Drukte Schiphol: wat zijn je rechten en wanneer kun je claimen?

Op Schiphol is het momenteel ontzettend druk. De cocktail personeelstekort en drukte vanwege de vakanties, leidt tot lange rijen bij de security, annuleringen en flinke wachttijden bij de bagagebanden. Ben jij ook de dupe van de drukte en problemen op Schiphol? We leggen je uit wat jouw rechten zijn en wanneer je kunt claimen.

Check of je kunt claimen

De drukte op Schiphol houdt aan: van lange rijen tot massale annuleringen

In de afgelopen weken werden veel reizigers overvallen door de drukte op Schiphol. De problemen als gevolg van het personeelstekort bleken niet eenvoudig op te lossen. Nog steeds zijn er duizenden passagiers die hinder ondervinden op Schiphol of die zelfs hun vakantie in duigen zien vallen, omdat vluchten massaal worden geannuleerd.

Vluchten zomervakantie geannuleerd

Schiphol kan de zomerdrukte niet aan. Om het aantal passagiers op de luchthaven te verlagen, kunnen tienduizenden vakantiegangers niet mee. De luchtvaartmaatschappijen mogen minder passagiers vervoeren. Zij zullen moeten bepalen welke vluchten geschrapt gaan worden. Maak jij je zorgen of jouw vlucht ook geannuleerd wordt, of is jouw vlucht geannuleerd? Je zorgen zijn terecht. Je hebt namelijk niet altijd recht op een vergoeding. Bij welke situatie heb je waar recht op? 

Vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd bij los ticket: geld terug, geen vergoeding

Is jouw vlucht geannuleerd en had je een los ticket geboekt? Dan krijg je de ticketprijs terug van de airline. Meer niet. Dus geen schadevergoeding en (meestal) geen alternatief. Jouw reis kan niet doorgaan. Je zult waarschijnlijk ook een losse accommodatie hebben geboekt, misschien een huurauto hebben gereserveerd en ook een los vliegticket hebben geboekt voor de terugreis die niet geannuleerd is. Deze moet je dan zelf annuleren volgens de normale annuleringsvoorwaarden. Kun je die niet annuleren of krijg je slechts een deel van de kosten terug? Dan kun je die kosten niet verhalen op de airline. Hoe vervelend ook, jouw geplande vakantie kan niet doorgaan en de kosten naast jouw geannuleerde vliegticket komen voor jouw eigen rekening.

Vlucht meer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd bij pakketreis: geld terug

Is jouw vlucht geannuleerd en was deze onderdeel van een pakketreis? Dan heb je ook pech, maar is de financiële schade beperkt. Heb je jouw reis geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR, dan wordt jouw volledige pakketreis vergoed. De kans dat zij nog alternatieven hebben is niet zo groot, dus mocht je nog op vakantie willen, dan wordt het zelf zoeken naar mogelijkheden.

Vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd: ticketkosten terug en recht op vergoeding

Is jouw vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek gecanceld, dan zijn dit jouw rechten:

  • De airline moet jou een vervangende vlucht aanbieden, maar de kans is niet zo groot dat er nog alternatieven zijn. Kom je met deze vervangende vlucht veel vroeger of later aan, dan heb je recht op een vergoeding tot €600,-
  • Is er geen alternatieve vlucht of past de alternatieve vlucht niet in jouw reisschema, dan mag je de alternatieve vlucht weigeren. Dan moet de airline het geld van jouw tickets terugbetalen. Het weigeren van de alternatieve vlucht heeft geen gevolg voor de vergoeding.
  • Je kunt zelf een alternatieve vlucht boeken. De airline moet jouw ticketkosten terugbetalen én een eventuele meerprijs betalen. Kom je veel eerder of later aan dan oorspronkelijk gepland, dan heb je ook nog recht op de genoemde vergoeding.

Heb ik recht op een vergoeding als ik mijn vliegtuig mis door de staking of drukte op Schiphol?

Vluchtproblemen door drukte

Heb je een vlucht gemist doordat je nog in de rij stond voor de security controle? Of omdat je heel lang hebt moeten wachten voor de incheckbalie? Dan kan de airline hier niet verantwoordelijk voor gesteld worden en kun je helaas geen vergoeding claimen. Hoe vervelend ook, al helemaal als je toch al uren van tevoren achteraan in de rij bent gaan staan en dan nog je vlucht hebt gemist.

Vluchtproblemen door staking

In de meivakantie werden passagiers massaal overvallen door een wilde staking door het personeel van KLM. In dit geval kan KLM aansprakelijk gesteld worden en heb je wel recht op een vergoeding! Staakt het personeel van Schiphol? Dan heb je geen recht.

Minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd bij boeking via reisorganisatie: ook vergoeding claimen

Als je de reis hebt geboekt via een reisorganisatie zijn zij jouw eerste aanspreekpunt om te kijken naar alternatieven. Zij regelen de terugbetaling van jouw reis als die helemaal niet doorgaat. Daarnaast kun je via EUclaim ook de vergoeding claimen volgens de verordening 261/2004. Dat handelen wij dan rechtstreeks voor je af met de airline.

Benieuwd of je door de problemen op Schiphol ook recht hebt op een vergoeding?

Is jouw vlucht te laat aangekomen door de problemen op Schiphol? Check gratis in onze database of je met jouw vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding. EUclaim heeft een unieke database waarmee je eenvoudig kunt controleren wat jouw rechten zijn.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vliegtaks verhoogd van € 8 naar € 24
Volgende blogartikel
Wat is crosswind en wat betekent dat voor jou als passagier?
13 Reacties
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Arvin
7 dagen geleden

Hey, do you mean if my flight got canceled, in best case scenario I will get my ticket’s money back, but what about the hotel that I reserved? Who will pay for my hotel that it mentioned that it is not refundable?

Beheerder
Lisanne Verbeek
6 dagen geleden
Reply to  Arvin

Hi Arvin, If your flight is cancelled 14 days or more in advance, you are only entitled to a refund of the ticket costs for that ticket. You can then cancel your return flight and hotel and rental car based on your normal cancellation policy. If your flight is cancelled within 14 days, you are entitled to a compensation in addition to your refund of the ticket costs. Check whether you are entitled to a refund or compensation at https://www.euclaim.nl/check-uw-vlucht ~ Lisanne

Jimmy
21 dagen geleden

Totaal ongeloofwaardig dat als je vast staat bij de douane door de aanhoudende drukte daar en dan je vlucht mist op luttele minuten ik niks kan terug claimen…. ik ga hier echt werk van maken en ze voor de rechter slepen om mijn 600e kostende tickets terug te claimen en mijn gemiste vakantie dag. Dit is totale nalatigheid en ze doen 0 om het beter te maken.

Beheerder
Lisanne Verbeek
16 dagen geleden
Reply to  Jimmy

Beste Jimmy, momenteel is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor de situatie op de luchthaven, ook niet bij aanhoudende problemen. Er zijn wel luchtvaartmaatschappijen die coulant met de situatie omgaan, en alsnog compensatie aanbieden voor de gemiste vlucht door de lange wachtrijen op Schiphol. Wellicht ook de airline waarbij u het ticket had geboekt? Succes! ~ Lisanne

Josh Steenis
23 dagen geleden

Onze vlucht is verzet van 2 juni naar 3 juni. Vertrek vanaf Schiphol. Kunnen wij daar nog wat claimen? Maatschappij heeft geen reden gegeven. Alleen 3 opties. 1. Vliegen op 1 juni, geen optie ivm vrij krijgen en accommodatie. 2 vliegen op 3 juni. 3 geld terug. Dus wij kozen voor dag later.

Mvg josh

Beheerder
Jolande Klompmaker
21 dagen geleden
Reply to  Josh Steenis

Beste Josh Steenis, bedankt voor je bericht. Balen dat de vlucht verzet is. Als de vluchtwijziging binnen 2 weken voor vertrek is doorgegeven, heb je recht op een vergoeding. Check de vergoeding op http://www.euclaim.nl ~Jolande

Josh Steenis
21 dagen geleden

Hoi jolande bedankt voor je antwoord.
Het is een week voor vertrek gewijzigd.
Ik ga het even bekijken in de tool.

Gr josh

S. Kirchhoff
1 maand geleden

wordt de aansprakelijkheid voor vertraging van de vlucht door aanhoudende drukte (wachttijden) bij inchecken/douane e.d anders, wanneer Schiphol niet tijdig adequate maatregelen neemt om de aanhoudende problemen op te lossen. Mag van de vervoerder (bijv TUI) dan ook niet verwacht worden dat zij maatregelen neemt (bijv vertrek vanaf andere luchthaven) om de reis goed te kunnen uitvoeren.

Maarten
1 maand geleden

Wat een bullshit… Wij hebben hier meer dan 6 uur in de wachtrij gestaan om er dan achter te komen dat de vlucht na 2u delay gaan vliegen is… Er is hier mijn inzien zwaar sprake van schulden verzuim… Je kan toch maar moeilijk van de passagiers verwachten dat ze incalculeren dat je 6u op voorhand ter plaatse moet zijn??

Eerste en laatste keer dat ik opstijg in Schiphol wees daar maar zeker van. Professionaliteit 0. Er is daar ook niemand aanspreekbaar. Niemand weet waar je terrecht kan.

Coppens
1 maand geleden

KL1608