EUclaim bestaat 10 jaar; hoe is het allemaal begonnen?

In 2005 begint Hendrik Noorderhaven samen met Bert van den Brink het databedrijf Lennoc Flight Intelligence B.V., wat via teletekst en later ook andere bronnen vluchtdata verzamelde en bundelde. Hier kwamen later ook weer- en persgegevens bij om de data nog completer te maken. Geboeid door vluchtdata en de mogelijkheden ervan werkt Hendrik aan een project voor de Europese Unie, genaamd Coqpit, dit moet een website worden waarop alle vluchtdata openbaar gemaakt wordt voor het publiek.

Hendrik Noorderhaven voor vertrekhal Schiphol

Vliegtuigmaatschappijen willen dit niet en houden het project tegen. Het is dan de EU die Hendrik adviseert zich te richten op Verordening 261/2004. Hier sluit de data van Lennoc naadloos bij aan. EUclaim ontstaat in 2007 in de Gallery in Brummen. Op dat moment zit EUclaim in een klein kantoortje met drie medewerkers.

De eerste paar jaren waren het moeilijkst

“Wij dachten dat het makkelijk zou gaan. Dat we binnen no-time de eerste claims zouden winnen.”, begint Hendrik bijna lachend. Niets was minder waar. Jarenlang bouwde dossiers zich op en elke afzonderlijke claim ging naar de rechtbank. Geen enkele vliegtuigmaatschappij wilde betalen. Hierdoor moest EUclaim grote kosten maken, terwijl er jarenlang nauwelijks geld binnenkwam. Dit kwam mede doordat de service van EUclaim altijd op no cure, no pay gebaseerd was. “Dat was een hele zware tijd.”, zegt Hendrik erover. De Verordening was namelijk niet duidelijk over vertraagde vluchten, waardoor vliegtuigmaatschappijen ervan uitgingen dat de Verordening alleen geannuleerde vluchten betrof. In 2009 verhuist EUclaim naar de zolderverdieping in de Gallery. Er komen steeds meer medewerkers bij.

“Wij dachten dat het makkelijk zou gaan. Dat we binnen no-time de eerste claims zouden winnen.”

EUclaim medewerkers in 2013 aan het werk op kantoor
EUclaim op de zolderverdieping van de Gallery in 2013

De grote ommekeer: het Sturgeon Arrest

In 2013 doet het Europese Hof van Justitie uitspraak over het verschil tussen geannuleerde en vertraagde vluchten waardoor vliegtuigmaatschappijen ook vergoeding moeten betalen bij een vertraging van meer dan drie uur: Het Sturgeon Arrest. Eindelijk worden heel veel claims hierdoor in één keer uitbetaald waardoor EUclaim weer verder kan groeien en meer passagiers kan helpen. Een ander fenomeen was het technisch mankement. Vliegtuigmaatschappijen waaronder de KLM vonden een technische probleem met het vliegtuig een buitengewone omstandigheid. Het Europese Hof concludeerde anders en hiermee volgde het Van der Lans arrest. Dit arrest bepaald dat passagiers ook bij vertragingen van meer dan drie uur vanwege technische mankementen recht hebben op een vergoeding.

In 2015 verhuizen EUclaim en Lennoc naar het Rozet bedrijvencentre in Arnhem. Hier heeft EUclaim voldoende ruimte om te groeien. In 2016 wordt een mijlpaal behaald: het bedrijf verdubbeld bijna in een jaar van 30 naar 51 medewerkers. EUclaim Duitsland opent in 2016 haar deuren officieel in een gloednieuw kantoor in Duisburg. Na jarenlang actief te zijn op de Duitse markt opent EUclaim er nu ook een groot kantoor. Op de zesde verdieping van het kantoor in Arnhem, het penthouse van het kantorenpand, wordt een greenscreen studio gebouwd en extra kantoorruimte gehuurd. “EUclaim maakt zich klaar voor de toekomst, want er gaat nog veel gebeuren”, aldus Hendrik.

claimdesk afdeling tijdens verhuizing nieuwe kantoor Arnhem
De claimdesk afdeling tijdens de verhuizing naar het nieuwe kantoor in Arnhem in 2015
journalisten fotograferen tijdens opening kantoor duisburg
De opening van het kantoor in Duisburg, Duitsland in 2016
Evelien, Jasmijn, Vera, Kelsie en Hendrik krijgen uitleg over youtubestudio
De Marketing afdeling krijgt videotraining in de nieuwe studio in 2016

10 jaar later, 10 jaar EUclaim

Nu, in 2017, bestaat EUclaim officieel 10 jaar. In juni wordt er een nieuw project van het bedrijf gelanceerd: de reis app Miss Casey. Miss Casey gaat passagiers snel en moeiteloos helpen bij allerlei vluchtproblemen zoals vertraging, annulering, vertraagde bagage en het claimen bij verzekeringen waarvan passagiers vaak niet eens afweten.

Inmiddels is er ook al een derde generatie Noorderhavens geboren. Zowel Tjitze als Adeline kregen afgelopen jaar een baby. Adeline’s toekomstdroom voor EUclaim is om door heel Europa en uiteindelijk over de hele wereld passagiers te kunnen helpen bij het krijgen van hun recht. Tjitze heeft een soortgelijke droom: “Passagiers moeten ervaren dat een lange vertraging ook een ietwat postieve afloop heeft”.

Een ding is zeker, EUclaim is klaar voor de toekomst en gaat vol goede moed de volgende 10 jaar tegemoet: Because It’s all about passengers!

team EUclaim in rozet bibliotheek arnhem
Het EUclaim team in 2016 gefotografeerd bij de Bibliotheek de Rozet in Arnhem
Adeline, Hendrik en Tjitze aan tafel nieuwe kantoor Arnhem
Hendrik, Tjitze en Adeline Noorderhaven bij de verhuizing van EUclaim naar Arnhem in 2015

Vorig blogartikel
Wat gebeurt er als de vliegtuigmaatschappij failliet gaat?
Volgende blogartikel
Nieuwe trend onder de vakantiegangers: de babymoon!

2
Geef een reactie

1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
T. Custers

Mooie organisatie, goed dat er mensen zijn die dit werk doen, waar wij als leken geen idee hebben welke weg wij moeten bewandelen.
Heb een jaar geleden ook jullie hulp ingeroepen, alleen al maanden niets meer gehoord, helaas!

Vragen? Chat of bel