Oranje reisadvies voor Spanje en gebieden van Frankrijk

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vanwege het coronavirus het reisadvies voor Spanje aangepast naar oranje. Hetzelfde geldt voor delen van Frankrijk en voor Monaco. Alle niet-noodzakelijke reizen worden afgeraden.

uitzicht op Spanje vanuit vliegtuig

Niet-noodzakelijke reizen afgeraden vanwege coronavirus

Op dinsdag 25 augustus om 00.00 uur is code oranje ingegaan. Het reisadvies is aangescherpt vanwege het toenemend aantal coronabesmettingen in de gebieden. Dit houdt in dat alle niet-noodzakelijke reizen naar de volgende landen en gebieden worden afgeraden:

Reizigers die vanuit bovengenoemde landen en gebieden terugkeren naar Nederland worden geacht om tien dagen in thuisquarantaine te gaan. Code oranje was al enige tijd van kracht voor Ibiza, Menorca en Mallorca en ook voor grote steden zoals Madrid en Barcelona. Voor Frankrijk gold code oranje al enige tijd voor Parijs en het gebied rond Marseille.

Vele reizen en vluchten geannuleerd

Verschillende touroperators, zoals TUI en Corendon, annuleren vakanties naar de aangescherpte gebieden. Vanuit de touroperators wordt gekeken hoe ze kunnen terugkeren naar Nederland. Bijna 4000 vakantiegangers van TUI zijn momenteel op vakantie in een aangescherpt gebied, waarvan voornamelijk op de Canarische Eilanden. Een woordvoerder van TUI heeft aangegeven dat ze binnen een week iedereen terughalen. “Ook al mensen twee weken of langer op vakantie zouden gaan.” De 1296 vakantiegangers van Corendon die nu in Spanje zijn hebben de keuze om de vakantie af te maken of eerder terug te komen.

Transavia past vluchtschema naar Spanje voorlopig niet aan

Transavia bevestigt op de website dat zij het vluchtschema voor Spanje niet zullen aanpassen tot en met 8 september. Mogelijk vliegen ze na die datum minder vaak naar Spanje en annuleren ze vluchten.

Wat zijn je rechten bij een geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus?

Als jouw vlucht door de luchtvaartmaatschappij wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, heb je volgens Verordening 261/2004 recht op de teruggave van de ticketkosten of een vervangende vlucht. Omdat het coronavirus een buitengewone omstandigheid is, heb je geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

  • Corona-voucher ontvangen vanwege een geannuleerde reis?

    Heb jij een corona-voucher ontvangen voor een geannuleerde reis vanwege het coronavirus? EUclaim helpt je graag bij het controleren en beheren van je voucher.
    Meld je voucher aan
Vorig nieuwsitem
Ryanair schrapt een vijfde van de capaciteit in september en oktober
Volgende nieuwsitem
Vluchtvertragingen op Eindhoven Airport door dichte mist

7
Geef een reactie

3 Comment threads
4 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Trienka

Wat te doen als een vlucht naar een bestemming in een “oranje” land NIET wordt geannuleerd. Het zou voor ons een vakantiereis zijn, dus niet noodzakelijk. Wij willen niet reizen, maar vlucht is (nog) niet geannuleerd. Wat nu?

Malu

Beste Trienka, een hele begrijpelijke vraag. Met welke airline zou de reis plaatsvinden? Ons advies is om contact op te nemen met de desbetreffende airline, omdat zij in dat soort situaties vaak verschillende opties bieden. Onder andere het omboeken van de vlucht. Annuleer vooral niet zelf, want daarmee vervallen de passagiersrechten. En dat is zonde! ~Malu

Trienka

Allereerst hartelijk dank voor de reactie. De airline waarmee wij zouden vliegen is KLM. We wachten nog even af en misschien “hopen” we wel dat de code naar rood gaat, zeker niet voor de inwoners van dat land, maar wel voor ons geld. Nu hebben we al verschillende keren geprobeerd te bellen met KLM, echter lukt het niet om er doorheen te komen. Deze week maar een mail sturen is wellicht de beste oplossing. Nogmaals bedankt voor de reactie.

Peter

Iberia heeft onze vlucht richting Madrid geannuleerd.
Wij hebben aangegeven de tickets terugbetaald te krijgen, maar op wat voor een termijn is dat redelijk?
Ze bieden een voucher aan, maar dat willen we niet. Een termijn willen ze niet afgeven en kapten vervolgens het gesprek af.

Malu

Beste Peter, dank voor je bericht. Verordening 261/2004 stelt dat je recht hebt op terugbetaling (in de vorm van geld) als je vlucht start vanuit een EU-land of als je vanuit buiten de EU naar een bestemming binnen de EU vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij. Kortom: jullie hebben recht op teruggave van de ticketkosten. Iberia geeft het volgende aan op de website: ‘Of indien gewenst, kun je terugbetaling van je ticket en aanvullende diensten aanvragen. Dit gaat via (+31) 0900 777 7717. Daar dit handmatig gebeurt, duurt het opsturen iets langer. We vragen hiervoor een beetje geduld.’ https://www.iberia.com/nl/nl/covid-19/measures-taken/ Ons advies… Lees meer

J. Koning en A Slagter

hoe krijg ik mijn geld terug van een geannuleerde vlucht uit Spanje ?
Transavia is niet te bereiken.
Het heeft ons meer dan 600 Euro gekost om eerder naar Nederland terug te komen.
we kunnen wel emailen , maar weten niet hoe we papieren op email laten zien?
we zijn te oud voor deze strubelingen

Malu

Goedemiddag, wat ontzettend vervelend dat u geen contact krijgt met Transavia. We kunnen ons heel goed voorstellen dat u zo snel mogelijk duidelijkheid wilt. Ons advies is om Transavia direct te bellen wanneer ze de telefoonlijnen openzetten. Dit houdt in dat u precies om 08.00 uur belt. U sluit dan automatisch niet direct aan op een telefonische wachtrij die zich al lang heeft kunnen vormen (bijvoorbeeld in de middag). Transavia is van maandag tot en met zondag van 08.00 tot 22.00 uur telefonisch te bereiken. We begrijpen dat het lastig voor u is om alles op de e-mail te zetten… Lees meer

Vragen? Chat of bel