transavia claim indienen schiphol vertraging

Transavia jaagt passagier op kosten door geen goed alternatief te bieden

EUclaim ingeschakeld om kosten te verhalen

Het is Payday! Vandaag krijgen 626 passagiers geld gestort van ons. Wij hebben hen geholpen om compensatie te krijgen voor geannuleerde of vertraagde vluchten.

Vandaag willen we een bijzonder verhaal delen van een passagier die in de Brabantse kou is gezet door Transavia. De luchtvaartmaatschappij annuleerde de vlucht en liet de passagier min of meer aan haar lot over. De airline weigerde vervolgens de kosten die de passagier had gemaakt te vergoeden.

Laat geen geld liggen! Krijg tot €600 vergoeding

Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.

Ik ga op reis

Wat gebeurde er?

Een passagier zou op 1 januari 2020 met Transavia van Eindhoven naar Innsbruck vliegen. Vanwege zware mist op Eindhoven werd haar vlucht geannuleerd.

Transavia bood geen redelijk alternatief en zij moest op tijd in Innsbruck zijn. Ze boekte daarom zelf alternatief vervoer en reisde per trein. De totale kosten?  €242,46

Verantwoordelijkheid van Transavia

Transavia heeft de plicht om passagiers te vervoeren en als zij dit niet kunnen, moeten ze een redelijk alternatief bieden. Omdat Transavia dit niet deed, komen de kosten van de treinreis in aanmerking voor vergoeding.

Transavia weigerde echter, de treinreis te vergoeden en de passagier schakelde EUclaim in. Het duurde 4,5 jaar en er was een dossier van 157 pagina’s voor nodig. Na vijf schriftelijke rondes in de rechtbank gaf de rechter ons gelijk. 

Wat vond Transavia?

Transavia beweerde dat de airline wel redelijke alternatieven had geboden, maar dat de passagier hier geen gebruik van heeft gemaakt.

In de rechtszaak konden wij bewijzen dat de alternatieven niet bruikbaar waren.

Sommige vluchten waren al vertrokken toen de annulering plaatsvond, en een ander alternatief vertrok vanaf Amsterdam terwijl de vrouw op Eindhoven stond. Het was onmogelijk voor haar om op tijd in Amsterdam te zijn.

Uitspraak van de rechter

De rechter sloot af met de woorden: “De kantonrechter vindt het gevorderde bedrag van in totaal €242,46 passend, noodzakelijk en redelijk om het verzuim van Transavia goed te maken. Transavia heeft gesteld dat de passagier wellicht een goedkoper alternatief had kunnen boeken, maar daarvoor zijn geen aanknopingspunten. Transavia heeft deze ook niet gegeven. De slotsom is dat de hoofdsom toewijsbaar is.”

Passagiers hebben volgens de wet de mogelijkheid om de kosten die ze buiten hun schuld moesten maken, te verhalen op de veroorzaker. Voor Transavia is een bedrag van zo’n €250,- niet hoog, maar voor een passagier die een extra treinticket moet kopen om haar vliegticket te vervangen wél!

Voel je daarom nooit te klein tegenover de grote maatschappijen. EUclaim is er om voor jou op te komen. Met de hulp van EUclaim (en een flinke dosis doorzettingsvermogen en geduld) kan zelfs kleinduimpje winnen van de reus.

Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.

Meer over Hendrik
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
1 Commentaar
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anoniem
16 dagen geleden

👍👍

Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding