Luchthaven vertraging

Verordening 889/2002

Als u problemen heeft met uw bagage, kunt u gelukkig terugvallen op wetgeving. Uw rechten bij vertraagde bagage worden beschermd in Verordening 889/2002. Verordening 889/2002 is een regelgeving binnen de Europese Unie. Als u aankomt op uw bestemming en daar ontdekt dat uw bagage niet mee is gekomen kunt u zich beroepen op deze regelgeving wanneer:

  • u vloog vanuit een EU-land
  • of als u terugvloog naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij
  • u een geldige boeking heeft voor de betreffende vlucht

In Verordening 889/2002 staat dat de airline zorgplicht heeft richting haar passagiers en er verantwoordelijk voor is dat de bagage meereist met de passagier. Als dit niet het geval is moet de airline voor u zorgen.

Waar heeft u recht op bij een vertraagde koffer?

Is uw bagage niet met u meegereisd? Dan heeft u als passagier bepaalde rechten die ervoor zorgen dat u alsnog van uw vakantie of zakelijke reis kunt genieten. Afhankelijk van de dagen dat u zonder bagage zit, kunt u uw kosten declareren bij de airline. Wanneer u één dag zonder bagage zit heeft u andere uitgaven dan wanneer u zeven dagen zonder uw eigendommen zit. In het kort gezegd heeft u twee rechten wanneer uw koffer niet op de bagageband ligt:

  • Aanschaffen van noodzakelijke artikelen: denk hierbij kleding en toiletartikelen. Wanneer in uw vertraagde bagage een skiuitrusting zat, mag u deze in de tussentijd huren.
  • Kosten declareren: de vergoeding voor uw gemaakte kosten kan maximaal oplopen tot 1288 trekkingsrechten. Dit komt neer op ongeveer € 1.550.

Wat moet je doen als je problemen hebt met je bagage?

Wanneer u erachter komt dat uw bagage niet mee is gekomen kunt u op de luchthaven op zoek gaan naar de Lost & Found balie. Hier kunt u een PIR-formulier invullen. Met dit formulier maakt u melding van uw vertraagde bagage en gaat de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat u en uw koffer zo snel mogelijk worden herenigd. U ontvangt een bewijs dat u het PIR-formulier hebt ingevuld. Bewaar het bewijs goed want deze heeft u uiteindelijk nodig om uw gemaakte kosten terug te krijgen van de airline.

De belangrijkste stappen bij vertraagde bagage zijn:

  • PIR-formulier invullen en het bewijs hiervan goed bewaren
  • Alle bonnen van de gemaakte kosten bewaren
  • Wacht niet te lang! Wanneer uw bagage weer terecht is heeft u 21 dagen de tijd om uw extra kosten te declareren bij de airline.

Check uw rechten

Twijfelt u over waar u recht op heeft bij vertraagde bagage? Dan kunt u dit altijd navragen bij de betreffende airline of contact opnemen met EUclaim. EUclaim strijdt voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Al meer dan 17 jaar bieden wij juridische hulp aan gedupeerde passagiers. 

Heeft u vertraging of ander problemen met uw vlucht ondervonden? Check of u recht heeft op een vergoeding.

Gecontroleerd door

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Bekend van NOS, RTL Nieuws, BNR,Telegraaf en Radar.

Meer over Hendrik
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding