Keuze tussen voucher of geld terug bij KLM, Transavia en TUI

Nadat KLM en Transavia terugkwamen op het besluit om passagiers vouchers te geven in plaats van geld retour bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, heeft TUI hetzelfde besloten. Vanaf nu kunnen passagiers dus restitutie aanvragen voor de ticketkosten bij deze luchtvaartmaatschappijen.

uitzicht vanuit vliegtuig op vleugel en strand

Met terugwerkende kracht geld terug in plaats van voucher

Passagiers van KLM, Transavia en TUI kunnen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus nu tóch hun geld terugkrijgen. Eerder wilden KLM en Transavia deze optie bieden voor geannuleerde vluchten vanaf half mei, maar afgelopen donderdag week besloten ze dit toch met terugwerkende kracht te doen voor alle geannuleerde vluchten door het coronavirus. TUI volgt nu het voorbeeld van KLM en Transavia op voor passagiers die vliegtickets bij TUI hebben geboekt (ticket-only).

Coronavoucher tijdelijk gedoogd

Door het coronavirus zijn vele vluchten sinds half maart geannuleerd. De luchtvaartmaatschappijen boden vouchers aan in plaats van geld terug. Dit is in strijd met Verordening 261/2004 waarin staat dat passagiers altijd recht hebben op teruggave van de ticketkosten als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert. In eerste instantie gedoogde de Nederlandse overheid deze coronavouchers, maar de Europese Commissie had daarover een ander standpunt. Door het standpunt van de Commissie besloot het kabinet toch om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om passagiers de optie te geven hun geld terug te vragen bij geannuleerde vluchten door corona.

Restitutie ticketkosten aanvragen

Transavia en TUI geven op hun website aan dat ze momenteel hard werken om een veilig proces in te richten voor het terugvragen van je geld. Zodra het proces is opgezet dat noodzakelijk is om de tickets te kunnen restitueren, heb je als passagier de keuze voor een voucher of voor restitutie van de ticketkosten.

Check uw vlucht
Vragen? Chat of bel