Het Czech Airlines arrest: Passagiers recht op vergoeding bij aansluitende vluchten buiten de EU

Passagiers die een vertraging hebben gehad van meer dan drie uur op een aansluitende vlucht buiten de EU, hebben recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004. De luchtvaartmaatschappij waar de passagier het ticket heeft geboekt en die de eerste vlucht in de boeking heeft uitgevoerd, moet deze vergoeding betalen mits beide vluchten in dezelfde boeking staan. Dat is het vonnis van het Europees Hof van Justitie vandaag in een zaak tegen Czech Airlines.

czech airlines vliegtuig op landingsbaan

Czech Airlines arrest sluit aan op Wegener Arrest

In het Wegener Arrest van 31 mei 2018 werd er door het Hof van Justitie geoordeeld dat passagiers die buiten Europa vluchthinder ondervinden, maar gestart zijn ín de EU en de aansluitende vluchten in één boeking hebben staan, ook recht op vergoeding hebben. Wanneer een vliegreis bestaat uit meerdere vluchten is de kans groot dat de vluchten door verschillende luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd. Hierdoor was het onduidelijk welke luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk was voor het betalen van de wettelijke vergoeding bij vluchtproblemen. Eerder werd er altijd van uitgegaan dat de luchtvaartmaatschappij die problemen op de vlucht in kwestie veroorzaakt had de vergoeding moest betalen.

Hof van Justitie oordeelt: Contractuele luchtvaartmaatschappij die eerste vlucht uitvoert moet vergoeding betalen

Het Hof oordeelde in een zaak die passagiers aanspanden tegen Czech Airlines over een vertraging op hun vlucht van Praag naar Bangkok via Abu Dhabi. De eerste vlucht werd uitgevoerd door Czech Airlines en de tweede vlucht door Etihad Airways. De vluchten waren geboekt bij Czech Airlines die een samenwerkingsovereenkomst heeft met Etihad Airways. De tweede vlucht, van Abu Dhabi naar Bangkok liep een forse vertraging op van meer dan drie uur. De passagiers hebben recht op een vergoeding van €600 per persoon maar Czech Airlines wou deze niet betalen. Het Hof van Justitie heeft nu geoordeeld dat de passagiers zich kunnen wenden tot de luchtvaartmaatschappij die het contract heeft met de passagiers en de eerste vlucht heeft uitgevoerd, aldus Czech Airlines. Czech Airlines kan vervolgens de schade weer verhalen op Etihad Airways.

Voor passagiers betekent dit dat zij zich voor de vergoeding
van een lange vertraging of annulering tot de luchtvaartmaatschappij kunnen
wenden die de eerste vlucht heeft uitgevoerd en de tickets heeft uitgegeven.

Voorbeeld: Je boekt een vlucht naar Denver via Boston bij KLM. De eerste vlucht wordt door KLM uitgevoerd en de tweede vlucht door Delta Airlines. Je vlucht van Boston naar Denver loopt een forse vertraging op van zes uur door een probleem met het vliegtuig. Je hebt nu recht op een vergoeding van €600 en KLM moet deze vergoeding betalen.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Twee vliegtuigen botsen op elkaar bij gate op Amsterdam Schiphol Airport
Volgende nieuwsitem
Grote staking verwacht bij British Airways in augustus
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding