Keuze tussen voucher of geld terug bij KLM, Transavia en TUI

Nadat KLM en Transavia terugkwamen op het besluit om passagiers vouchers te geven in plaats van geld retour bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, heeft TUI hetzelfde besloten. Vanaf nu kunnen passagiers dus restitutie aanvragen voor de ticketkosten bij deze luchtvaartmaatschappijen.

uitzicht vanuit vliegtuig op vleugel en strand

Met terugwerkende kracht geld terug in plaats van voucher

Passagiers van KLM, Transavia en TUI kunnen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus nu tóch hun geld terugkrijgen. Eerder wilden KLM en Transavia deze optie bieden voor geannuleerde vluchten vanaf half mei, maar afgelopen donderdag week besloten ze dit toch met terugwerkende kracht te doen voor alle geannuleerde vluchten door het coronavirus. TUI volgt nu het voorbeeld van KLM en Transavia op voor passagiers die vliegtickets bij TUI hebben geboekt (ticket-only).

Coronavoucher tijdelijk gedoogd

Door het coronavirus zijn vele vluchten sinds half maart geannuleerd. De luchtvaartmaatschappijen boden vouchers aan in plaats van geld terug. Dit is in strijd met Verordening 261/2004 waarin staat dat passagiers altijd recht hebben op teruggave van de ticketkosten als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert. In eerste instantie gedoogde de Nederlandse overheid deze coronavouchers, maar de Europese Commissie had daarover een ander standpunt. Door het standpunt van de Commissie besloot het kabinet toch om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om passagiers de optie te geven hun geld terug te vragen bij geannuleerde vluchten door corona.

Restitutie ticketkosten aanvragen

Transavia en TUI geven op hun website aan dat ze momenteel hard werken om een veilig proces in te richten voor het terugvragen van je geld. Zodra het proces is opgezet dat noodzakelijk is om de tickets te kunnen restitueren, heb je als passagier de keuze voor een voucher of voor restitutie van de ticketkosten.

  • Maak je toch liever gebruik van een voucher?

    Maar twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!
Vorig nieuwsitem
Versoepeling reisadvies Europese landen vanaf 15 juni
Volgende nieuwsitem
EUclaim bij MAX vakantieman voor vluchtannuleringen door coronavirus

39
Geef een reactie

18 Comment threads
21 Thread replies
9 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
20 Comment authors
Trudy George

Hallo wij zouden 14 Juni tot 28 Juni naar Israel gaan ging niet door ,kregen een voucher maar willen ons geldteru hoe gaat dat??

Anita Gravers

Goede avond, wij zouden 12 juni naar Valencia gaan maar ,ging niet door ,we vliegen met Transavia en opodo was tussen persoon we moesten akkoord geven voor een vouchers, hebben we gedaan maar tot nu toe niks gehoord ?? Wat nu

Anita Gravers

Wij willen ook graag geld terug van onze geannuleerde reis die was op 12juni jl. Maar kunnen opodo niet te pakken krijgen zou niet weten waar ik terecht kan

JoopBouman

Wij zouden 22maart naar Innsbruck vliegen en 18 april terug naar Adam alle 2 geannuleerd en hebben aangeven voor vouchers niets meer vernomen !

Beste Joop, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat jullie niets meer hebben vernomen van de vouchers. Om welke reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij gaat het? Wellicht hebben zij nog steeds te maken met een enorme drukte door de vele annuleringen. Ik zou je aanraden om op een gek tijdstip contact op te nemen. Ik kan mij voorstellen dat zij ook piekmomenten kennen, net zoals de supermarkt. Succes! ~Anouk

Tilly Krumme

Wij hebben onze tickets voor vluchten in april met Transavia gekocht via Vliegtickets. Tot op heden nog geen voucher ontvangen. Contact met beide instanties leidt tot niets. Blijven naar elkaar wijzen zonder dat ik er wijzer van wordt. Onduidelijk wat ik nou van wie moet en kan verwachten. Zo waardeloos dit!

Ilse

Hallo, ik probeer al weken in contact te komen met TUI omdat wij het voucher niet kunnen gebruiken i.v.m. zwangerschap, maar op mail wordt niet gereageerd en telefonisch word ik niet te woord gestaan, wat kan ik nu nog doen?

Beste Ilse, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat TUI niet bereikbaar is. Wellicht heeft TUI nog steeds te maken met een enorme drukte door de vele annuleringen. Ik zou je aanraden om op een gek tijdstip contact op te nemen. Ik kan mij voorstellen dat zij ook piekmomenten kennen, net zoals de supermarkt. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Succes. ~Anouk

Marcel de Groene

Wij hebben wel reactie gekregen van TUI met de vriendelijke medeling dat we pas na een jaar ons geld terug krijgen. Van bovenstaande klopt dus weinig. Ging om een achtdaagse reis naar Kreta in mei dit jaar. Telefonisch werden wij ook niet te woord gestaan. Via de mail kreeg ik na twee dagen antwoord.

Sonja Paasse-Ploeg

Beste Mevr/Dhr

Wij zouden 27-05-20 met Transavia vanuit Bilbao terug naar huis vliegen.
23 April kregen wij netjes bericht dat deze vlucht was geannuleerd, en dat wij een voucher zouden ontvangen.
Helaas hebben wij deze tot op heden nog niet ontvangen.
Er is geen contact op te nemen met Transavia, mail beantwoorden ze niet (??) kan alleen via tel ( wachtrij van een paar honderd!!) of via whats app maar van deze laatste na 3 dg ook nog geen antwoord .
Wat kunnen we doen?

Met vriendelijke groeten,
Sonja Paasse-Ploeg

Mickey

Ik heb aan Sunweb (vliegtuigmaatschappij Transavia) mijn geld terug gevraagd omdat de vakanties niet door kon gaan. Volgens Sunweb kreeg ik niet mijn geld. Moest het na 6 maanden nogmaals proberen als ik nog geen geschikte vakantie had geboekt

Ruth

Goedenavond, op 22 april zouden wij met ons gezin naar Ghana vliegen via Brussels airlines. Bij Vliegtickets.nl de tickets geboekt. De gehele boeking is geannuleerd door Brussels Airlines, waarop Vliegtickets liet weten dat zij restitutie zullen aanvragen, maar dit duurt nu al maanden. Op een mail van onze kant werd geantwoord dat het erg druk is en dat we rustig af moesten wachten. Ik begin toch wel een beetje nerveus te worden. Op de site van Brussels Airlines is aangegeven dat als we via een reiskantoor hebben geboekt, we ons bij hen moeten vervoegen… Wie moet ons terugbetalen, Vliegtickets,nl of… Lees meer

Marinus Jasper

Ik kocht op 27 december tickets voor een reis naar China bij Cheaptickets.nl voor onze reis in April. We kregen bericht dat alles gecancelled was, maar ik blijf maar emails krijgen waarin ze zeggen dat ze er mee bezig zijn, dat de luchtvaartmaatschappijen (KLM en China Eastern) hun het geld niet terug betaald, etc. etc. Elke keer hetzelfde excuus. Heb direct contact met de maatschappijen gehad, en die zeggen dat ik aan Cheaptickets.nl heb betaald, en dat zij de restitutie aan moeten vragen bij hun. KLM stuurde mij een bevestiging per e-mail dat ze ons vouchers zouden sturen, maar die… Lees meer

Peter en Esther

Wij zouden 15 mei naar malaga vliegen en 23 mei terug met Transavia. Dit ging niet door. Toh nog altijd geen voucher ontvangen ondanks belofte schriftelijk per mail dat we deze vorige week zouden krijgen. Transavia te pakken krijgen is werkelijk een drama en de beloftes komen ze niet na. Blijkbaar maalt Transavia niet meer om klanttevredenheid.

Susan

Onze reis stond geboekt voor 23 augustus, deze wilde ik omboeken maar dit kon niet omdat wij al stoelen hadden gekozen. Ik heb de tickets geannuleerd bij transavia en daar stond bij, geen restitutie, maar dit wilden wij ook niet, wij wilden een voucher. Nu zegt transavia dat wij zelf geannuleerd hebben en nergens recht op hebben. Klopt dit?

Co Timmer

Onze vlucht naar Canada op 3 mei ging niet door, vervolgens heb ik geld teruggevraagd bij de KLM en kreeg een voucher opgestuurd, daarna begin juli gevraagd voucher in te wisselen voor geld terug. Verzoek werd niet in behandeling genomen omdat ik al een voucher had. Boeven zijn het, reageren nergens op, zijn niet te bereiken maar spammen mij wel om opnieuw met hen te gaan vliegen. Dacht het niet

Nicole Van Giezen

Goedenavond, wij hebben een voucher gekregen voor onze geannuleerde reis naar Curaçao
Nu willen wij graag ons geld terug maar tui beweert dat dit niet mogelijk is. Als de voucher na een jaar verlopen is hebben we kans op restitutie maar daar willen wij niet op wachten. Hoe kunnen wij ons geld terug krijgen?
Mvg Nicole

Bjorn

Heeft iemand al een betaling van Transavia ontvangen nadat ze ervoor gekozen hebben de voucher uit te laten betalen? Ik heb dit op 8 juli aangevraagd, je ontvangt op je scherm een code en vervolgens gebeurd er niets meer, klantenservice via Whatsapp geeft aan hier geen inzicht in te hebben en dat je geduld moet hebben. Er werd vermeld dat het binnen een week op de rekening zou staan, inmiddels ben ik 4 weken verder en nog niets ontvangen. Ben ik de enige hierin of ervaren meer mensen dit probleem. Ik snap dat het drukker is dan normaal, maar ze… Lees meer

Donald

Hallo, ik wilde even melden dat TUI gewoon weigert geld terug te geven, ook al heb je als klant daarom gevraagd, en de voucher expliciet hebt afgewezen. Dit heeft NIETS te maken met ‘drukte’ ( TUI heeft wel degelijk gereageerd): men is gewoon tijd aan het kopen, en neemt daarbij willens en wetens het risico om voor de rechter gedaagd te worden, waar ze uiteraard zouden verliezen. TUI gokt er gewoon op dat de meeste klanten de moeite en kosten (advocaat) niet nemen om hen voor de rechter te slepen. Voor mij nooit meer TUI: bah wat een club. Het… Lees meer

Silvia

Wij zouden 9 juni naar Ibiza gaan en ik had bij tui een all Inn reis geboekt nu heb ik een voucher gehad maar ik wil graag mijn geld terug als je naar de klantenservice bel vertellen ze via een bandje dat ze geen restitutie telefonisch behandelen hoe kan ik dan wel geholpen worden?

F.J. van den Bos

krijg van Transavia tegenstrijdige antwoorden op mijn vragen, ik heb een Voucher van € 190.– nieuwe reis geboekt met deze voucher nieuwe reis kost € 125,– dus een prijsverschil van € 65,– ik wil dit verschil terug vragen, anders had ik beter het gehele bedrag van de voucher terug kunnen vragen en dan pas een nieuwe reis geboekt. Weet u een oplossing ik kom er niet meer uit ookniet met Transavia

Vragen? Chat of bel