Sluiting luchtruim Pakistan leidt tot annuleringen vluchten

In het conflict tussen India en Pakistan over de regio Kashmir is gisteren besloten het Pakistaanse luchtruim te sluiten nadat er twee gevechtsvliegtuigen zouden zijn neergeschoten. Commerciële luchtvaartmaatschappijen zijn genoodzaakt alternatieve routes te vliegen en vluchten te annuleren vanwege het gesloten luchtruim.

bergen met rivier in het midden

Vluchten naar Thailand, Australië en Singapore de dupe van conflict Pakistan – India

Het Pakistaans luchtruim speelt een centrale rol voor vluchten tussen Europa en Azië. Dagelijks vliegen er meer dan 800 vluchten door het Pakistaanse luchtruim. Met name de bestemmingen in Thailand, Taiwan, Singapore en Australië zijn de dupe van de sluiting. Thai Airways en EVA Air hebben al verschillende vluchten moeten annuleren. Ook KLM heeft enkele vluchten geannuleerd. Luchtvaartmaatschappijen zijn inmiddels bezig met het uitzetten van alternatieve vliegroutes. Thai Airways gaf al aan dat het gelukt is om toestemming te krijgen van China om de vluchten via haar luchtruim om te leiden. Doorgaans is dat lastig en geeft China die toestemming niet snel.

Wat zijn je rechten bij een geannuleerde vlucht vanwege internationale conflicten?

Oorlog, terrorisme en andere veiligheidssituaties waarin je vlucht geannuleerd wordt zijn buitengewone omstandigheden. Je hebt dan geen recht op een vergoeding omdat de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de reden van annulering. Je hebt recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs én, wanneer je gestrand bent in het buitenland, zoals eten, drinken een slaapplek.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Kaagbaan Schiphol twee weken dicht voor onderhoud
Volgende nieuwsitem
KLM annuleert vluchten door sterke wind
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Micha Bloemendaal
5 jaren geleden

Geachte heer/mevrouw,

Als ik het goed begrijp is het gesloten luchtruim boven Pakistan geen reden voor compensatie aangezien wij daardoor hebben moeten omvliegen (langere vliegtijd) en de aansluitende vlucht gemist hebben.
Het is immers ook nog zo dat het KLM toestel 10 min te laat vetrok (door bagage die moest worden uitgeladen van een passagier die niet mee ging) en daardoor de misschien aansluiting in Bangkok zeker niet meer haalbaar werd.

Het betreft vlucht KL0875 (07/03/2019 – 17:15uur Amsterdam >> Bangkok) en aansluitende vlucht PG0963 (08/03/2019 – 11:30uur Bangkok > Koh Samui)
Nu is de vlucht aangeboden PG0873 om 15:30 van Bangkok naar Koh Samui waardoor we dus 4 uur later zullen aankomen op plaats van bestemming.

Tevens is er geen mogelijkheid geboden op eerdere vluchten van Bangkok naar Koh Samui we konden alleen als reservereizigers ons aanmelden maar moesten dan zelf zorg dragen voor de ruimbagage.

Ook is er geen enkel drankje en/of hapje aangeboden.

Graag verneem ik uw reactie.

Met vriendelijke groet
Micha Bloemendaal
Anouk Loenen

EUclaim
5 jaren geleden

Beste Micha en Anouk,

Wat vervelend dat jullie vlucht niet helemaal is verlopen zoals gepland! Er zijn inderdaad vliegroutes omgegooid nu er niet meer over Pakistan gevlogen kan worden. Dit is best wat puzzelwerk want het luchtruim is druk! Helaas is dit inderdaad een buitengewone omstandigheid. Jullie hebben geen recht op een vergoeding, maar wel op een vergoeding voor eventuele extra gemaakte kosten. Mocht je hier nog vragen over hebben of hulp bij nodig hebben neem dan gerust even contact op onze partner hierin, Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.

Hartelijke groet, Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding