Bagageafhandeling op Schiphol

Wanneer je staat te wachten op je koffer bij de bagageband realiseer je je waarschijnlijk niet wat voor logistieke systemen er achter deze techniek zitten. Schiphol heeft daar een enorm leuke video over gemaakt, waarin duidelijk wordt wat een gigantische operatie dit is.

bagage

Feiten en cijfers

In 2012 brachten 51 miljoen passagiers op Schiphol maar liefst 55 miljoen stukken bagage mee. Daarmee worden er dagelijks 150.000 stukken bagage gesorteerd, op piekdagen is dat zelfs 180.000. Om dat allemaal te verwerken houden bijna 2.000 mensen zich bezig met de afhandeling.

Wanneer bagage niet direct doorreist, worden deze stukken opgeslagen in een magazijn. Schiphol heeft in haar magazijnen ruimte voor maar liefst 8.700 bagage items. De totale lengte van het transportsysteem is 30 kilometer lang. Om al de banden en systemen in beweging te houden heeft Schiphol bijna 10.000 motoren draaien.

En nog een klein weetje: de langste afstand die je koffer zou kunnen afleggen is 2,5 kilometer!

* Bron: Schiphol.nl

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Tweede kamer wil recht op vergoeding bij 3 uur vertraging handhaven
Volgende blogartikel
Grootschalige staking luchtverkeersleiders Europa
27 Reacties
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Caressa
2 maanden geleden

Klacht!
We zijn van Nederland naar Indonesie gereisd en nu na 1 week nog steeds geen koffers aangekomen in indonesie.
We krijgen totaal geen terugkoppeling waar de koffers zijn, telefoonnummers worden niet opgenomen, via Whatsapp wordt niet gereageerd. Uiteindelijk contact weten te leggen met de mededeling, “we weten niet waar ze zijn”.

Beheerder
Lisanne Verbeek
2 maanden geleden
Reply to  Caressa

Beste Caressa, wat vervelend! Je kunt je klacht het beste indienen bij de luchtvaartmaatschappij waar jij je ticket hebt geboekt. Succes! ~ Lisanne

Brigitte
4 maanden geleden

Klacht

na een lange reis (LH8730 San Fransisco-Ams op 15/16-april jl) nog eens 4 uur moeten wachten op de koffers! Zelfs zonder het aanbieden van een flesje water!

Onduidelijke informatie en geen oplossing aanbiedend.

Andere koffers gingen wel over de band…

Doordat dit zolang duurde hebben mijn ouders een hoge rekening voor parkeerkosten. Deze wil ik minimaal vergoed krijgen.

Gewenste oplossing

minimaal de schade vergoeden van de hoge parkeerkosten die dit met zich meebrengt voor de ophalers: 26,40

Beheerder
Marketing Communication
4 maanden geleden
Reply to  Brigitte

Hoi Brigitte, wat vervelend dat je zo lang op je koffers hebt moeten wachten. Je kunt hiervoor een klacht indienden bij Schiphol zelf. ~ Lisanne

Brigitte
4 maanden geleden

Lisanne, kun je ook aangeven hoe en waar precies! E-mail adres bijv. Ik ben al ruim en maand bezig en wordt van kastje naar de muur gestuurd!

Beheerder
Marketing Communication
4 maanden geleden
Reply to  Brigitte

Hi Brigitte, ik heb het even voor je nagekeken en je kunt via dit formulier contact opnemen: https://www.schiphol.nl/nl/contact/informatie/. Succes! ~ Lisanne

Allison Middelbosch
4 maanden geleden

3,5 uur vertraging op de vlucht vanuit curacou en dan ook nog eens 3,5 uur moeten wachten op de koffers. heel slecht. Zit je dan zonder eten en drinken. Met 2 kinderen!

Beheerder
Marketing Communication
4 maanden geleden

Beste Allison,
Dat is echt niet zoals het hoort. Na 2 uur vertraging is de airline verplicht jullie van eten en drinken te voorzien. Dat hebben ze blijkbaar niet gedaan. Kosten die je daarvoor hebt gemaakt kunt je declareren. Tenminste, als je de aankopen nog kunt aantonen.
Daarnaast heb je mogelijk ook recht op een vergoeding vanwege de vertraging. Heb je het vluchtnummer al gecheckt in onze database? Krijg je daaruit een positief advies, dan kun je daarvoor in elk geval een claim indienen. Dat maakt deze negatieve ervaring misschien weer een beetje goed.

M van Graas
7 maanden geleden

Wat een drama op Schiphol ! 3 uur vertraging terug nu al drie kwartier en geen enkel signaal dat de koffers komen!!! Transavia geen zin om even te bellen! Niks geleerd in de lock down? Iets van personeel tekort? Wat ontzettend lig allemaal

Beheerder
Jolande Klompmaker
5 maanden geleden
Reply to  M van Graas

Onze excuses voor de late reactie. Ik hoop dat je de bagage uiteindelijk hebt teruggekregen. ~Jolande

Jan
11 maanden geleden

Landen 1.15 ….. 2.30 nog geen koffer slecht
Volgende x eindhoven

Editor
Anouk van Burken
11 maanden geleden
Reply to  Jan

Wat vervelend om te horen Jan! Heb je nog lang op je koffer moeten wachten? ~Anouk

Jan
11 maanden geleden

Ja ruim 1.5 uur .. echt niet normaal en geen enkele info .. supper slecht

Robert Resink
11 maanden geleden

Vandaag terug gekeerd van Lefkas Griekenland, het wachten op de koffers duurde meer dan 2 uur. Dit is echt schandalig en minachting voor alle passagiers die hier stonden te wachten. Sommige moesten afspraken verzetten en mensen die opgehaald werden bleven maar rondjes rijden, omdat men niet mag parkeren zolang. Het einde van een leuke vakantie eindigt zo heel frustrerend. Ik bedenk me nog wel drie keer om weer zo’n reis te maken.
Het is ronduit onbeschoft zoals schiphol met zijn klanten omgaat. In het vervolg maar vliegen vanaf Düsseldorf.

Editor
Anouk van Burken
11 maanden geleden
Reply to  Robert Resink

Jeetje, wat vervelend om te horen Robert! Dat is inderdaad geen leuke manier om je vakantie te eindigen. Heb je hierover nog een bericht gestuurd naar Schiphol? ~Anouk

Maria
4 jaren geleden

Op zondagavond 13 mei kwamen we terug op Schiphol vanuit Kreta. de planning was dat we om 23.05 zouden landen. we vertrokken met vertraging, maar landden uiteindelijk om 23.10uur. We moesten een lange wandeling maken, voordat we bij bagageband 18 kwamen.
Het was toen 23.30uur. de monitor gaf aan dat we de bagage om 23.50uur konden verwachten, balen treinaansluiting gemist… Ondanks het feit dat er vrijwel geen andere bagagebanden in gebruik waren, kwamen onze koffers om 00.35uur, Dit is anderhalf uur nadat we geland waren. Echt schandalig en ook heel vervelend, want hierdoor misten we maar liefst 3x een mogelijke aansluiting met onze trein. Bij de bagagebanden ook niemand die we hierop aan konden spreken!
Met de volgende opmerking (hier al eerder geplaatst) neem ik geen genoegen :
“Vervelend om te horen dat je problemen hebt gehad met je bagage. Wij zijn geen vliegtuigmaatschappij of bagage afhandelaar. Ik denk dat je met je klachten beter bij de partij in kwestie terecht kunt :). ~Jasmijn ”
Waar kan ik hiervoor een klacht indienen ?

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  Maria

Hoi Maria,

Je kunt daarvoor contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij, hopelijk kunnen zij je verder helpen!

~Jasmijn

John
4 jaren geleden

Sorry dat ik het zeg maar als je om 22:55 land is het te belachelijk voor worden dat je dan tot 00:30 moet wachten op je koffer………en dit is niet de eerste keer…….was bij mij in Juni ook al zo !!!!!
Terwijl ik in Bodrum binnen 10 min. mijn koffer had !!!
Zorg er teminste dan ook voor dat er iemand aanspreekbaar is ! En niet dat dat alleen maar kan van 06:00 tot 22:45
Jullie moeten je schamen !!!!!!

EUclaim
4 jaren geleden
Reply to  John

Hoi John, Vervelend om te horen dat je problemen hebt gehad met je bagage. Wij zijn geen vliegtuigmaatschappij of bagage afhandelaar. Ik denk dat je met je klachten beter bij de partij in kwestie terecht kunt :). ~Jasmijn

Primoweesw
5 jaren geleden

Een mooi verhaal maar als er van 2 non EEG vluchten bagage op een band gezet wordt staat die lang stil omdat die mensen lang in de rij staan bij de aankomst als er dan een EEG vlucht nog achteraan gaat op dezelfde band terwijl er andere banden leeg staan sta je dus UREN te wachten want de band is vol en de koffers komen niet door ……slechte planning !!!!!

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  Primoweesw

Dat klinkt inderdaad niet heel prettig!

W. Rovers
5 jaren geleden

Het zou een goede aanvulling op de bagageafhandeling zijn, als kinderwagens en buggy’s met voorrang zouden kunnen worden behandeld. Het wachten op bagage is dan voor reizigers met kleine kinderen minder stressvol.

EUclaim
5 jaren geleden
Reply to  W. Rovers

Dat is zeker een goeie suggestie Wim. Helaas beslissen wij daar niet over maar wellicht kun je dit verzoek kenbaar maken bij de vliegtuigmaatschappij of bij het vliegveld. ~Jasmijn

Stefan
1 jaar geleden
Reply to  W. Rovers

Ja, natuurlijk….! Je kiest zelf voor kinderen, toch? Het is niet dat je verplicht bent om kinderen te nemen. Gewoon alles in dezelfde volgorde en niet eerst die (kinder)meuk.
Lekker makkelijk denken. Maar goed, inmiddels zijn je kinderen ook alweer (ruim) 3 jaar ouder en hoeven geen buggy.

Verbaan, W.
8 jaren geleden

Geachte lezer, kan iemand mij s.v.p. terugbellen op +31 653 125 962? Het betreft een vraag over de koffer van mijn dochter die niet op de plaats van bestemming is aangekomen.

Suggestie: controleer passagiers bij het verlaten van de aankomsthal of zij wel de juiste koffer van de band hebben genomen. Dit moet mogelijk zijn vanwege de barcodes die moeten matchen (wat op de achterzijde van de ticket is geplakt t.o.v. label aan de koffer).

Bij voorbaat dank & mvg

EUclaim
9 jaren geleden

Beste W. Verbaan, wij zijn een bedrijf dat claims indient bij luchtvaartmaatschappijen wanneer hun vlucht vertraagd is. Wij handelen geen vermiste bagage zaken af. Hiervoor kunt u direct contact opnemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim

onbekend
9 jaren geleden

Optijd geland 10.15 met een km 394 van uit malta
Helaas kregen wij onze koffers pas na 1 uur en 15 min te gek voor worden dit
Hoebedoel je snelle afhandeling opschiphol en het was niet eens druk op de vroege ochtend! !!!!