Sluiting luchtruim Pakistan leidt tot annuleringen vluchten
Deel dit artikel:
In het conflict tussen India en Pakistan over de regio Kashmir is gisteren besloten het Pakistaanse luchtruim te sluiten nadat er twee gevechtsvliegtuigen zouden zijn neergeschoten. Commerciële luchtvaartmaatschappijen zijn genoodzaakt alternatieve routes te vliegen en vluchten te annuleren vanwege het gesloten luchtruim.
Vluchten naar Thailand, Australië en Singapore de dupe van conflict Pakistan – India
Het Pakistaans luchtruim speelt een centrale rol voor vluchten tussen Europa en Azië. Dagelijks vliegen er meer dan 800 vluchten door het Pakistaanse luchtruim. Met name de bestemmingen in Thailand, Taiwan, Singapore en Australië zijn de dupe van de sluiting. Thai Airways en EVA Air hebben al verschillende vluchten moeten annuleren. Ook KLM heeft enkele vluchten geannuleerd. Luchtvaartmaatschappijen zijn inmiddels bezig met het uitzetten van alternatieve vliegroutes. Thai Airways gaf al aan dat het gelukt is om toestemming te krijgen van China om de vluchten via haar luchtruim om te leiden. Doorgaans is dat lastig en geeft China die toestemming niet snel.
Wat zijn je rechten bij een geannuleerde vlucht vanwege internationale conflicten?
Oorlog, terrorisme en andere veiligheidssituaties waarin je vlucht geannuleerd wordt zijn buitengewone omstandigheden. Je hebt dan geen recht op een vergoeding omdat de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de reden van annulering. Je hebt recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs én, wanneer je gestrand bent in het buitenland, zoals eten, drinken een slaapplek.
Als ik het goed begrijp is het gesloten luchtruim boven Pakistan geen reden voor compensatie aangezien wij daardoor hebben moeten omvliegen (langere vliegtijd) en de aansluitende vlucht gemist hebben.
Het is immers ook nog zo dat het KLM toestel 10 min te laat vetrok (door bagage die moest worden uitgeladen van een passagier die niet mee ging) en daardoor de misschien aansluiting in Bangkok zeker niet meer haalbaar werd.
Het betreft vlucht KL0875 (07/03/2019 – 17:15uur Amsterdam >> Bangkok) en aansluitende vlucht PG0963 (08/03/2019 – 11:30uur Bangkok > Koh Samui)
Nu is de vlucht aangeboden PG0873 om 15:30 van Bangkok naar Koh Samui waardoor we dus 4 uur later zullen aankomen op plaats van bestemming.
Tevens is er geen mogelijkheid geboden op eerdere vluchten van Bangkok naar Koh Samui we konden alleen als reservereizigers ons aanmelden maar moesten dan zelf zorg dragen voor de ruimbagage.
Ook is er geen enkel drankje en/of hapje aangeboden.
Graag verneem ik uw reactie.
Met vriendelijke groet
Micha Bloemendaal
Anouk Loenen
Wat vervelend dat jullie vlucht niet helemaal is verlopen zoals gepland! Er zijn inderdaad vliegroutes omgegooid nu er niet meer over Pakistan gevlogen kan worden. Dit is best wat puzzelwerk want het luchtruim is druk! Helaas is dit inderdaad een buitengewone omstandigheid. Jullie hebben geen recht op een vergoeding, maar wel op een vergoeding voor eventuele extra gemaakte kosten. Mocht je hier nog vragen over hebben of hulp bij nodig hebben neem dan gerust even contact op onze partner hierin, Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.
Wij zullen uw bericht binnen drie werkdagen beantwoorden.
Welkom bij Euclaim
Was het eigenlijk de bedoeling om naar Miss Casey te gaan? Dat kan kloppen.
Miss Casey is tegenwoordig onderdeel van EUclaim.
Alle informatie over uw rechten bij problemen rondom uw vlucht of bagage kunt u vinden op EUclaim.nl
Bent u een bestaande klant van Miss Casey, dan kunt u gewoon inloggen met de gegevens die bij u bekend zijn.
Vragen over uw claim bij Miss Casey? Neem dan gerust contact op met onze customer care via 088-0066466 of
customercare@euclaim.nl
EUclaim maakt op haar website gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek(en) aan onze website willen verbeteren, vindt EUclaim het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken.
Op EUclaim maken we gebruik van functionele, analytische en trackingcookies.
Op EUclaim gebruiken we:
Functionele cookies.Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Voorbeelden hiervan zijn cookies voor het inloggen in uw online dossier en voor het chatten met onze medewerkers.
Analytische cookies.Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals u de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.
Trackingcookies.Deze cookies worden door derden gebruikt om op basis van eerdere interacties aangepaste advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.
EUclaim maakt op haar website gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek(en) aan onze website willen verbeteren, vindt EUclaim het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine, eenvoudige tekstbestandjes die uw computer of mobiele apparaat via onze website opslaat wanneer u onze website bezoek. Door middel van cookies kan de website speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld en kan EUclaim zien hoe de website wordt gebruikt. Cookies zijn niet schadelijk voor uw computer. Tevens worden cookies door EUclaim gebruikt voor marketingdoeleinden.
Als u niet wilt dat websites cookies op uw computer kunnen opslaan, pas dan de browserinstellingen van uw pc aan. U krijgt dan een waarschuwing voordat er cookies worden geplaatst. U kunt de instellingen ook dusdanig aanpassen dat uw browser alle cookies of alleen de cookies van derde partijen weigert.
U kunt cookies die al geplaatst zijn bovendien verwijderen. Let erop dat de instellingen apart voor elke browser, apparaat en computer die u gebruikt aangepast moeten worden. Wij willen u erop attenderen dat als u geen gebruik wilt maken van cookies, wij u helaas niet kunnen garanderen dat onze website goed werkt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat enkele functies verloren gaan of dat u bepaalde pagina’s zelfs helemaal niet meer kunt zien. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Klik op één van de onderstaande iconen om direct naar de handleiding van uw browser te gaan of raadpleeg indien nodig de helpfunctie van uw browser. Ook kunt u permanente cookies verwijderen. Hieronder kunt u de handleiding hieromtrent raadplegen:
Via onze website worden ook cookies van derden geplaatst. Op het gebruik van cookies door andere bedrijven is het privacy- en cookiebeleid van het desbetreffende bedrijf van toepassing.
Welke cookies worden door EUclaim gebruikt en hoe lang worden deze opgeslagen?
EUclaim maakt gebruik van diverse soorten cookies. Hieronder treft u zowel een kort als een uitgebreid overzicht aan.
Kort overzicht
Functionele cookies: functionele cookies zorgen ervoor dat de website van EUclaim zo goed mogelijk functioneert. Zo worden uw browserinstellingen opgeslagen, zodat u onze website kunt bekijken, kunt inloggen in uw online dossier, uw inloggegevens kunt opslaan, kunt chatten met onze medewerkers en wij mogelijke problemen met onze website kunnen signaleren en oplossen.
Analytische cookies: middels analytische cookies verzamelt EUclaim statistieken over het gebruik van haar website. Deze statistieken geven EUclaim onder meer inzicht in de frequentie waarin haar website wordt bezocht en op welke punten EUclaim haar website kan verbeteren. Door middel van analytische cookies zorgt EUclaim ervoor dat haarwebsite voortdurend geoptimaliseerd kan worden. De volgende gegevens worden in dit verband onder andere opgeslagen:
uw IP-adres;
de Technische kenmerken zoals de browser die u gebruikt (Chrome, Internet Explorer of Firefox),de resolutie van uw computerscherm en het apparaat dat u gebruikt;
vanaf welke pagina u op de website bent gekomen;
wanneer en hoe lang u de website van EUclaim bezoekt of u uw online dossier gebruikt;
welke pagina’s u bezoekt op onze website.
Tracking cookies: Deze cookies worden door derden gebruikt om op basis van eerdere interacties aangepaste advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.
Door middel van sommige cookies worden persoonsgegevens verwerkt. In het privacy statement van EUclaim vindt u meer informatie over hoe EUclaim met uw gegevens omgaat.
Slotopmerkingen
Wij zullen deze cookieverklaring aanpassen wanneer de website of de (wettelijke) regels rondom cookies wijzigen.
Indien u vragen heeft over deze cookieverklaring, kunt u contact met ons opnemen via info@euclaim.nl.
Dit cookiebeleid is laatstelijk gewijzigd op 5 februari 2018.
Sorry, wij bieden geen ondersteuning voor Internet Explorer
Om veiligheidsredenen biedt onze website niet langer ondersteuning voor Internet Explorer. Microsoft onderhoudt niet langer de beveiligingsupdates van Internet Explorer en daarom is het niet meer veilig om online te gaan met Internet Explorer. Meer informatie kunt u hier vinden. Download een geschikte browser als Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Brave of Google Chrome in de onderstaande buttons:
Geachte heer/mevrouw,
Als ik het goed begrijp is het gesloten luchtruim boven Pakistan geen reden voor compensatie aangezien wij daardoor hebben moeten omvliegen (langere vliegtijd) en de aansluitende vlucht gemist hebben.
Het is immers ook nog zo dat het KLM toestel 10 min te laat vetrok (door bagage die moest worden uitgeladen van een passagier die niet mee ging) en daardoor de misschien aansluiting in Bangkok zeker niet meer haalbaar werd.
Het betreft vlucht KL0875 (07/03/2019 – 17:15uur Amsterdam >> Bangkok) en aansluitende vlucht PG0963 (08/03/2019 – 11:30uur Bangkok > Koh Samui)
Nu is de vlucht aangeboden PG0873 om 15:30 van Bangkok naar Koh Samui waardoor we dus 4 uur later zullen aankomen op plaats van bestemming.
Tevens is er geen mogelijkheid geboden op eerdere vluchten van Bangkok naar Koh Samui we konden alleen als reservereizigers ons aanmelden maar moesten dan zelf zorg dragen voor de ruimbagage.
Ook is er geen enkel drankje en/of hapje aangeboden.
Graag verneem ik uw reactie.
Met vriendelijke groet
Micha Bloemendaal
Anouk Loenen
Beste Micha en Anouk,
Wat vervelend dat jullie vlucht niet helemaal is verlopen zoals gepland! Er zijn inderdaad vliegroutes omgegooid nu er niet meer over Pakistan gevlogen kan worden. Dit is best wat puzzelwerk want het luchtruim is druk! Helaas is dit inderdaad een buitengewone omstandigheid. Jullie hebben geen recht op een vergoeding, maar wel op een vergoeding voor eventuele extra gemaakte kosten. Mocht je hier nog vragen over hebben of hulp bij nodig hebben neem dan gerust even contact op onze partner hierin, Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.
Hartelijke groet, Jasmijn