luchthaven vertraagd

Koffer kwijt of vertraagd bij KLM

Lag uw koffer niet op de bagageband bij aankomst van uw vlucht met KLM? Niet alleen bent u uw spullen kwijt, waarschijnlijk moet u geld uitgeven om wat spullen te halen of zaken te regelen. Gelukkig heeft u recht op teruggave van de gemaakte kosten. EUclaim zorgt ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft!

Heeft u met KLM gevlogen en lag uw koffer bij aankomst niet op de bagageband? Dat is vervelend! EUclaim, belangenbehartiger van vliegend Nederland, vertelt u wat u moet doen als uw koffer vertraagd of kwijt is en hoe u aanspraak maakt op een vergoeding van de gemaakte kosten.

Bagage of koffer kwijt bij vlucht van KLM? Dit moet u doen

Als uw koffer bij aankomst op uw eindbestemming niet op de bagageband ligt, dan is het belangrijk om hiervan direct een melding te maken. U maakt een melding door een PIR-formulier (Property Irregularity Report) in te vullen. Dit formulier kunt u vinden bij Lost & Found balie op de luchthaven van aankomst. Heeft u een PIR-bewijs ingevuld? Dan is het belangrijk om het bewijs hiervan goed te bewaren. U heeft het bewijs nodig om later een claim te kunnen indienen bij KLM voor de gemaakte kosten. Daarnaast is het ook een melding voor KLM om op zoek te gaan naar uw koffer.

Vergoeding bij vertraagde bagage bij KLM

Gelukkig heeft u als vliegtuigpassagier rechten als uw koffer vertraagd of kwijt is geraakt. Deze rechten zijn binnen Europa vastgelegd in Verordening 889/2002. Ook buiten Europa heeft u rechten, deze staan in het Verdrag van Montreal. In beide documenten staat dat de airline verantwoordelijk is voor het op tijd afleveren van jouw bagage. Wanneer zij dit niet doen, dan zijn zij verplicht om de kosten die u maakt hierdoor te vergoeden. Om hier aanspraak op te kunnen maken moet uw situatie aan de volgende punten voldoen:

  • U moet kunnen aantonen dat uw bagage ingecheckt is
  • Uw bagage moet vertraagd of kwijt zijn
  • Binnen 21 dagen moet u melding gemaakt hebben, online of direct bij de Lost & Found balie
  • Je moet in het bezit zijn van bonnen van je extra gemaakte kosten
  • Je extra gemaakte kosten moet in verhouding staan met het doel van je reis en de tijdsduur van jouw vertraagde bagage

Is uw bagageprobleem ontstaan door een staking van het bagagepersoneel op de luchthaven? Dan is het belangrijk om te weten dat dit geen buitengewone omstandigheid is. De airline is verantwoordelijk voor het inladen van uw bagage en het afleveren van uw bagage.

Noodzakelijke artikelen aanschaffen

Als uw koffer ontbreekt op de bagageband, mag u noodzakelijke artikelen aanschaffen. Bij noodzakelijke artikelen kunt u bijvoorbeeld denken aan ondergoed, (zwem)kleding en toiletartikelen. Blijft uw koffer nog langer weg? Dan u mag u uiteraard ook meer artikelen aanschaffen voor tijdens uw verblijf. Deze gemaakte kosten kunt u later terugvragen bij KLM.

Tip: Het is belangrijk om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen. Maak daarom foto’s van uw reisdocumenten en (aankoop)bonnen.

“Voor een stedentrip bent u aangekomen in Rome. Eenmaal bij de bagageband ziet u steeds meer mensen vertrekken met een koffer, maar die van u is nooit verschenen. U vult een PIR-formulier in en gaat vervolgens naar uw accommodatie. Daar aangekomen wordt u gebeld dat de koffer toch terecht is en dat binnen 2 uur de koffer bij uw accommodatie wordt afgeleverd. U heeft nu geen recht op een vergoeding voor het ongemak.”

Een vergoeding voor uw bagage claimen met EUclaim

Is uw koffer niet aangekomen dan heeft u recht op een vergoeding voor noodzakelijke kosten. Die vergoeding kunt u claimen bij KLM. Nadeel van het direct claimen bij de airline heus niet staan te springen die vergoeding uit te betalen. Want wat zijn noodzakelijke kosten? Dat is een nogal grijs gebied.

Geeft daarom het claimproces uit handen aan EUclaim. Onze juristen zorgen ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft. Ook als we daarvoor naar de rechtbank moeten.

U betaalt niets voor onze service en geen extra kosten voor een eventuele rechtszaak. Krijgt u uw geld terug? Dan draagt u een percentage af van 29% van het uitgekeerde bedrag aan EUclaim + 26,- administratiekosten. Zo weet u zeker dat u krijgt waar u recht op heeft.

Dien nu uw claim in en ontvang de compensatie voor uw gemaakte kosten!

Wilt u uw geld terug en zelf niet nog meer moeten regelen? Dien dan binnen 3 minuten uw claim via EUclaim. Onze juristen regelen de rest voor u. Heeft u ook recht op een vergoeding voor uw vertraging of annulering? Dan regelen wij dat ook meteen.

12929 passagiers hebben EUclaim een score van 4.6 uit 5 gegeven op Trustpilot.
rnLees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 12.929 ervaringen
Vragen? Chat of bel