Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Vliegticket annuleren

Heeft u recht op geld terug?

Heeft de airline uw vliegticket geannuleerd en wilt u weten of u in aanmerking komt voor compensatie? Lees meer over wanneer u hier recht op heeft, of dien direct een claim in.
Claim compensatie

755.287 tevreden passagiers

Er zijn ontelbaar veel redenen te bedenken waarom u een vliegticket zou willen annuleren. In dit artikel leggen we uit hoe dit werkt en wat uw rechten zijn.

Kan ik mijn vlucht annuleren en mag dat zonder reden?

De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben annuleringsvoorwaarden die bepalen hoe en wanneer u een vlucht kunt annuleren. Deze voorwaarden zijn meestal te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij.

In het algemeen kunt u een vlucht annuleren tot een bepaalde datum voor vertrek. Na deze datum moet u meestal annuleringskosten betalen. De hoogte van de annuleringskosten hangt af van het tickettype dat u hebt geboekt. Als u een annuleringsverzekering heeft, dan kunt u hier een beroep op doen om de annuleringskosten te vergoeden.

Als uw vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, heeft u in veel gevallen recht op een volledige terugbetaling of een alternatief vluchtschema. Daarnaast kunt u ook in aanmerking komen voor compensatie.

Is uw vlucht geannuleerd? Deel uw vluchtdata en check hieronder waar u recht op heeft.

Mag een luchtvaartmaatschappij een vliegticket annuleren?

Ja, een vliegmaatschappij mag een vlucht annuleren. Dit kan om verschillende redenen zijn, zoals:

  • slechte weersomstandigheden
  • technische problemen met het vliegtuig
  • stakingen of andere personeelsproblemen
  • overmacht, zoals een politieke instabiliteit

Als een vlucht wordt geannuleerd, moet het vliegtuigmaatschappij de passagiers hierover zo snel mogelijk informeren. De passagiers hebben dan recht op een volledige terugbetaling of een alternatief vluchtschema.

Wordt het vliegticket geannuleerd vanwege iets wat zich bij de airline afspeelt? In sommige gevallen hebben passagiers ook recht op een vergoeding voor de geleden schade, zoals gemiste vluchten, hotels of andere kosten.

Dit hangt af van wanneer de luchtvaart u op de hoogte heeft gesteld van de annulering. Is dat binnen 14 dagen van de oorspronkelijke vertrekdatum? Dan heeft u recht op compensatie.

In de Europese Unie hebben passagiers meer rechten bij annuleringen dan in andere delen van de wereld. Dat komt door Verordening 261 uit 2004. In de EU hebben passagiers recht op een vergoeding van €250 tot €600 als hun vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Dit bedrag is afhankelijk van de afstand van de vlucht.

afstand-globe-wereldkaart-vergoeding-euclaim

U heeft recht op een vergoeding van €250 bij vluchten tot 1500 kilometer. Bij een vlucht tusen 1500 en 3500 kilometer heeft u recht op €400. Is de afstand meer dan 3500 km? Dan heeft u recht op een vergoeding van €600.

Vliegticket annuleren met annuleringsverzekering

Als de airline uw vlucht of vliegticket annuleert dan regelt de vliegmaatschappij de kostenteruggave of een vervangende vlucht. Maar wat als u de vlucht zelf moet annuleren? Daar zijn annuleringsverzekeringen voor.

Een annuleringsverzekering vergoedt de kosten van een geannuleerde of afgebroken reis als je een geldige annuleringsreden hebt. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de verzekering, maar meestal wordt de volledige reissom vergoed.

Geldige annuleringsredenen zijn onder meer:

  • Overlijden, ernstige ziekte of ongeval van uzelf of een familielid
  • Ontslag
  • Zwangerschap
  • Militaire dienst
  • Natuurlijke ramp
  • Overmacht

Uw verzekeraar zal dan de aanvraag voor vergoeding beoordelen. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u binnen een paar weken een vergoeding.

Het is belangrijk om te weten dat een annuleringsverzekering alleen de kosten van de reis vergoedt. Voor andere zaken kunt u een beroep doen op uw reisverzekering.

Vlucht en vliegticket annuleren binnen 24 uur

In Nederland bestaat de Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Vrijwel alle reisorganisaties zijn hier op aangesloten.

Volgens de reisvoorwaarden van ANVR heeft u het recht om de vakantie binnen 24 uur na het boeken te herroepen. U kunt dan uw vakantie kosteloos annuleren. U heeft dan recht op volledige terugbetaling van de ticketprijs. U hoeft geen reden op te geven.

Dit herroepingsrecht is zowel bij pakketreisovereenkomsten mogelijk als bij een boeking van losse vlucht.

Let op: wanneer een reisorganisatie aangesloten is bij de ANVR kan deze alsnog het herroepingsrecht uitsluiten. De reisorganisatie zal dit moeten aangeven; vaak staat dit in de algemene voorwaarden. Ook speciale aanbiedingen zijn uitgesloten, zoals een last minute deal.

Om gebruik te maken van het herroepingsrecht, moet u de vlucht binnen 24 uur na boeking annuleren. U kunt dit doen door contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie

Check daarom altijd de voorwaarden van de reisorganisatie voordat u boekt!

Is uw vliegticket geannuleerd? Dan kunt u recht hebben op een financiele vergoeding. Check uw vlucht hieronder.

Op zoek naar meer informatie over hoe luchtvaartmaatschappijen omgaan met geannuleerde vluchten? Kies hieronder uw airline.

Heeft u niet de informatie gevonden die u zocht?

Bekijk de veelgestelde vragen, of neem contact met ons op over uw specifieke situatie.

14467 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot. Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14467 ervaringen

Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.

Meer over Tjitze

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding