur tot 4 uur. Kom je lang van tevoren, dan heb je nogal wat uurtjes door te brengen op Schiphol. En daarna de duur van je vlucht nog. Zo duurt je reis wel heel lang. Geef je niets om het duty free shoppen of de cafés? Dan kom jij het liefst niet te vroeg. Maar hoe lang moet je nu écht van tevoren op Schiphol zijn?

Hoe lang van tevoren aanwezig: de richtlijnen

Per airline kunnen de geadviseerde tijden verschillend zijn. Over het algemeen wordt onderscheid gemaakt tussen intercontinentale vluchten en Europese vluchten.

Voor een intercontinentale vlucht is het advies om 4 uur van tevoren aanwezig te zijn, voor een Europese vlucht 3 uur.

Er zijn nog een aantal handelingen die op Schiphol plaatsvinden en tijd in beslag nemen, waar dit advies op is gebaseerd:

  • Inchecken
  • Security controle
  • Boarding
  • Bagage afhandeling

Sluiting incheckbalies en bagageafhandeling

De incheckbalies sluiten ongeveer 45 minuten voor vertrek bij Europese vluchten. Bij intercontinentale vluchten is dit 60 minuten van tevoren. Kom je later en is de incheckbalie gesloten, dan mis je je vliegtuig. Deze sluitingstijden gelden óók als je online incheckt. Ruimbagage moet namelijk uiterlijk 30 minuten voor vertrek klaarstaan om alle bagage op tijd in te kunnen laden.

Security controle

Na het inchecken volgt de security controle. Ook dat kan even duren. Kom je op het laatste moment bij de incheckbalie, dan is de kans aanwezig dat je niet op tijd door de security controle komt als het druk is. In 2022 waren veel vliegtuigpassagiers wel op tijd ingecheckt, maar misten zij alsnog hun vlucht vanwege de drukte bij de security check.

Hoe lang doe je erover om na het inchecken bij de gate te komen?

Hoe lang je erover doet als je eenmaal door de security op Schiphol bent om bij de gate te komen is heel verschillend en afhankelijk vanaf de welke gate je vertrekt. Heb je een vlucht met Air Lingus of British Airways bijvoorbeeld, dan is de kans groot dat je nog een eindje moet lopen naar de gate. Als je pech hebt kan het zo’n 20 minuten duren voordat je bij de gate aankomt.

Wil je precies weten waar je moet zijn en hoelang het lopen is? Schiphol heeft een handige app die je kunt downloaden. Je ziet in de app hoe lang je van tevoren op Schiphol moet zijn, waar je moet inchecken en vanaf welke gate jouw vlucht vertrekt. Je kunt daarin ook zien hoe lang het lopen is naar de gate.

Boarding

Hoe lang van tevoren de gate opengaat om te boarden is afhankelijk van de airline en de duur van de vlucht. De gates gaan vaak tussen de 30 en 60 minuten voor vertrek open. Natuurlijk moet iedereen dan boarden en duurt het even voordat alle passagiers in het toestel zitten. Dit is dus geen harde deadline. Ben je 20 minuten voor vertrek bij de gate, dan ben je meestal prima op tijd.

Kom niet meer dan 4 uur van tevoren op Schiphol

In drukke periodes, zoals in 2022 waarbij er regelmatig chaos was op Schiphol, kwamen mensen voor de zekerheid veel eerder. Langer dan 4 uur voor vertrek aanwezig zijn leidt tot wachtrijen. De incheckbalies zijn dan nog gesloten, waardoor iedereen die zo vroeg is in de vertrekhal moet wachten. Doen veel mensen dat, dan wordt het te druk in de vertrekhalen.

Bovendien is veel te vroeg komen niet handig voor de bagageafhandeling. Check je veel te vroeg in, dan moet jouw bagage eerst opgeslagen worden. Het gebeurt niet vaak, maar dit kan kwijtgeraakte bagage veroorzaken.

Tijdstip van vlucht weegt mee in hoelang je van tevoren je het beste op Schiphol kunt zijn

Als het niet druk is, kun ook wat later op Schiphol aankomen dat de geadviseerde tijd. Kom je voor een rechtstreekste vlucht buiten het hoogseizoen zo’n 2 uur van tevoren in de vertrekhal aan, dan is dat helemaal prima.

Vlieg je in het hoogseizoen of tijdens vakantieperiodes? Hou dan de geadviseerde tijd aan die de airline aangeeft. Deze tijd is in drukke periodes echt nodig.

Niet alleen het seizoen, maar ook het tijdstip waarop je vliegt en de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt zijn bepalend voor de drukte. Er zijn bepaalde vluchttijden die heel druk zijn.

Vliegspits en airlines

Vertrekt jouw vlucht tussen 9:00 en 12:00 uur of tussen 14:00 en 15:00 uur, dan vlieg je tijdens de spits. Tussen deze tijdstippen vertrekken veel rechtstreekse vluchten.

Een voorbeeld: De database van EUclaim laat zien dat er in het hoogseizoen soms wel meer dan 30 vluchten van Transavia vertrekken tijdens een spitsuur. In de toestellen van Transavia zitten zo’n 150 tot 200 passagiers. Al die passagiers moeten tegelijk inchecken en door de security. Het is logisch dat je dan in de rij komt te staan.

Vlieg je dus met een vlucht van bijvoorbeeld Transavia, TUI, Ryanair, British Airways, Lufthansa, Pegasus, Turkish Airlines of een andere rechtstreekse Europese vlucht? Dan is de kans groot dat het erg druk is tussen deze tijdstippen. In dat geval is het zeker aan te bevelen om het advies van 3 uur van tevoren op Schiphol aan te houden.

Avondspits

Overigens vertrekken er ook veel vluchten vanaf Schiphol tussen 20:00 en 22:00. Dit zul je alleen niet zo snel merken. Veel van deze vluchten hebben een nachtstop of tussenlanding. Deze mensen kom je niet tegen bij het inchecken of bij de security.

Vlucht gemist

Mis je jouw vlucht, omdat je te laat op Schiphol was, omdat je te lang in de rij moest staan bij de seciruty, of omdat je hebt getreuzeld aan de bar? Helaas heb je dan geen recht op een andere vlucht of een vergoeding. De airline waarmee je vliegt kan niet aansprakelijk gesteld worden en je hebt geen recht op een gratis alternatieve vlucht. Besluit je zelf om een ander ticket te boeken en om alsnog te gaan? Hou er dan rekening mee dat de meeste airlines bij een no show ook automatisch de terugvlucht annuleren.

Je vlucht niet missen? Hou dan altijd de adviestijd aan. Wil je toch liever wat langer in je bed blijven bij een vroege vlucht, of heb je nog andere plannen waardoor dit advies niet haalbaar is? Als het niet heel druk is op Schiphol kun je prima 2 uur van tevoren aanwezig voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentale vluchten. Op eigen risico!

Vergoeding bij vluchtproblemen

Als je te laat komt, dan heb je geen recht op een vergoeding. Maar bij veel andere vluchtproblemen heb je wel recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon. Bijvoorbeeld als jouw vlucht vertraagd  of geannuleerd is.

Ga jij binnenkort vliegen? Vul dan hieronder jouw vluchtnummer en mailadres in. We sturen je een notificatie als jouw vlucht problemen ondervindt en je aanspraak kunt maken op een vergoeding.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments