Bagageafhandeling op Schiphol

Wanneer je staat te wachten op je koffer bij de bagageband realiseer je je waarschijnlijk niet wat voor logistieke systemen er achter deze techniek zitten. Schiphol heeft daar een enorm leuke video over gemaakt, waarin duidelijk wordt wat een gigantische operatie dit is.

bagage

Feiten en cijfers

In 2012 brachten 51 miljoen passagiers op Schiphol maar liefst 55 miljoen stukken bagage mee. Daarmee worden er dagelijks 150.000 stukken bagage gesorteerd, op piekdagen is dat zelfs 180.000. Om dat allemaal te verwerken houden bijna 2.000 mensen zich bezig met de afhandeling.

Wanneer bagage niet direct doorreist, worden deze stukken opgeslagen in een magazijn. Schiphol heeft in haar magazijnen ruimte voor maar liefst 8.700 bagage items. De totale lengte van het transportsysteem is 30 kilometer lang. Om al de banden en systemen in beweging te houden heeft Schiphol bijna 10.000 motoren draaien.

En nog een klein weetje: de langste afstand die je koffer zou kunnen afleggen is 2,5 kilometer!

* Bron: Schiphol.nl

Vorig blogartikel
Tweede kamer wil recht op vergoeding bij 3 uur vertraging handhaven
Volgende blogartikel
Grootschalige staking luchtverkeersleiders Europa

11
Geef een reactie

7 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
onbekend

Optijd geland 10.15 met een km 394 van uit malta
Helaas kregen wij onze koffers pas na 1 uur en 15 min te gek voor worden dit
Hoebedoel je snelle afhandeling opschiphol en het was niet eens druk op de vroege ochtend! !!!!

EUclaim

Beste W. Verbaan, wij zijn een bedrijf dat claims indient bij luchtvaartmaatschappijen wanneer hun vlucht vertraagd is. Wij handelen geen vermiste bagage zaken af. Hiervoor kunt u direct contact opnemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

Verbaan, W.

Geachte lezer, kan iemand mij s.v.p. terugbellen op +31 653 125 962? Het betreft een vraag over de koffer van mijn dochter die niet op de plaats van bestemming is aangekomen.

Suggestie: controleer passagiers bij het verlaten van de aankomsthal of zij wel de juiste koffer van de band hebben genomen. Dit moet mogelijk zijn vanwege de barcodes die moeten matchen (wat op de achterzijde van de ticket is geplakt t.o.v. label aan de koffer).

Bij voorbaat dank & mvg

W. Rovers

Het zou een goede aanvulling op de bagageafhandeling zijn, als kinderwagens en buggy’s met voorrang zouden kunnen worden behandeld. Het wachten op bagage is dan voor reizigers met kleine kinderen minder stressvol.

Dat is zeker een goeie suggestie Wim. Helaas beslissen wij daar niet over maar wellicht kun je dit verzoek kenbaar maken bij de vliegtuigmaatschappij of bij het vliegveld. ~Jasmijn

Primoweesw

Een mooi verhaal maar als er van 2 non EEG vluchten bagage op een band gezet wordt staat die lang stil omdat die mensen lang in de rij staan bij de aankomst als er dan een EEG vlucht nog achteraan gaat op dezelfde band terwijl er andere banden leeg staan sta je dus UREN te wachten want de band is vol en de koffers komen niet door ……slechte planning !!!!!

Dat klinkt inderdaad niet heel prettig!

John

Sorry dat ik het zeg maar als je om 22:55 land is het te belachelijk voor worden dat je dan tot 00:30 moet wachten op je koffer………en dit is niet de eerste keer…….was bij mij in Juni ook al zo !!!!!
Terwijl ik in Bodrum binnen 10 min. mijn koffer had !!!
Zorg er teminste dan ook voor dat er iemand aanspreekbaar is ! En niet dat dat alleen maar kan van 06:00 tot 22:45
Jullie moeten je schamen !!!!!!

Hoi John, Vervelend om te horen dat je problemen hebt gehad met je bagage. Wij zijn geen vliegtuigmaatschappij of bagage afhandelaar. Ik denk dat je met je klachten beter bij de partij in kwestie terecht kunt :). ~Jasmijn

Maria

Op zondagavond 13 mei kwamen we terug op Schiphol vanuit Kreta. de planning was dat we om 23.05 zouden landen. we vertrokken met vertraging, maar landden uiteindelijk om 23.10uur. We moesten een lange wandeling maken, voordat we bij bagageband 18 kwamen. Het was toen 23.30uur. de monitor gaf aan dat we de bagage om 23.50uur konden verwachten, balen treinaansluiting gemist… Ondanks het feit dat er vrijwel geen andere bagagebanden in gebruik waren, kwamen onze koffers om 00.35uur, Dit is anderhalf uur nadat we geland waren. Echt schandalig en ook heel vervelend, want hierdoor misten we maar liefst 3x een mogelijke… Lees meer

Hoi Maria,

Je kunt daarvoor contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij, hopelijk kunnen zij je verder helpen!

~Jasmijn

Vragen? Chat of bel