Aansluiting gemist? Ook dan mogelijk recht op compensatie
Het is payday 1.405 passagiers krijgen vandaag geld gestort
Het is PayDay! Dat betekent dat 1.405 gedupeerde passagiers die bij ons een claim hebben ingediend, vandaag geld op hun rekening krijgen gestort. Deze claims komen voort uit vertragingen, geannuleerde vluchten én extra gemaakte kosten.
We schrijven veel over annuleringen en vertragingen, maar vandaag richten we ons op passagiers die hun aansluiting hebben gemist.
Compensatie voor gemiste aansluiting
Zo krijgt een groep gedupeerde passagiers compensatie op hun rekening. De passagiers hadden door een vertraging op een vlucht van Amsterdam naar Doha hun aansluitende vlucht gemist. De vlucht werd in 2016 uitgevoerd door Qatar Airways en na een juridische strijd van maar liefst 7,5 jaar ontvangen de passagiers eindelijk hun compensatie.
Het was een lange juridische strijd, maar het is ons gelukt om voor alle passagiers van die vlucht die zich bij ons hebben gemeld, compensatie op te halen bij Qatar Airways.
-
Heb je je aansluiting gemist door vertraging?
Heb je je aansluitende vlucht gemist? Je kan tot €600 euro compensatie krijgen. Check snel waar je recht op hebt.Check mijn vlucht
Zaak werd vertraagd door Qatar Airways
Tien passagiers dienden via ons een claim in tegen Qatar Airways om compensatie voor een vertraging op vlucht QR 274. De zaak van deze groep werd vertraagd omdat er ook een procedure van twintig passagiers van dezelfde vlucht liep.
De kantonrechter oordeelde in het voordeel van de twintig passagiers. Qatar Airways ging in hoger beroep, maar de zaak van de tien passagiers werd aangehouden totdat de uitspraak in het hoger beroep bekend was.
In het verleden is meerdere keren geoordeeld dat hoger beroep niet mogelijk is als de vordering van één passagier lager is dan 1750 euro. Qatar Airways ging toch in hoger beroep. De procedure bij het Hof duurde zoals verwacht lang, waardoor de zaak van de tien passagiers verder werd vertraagd.
Niet eens met toepassing wet
Tot onze tevredenheid zijn we opnieuw in het gelijk gesteld, en het Hof bevestigde dat er in deze zaak geen mogelijkheid voor hoger beroep bestond. Hierop besloot Qatar Airways in cassatie te gaan. De reden? De airline beweerde dat zowel de Kantonrechter als het Hof onjuiste juridische toetsingen hadden toegepast.
In cassatie gaan betekent dat je in beroep gaat bij de Hoge Raad. De Hoge Raad is het hoogste rechtscollege in Nederland. Als je in cassatie gaat, dan ga je niet over de feiten van de zaak, maar over de vraag of de lagere rechter de wet juist heeft toegepast.
De verweren van Qatar Airways werden als ongegrond beschouwd, en opnieuw kregen de gedupeerde passagiers gelijk.
Eind goed, al goed? Nog niet. Qatar Airways verzocht de kantonrechter opnieuw het Arrest van het Hof en de cassatie te heroverwegen, aangezien zij vonden dat er onjuist was geoordeeld. Na schriftelijke rondes en een pleidooi van Qatar Airways, waarin alles nogmaals mondeling werd toegelicht, zijn wij namens de passagiers opnieuw in het gelijk gesteld.
Het is een lange reis geweest, maar eindelijk kunnen deze passagiers op vandaag hun welverdiende compensatie verwachten.
Compensatie bij gemiste aansluiting
Heb jij jouw aansluiting gemist door een vertraging of annulering en ligt de fout bij de airline? Dan kan je tot 600 euro compensatie krijgen. Dien een claim in en check waar jij recht op hebt!
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie