Luchthaven vertraging

De meest voorkomende technische mankementen die voor vluchtvertraging zorgen

Dertig procent van de vluchtvertragingen ontstaan door een technisch mankement. Een technisch mankement is een technisch probleem met het vliegtuig wat gemaakt moet worden voordat het vliegtuig mag vertrekken. Sommige technische mankementen komen vaker voor dan andere. We hebben de vijf meest voorkomende mankementen op een rijtje gezet.

de meest voorkomende technische mankementen aan het vliegtuig

De bleed air

De bleed air wordt gebruikt om warme lucht uit de motor te halen en het vliegtuig te de-icen. Deze sensoren/kleppen gaan vaak stuk. De dreamliner, een bekend toestel van TUI en KLM, heeft geen bleed air maar bij deze toestellen worden delen van het vliegtuig elektrisch de-iced. Dit gaat minder vaak kapot.

De toiletten

Er zijn strikte voorschriften over hoeveel werkende toiletten een vliegtuig moet hebben per aantal passagiers. Als er een toilet verstopt raakt tijdens de vlucht kan dit tot gevolg hebben dat het vliegtuig moet landen, ofwel van de route moet afwijken, en dat het toilet eerst gemaakt moet worden voordat er verder gevlogen mag worden.

De toiletten

Er zijn strikte voorschriften over hoeveel werkende toiletten een vliegtuig moet hebben per aantal passagiers. Als er een toilet verstopt raakt tijdens de vlucht kan dit tot gevolg hebben dat het vliegtuig moet landen, ofwel van de route moet afwijken, en dat het toilet eerst gemaakt moet worden voordat er verder gevlogen mag worden.

Heb jij een vlucht geboekt? Je hebt altijd kans dat deze niet volgens plan verloopt. Geef je vluchtnummer en -datum door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Kun je claimen? Dan ontvang je van ons een bericht.

Pitotbuizen

De pitotbuizen van het vliegtuig zijn meetinstrumenten. Zo meet een pitotbuis de luchtvochtigheid, windsnelheid en luchtdruk, allemaal belangrijke gegevens voor de piloot. Pitotbuizen worden beschermd door een elektrische vorm van anti-ice, deze functioneert niet altijd, wat resulteert in een defect waarmee je in sommige gevallen niet mag vliegen.

Barst in cockpitraam

Een scheur of barst in het cockpitraam komt regelmatig voor, dit kan gebeuren door grote temperatuurverschillen of doordat de cockpit crew vergeet de verwarming van de ruit uit te doen na de vlucht. Ook vanwege een birdstrike kan een scheur(tje) in het cockpitraam ontstaan. Bij het vervangen van de ruit moet de lijm die gebruikt wordt minimaal 24 uur uitharden. Als er geen reservetoestel beschikbaar is, wat zeker in de zomer een realiteit is, kun je te maken krijgen met een flinke vertraging.

Vleugelkleppen gaan niet uit

Het kan voorkomen dat bij het landen van het vliegtuig de vleugelkleppen
niet uitgaan. De flaps worden gebruikt om de draagkracht te vergroten en extra
weerstand te creëren zodat het vliegtuig sneller kan afremmen, belangrijk op
luchthavens met een korte landingsbaan zoals op de Griekse eilanden. Werken de
flaps niet en is het ook nog eens glad op de baan? Dan kan het zijn het dat het
vliegtuig moet uitwijken naar een ander vliegveld.

De infographic bovenaan de pagina geeft aan waar de onderdelen in het vliegtuig zitten die het meest gevoelig zijn voor technische mankementen.

Heb jij problemen ondervonden met jouw vlucht? Check hier of je recht hebt

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments