Luchthaven vertraging

Bagage vertraagd of koffer kwijt op Schiphol Airport?

Lag uw koffer niet op de bagageband? Dan moet u waarschijnlijk kosten maken. U heeft recht op vergoeding van deze kosten. Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij of reisverzekering!

Helaas komt het voor dat koffers kwijt raken of achterblijven op de luchthaven terwijl u op uw eindbestemming staat. Veel passagiers weten niet dat ze in deze situatie rechten hebben. Deze rechten zijn vastgelegd in Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal. Wilt u weten waar u recht op heeft? EUclaim is al meer dan 17 jaar de belangenbehartiger van vliegend Nederland. Lees verder!

Verloren bagage of bagage kwijt op Schiphol? Hier heeft u recht op!

Veel passagiers staan toch met een klein beetje zenuwen bij de bagageband te wachten. Het is extra spannend als u een overstap heeft gemaakt om bij uw eindbestemming te komen. Veel passagiers gebruiken Schiphol als overstapluchthaven en daarom is 40% van alle bagage transferbagage. De kans dat uw bagage niet op de eindbestemming komt is groter als u gebruik maakt van een overstap.

Als u op Schiphol te maken krijgt met verloren bagage, heeft u als passagier rechten. In Verordening 889/2002 en Verdrag van Montreal worden de rechten van vliegtuigpassagiers rondom bagage problemen beschermd. In de wetgevingen staat dat de airline verantwoordelijk is om de bagage op de eindbestemming van de passagier af te leveren. De luchthavens, zoals Schiphol, spelen hierbij geen rol. Op het moment dat uw koffer vertraagd of kwijt is heeft u recht op teruggave van de kosten die u moest maken voor noodzakelijke artikelen.

Hierbij zijn enkele punten van belang:

  • U moet bewijs hebben dat uw koffer ingecheckt is
  • Uw bagage moet kwijt of vertraagd zijn
  • Er is een melding gemaakt van uw vertraagde bagage door middel van een PIR-formulier
  • De aangeschafte artikelen zijn noodzakelijk en staan in verhouding met de duur van uw vertraagde bagage en het doel van uw reis
  • U heeft de bonnen van de aangeschafte artikelen bewaard en/of gefotografeerd
“U vliegt van Schiphol met KLM rechtstreeks naar Bangkok. Bij de bagageband in Bangkok verschijnt uw backpack niet op de band. U baalt maar gaat snel naar de Lost&Found-balie om een PIR-formulier in te vullen. U koopt de benodigde spullen voor de eerste dagen en bewaart de bonnen. Na drie dagen krijgt u het bericht dat uw bagage is aangekomen in Bangkok. Bij thuiskomst kunt u de extra kosten declareren bij KLM.”

Vergoeding als uw bagage kwijt is op Schiphol

Om uw kosten terug te kunnen vragen bij de airline moet u binnen 21 dagen een PIR-formulier hebben ingevuld. U mag kosten terugvragen voor noodzakelijke, passende en redelijke artikelen. Noodzakelijke artikelen is een breed begrip en is voor iedere passagier en reis anders. Op het moment dat u gaat skiën en uw spullen zijn vertraagdagen spullen hud mag u voor de eerste ren. Deze kosten mag u dan terugvragen, want de uitgave was noodzakelijk voor het doel van uw reis. Vanuit Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal is er een maximum opgelegd van 1288 trekkingsrechten en dit komt neer op ongeveer €1.550 per persoon.

Dagelijks worden 150.000 koffers verwerkt op Schiphol

Schiphol is de grootste luchthaven van Nederland en dient als een belangrijke overstapluchthaven binnen Europa. Per dag worden ongeveer 150.000 koffers verwerkt. Ondanks dat het meestal goed gaat, is het met deze hoeveelheden niet zo gek dat er wel eens wat misgaat. Dagelijks zijn er gemiddeld 2.000 koffers op Schiphol die vertraagd zijn. In de meeste gevallen worden de bagage en de eigenaar binnen 24 uur weer met elkaar herenigd.

Koffer kwijt op Schiphol? Claim uw vergoeding bij uw airline of verzekering

Reisde u van Schiphol en is uw koffer kwijt of is hij met een flinke vertraging aangekomen op uw eindbestemming? Of is Schiphol uw bestemming? Doordat uw koffer niet op de bagageband lag heeft u waarschijnlijk kosten moeten maken. Gelukkig zijn uw rechten duidelijk vastgelegd in Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal. Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij en/of reisverzekering! 

Heeft u op Schiphol problemen gehad met uw vlucht? Bijvoorbeeld omdat u meer dan drie uur vertraging heeft gehad? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding! 

14467 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14467 ervaringen
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding