Luchthaven vertraging

Een birdstrike! Wat gebeurt er precies met een vogelaanvaring en wat zijn de gevolgen?

22 februari 2022

Heb je de spannende film ‘Sully’ al eens gezien? Dit waargebeurde verhaal laat je over de schouder van piloot Chesley ‘Sully’ Sullenberger en copiloot Jeffrey Zaslow meekijken als zij US-Airways vlucht 1549 op spectaculaire wijze landen op de Hudson rivier in New York. Dankzij dit heroïsche optreden overleven alle 155 inzittende de noodlanding. De oorzaak van de uitgevallen motoren? Een dubbele birdstrike. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen van een birdstrike niet zo erg mis als in 2009 in New York.

Wat gebeurt er bij een birdstrike

Er zijn nogal wat vogels in de lucht. En al helemaal in een omgeving met veel water zoals in de omgeving van Amsterdam en New York. Een birdstrike gebeurt dan ook regelmatig. Een birdstrike is een aanvaring tussen een vliegtuig en een vogel. De vogel wordt de motor van het vliegtuig ingezogen. In de meeste gevallen gaat dit om een enkele, kleine vogel en merk je er helemaal niets van. Maar het kan vervelende gevolgen hebben als het om een grotere vogel gaat. Of een hele zwerm aan vogels, zoals bij vlucht US1549 in 2009.

Wat zijn de gevolgen van een birdstrike

In de meeste gevallen van een birdstrike weten we niet eens dat er iets gebeurd is. Dit is dus niet gevaarlijk, behalve voor de vogel. Maar als een grote vogel, zoals een gans, of een zwerm vogels in de motor terechtkomt, kan dit grote schade veroorzaken. Door de impact kunnen de bladen in de motor deuken, waardoor ze niet meer optimaal werken. Of in het ergste geval verliest de motor volledig zijn vermogen.

In het geval van een grote birdstrike moet het vliegtuig zo snel mogelijk terugkeren naar het vliegveld. Hier kunnen ze de schade aan de motoren inspecteren en zo nodig repareren.

Maatregelen die birdstrikes voorkomen

Rondom Schiphol zitten veel vogels. Daarom is er sinds de jaren 70 een afdeling Bird Control actief. Hun eerste taak was een populatie kieviten te verplaatsen naar een veiligere locatie dan waar ze zaten, namelijk dicht bij de landingsbaan. Daar komt de bijnaam ‘kievit’ voor een birdcontroller vandaan.

De birdcontrollers, of Kieviten, nemen allerlei soorten maatregelen om vogels ervan te overtuigen ergens anders te landen en te nestelen.

  • met behulp van een radar sporen ze vogels op die in een straal van 10 kilometer
  • ze houden het gras rondom de landingsbanen op een lengte die de vogels niet prettig vinden
  • er scharrelen varkens rond die de vogels verjagen en de laatste resten van de oogst opeten
  • ze gebruiken een groene laser waar vogels van schrikken, maar piloten en passagiers niet hinderen
  • ze gebruiken verschillende soorten  knalmunitie, afhankelijk van hoe schrikkerig het type vogel is
  • ze kunnen de angstkreten van maar liefst 42 verschillende soorten vogels laten horen

Knappe vogel die dan nog rustig blijft zitten!

Vluchtproblemen ondervonden vanwege een birdstrike?

Omdat een birdstrike een buitengewone omstandigheid is, heb je geen recht op compensatie voor het geleden tijdverlies. Maar als je te maken krijgt met een geannuleerde of geannuleerde vlucht, heb je altijd recht op verzorging, ook in het geval van een birdstrike.

Soms geven airlines vouchers om iets te eten en te drinken te halen. Maar in veel gevallen doen ze dit niet en moet je zelf kosten maken. Ook kan het zijn dat je andere kosten moet maken door de vluchtproblemen die je anders niet zou hoeven maken, bijvoorbeeld extra parkeerkosten omdat je later terug bent. Deze kosten kun je verhalen op de airline.

Heb je kosten moeten maken vanwege een vluchtprobleem veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid? Dien je claim in bij EUclaim en wij zorgen ervoor dat je het geld waar je recht op hebt terug krijgt.

Meer over vertragingen

  • 2013-09-19 2:00

    Birdstrike op voorafgaande vlucht geen overmacht

    Vandaag kregen wij weer een prachtig vonnis binnen. De passagiers zouden met de OR 365 van 22 maart 2008 van Amsterdam naar Curaçao vliegen. Helaas zijn de passagiers daar met meer dan een dag vertraging aangekomen.

  • 2019-08-05 15:48

    De meest voorkomende technische mankementen die voor vluchtvertraging zorgen

    Dertig procent van de vluchtvertragingen ontstaan door een technisch mankement. Een technisch mankement is een technisch probleem met het vliegtuig wat gemaakt moet worden voordat het vliegtuig mag vertrekken. Sommige technische mankementen komen vaker voor dan andere. We hebben de vijf meest voorkomende mankementen op een rijtje gezet.

  • 2017-11-06 10:47

    De redenen voor vluchtvertraging

    Vertraging kan zowel voor als tijdens de vlucht ontstaan. Er zijn verschillende redenen waarom een vlucht vertraging kan oplopen. We hebben de meest voorkomende en de (gelukkig) minder voorkomende redenen op een rijtje gezet.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments