Bird strike: wel of geen vergoeding voor vertraging van je vlucht?

Met zoveel vliegtuigen én vogels in de lucht gebeurt het nog wel eens: een aanvaring tussen een vogel en een vliegtuig. Een bird strike heet dat en het kan voor behoorlijk veel schade aan het vliegtuig of de motor zorgen. Voor TravelValley schreef EUclaim er een artikel over.

vogels vliegtuig in de lucht
©Sébastien Delaunay - Fotolia

Een bird strike vindt meestal plaats tijdens het opstijgen van het vliegtuig. Wanneer een bird strike plaatsvindt, moet het vliegtuig terugkeren naar het vliegveld voor een inspectie op schade.

En dan… vertraging

De vlucht loopt door de inspectie en eventuele reparatie naar aanleiding van de bird strike vertraging op. Dit werd altijd als een buitengewone omstandigheid gezien door de Nederlandse rechters. Passagiers hadden geen recht op een vergoeding wanneer hun vlucht meer dan drie uur vertraging opliep als gevolg van de aanvaring met de vogel(s).

Ook wanneer een vlucht al met een vertraging van bijvoorbeeld twee uur vertrok en de inspectie na een bird strike deze vertraging verlengde, hadden passagiers geen recht op een vergoeding. Vervelend aangezien de vertraging niet alleen door de bird strike was veroorzaakt! Een bijkomstigheid is dat er veel meer aanvaringen met vogels zijn geweest in het luchtruim het afgelopen jaar. Dit is mede aan de zachte winter te wijden waardoor er meer vogels in Nederland blijven.

Lees de rest van het artikel op TravelValley.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vliegen rond de feestdagen? De do’s en dont’s op een rij
Volgende blogartikel
Mist, regen en storm in het vliegverkeer
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
36 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Wouter
2 jaren geleden

Beste
Is er op vlucht TB2342 (TUI FLY : Rhodos – Brussel) op 8 oktober 2021 sprake van een bird strike? Deze vlucht had een vertraging van meer dan 3u.
TUI spreekt over nazicht op RHO na bird strike met voorafgaande vlucht (voorafgaand traject Brussel – Rhodos). TUI stelt dat hetzelfde toestel – na nazicht – weer kon vertrekken in Rhodos naar Brussel (met vertraging).
Maar… de piloot van onze vlucht (TB2342: Rhodos – Brussel) sprak over een technisch defect. Er is een nieuw toestel overgevlogen en wij zijn dus met een ander toestel teruggevlogen …
Kan u dit nakijken? Alvast bedankt.

Anouk van Burken
2 jaren geleden
Reply to  Wouter

Beste Wouter, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je vlucht vertraagd was. Ik heb je vraag doorgestuurd naar onze Flight Intelligence en hij gaf het volgende antwoord: “De voorafgaande vlucht is meer dan 3 uur vertraagd. De toetsing of er recht op een vergoeding is, zit voornamelijk op deze vlucht. Maar op dit moment heb ik geen aanleiding om te denken aan een bird-strike op de voorafgaande vlucht. Dat de vertraging oploopt in Rhodos vanwege een bird-strike is heel goed mogelijk. Het oplopen van de vertraging dient van de totale vertraging afgetrokken te worden, aangezien dit een buitengewone omstandigheid is. Nu de voorafgaande vlucht reeds al meer dan 3 uur vertraagd is, houd je na aftrek van de bird-strike ook meer dan 3 uur vertraging over. Dit zou voldoende moeten zijn voor compensatie.” Hopelijk kun je hier iets mee Wouter! Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij het graag van je! ~Anouk

Jan
2 jaren geleden
Reply to  Wouter

beste Wouter
wij zaten ook op deze vlucht. We hebben na het indienen van een claim een reactie gehad dat het overmacht is, dus geen compensatie. Heb jij uiteindelijk een compensatie gekregen? En indien wel welke stappen heb je hiervoor ondernomen?
bedankt
mvg
Jan

Beheerder
Jolande Klompmaker
2 jaren geleden
Reply to  Jan

Onze excuses voor de late reactie. Kunnen wij je nog helpen of heb je inmiddels je vraag beantwoord gekregen? ~Jolande

Jan
2 jaren geleden

Nee, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen.
Jan

gijs
4 jaren geleden

Claim received: 03-10-2019
Flight Number: 1360
Flight Date: 02-08-2019
Scheduled Departure Airport: AMS
Scheduled Arrival Airport: GVA
Claim decision: Declined

Beste eu claim,

Mijn claim is afgewezen ivm een bird strike. Mijn vraag is of dit wel klopt (verteld easyjet de waarheid)?

Dank jullie wel?

groet Gijs

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  gijs

Hoi Gijs,

Wij nemen ook geen claims aan voor deze vlucht in verband met een birdstrike. Wat easyJet zegt klopt dus in dit geval.

^Jasmijn

Angelika
5 jaren geleden

Goedemorgen mijn man zou 21 juni vanaf Gambia naar Nederland vliegen (vlucht OR456 )op het laatste moment voor vertrek werd de vlucht geannuleerd vanwege vogels in de motor.
Het gelande vliegtuig had geen tussenstop en kwam vanuit Nederland. Zaterdag 22 juni in de middag was er pas weer een nieuwe vlucht

Anouk van Burken
5 jaren geleden
Reply to  Angelika

Wat vervelend om te horen Angelika! Ik heb de vlucht erbij gepakt en zie inderdaad dat er sprake was van een birdstrike. Helaas heeft je man geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Heeft hij extra kosten, zoals eten en drinken of een hotelovernachting, gemaakt door de geannuleerde vlucht? Die extra kosten mag hij declareren bij de vliegtuigmaatschappij. Mocht je verder nog verder vragen hebben, stuur dan gerust een berichtje naar onze Customer Care: customercare@euclaim.nl. ~Anouk

sheila regeling
5 jaren geleden

Wij zouden op 10 juli Met Vueling vlucht Vy1899 om 15,45 van dusseldorf naar Barcelona vliegen. Het boarden was al vertraagd. We Bleven 2 uur aan de grond zonder dat er ook maar iets Gebeurde en moesten vervolgens uit het vliegtuig. Een andere passagier zei dat ze de motor schoon moesten maken omdat er een vogel in Zou hebben gezeten. Uit eindelijk werd de vlucht veel Geen geannuleerd.
We kregen een app dat er sprake was van technische problemen.
De volgende dag hadden we een nieuwe vlucht om 9 die wederom 1,5 uur later opsteeg. Hebben wij ergens recht op?

Anouk van Burken
5 jaren geleden

Wat vervelend om te horen dat jullie vlucht geannuleerd werd, Sheila! Passagiers kunnen nog een claim bij ons indienen voor de geannuleerde vlucht, maar we zijn momenteel in afwachting van het antwoord van Vueling. Als zij aangeven dat er sprake was van een birdstrike heb je helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Daarnaast heb je recht op teruggave van extra kosten die je hebt gemaakt door de vluchtannulering. Hierbij kun je denken aan eten en drinken, een hotelovernachting of extra vervoerskosten. ~Anouk

Celeste
5 jaren geleden

Op 3 april met KLM 767 hebben we 27 uur vertraging opgelopen door, achteraf, een Birdstrike.
Echter werd er op het vliegveld in Bonaire ons verteld dat ze niet wisten hoe de panelen kapot zijn gegaan tijdens de vlucht. Ik citeer de piloten: “Dan zouden wij resten in de motor hebben gezien, dit is niet het geval. We weten niet hoe de panelen kapot zijn gegaan”.
Hoe makkelijk kunnen vliegmaatschappijen dit gebruiken om maar geen schadeclaims uit te delen?

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Celeste

Meestal is een birdstrike wel direct zichtbaar, maar dat hoeft niet. Uit onze data is gebleken dat er inderdaad sprake was een birdstrike, daarom heb je helaas geen recht op een vergoeding. Wanneer een birdstrike heeft plaatsgevonden moet er een technische inspectie plaatsvinden en zo nodig een reparatie. Dit is verplicht voor de vliegveiligheid en daarom een buitengewone omstandigheid. ~Jasmijn

A. Baan
5 jaren geleden

Afgelopen dinsdag hebben wij op een vlucht vanuit Valencia naar Amsterdam (HV 6332 van maandag 11 maart) een vertraging van meer dan 3 uur opgelopen. De aangegeven reden was een bird strike, waarschijnlijk op de voorgaande vlucht. Hebben we in dit geval recht op een claim?

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  A. Baan

Balen dat je vlucht niet helemaal is verlopen zoals gepland. Dit is inderdaad vanwege de birdstrike op de voorafgaande vlucht en slecht weer in Amsterdam. Je hebt dan geen recht op een vergoeding omdat dit een buitengewone omstandigheid is. Mocht je extra kosten hebben moeten maken dan kun je deze terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. ~Jasmijn

Carmen
6 jaren geleden

Hallo Jasmijn,

Kun je mij vertellen of er sprake is van een onvoorziene omstandigheid bij de volgende vlucht;

EW547
29-07-2018

Uiteindelijk op 30 juli pas van Mallorca naar Keulen.

Groet Carmen

Beheerder
Marketing
6 jaren geleden
Reply to  Carmen

Hallo Carmen,

Ik heb de vlucht EW547 op 29-7-2018 gecontroleerd in ons database en helaas gaat het hier om een buitengewone omstandigheid.
Het betreft namelijk een bird strike. Helaas valt dit dus niet onder Verordening 261/2004 en heb je dus geen recht op een vergoeding.
Indien je extra kosten gemaakt hebt zijn deze wel te declararen bij EUrowings.

~Daniel

Nicole
6 jaren geleden

Goedmorgen, op 16 oktober zouden wij vliegen met KLM vanuit Los Angeles (KL0602) naar Amsterdam en door naar Dusseldorf. Vlucht naar Amsterdam werd geannuleerd ivm vogel in de motor. Overgezet naar een andere vlucht AF0069 (LA-Parijs) en AF1006 (Parijs-Düsseldorf) veel vertraging opgelopen. We zijn benieuwd of we hiervoor een vergoeding krijgen.

Nicole
6 jaren geleden
Reply to  Nicole

De vlucht van Amsterdam naar Dusseldorf was vlucht KL1855.

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Nicole

Hoi Nicole,

Hebben jullie hier al een claim voor ingediend? We willen het namelijk wel proberen ondanks dat het om een vogelaanvaring gaat. Mocht je nog vragen hebben neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

Bastiaan
6 jaren geleden

Goedemiddag,

Onze vlucht van Wizz Air op 1 oktober van Gdansk naar Eindhoven(W61641) werd gecancelled. In eerste instatie werd een technische reden aangegeven, later Bird Strike. Hebben we recht op een claim?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Bastiaan

Hoi Bastiaan, bedankt voor je reactie. Ik heb het even nagekeken maar de voorafgaande vlucht had ook al problemen. Jullie hebben inderdaad recht op een vergoeding. Je kunt de claim bij ons indienen! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Tim
7 jaren geleden

Hallo,

Wij vlogen op maandag 28 augustus vanuit tivat naar Amsterdam (OR162). Onze vlucht zou eerst passagiers ophalen vanuit ochrid en daarna door vliegen naar tivat en Amsterdam. Bij het landen in ochrid werd het vliegtuig echter geraakt door een vogel, waardoor het vliegtuig niet meer kon opstijgen en we in Tivat ruim 5 uur moesten wachten op het vliegtuig uit ochrid.

Ik heb hierboven gelezen dat je bij een birdstrike geen recht hebt op een vergoeding. Alleen bij vluchten die door de birdstrike indirect vertraging hebben opgelopen, hebben passagiers recht op compensatie (bijvoorbeeld bij vertraging bij een vervolgvlucht). Technisch gezien heeft de birdstrike plaatsgevonden op de vlucht van ochrid naar tivat, waardoor de vlucht van tivat naar Amsterdam vertraging op liep (onze vlucht). Wel vloog deze vlucht in een keer door en stopte deze alleen in Tivat om passagiers op te pikken.

Dit kan men mogelijk zien als indirecte vertraging (omdat we in Tivat aan het wachten waren). Wel is het zo dat de vlucht ochrid-tivat en tivat-amsterdam hetzelfde vluchtnummer beiden werden vermeld onder hetzelfde vluchtnummer.

Met vriendelijke groet,

Tim

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Tim

Hallo Tim,
Wat vervelend dat de vlucht lang vertraagd was!
In dit geval geldt de route Ohrid-Tivat-Amsterdam als één vlucht. Toch ligt deze situatie wat complexer en daarom zien wij nog mogelijkheden.
Je kunt dus een claim bij ons indienen voor deze vertraging. Wij gaan de vlucht dan nog grondiger onderzoeken. Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Kelsie

Rob Vollenberg
7 jaren geleden

Is vlucht KL 1650 van 12.05.2017 geannuleerd vanwege een bird strike of heb ik recht op een vergoeding vanwege de nieuwe vlucht met een tussenstop in Wenen en mede daardoor een vertraging?

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Rob Vollenberg

Hoi Rob, wat ik qua annulering kan zien heb je inderdaad recht op een vergoeding. Aangezien je een vervangende vlucht hebt gehad kun je dit op onze website aangeven en dan wordt dit automatisch meegenomen ter check op een vergoeding :). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. ~Jasmijn

Jenny
7 jaren geleden

Wij hadden een vertraging van 18 uur Met vlucht OR 180, er werd gezegd door bird strike. Maar de reden dat het zo lang duurde was dat er geen technici in Ohrid waren om het vliegtuig na te kijken. Die moesten uit Amsterdam worden ingevlogen. Dat is naar mijn mening een keuze en geen overmacht.

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Jenny

Hoi Jenny,

Wat vervelend dat je vlucht zo lang vertraagd was! Heb je een vluchtdatum voor mij? Dan kijk ik meteen even voor je na wat onze data zegt en of je recht hebt op een vergoeding. ~Jasmijn

Marion Smeets
7 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Ik ging ook met vlucht OR180, deze was op 14-7-2017. Ben benieuwd of we recht hebben op vergoeding

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Marion Smeets

Hoi Marion en Jenny,
Vervelend dat de vlucht vertraagd was. Helaas hebben passagiers van vlucht OR180 van 14-7-2017 geen recht op een vergoeding.
Deze vertraging is veroorzaakt door een bird strike. Dit wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. Het is helaas niet mogelijk om op elke airport technici te plaatsen voor het geval er een bird strike is.
De vluchten die hierop volgen nemen wij wel aan om dat het effect van de bird strike indirect was voor deze vluchten. OR180 was de vlucht waar de bird strike direct effect op had.
Hopelijk hebben jullie in de toekomst geen last meer van vertragingen. Mocht dit wel het geval zijn, dan staan wij voor jullie klaar.
~Kelsie

Mariëtte van gestel
7 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Wij vlogen met 0r 179 op140717, wij hadden vertraging omdat OR 180 niet kwam. Wij hadden meer dan 3 uur vertraging, dus wel recht op vergoeding?

EUclaim
7 jaren geleden

Hoi Mariette,

Vervelend dat jullie vlucht zo lang vertraagd was! Jullie hebben inderdaad recht op een vergoeding van €400 per persoon. We helpen jullie graag!

~Jasmijn

Mark
7 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Hoi Jasmijn, geldt datzelfde voor vlucht OR178 op 140717? Wij hadden ook meer dan 3 uur vertraging.

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Mark

Hoi Mark, voor deze vlucht kun je een claim indienen voor €400 per persoon :). ~Jasmijn

Anita
7 jaren geleden

Goedeavond wij zijn vanuit sal kaapverdie naar banjuil gevlogen na 3uur vliegen noodlanding op las palmas daarvtot de volgende dag verbleven werd ook gezegd birdstrike wel een late reactie

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Anita

Hoi Anita, Bedankt voor je reactie. Heb je een vluchtnummer voor me? Ik kijk dan graag even je rechten voor je na. ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel