Luchthaven vertraging

Drukte Schiphol: wat zijn je rechten en wanneer kun je claimen?

Op Schiphol is het momenteel ontzettend druk. De cocktail personeelstekort en de drukte vanwege de vakanties, leidt tot lange rijen bij de security, vluchtannuleringen en flinke wachttijden bij de bagagebanden. Ben jij ook de dupe van de drukte en problemen op Schiphol? We leggen je uit wat jouw rechten zijn en wanneer je kunt claimen.

De drukte op Schiphol houdt aan: van lange rijen en gemiste vluchten tot massale annuleringen

In de afgelopen weken werden veel reizigers overvallen door de drukte op Schiphol. De problemen als gevolg van het personeelstekort bleken niet eenvoudig op te lossen. Nog steeds zijn er duizenden passagiers die hinder ondervinden op Schiphol of die zelfs hun vakantie in duigen zien vallen, omdat vluchten massaal worden geannuleerd.

Vluchten zomervakantie geannuleerd

Schiphol kan de drukte niet aan. Om het aantal passagiers op de luchthaven te verlagen, kunnen tienduizenden vakantiegangers niet mee. De luchtvaartmaatschappijen mogen minder passagiers vervoeren. Zij zullen moeten bepalen welke vluchten geschrapt gaan worden. Maak jij je zorgen of jouw vlucht ook geannuleerd wordt, of is jouw vlucht geannuleerd? Je zorgen zijn terecht. Je hebt namelijk niet altijd recht op een vergoeding. Bij welke situatie heb je waar wel recht op? 

Vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd bij los ticket: geld terug, geen vergoeding

Is jouw vlucht geannuleerd en had je een los ticket geboekt? Dan krijg je het geld terug van je ticket van de airline. Meer niet. Dus geen schadevergoeding en (meestal) geen alternatief. Jouw reis kan niet doorgaan. Je zult waarschijnlijk ook een losse accommodatie hebben geboekt, misschien een huurauto hebben gereserveerd en ook een los vliegticket hebben geboekt voor de terugreis die niet geannuleerd is. Deze moet je dan zelf annuleren volgens de normale annuleringsvoorwaarden. Kun je die niet annuleren of krijg je slechts een deel van de kosten terug? Dan kun je die kosten niet verhalen op de airline. Hoe vervelend ook, jouw geplande vakantie kan niet doorgaan en de kosten naast jouw geannuleerde vliegticket komen voor jouw eigen rekening.

Vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd bij pakketreis: geld terug

Is jouw vlucht geannuleerd en was deze onderdeel van een pakketreis? Dan heb je ook pech, maar is de financiële schade beperkt. Heb je jouw reis geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR, dan wordt jouw volledige pakketreis vergoed. De kans dat zij nog alternatieven hebben is niet zo groot, dus mocht je nog op vakantie willen, dan wordt het zelf zoeken naar mogelijkheden.

Vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd: ticketkosten terug en recht op vergoeding

Is jouw vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek gecanceld, dan zijn dit jouw rechten:

  • De airline moet jou een vervangende vlucht aanbieden, maar de kans is niet zo groot dat er nog alternatieven zijn. Kom je met deze vervangende vlucht veel vroeger of later aan, dan heb je recht op een vergoeding tot €600,-
  • Is er geen alternatieve vlucht of past de alternatieve vlucht niet in jouw reisschema, dan mag je de alternatieve vlucht weigeren. Dan moet de airline het geld van jouw tickets terugbetalen. Het weigeren van de alternatieve vlucht heeft geen gevolg voor de vergoeding.
  • Je kunt zelf een alternatieve vlucht boeken. De airline moet jouw ticketkosten terugbetalen én een eventuele meerprijs betalen. Kom je veel eerder of later aan dan oorspronkelijk gepland, dan heb je ook nog recht op de genoemde vergoeding.
Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

Heb ik recht op een vergoeding als ik mijn vlucht gemist heb door een staking of de drukte op Schiphol?

Vluchtproblemen door drukte

Heb je een vlucht gemist doordat je nog in de rij stond voor de security? Of omdat je heel lang hebt moeten wachten voor de incheckbalie? Dan kan de airline hier niet verantwoordelijk voor gesteld worden en kun je helaas geen vergoeding claimen. Hoe vervelend ook, misschien stond je al uren van tevoren achteraan in de wachtrij en heb je door de drukte nog je vlucht gemist, de airline treft geen blaam.

Vluchtproblemen door staking

In de meivakantie werden passagiers massaal overvallen door een wilde staking door het personeel van KLM. In dit geval kan KLM aansprakelijk gesteld worden en heb je wel recht op een vergoeding! Staakt het personeel van Schiphol? Dan heb je geen recht.

Minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd bij boeking via reisorganisatie: ook vergoeding claimen

Als je de reis hebt geboekt via een reisorganisatie zijn zij jouw eerste aanspreekpunt om te kijken naar alternatieven. Zij regelen ook de terugbetaling van jouw reis als die helemaal niet doorgaat. Daarnaast kun je via EUclaim ook de vergoeding claimen voor het niet doorgaan van jouw vlucht volgens de verordening 261/2004. Dat handelen wij dan rechtstreeks voor je af met de airline.

Benieuwd of je door de drukte op Schiphol ook recht hebt op een vergoeding?

Is jouw vlucht te laat aangekomen of geannuleerd door de drukte op Schiphol? Check gratis in onze database of je met jouw vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding. EUclaim heeft een unieke database waarmee je eenvoudig kunt controleren wat jouw rechten zijn.

Reageer dit artikel

Heb jij aanvullingen op dit artikel? Deel het in de comments! 

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
30 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jarz
1 maand geleden

Beste, situatie is als volgt. Mijn moeder zit in een rolstoel en heeft samen met mijn vader een vlucht geboekt naar Amerika. Vanwege de verbouwingen bij Schiphol werden zij bij aankomst geconfronteerd dat zij om moesten lopen om binnen te komen. Gevolg dat de weg moeilijk begaanbaar was en zij met haar rolstoel klem kwam te zitten op de weg. Bij gebrek aan mensen moest mijn vader met koffers haar helpen en kwamen haar vingers vast te zitten. Bij bezoek van EHBO post hebben zij het advies opgevolgd door in NL naar het ziekenhuis te gaan en niet toch de vlucht te nemen. Nu word hun vlucht niet vergoed of omgeboekt. Wat kunnen zij nu het beste doen? Dit was niet gebeurd als de route op Schiphol begaanbaar was en als zij niet het advies hadden opgevolgd. Ze zijn nu heel veel geld kwijt. Ik hoor graag.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 maand geleden
Reply to  Jarz

Hoi Jarz,
Wat een nare situatie voor je ouders! Hebben zij vantevoren duidelijk doorgegeven dat je moeder in een rolstoel zit? Meestal regelt de ariline dan met Schiphol dat er assistentie aanwezig is. Je kunt natuurlijk wel altijd een klacht indienen bij zowel Schiphol als de airline waarbij je het vliegticket hebt geboekt. Hopelijk kunnen zij uit coulance het geld retourneren of een nieuw ticket voor je ouders boeken.
Succes!
Hartelijke groet,
Lisanne

Olijf
1 jaar geleden

Door de wijziging van onze vlucht door Schiphol zijn wij in de zomer genoodzaakt geweest om een taxi te boeken naar huis in plaats van het kunnen stallen van onze auto op het vliegveld Schiphol. Wie vergoedt deze kosten voor ons?. Het gaat om een gewijzigde vlucht van Schiphol naar Eindhoven.

Debbie
1 jaar geleden
Reply to  Olijf

Beste Olijf,

Als de luchthaven wordt gewijzigd, kun je alleen onkosten vergoed krijgen als je kunt aantonen dat deze kosten strikt noodzakelijk zijn geweest. Dus als het niet mogelijk was om op Eindhoven te parkeren, bijvoorbeeld als het alleen om een wijziging van de terugreis ging, er vanuit de airline geen vervoer is geregeld naar Schiphol en er geen openbaar vervoer reed. Heb je ook recht op een vergoeding voor jouw vlucht? Dan helpen we je graag deze kosten terug te krijgen als ze aantoonbaar noodzakelijk waren.

Olijf
1 jaar geleden
Reply to  Debbie

Goedemorgen, dank oor uw reactie. We hadden inderdaad alleen onze terugreis door Schiphol bevestigd gekregen, op het moment van aankomst reed er geen openbaar vervoer meer en de airline heeft geen vervoer voor ons geregeld.

Marie
1 jaar geleden

Hi, I made a reservation for a flight via Trip.com from Schiphol to Mauritius with Kenya Airways. The flight is Schiphol – Nairobi – Mauritius. I was informed that the flight back is delayed from Mauritius to Nairobi. Instead of leaving at 4 am it leaves at 14:00. As a result I miss the connecting flight. I contacted Trip.com and was informed that any change in the connecting flight will be at my cost. Should they not take care of the connecting flight back to Schiphol? Should they not honor the booking and not ask for extra payment?
It is before 14 days

Marit Reusachtig
1 jaar geleden
Reply to  Marie

Dear sir/madam, thank you for your message. Because Kenya Airways informed you two weeks before scheduled departure of the change in schedule to your flight, they are not obliged to pay a financial compensation. If the ticket you booked with Trip.com was a single reservation (travel from Schiphol to Mauritius and back) then Kenya Airways is responsible for the entire journey and they are obliged to offer you a reasonable connection to Schiphol. You should contact Kenya Airways in this case.
If Trip.com created a trip with different booking numbers for every segment, then the airline is not responsible for the connecting flight and they will then not offer a reasonable connection. Because Trip.com is only an Online Ticket Agent they will not assist you. Again, we advise you to contact Kenya Airways to find a solution for your situation. Kind regards ~ Marit

Senna
1 jaar geleden

Wij stonden al voor inchecken bij vueling en kregen toen te horen dat de vlucht om technische redenen was geannuleerd. Nu ruim 6 uur vertraging en dan alsnog op reis. Hopen dat wij wel vergoeding krijgen want de start was beroerd zo

Beheerder
Tjitze Noorderhaven
1 jaar geleden
Reply to  Senna

Hi Senna,

Dat is zeker een vervelende start. In dit geval, gebaseerd op jouw informatie, heb je recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Wij helpen je graag daarbij maar geniet eerst van je reis. Wellicht dat de rest wel goed gaat.

Mart
1 jaar geleden

Easyjet meldt 2 dagen voor vertrek via de mail dat we niet langer dan 2,5 uur voor vertrek op Schiphol aanwezig moeten zijn. Schiphol zegt, luister naar de luchtvaartmaatschappij. Wij dus netjes op tijd naar Schiphol en vervolgens staan we ruim 2 uur in de rij om onze bagage af te geven. Daarna nog een half uur bij de security in de rij. Toen we bij de gate kwamen stond het vliegtuig er nog wel maar de gate was gesloten.
Met ons nog 30 andere passagiers die hun vakantie in rook op zagen gaan.
En op Schiphol heeft Easyjet dus geen balie waar je terecht kan om je verhaal te doen. Nu maar kijken hoe we ons geld terug kunnen krijgen.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Mart

Beste Mart, wat een vervelende situatie! Helaas is het de verantwoordelijkheid van de passagier om op tijd bij het vliegtuig te zijn, zelfs met de huidige drukte op de luchthavens. Het enige wat ik kan adviseren, is om allemaal contact op te nemen met EasyJet en om coulance te vragen, aangezien zij jullie twee dagen van tevoren hebben gevraagd om niet meer dan 2,5u van tevoren op Schiphol te zijn. Veel succes! ~ Lisanne

Anne
1 jaar geleden

Onze vlucht vanaf Schiphol ging bij nader inzien vanaf Parijs. Daardoor hebben wij kosten moeten maken: bustickets en vanwege de ongunstige tijden ook een hotel bij Charles de Gaulle Airport. Egypt Air vergoedt niets. Is dat normaal?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Anne

Beste Anne, dit ligt eraan wanner de luchtvaartmaatschappij jou heeft geïnformeerd over de schemawijziging. Op deze pagina staat alles op een rijtje: https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/vlucht-gewijzigd Succes! ~Lisanne

Adrian
1 jaar geleden

Wij hadden een duikvakantie gekocht via onze reisbureau. Vandaag hebben we onze vlucht naar Malta gemist en daardoor ook onze (reeds betaalde) vakantie misgelopen door enorme wachttijden op Schiphol voor de securitycheck. Onze reisbureau zegt dat we onze vakantiekosten moeten terugclaimen van Schiphol omdat zij hier verder niets aan kunnen doen. Klopt dit ? Of moet de reisbureau de moeite nemen om ons als betalende klant te helpen ?
Het kromme is dat het toestel volgens normale tijd is vertrokken terwijl ze op Schiphol weten dat iedereen urenlang in de rij staat voor de security check. Hadden ze de vlucht 2 uur uitgesteld dan hadden de meesten het gered. Het toestel is vertrokken met minder dan de helft van de passagiers hebben we gehoord. Wat zijn dat voor een praktijken ?
Het schijnt dat meer dan de helft van de bagage weer uit het toestel is gehaald ! God zij dank hebben we daardoor ieder geval onze bagage wel kunnen meenemen. Er ligt daar bagage van twee weken geleden in de aankomsthallen. Wat een puinhoop.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Adrian

Beste Adrian, wat een vervelende situatie! Het lastige is, dat je als passagier zelf verantwoordelijk bent om op tijd in het vliegtuig te zitten, óók als er zulke lange wachtrijen op de luchthaven staan. Sommige luchtvaartmaatschappijen of reisorganisaties bieden uit coulance compensatie aan, omdat het nu zo druk is op o.a. Schiphol, maar dat is niet verplicht. Je kunt natuurlijk contact opnemen met Schiphol, maar in principe is het reisbureau jouw eerste aanspreekpunt. Succes! ~ Lisanne

Razi
1 jaar geleden

Hey. I need your help to understand could I claim or not!? Our flight has performed on 4june at 18.15 instead of 14.40 so we missed our connection flight in Istanbul. The situation forced us to stay 24 hours in Istanbul ( Turkish airline managed our accommodation that we were not satisfied with their services at all and they gave us the replacement flight) . Due to this situation I missed a very important event that I planned some month ago. Unfortunately they never responded me but I do willing to continuing my claim if it’s still possible. ( I claimed exactly on 4june but they never gave me any clarification) . I do appreciate in advance for your help

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Razi

Dear Razi, You may indeed be entitled to compensation, if this is not an extraordinary circumstance. You can check whether you are entitled to compensation via our website. https://www.euclaim.com/free-flight-check You can also submit your claim via this link; we are happy to help you with your claim! ~ Lisanne

Arvin
1 jaar geleden

Hey, do you mean if my flight got canceled, in best case scenario I will get my ticket’s money back, but what about the hotel that I reserved? Who will pay for my hotel that it mentioned that it is not refundable?

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Arvin

Hi Arvin, If your flight is cancelled 14 days or more in advance, you are only entitled to a refund of the ticket costs for that ticket. You can then cancel your return flight and hotel and rental car based on your normal cancellation policy. If your flight is cancelled within 14 days, you are entitled to a compensation in addition to your refund of the ticket costs. Check whether you are entitled to a refund or compensation at https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht ~ Lisanne

Jimmy
1 jaar geleden

Totaal ongeloofwaardig dat als je vast staat bij de douane door de aanhoudende drukte daar en dan je vlucht mist op luttele minuten ik niks kan terug claimen…. ik ga hier echt werk van maken en ze voor de rechter slepen om mijn 600e kostende tickets terug te claimen en mijn gemiste vakantie dag. Dit is totale nalatigheid en ze doen 0 om het beter te maken.

Beheerder
Lisanne Verbeek
1 jaar geleden
Reply to  Jimmy

Beste Jimmy, momenteel is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor de situatie op de luchthaven, ook niet bij aanhoudende problemen. Er zijn wel luchtvaartmaatschappijen die coulant met de situatie omgaan, en alsnog compensatie aanbieden voor de gemiste vlucht door de lange wachtrijen op Schiphol. Wellicht ook de airline waarbij u het ticket had geboekt? Succes! ~ Lisanne

Josh Steenis
1 jaar geleden

Onze vlucht is verzet van 2 juni naar 3 juni. Vertrek vanaf Schiphol. Kunnen wij daar nog wat claimen? Maatschappij heeft geen reden gegeven. Alleen 3 opties. 1. Vliegen op 1 juni, geen optie ivm vrij krijgen en accommodatie. 2 vliegen op 3 juni. 3 geld terug. Dus wij kozen voor dag later.

Mvg josh

Beheerder
Jolande Klompmaker
1 jaar geleden
Reply to  Josh Steenis

Beste Josh Steenis, bedankt voor je bericht. Balen dat de vlucht verzet is. Als de vluchtwijziging binnen 2 weken voor vertrek is doorgegeven, heb je recht op een vergoeding. Check de vergoeding op http://www.euclaim.nl ~Jolande

Josh Steenis
1 jaar geleden

Hoi jolande bedankt voor je antwoord.
Het is een week voor vertrek gewijzigd.
Ik ga het even bekijken in de tool.

Gr josh

S. Kirchhoff
1 jaar geleden

wordt de aansprakelijkheid voor vertraging van de vlucht door aanhoudende drukte (wachttijden) bij inchecken/douane e.d anders, wanneer Schiphol niet tijdig adequate maatregelen neemt om de aanhoudende problemen op te lossen. Mag van de vervoerder (bijv TUI) dan ook niet verwacht worden dat zij maatregelen neemt (bijv vertrek vanaf andere luchthaven) om de reis goed te kunnen uitvoeren.

Beheerder
Marketing Communication
1 jaar geleden
Reply to  S. Kirchhoff

Beste S. Kirchoff, Momenteel is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor de situatie op de luchthaven, ook niet bij aanhoudende problemen. Er zijn wel luchtvaartmaatschappijen die coulant met de situatie omgaan, en alsnog compensatie aanbieden voor de gemiste vlucht door de lange wachtrijen op Schiphol. Maar in principe is de passagier zelf verantwoordelijk op tijd bij het vliegtuig te zijn. ~ Lisanne

Maarten
1 jaar geleden

Wat een bullshit… Wij hebben hier meer dan 6 uur in de wachtrij gestaan om er dan achter te komen dat de vlucht na 2u delay gaan vliegen is… Er is hier mijn inzien zwaar sprake van schulden verzuim… Je kan toch maar moeilijk van de passagiers verwachten dat ze incalculeren dat je 6u op voorhand ter plaatse moet zijn??

Eerste en laatste keer dat ik opstijg in Schiphol wees daar maar zeker van. Professionaliteit 0. Er is daar ook niemand aanspreekbaar. Niemand weet waar je terrecht kan.

Beheerder
Marketing Communication
1 jaar geleden
Reply to  Maarten

Hoi Maarten, wat vervelend! Je kunt met je klacht het beste terecht bij Schiphol zelf. Succes! ~ Lisanne

Coppens
1 jaar geleden

KL1608

Beheerder
Marketing Communication
1 jaar geleden
Reply to  Coppens

Hoi Nicole, wilde je iets weten over deze vlucht? ~ Lisanne

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding