De meest voorkomende redenen voor vluchtvertraging

Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende redenen voor een vluchtvertraging? Wij hebben dit eens nader bekeken en zijn er achter gekomen dat buitengewone omstandigheden zelden de reden zijn voor vluchtvertragingen.

Volgens onze schattingen zijn slechts 10% van de vertragingen terug te voeren op omstandigheden zoals slecht weer of stakingen. In het geval van dit soort “buitengewone” omstandigheden is een luchtvaartmaatschappij, ook bij langdurige vertragingen,  niet verplicht de passagier te compenseren.  

Een ander geval is het wanneer het om een technisch mankement gaat. Als passagiers om die reden met meer dan drie uur vertraging aankomen op hun eindbestemming dan hebben zij recht op een vaste vergoeding. Deze ligt, afhankelijk van de afstand van de vlucht, tussen de € 250,- en € 600,- per persoon. Wij hebben een schatting gemaakt dat ongeveer 30 procent van de vertragingen door technische mankementen wordt veroorzaakt.

Het is dan ook niet gek dat de meeste luchtvaartmaatschappijen nog steeds proberen een technisch mankement onder de noemer “buitengewone omstandigheid” te plaatsen.

De meeste vertragingen ontstaan door incidenten op een voorafgaande vlucht

Het klinkt misschien gek, maar de reden die het allermeest voorkomt in het geval van vluchtvertragingen is: andere vertragingen. Ongeveer de helft van het aantal vertragingen wordt veroorzaakt door andere vertraging eerder op de dag, die de gehele planning van de luchtvaartmaatschappij dusdanig in de war schoppen.

Doorslaggevend zijn de strakke planningen die de meeste airlines hanteren. Als er een toestel ergens vertraagd aankomt dan is de tijd tussen deze en de opvolgende vlucht te kort waardoor deze vertraging meteen doorwerkt voor alle opvolgende vluchten. Zeker in de drukke vakantieperiodes zien we dit vaak terugkomen, als het mis gaat op de eerste vlucht dan werkt dat de gehele dag door voor de overige vluchten.

Een overzicht van de meest voorkomende redenen van vluchtvertraging:

1. Vertraging op de voorafgaande vlucht(en)  50%
2. Technische mankementen 30%
3. Buitengewone omstandigheden  10%
4. Overig* 10%

*= Onder overig valt onder andere vertraging die door overbelasting/rustschema’s van crew te maken hebben of die niet rechtstreeks terug te voeren zijn op de airline zelf, maar op derden

Vorig blogartikel
Schade aan vliegtuig door botsing met vliegtuigtrap geen overmacht
Volgende blogartikel
KLM laat passagiers in de steek

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel