EUclaim vergoeding compensatie vrouw op luchthaven vlucht vertraagd

Bagageafhandeling Schiphol

Wanneer je staat te wachten op je koffer bij de bagageband realiseer je je waarschijnlijk niet wat voor logistieke systemen er achter deze techniek zitten. Schiphol heeft daar een enorm leuke video over gemaakt, waarin duidelijk wordt wat een gigantische operatie dit is.

Feiten en cijfers over de bagageafhandeling

Jaarlijks brengen zo’n 51 miljoen passagiers op Schiphol maar liefst 55 miljoen stukken bagage mee. Daarmee worden er dagelijks 150.000 stukken bagage gesorteerd, op piekdagen is dat zelfs 180.000. Om dat allemaal te verwerken houden bijna 2.000 mensen zich bezig met de afhandeling.

Wanneer bagage niet direct doorreist, worden deze stukken opgeslagen in een magazijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij overstappen, maar ook als je heel vroeg incheckt. Schiphol heeft in haar magazijnen ruimte voor maar liefst 8.700 bagage items.

De totale lengte van het transportsysteem is 30 kilometer lang. Alle bagagebanden zijn met elkaar verbonden, dit wordt ook wel de backbone genoemd. Deze verbindt de bagagegebieden West, E-hal, D-hal en Zuid. Om al de banden en systemen in beweging te houden heeft Schiphol bijna 10.000 motoren draaien.

Op basis van de barcode op jouw kofferlabel, gaat jouw koffer naar de juiste plek. Door het volautomatische systeem is het niet alleen mogelijk zelf jouw bagage in te checken en via een drop-off punt af te geven, het is zelfs mogelijk om vanaf P3 je bagage al in te checken.

De snelheid die je koffer kan bereiken binnen het bagagetransportsysteem is 30 kilometer per uur. Heb je ingecheckt, dan doet jouw bagage er gemiddeld 25 minuten over om bij het vliegtuig te komen. Vanaf daar wordt jouw koffer door de bagageafhandelaar ingeladen. Meestal handmatig, maar soms ook met tilrobots.

En nog een klein weetje: de langste afstand die je koffer zou kunnen afleggen is 2,5 kilometer!

* Bron: Schiphol.nl

Ga jij binnenkort vliegen? Krijg je te maken met een annulering of langdurige vertraging van jouw vlucht, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Geef ons jouw vluchtnummer door, dan sturen wij je een notificatie als je een claim in kunt dienen.

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
45 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Erna
2 maanden geleden

Van nacht anderhalf uur staan wachten op de koffer. 3 weken terug ook een uur. . Echt schande om ons zo lang te laten wachten

Rob Wierda
3 maanden geleden

Leuk verhaal over koffer “handling” maar dat interesseert me echt helemaal niets. Ik betaal mijn ticket en ik behoor mijn koffer binnen 30 minuten te krijgen. Alles dat langer duurt is dat een intern probleem. Niet van de betalende klant. Het is een schande

Ronald
4 maanden geleden

Lekker hoor, 01:15 landen en 2 uur wachten op je bagage, en dan ook nog parkeergeld skyhigh voor degene die op je staat te wachten. Schandalig.

Mark
4 maanden geleden

Allemaal leuk maar midden in de nacht zijn er maar enkele vluchten en dan is meer dan 1 uur wachten op je bagage echt niet oké

rjp
5 maanden geleden

na een mooie vakantie te hebben gehad en een super service van transavia, moesten we anderhalf uur wachten op de koffers. het was kwart voor twee in de nacht en niemand was te bereiken. mensen gingen lopen van de ene transportband naar de andere. wat erg vervelend is. kan er een telefoon nummer getoond worden als er wel weer wat gebeurt.zodat er iemand kan zeggen wat er gaande is.

Marjilde
7 maanden geleden

Ik ben na een 24 urige vertraging op 19 april 2024 van Dubai vlucht EK 149 aangekomen op Schiphol. De koffers van vlucht EK147 kwamen op de band en de koffers van EK 149 waren niet mee met het vliegtuig volgens de afhandelaa DNATA. Formulier ingevuld en naar huis. Ik zou een sms of email ontvangen met het moment dat de koffers thuis bezorgd zouden worden. het is inmiddels 21 april en heb niets meer gehoord. Wilde via de site van Emirates checken waar mijn koffers zich op dit moment bevinden, moest PIR nummer invullen, maar dat heb ik niet gekregen van de afhandelaar op Schiphol. Vanaf 20/4 aan het bellen voor opheldering, maar de telefoon wordt niet opgenomen. Formulier opgestuurd met verzoek via website, maar geen commentaar. Ik wacht op 2 koffers met een kostbare inhoud en ik kan niet eens mijn verzekering inschakelen omdat ik geen PIR nummer heb van DNATA

Ryan Hoppenbrouwers
7 maanden geleden
Reply to  Marjilde

Ik kom zelf een dag ervoor van vlucht EK147, onze bagage was inderdaad op Dubai blijven staan daar kwamen wij pas achter bij de bagageband.

Wij hebben ook nog steeds onze koffers niet, ik zag via de AirTag dat de koffers nu staan op het depot van dnata op Schiphol.
Niemand is te bereiken van dnata, wij krijgen ook geen PIR nummer helaas , ik vraag hier al een week om.

In het formulier wat je gekregen hebt staat dat je een rood boekje zou moeten hebben ontvangen, daarin zou een formulier moeten zitten wat je moet invullen als je na 3 dagen je koffer nog niet hebt…. Helaas hebben wij dat formulier en boekje ook niet ontvangen. Je kan helaas helemaal niks en je koffer staat ondertussen gewoon op Schiphol.

Hendriks
7 maanden geleden
Reply to  Marjilde

Heeft u de bagage al mijn broer uit Australië wacht ook al een week inderdaad telefoon wordt niet opgenomen en je hoort niets

Weide
7 maanden geleden
Reply to  Marjilde

Geland met Emirates EK149 op 23-04-2024 op Schiphol vanuit Dubai. Van de 2 koffers is er maar 1 aangekomen. DNATA kon wel zien dat de koffer in Dubai was gescand als geladen.
Geclaimed bij DNATA en ik heb wel een PIR nummer gehad. Op het bijgeleverde formulier met de telefoonnummers staan dat je een Bagage Inventory Form zou moeten krijgen. Volgens de dame van DNATA was dat niet nodig en kon je gewoon de telefoonnummers bellen. Ik heb ze alle drie geprobeerd maar net als jullie totaal geen gehoor.
Verder gaf de dame aan dat het misschien wel weken kan duren ivm de wateroverlast die Dubai had getroffen.
De website waar je de stand van zaken kan checken geeft nog steeds aan de het zoeken voortduurt.
Ik heb wel mijn reisverzekering ingeschakeld, misschien dat die wat kan betekenen.

Ik snap dat het misschien wat langer duurt maar dat men totaal niet bereikbaar is en niet reageert op emails is geen service.

Ze zijn nog op zoek naar een stagiair voor het opnemen van de telefoon en beantwoorden van emails…. Ze hebben er zelf dus geen geschikt personeel voor…

Mensen succes met de afhandeling….

Wim
9 maanden geleden

net Vlucht EY 413 van Kuala Lumpur naar Abu Dhabi gehad met 45 min overstaptijd maar vlucht EY77 naar AMS koffers zijn gewoon meegegaan, aankomst op Schiphol 2,5 uur moeten wachten op koffers, deze daar behandeld worden door Viggo Baggage Service, hoe kan het zijn dat enkel op Schiphol deze problemen zijn???? de filmpjes hierboven heel leuk en intresant maar waarschijnlijk is de techniek te moelijk voor de mensen die daar werken om dat te begrijpen, laat staan te besturen, zelfs met een AIRTAG in de koffer en aan tonen dat de koffer in carrousel 25 staat is het nog te moeilijk de koffer te traceren voor de mensen van Viggo,het enigste antwoord wat zij geven is IK KAN ER NIETS AAN DOEN wat een grap wie dan wel ??? heb zojuist bij Etihad mijn klacht gedaan ik hoop dat meer mensen dit doen, want ik denk dat dit alleen gaat werken als airliners niet meer Viggo als bagage afhandelaar gaan nemen, wellicht gaan ze dan nadenken wat ze er wel aan kunnen doen

Sjaak
9 maanden geleden

Vraag: na aankomst wil ik nog iemand ontmoeten in de duty free zone, hoe lang blijft de ruimbagage op de band en wat als je “te laat” komt?

Beheerder
Jerrymie Marcus
9 maanden geleden
Reply to  Sjaak

Hoi Sjaak, dat verschilt per vliegveld. Als er maar een paar bagagebanden zijn en deze worden gebruikt voor opeenvolgende inkomende vluchten, dan wordt bagage er snel af gehaald. De bagage-afhandeling wordt geregeld door de luchtvaartmaatschappij, dus je zou dit ter plekke kunnen navragen bij iemand van de airline. Als je te laat komt en de bagage is weg, dan kan je informeren bij de bagagebalie. Zorg er in ieder geval voor dat je je bonnetje hebt, die krijg je bij het inchecken.

Jan Laurens
11 maanden geleden

Afhandeling van bagage op Schiphol is na de covid nog steeds zeer tot zeer slecht. Ik heb mijn koffer nog niet binnen een uur na landing terug gehad. Ik vlieg bijna wekelijks, en is gewoon belachelijk voor worden. De mensen van Viggo verwijzen je naar de door naar de vliegmaatschappij, terwijl Viggo daar wel verantwoordelijk voor zijn op de luchthaven.

Perry van Velzen.
1 jaar geleden

15 september teruggekomen van Lesbos Griekenland. Heen reis perfect TUI fly prima. Totdat je op Schiphol komt drie uur wachten op je koffers, word je ook nog eens op een onbeschofte manier behandeld bij de balie van Swissair. Later via de omroep over vijf minuten komen de koffers naar boven heeft het nog vijf kwartier geduurd……..Loopt iemand van de luchthaven zegt keihard dan moet je wachten. Een ander zegt ik ga even informeren ben zo terug….. nooit meer terug gezien.
Nu lees ik dat ik niet de enige ben, het zou beter zijn als men even tekst en uitleg geeft op zo’n moment en excuus maakt.
Al met al ver onder de maat allemaal schande.

wij
2 jaren geleden

bagage schiphol…..Gewoon een grote schande…..3,5 uur wachten op je bagage en als klap op de vuurpijl, weigeren ze een klachten formulier te overhandigen en word je letterlijk in je gezicht UITGELACHEN..door een medewerker….aan de swiss-port.

Marit Reusachtig
2 jaren geleden
Reply to  wij

Goedemorgen, 3,5 uur zonder verzorging is wel erg lang. U kunt een claim indienen bij uw airline. Met vriendelijke groet, Marit

J.Cvan Loo
2 jaren geleden

Wij zijn zaterdag 17 september 2022 vanuit Marsa Alam met vertraging van anderhalf uur naar Schiphol gevlogen. Om 2.15 geland. We hebben 3 uur moeten wachten op onze koffers. Niemand die wat drinken kon kopen/ krijgen en ook niemand te zien. De toiletten konden niet eens gebruikt worden alles verstopt en ontzettend vies. Kan ik nog een claim ergens indienen?

Marit Reusachtig
2 jaren geleden
Reply to  J.Cvan Loo

Goedemorgen, dat is niet fijn thuiskomen zo! Wij adviseren om in ieder geval een klacht in te dienen bij de airline in verband met de verzorging en wat betreft de toiletten kunt u online een klacht indienen bij Schiphol. Met vriendelijke groet, Marit

Caressa
2 jaren geleden

Klacht!
We zijn van Nederland naar Indonesie gereisd en nu na 1 week nog steeds geen koffers aangekomen in indonesie.
We krijgen totaal geen terugkoppeling waar de koffers zijn, telefoonnummers worden niet opgenomen, via Whatsapp wordt niet gereageerd. Uiteindelijk contact weten te leggen met de mededeling, “we weten niet waar ze zijn”.

Brigitte
2 jaren geleden

Klacht

na een lange reis (LH8730 San Fransisco-Ams op 15/16-april jl) nog eens 4 uur moeten wachten op de koffers! Zelfs zonder het aanbieden van een flesje water!

Onduidelijke informatie en geen oplossing aanbiedend.

Andere koffers gingen wel over de band…

Doordat dit zolang duurde hebben mijn ouders een hoge rekening voor parkeerkosten. Deze wil ik minimaal vergoed krijgen.

Gewenste oplossing

minimaal de schade vergoeden van de hoge parkeerkosten die dit met zich meebrengt voor de ophalers: 26,40

Beheerder
Marketing Communication
2 jaren geleden
Reply to  Brigitte

Hoi Brigitte, wat vervelend dat je zo lang op je koffers hebt moeten wachten. Je kunt hiervoor een klacht indienden bij Schiphol zelf. ~ Lisanne

Brigitte
2 jaren geleden

Lisanne, kun je ook aangeven hoe en waar precies! E-mail adres bijv. Ik ben al ruim en maand bezig en wordt van kastje naar de muur gestuurd!

Beheerder
Marketing Communication
2 jaren geleden
Reply to  Brigitte

Hi Brigitte, ik heb het even voor je nagekeken en je kunt via dit formulier contact opnemen: https://www.schiphol.nl/nl/contact/informatie/. Succes! ~ Lisanne

Allison Middelbosch
2 jaren geleden

3,5 uur vertraging op de vlucht vanuit curacou en dan ook nog eens 3,5 uur moeten wachten op de koffers. heel slecht. Zit je dan zonder eten en drinken. Met 2 kinderen!

Beheerder
Marketing Communication
2 jaren geleden

Beste Allison,
Dat is echt niet zoals het hoort. Na 2 uur vertraging is de airline verplicht jullie van eten en drinken te voorzien. Dat hebben ze blijkbaar niet gedaan. Kosten die je daarvoor hebt gemaakt kunt je declareren. Tenminste, als je de aankopen nog kunt aantonen.
Daarnaast heb je mogelijk ook recht op een vergoeding vanwege de vertraging. Heb je het vluchtnummer al gecheckt in onze database? Krijg je daaruit een positief advies, dan kun je daarvoor in elk geval een claim indienen. Dat maakt deze negatieve ervaring misschien weer een beetje goed.

M van Graas
2 jaren geleden

Wat een drama op Schiphol ! 3 uur vertraging terug nu al drie kwartier en geen enkel signaal dat de koffers komen!!! Transavia geen zin om even te bellen! Niks geleerd in de lock down? Iets van personeel tekort? Wat ontzettend lig allemaal

Beheerder
Jolande Klompmaker
2 jaren geleden
Reply to  M van Graas

Onze excuses voor de late reactie. Ik hoop dat je de bagage uiteindelijk hebt teruggekregen. ~Jolande

Jan
3 jaren geleden

Landen 1.15 ….. 2.30 nog geen koffer slecht
Volgende x eindhoven

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Jan

Wat vervelend om te horen Jan! Heb je nog lang op je koffer moeten wachten? ~Anouk

Jan
3 jaren geleden

Ja ruim 1.5 uur .. echt niet normaal en geen enkele info .. supper slecht

Robert Resink
3 jaren geleden

Vandaag terug gekeerd van Lefkas Griekenland, het wachten op de koffers duurde meer dan 2 uur. Dit is echt schandalig en minachting voor alle passagiers die hier stonden te wachten. Sommige moesten afspraken verzetten en mensen die opgehaald werden bleven maar rondjes rijden, omdat men niet mag parkeren zolang. Het einde van een leuke vakantie eindigt zo heel frustrerend. Ik bedenk me nog wel drie keer om weer zo’n reis te maken.
Het is ronduit onbeschoft zoals schiphol met zijn klanten omgaat. In het vervolg maar vliegen vanaf Düsseldorf.

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Robert Resink

Jeetje, wat vervelend om te horen Robert! Dat is inderdaad geen leuke manier om je vakantie te eindigen. Heb je hierover nog een bericht gestuurd naar Schiphol? ~Anouk

Maria
6 jaren geleden

Op zondagavond 13 mei kwamen we terug op Schiphol vanuit Kreta. de planning was dat we om 23.05 zouden landen. we vertrokken met vertraging, maar landden uiteindelijk om 23.10uur. We moesten een lange wandeling maken, voordat we bij bagageband 18 kwamen.
Het was toen 23.30uur. de monitor gaf aan dat we de bagage om 23.50uur konden verwachten, balen treinaansluiting gemist… Ondanks het feit dat er vrijwel geen andere bagagebanden in gebruik waren, kwamen onze koffers om 00.35uur, Dit is anderhalf uur nadat we geland waren. Echt schandalig en ook heel vervelend, want hierdoor misten we maar liefst 3x een mogelijke aansluiting met onze trein. Bij de bagagebanden ook niemand die we hierop aan konden spreken!
Met de volgende opmerking (hier al eerder geplaatst) neem ik geen genoegen :
“Vervelend om te horen dat je problemen hebt gehad met je bagage. Wij zijn geen vliegtuigmaatschappij of bagage afhandelaar. Ik denk dat je met je klachten beter bij de partij in kwestie terecht kunt :). ~Jasmijn ”
Waar kan ik hiervoor een klacht indienen ?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Maria

Hoi Maria,

Je kunt daarvoor contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij, hopelijk kunnen zij je verder helpen!

~Jasmijn

John
7 jaren geleden

Sorry dat ik het zeg maar als je om 22:55 land is het te belachelijk voor worden dat je dan tot 00:30 moet wachten op je koffer………en dit is niet de eerste keer…….was bij mij in Juni ook al zo !!!!!
Terwijl ik in Bodrum binnen 10 min. mijn koffer had !!!
Zorg er teminste dan ook voor dat er iemand aanspreekbaar is ! En niet dat dat alleen maar kan van 06:00 tot 22:45
Jullie moeten je schamen !!!!!!

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  John

Hoi John, Vervelend om te horen dat je problemen hebt gehad met je bagage. Wij zijn geen vliegtuigmaatschappij of bagage afhandelaar. Ik denk dat je met je klachten beter bij de partij in kwestie terecht kunt :). ~Jasmijn

Primoweesw
7 jaren geleden

Een mooi verhaal maar als er van 2 non EEG vluchten bagage op een band gezet wordt staat die lang stil omdat die mensen lang in de rij staan bij de aankomst als er dan een EEG vlucht nog achteraan gaat op dezelfde band terwijl er andere banden leeg staan sta je dus UREN te wachten want de band is vol en de koffers komen niet door ……slechte planning !!!!!

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Primoweesw

Dat klinkt inderdaad niet heel prettig!

W. Rovers
7 jaren geleden

Het zou een goede aanvulling op de bagageafhandeling zijn, als kinderwagens en buggy’s met voorrang zouden kunnen worden behandeld. Het wachten op bagage is dan voor reizigers met kleine kinderen minder stressvol.

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  W. Rovers

Dat is zeker een goeie suggestie Wim. Helaas beslissen wij daar niet over maar wellicht kun je dit verzoek kenbaar maken bij de vliegtuigmaatschappij of bij het vliegveld. ~Jasmijn

Stefan
3 jaren geleden
Reply to  W. Rovers

Ja, natuurlijk….! Je kiest zelf voor kinderen, toch? Het is niet dat je verplicht bent om kinderen te nemen. Gewoon alles in dezelfde volgorde en niet eerst die (kinder)meuk.
Lekker makkelijk denken. Maar goed, inmiddels zijn je kinderen ook alweer (ruim) 3 jaar ouder en hoeven geen buggy.

Verbaan, W.
10 jaren geleden

Geachte lezer, kan iemand mij s.v.p. terugbellen op +31 653 125 962? Het betreft een vraag over de koffer van mijn dochter die niet op de plaats van bestemming is aangekomen.

Suggestie: controleer passagiers bij het verlaten van de aankomsthal of zij wel de juiste koffer van de band hebben genomen. Dit moet mogelijk zijn vanwege de barcodes die moeten matchen (wat op de achterzijde van de ticket is geplakt t.o.v. label aan de koffer).

Bij voorbaat dank & mvg

EUclaim
11 jaren geleden

Beste W. Verbaan, wij zijn een bedrijf dat claims indient bij luchtvaartmaatschappijen wanneer hun vlucht vertraagd is. Wij handelen geen vermiste bagage zaken af. Hiervoor kunt u direct contact opnemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

onbekend
11 jaren geleden

Optijd geland 10.15 met een km 394 van uit malta
Helaas kregen wij onze koffers pas na 1 uur en 15 min te gek voor worden dit
Hoebedoel je snelle afhandeling opschiphol en het was niet eens druk op de vroege ochtend! !!!!

Vragen? Chat of bel