vliegtuigstoelen

Twee tickets voor één stoel

Hoe dan?!

Vandaag krijgen 611 passagiers hun compensatie uitbetaald. Het gaat om claims voor geannuleerde en vertraagde vluchten én voor extra gemaakte kosten. Bij EUclaim zien we veel verschillende vliegverhalen, maar deze is wel héél bijzonder.

Twee keer betalen voor je stoel

Een passagier vliegt met Lufthansa van Amsterdam naar Beiroet, met een tussenstop in Frankfurt. De avond voor vertrek ontvangt hij plots een bericht: de vlucht van Amsterdam naar Frankfurt is geannuleerd. Lufthansa biedt een alternatief aan,een vlucht voor over twee dagen. Voor hem geen optie, want zijn reis is urgent.

Hij belt direct met Lufthansa. Telefonisch krijgt hij groen licht: hij mag op eigen houtje naar Frankfurt reizen en daar op de vlucht instappen.

De volgende dag vertrekt hij per trein. Maar zodra hij wil inchecken voor Frankfurt–Beiroet, gaat het mis. Lufthansa meldt dat instappen in Frankfurt onmogelijk is vanwege een “systeemtechnisch probleem”. Hun oplossing? Een nieuw ticket kopen voor exact dezelfde vlucht, voor €1100.

Zo betaalt de passagier uiteindelijk twee keer voor dezelfde stoel. Lufthansa weigert compensatie, dus starten wij een juridische procedure. Met succes: vandaag krijgt de passagier eindelijk zijn geld terug.

Uw compensatie is niet vanzelfsprekend

Dankzij Europese wetgeving heeft u nu recht op compensatie. Maar onder druk van luchtvaartmaatschappijen wil de EU deze rechten fors inperken. Help mee dit te voorkomen, teken de petitie zodat u ook in de toekomst recht blijft houden op een vergoeding.

Teken de petitie

Wanneer mag je gemaakte kosten claimen bij de airline?

In dit geval moest de passagier een extra ticket boeken voor dezelfde vlucht. Hij heeft daarom recht op terugbetaling van dit ticket. Lufthansa weigerde dit te betalen, terwijl zij hiertoe wel verplicht zijn. Daarom zijn wij een juridische procedure gestart.

Wanneer je problemen hebt met je vlucht, zoals een annulering of een flinke vertraging, heb je recht op verzorging. Dat kan een hotelovernachting zijn, eten of drinken. Maar ook wanneer de airline je geen vervangende vlucht aanbiedt (gewoonlijk binnen 24 uur), mag je zelf een vlucht boeken, óók bij andere airlines. De luchtvaartmaatschappij hoort dit voor jou te regelen. Doen ze dit niet? Dan mag je de gemaakte kosten indienen.

Reageert de airline niet of betalen ze niet uit? Dien dan je claim in bij EUclaim, dan gaan wij er voor je achteraan!

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel